Parkeerkorting in Utrecht gaat veranderen; straks alleen nog maar digitaal met een app Parkeerkorting in Utrecht gaat veranderen; straks alleen nog maar digitaal met een app

Parkeerkorting in Utrecht gaat veranderen; straks alleen nog maar digitaal met een app

Parkeerkorting in Utrecht gaat veranderen; straks alleen nog maar digitaal met een app
Het is straks niet meer mogelijk om parkeerkorting te krijgen via parkeerautomaten in Utrecht. Op dit moment zijn er verschillende kortingsmogelijkheden voor bewoners, bezoekers, kraam-, thuis- en mantelzorg. De korting blijft bestaan maar is straks alleen nog via een app te gebruiken.

Het is straks niet meer mogelijk om parkeerkorting te krijgen via parkeerautomaten in Utrecht. Op dit moment zijn er verschillende kortingsmogelijkheden voor bewoners, bezoekers, kraam-, thuis- en mantelzorg. De korting blijft bestaan maar is straks alleen nog via een app te gebruiken.

Inwoners van Utrecht kunnen gratis een code aanvragen waarmee ze zorgverleners en visite met fikse korting kunnen laten parkeren bij hen in de straat. De inwoner kan de kortingscode die voor visite bedoeld is ook zelf gebruiken. De korting varieert tussen de 50 en 75 procent en geldt voor een maximumaantal uur per jaar. Nu is het nog zo dat deze code ingevuld moet worden bij de parkeerautomaat. Dit gaat stoppen.

De gemeente Utrecht gaat starten met een app waarmee het parkeergeld tegen het kortingstarief betaald moet worden. Er zitten enkele voordelen aan. Zo hoeft een bewoner – als bijvoorbeeld visite of een zorgverlener langskomt – niet meer naar de automaat te lopen om de code in te vullen maar kan er via de app betaald worden. Als hun bezoek langer blijft dan verwacht, dan kunnen ze de parkeertijd vanuit huis verlengen.

Het nadeel is wel dat de bewoner de parkeerkosten wel altijd zelf moet betalen. Via de automaat was het mogelijk om de kortingscode in te vullen en dan bijvoorbeeld de visite zelf te laten afrekenen. Dat is via de app niet mogelijk. Inwoners en visite moeten dit dan onderling regelen.

Stap voor stap

In de maanden september en oktober 2023 krijgen de parkeerautomaten in de stad nieuwe software. Dan verdwijnt de mogelijkheid om met een code de parkeerkorting aan te zetten op de parkeerautomaat. Het aanpassen van de software gebeurt stap voor stap per parkeerrayon. Bewoners krijgen daar nog informatie over.

56 Reacties

Reageren
  1. Rietje

    Wie verzint die onzin ?!
    Echt, hou op !!

  2. Katja

    Wat een onzin. Digitaal is bijna een religie geworden.

  3. LOESJE P.

    @Rietje en @ Katja;
    * duim opsteken doet*

  4. Piet

    Ideaal!

  5. Utreg faalt

    Kunnen ze bijhouden hoeveel jij en je bezoek de stad vervuilen

  6. Tjeerd

    Wanneer leren we eens dat alles digitaal maken het leven echt niet makkelijker maakt. Hierdoor loop je juist tegen veel problemen aan. Nee kan niet is niet zo geprogrammeerd. Hoe vaak ik dat al wel niet gehoord heb en hoeveel geld me dat ondertussen al niet gekost heeft, maar nee mensen zoveel mogelijk de computer het werk laten doen.

  7. Utrechtvoorutrecht

    Het is duidelijk wie er niet in de binnenstad wonen. Als ik dit wilde regelen voor mijn bezoek, mocht ik altijd een ommetje van 3 minuten maken naar de parkeerautomaat. Niet de leukste ontvangst. Meestal koos bezoek ervoor om zelf een Parkmobile aan te zetten. Een app scheelt veel gedoe en geld. Hulde!

    @Utreg faalt. Als mensen van de korting gebruik wilden maken, moesten ze die sowieso registreren bij de automaat? Het wordt centraal geadministreerd (anders kan er ook niet gecontroleerd worden of er betaald is) dus app of automaat maakt niks uit.

  8. Herman

    Ideaal voor opa en oma.

  9. thomasje

    Ik geef altijd de code aan het bezoek die kunnen dan zelf hun kaartje regelen. Ik wil geen app op mn telefoon en dan ook nog de kosten zelf betalen. Kom op zeg.

  10. thomasje

    Dan mag er ook wel een nieuw bord komen.
    Er staat nu nog een hand met een muntje op.
    Muntje, wat is dat???

  11. S

    @herman: want opa en oma zijn digibeet?

  12. Max

    Ik snap het kritiek op het digitaliseren niet helemaal.
    Het was toch al digitaal?
    Welk kenteken in welke zone voor hoe lang staat wordt al digitaal verstuurd en gecontroleerd.
    En als we dit zouden terug draaien naar muntgeld in een automaat stoppen waar dan een kaartje uitkomt dat onder je raam gelegd moet en door 5x zo veel BOA’s gecontroleerd gaat worden dat niemand daar op zit te wachten.

    Het enige verschil mbt digitaliseren tov de vorige situatie is dat het nu via je eigen digitale apparaat vanaf de bank kan worden doorgegeven ipv het digitale apparaat op straat.

  13. FH

    Vast hsndig bedoeld, maar wel een beetje cynisch als over het hoofd gezien lijkt te worden dat wie mantelzorg nodig heeft wss vaak geen digitale versies meer kan regelen en dan een ouderwetse kraskaart handiger is?

  14. Mr o'Mill

    Wat een belabberd plan. Degene die ergens parkeert is verantwoordelijk, niet degene bij wie je op bezoek gaat.

  15. arbeider

    Gezellig een avondje visite gehad, dag vrienden, kinderen of familie, willen jullie wel even aftikken voor jullie bezoek aan mij en deze zgn linkse ( links wat vroeger voor Jan met de Pet was) stad!

    Het is te gek voor woorden, ik schaam me diep dat dit College aan de macht is!

  16. Bartje

    Goed systeem met die app. In Rotterdam hebben ze dit al jaren en werkt het uitstekend. Nu nog even het Rotterdamse tarief voor bezoek overnemen (€0,10 per 10 minuten)

  17. Niels Bokhove

    Ik stuurde vandaag dit naar de gemeente:

    * Het is niet aan de gemeente zich te bemoeien met de manier waarop wij met gasten en betaling van hun parkeerkosten omgaan, dat is een privézaak.
    * De gemeente ontneemt met deze app ons een keuzemogelijkheid, die we tot nu toe in principe wel hadden maar nooit gebruikten.
    * Gasten die al van de kortingsmogelijkheid weten gaan we die natuurlijk niet weigeren, maar ze betalen wel zelf. Voor ons was het van meet af aan zo dat gasten zelf de parkeerkosten betalen, dat was voor ons niet eens een keuze.
    * Gasten bepalen zelf de manier waarop ze naar ons toekomen. Komen ze per auto, dan betalen we ook niet hun benzine. Komen ze per OV of taxi, dan betalen we ook niet hun reiskosten.
    * Het voelt voor ons als *beschamend* om gasten hun parkeerkosten terug te vragen. (Dit nog geheel los van de vraag of we die kosten financieel wel kunnen dragen.) We betalen zelf al ca. € 30/md voor de parkeervergunning incl. bezoekersregeling.
    PS: Waarom moet gaandeweg alles met een APP geregeld worden? De bestaande methode werkt perfect.

  18. Linda

    Nou mooi Kut nu kan ik ook nog eens gaan betalen voor de weinige mensen die bij mij langs komen en ik kan dat NIET betalen ik betaal al wegenbelasting en een parkeervergunning.
    Wat een stom systeem weer lekker over nagedacht…..

  19. Niels Bokhove

    Trouwens, dit nog: dikke kans dat de gemeente deze app is aangepraat (opgedrongen?) en verkocht door een externe leverancier van dit soort apps. (Zie ook de gekmakende mails waarin om mijn mening over een leverancier wordt gevraagd. “Duurt een minuutje, meneer.” Nou, mooi niet.)

  20. Ed Klute

    Deze veranderingen gaan vooral voor ouderen problemen op gaan leveren. Volgens de laatste CBS cijfers is slechts 48,9 % van de ouderen in de leeftijd van 75 jaar en ouder in het bezit van een mobiele telefoon of smartphone. Een groot deel daarvan zijn niet geschikt voor de nieuwe parkeerapp.

    Op de website https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/parkeren/aanpak-invoeren-betaald-parkeren-in-de-hele-stad/, staat dat de mensen die hulp nodig hebben bij de bibliotheken en de wijkbureaus langs kunnen gaan. Echter, in de wijken waar in 2023 de eerste omschakeling moet gaan gebeuren is geen bibliotheek en is ook het wijkbureau niet op loopafstand. Daarbij komt dat veel van de ouderen niet op de hoogte zijn van de ondersteuningsmogelijkheden van de bibliotheken en wijkbureaus en deze daarom niet bezoeken. Om dit te veranderen is betere en doelgerichte communicatie nodig. Dit laatste is zeker ook nodig voor “de andere manier”, die op de website wordt genoemd voor de mensen die toch geen gebruik kunnen/willen maken van de nieuwe App. Hier wordt pas eind augustus over bericht.

  21. Yoshua

    De oudjes van 65+ zullen het als probleem ervaren.
    Die lopen liever, wanneer het bezoek belt naar, de automaat voor een kaartje.
    Vaak hebben deze oudjes geen smartphone.
    Op de tablet zal het vaak ook niet lukken.
    Je zal maar bejaard echtpaar van 65 zijn en plotseling afhankelijk van de buurman die wel kan omgaan met een telefoon app, om je bezoek te ontvangen.

  22. Jo

    Ik vind het sowieso een beetje dure grap om altijd voor m’n bezoek te betalen. Maar de keuze is dus nu: of ik laat m’n bezoek betalen voor €4 (?!) per uur, sowieso belachelijk in een woonwijk… Of als ze met korting willen betalen, dan moet ik het betalen? Wat een onzin. Regel gewoon dat mensen een code kunnen gebruiken in een app als Parkmobile oid.

  23. Rottebert Peermans

    En wat is er op tegen als de oude manier naast de nieuwe blijft bestaan? Eenzame arme mensen worden nu gedwongen om te betalen als ze een keer bezoek willen ontvangen, of het bezoek wordt weggejaagd omdat ze zelf het volle pond moeten betalen. Vergeet niet dat waarschijnlijk iedereen in Utrecht hiermee te maken krijgt omdat er overal betaald parkeren wordt ingevoerd.

  24. Nico

    Zorgverleners en visite met fikse korting kunnen laten parkeren bij hen in de straat.
    Uhh gemeente, zorgverleners komen vaak bij ouderen zorg verlenen en dat is nu net een groep die geen verstand hebben en kunnen omgaan met een app.
    Sterker de ouderen in mijn familie hebben zowiezo al problemen met mobiletelefoon en dan eist u dat ze een app gebruiken voor korting…?
    Hebben jullie in de gemeete Utrecht geen ouderen in de familie? En kom nu niet aanzetten met de oplossing het ze leren of anderen laten doen. Ze vertrouwen zo een mobiel niet eens.
    Volgens mij is onze gemeente van een andere wereld……………!!

  25. Debbie

    Waarom nu weer een aparte app die alleen de bewoner kan gebruiken?? Utrecht is zo achterhaald. Sluit gewoon aan bij bestaande opties zoals Yellowbrick of Parkmobile en laat je bezoek het zelf regelen en betalen. Dit is zo onhandig! Als de schilder of oppas komt moet ik vanaf m’n werk hun parkeertransacties regelen?!!’

  26. Claire Obscur

    Iedereen blijft hier maar niét de vraag stellen hoe de mensen die dit soort dingen verzinnen van achter hun bureau vér weg van de echte wereld op die posities komen te zitten zodat ze dit soort dingen ook kúnnen verzinnen. Juist. Deze mensen zitten daar omdat het gros in Utrecht het prima vindt dát ze daar zitten. Toch maar een keer de oorzaak wegnemen in plaats van telkenmale maar symptoombestrijding moeten doen? Nederland is overigens KING in dat laatste doen en het eerste láten.

  27. Angelique

    Wat een flauewekul dat je een ommetje moet maken naar de parkeerautomaat. Je kunt de code toch gewoon doorgeven aan je bezoek??

  28. Pee

    Het word ons gewoon opgedrongen .
    En wat moet je zoeken bij een bibliotheek of wijkbureau ?
    Die veranderen niets aan de situatie of zo hoor.
    Je kan dan uitleg krijgen en daar houd het mee op.
    Links krijgt hun zin weer .
    Of je het kan betalen of niet met een mobiel kan omgaan is hun probleem niet .
    @ S 13/7/2023 – 16:44
    Ja, en wat is er mee dan?

  29. Paul

    Een buitengewoon onhandige en onsympathieke maatregel. Het bestaande systeem werkte prima!

  30. Sophia

    Voor mij is het ook onhandig vergeleken bij huidige regeling.
    Ben er ook niet voor om zelf de parkeerkosten te betalen.

  31. W

    @niels: bezoek kan deze app toch ook installeren? Maak je niet te sappel jongen!

  32. Utrechtvoorutrecht

    @Angelique Of ik of mijn bezoek dat ommetje maak, het is gewoon onhandig. Vaak is de automaat op 200m kapot, kun je naar de volgende die weer 400m verder staat. Ik wil niet dat mijn bezoek dat hoef te doen, of dat bezoek moet betalen, dus een app is perfect.

    En volgens mij gebruiken weinig mensen hier de parkeer-automaten. Als je een app niet kunt gebruiken, dan ook die automaten niet. Ze zijn slecht zichtbaar als er een beetje zon is, je moet hard drukken voordat er iets doorkomt, en dan meestal dubbel en de interface is gewoon niet intuitief. Het cliché dat ouderen digibeet zijn maar wel fysieke (ook digitale!) apparaten kunnen gebruiken is achterhaald. Plus, je wilt liever dat ouderen over straat naar de automaat lopen dan dat ze binnen alles kunnen regelen met minder drukken op de knoppen?

    Met die app kun je ongetwijfeld veel gebruikte nummerplaten opslaan en de meter stoppen wanneer bezoek weg gaat. Nu mag je je bezoek eruit bonjouren of snel nog even de meter “bijvullen” als het langer wordt dan gedacht.

    Maar ik begrijp dat voor veel reageerders de “verandering = slecht” en “gemeente bepaalt voor ons” weer tot frustratie leiden. Mooi dat daar zelden naar geluisterd wordt.

  33. Henk

    Ik zou graag weer willen betalen met contant = wettig betaalmiddel. Belangrijkste reden: anonimiteit.

  34. Niels Bokhove

    @W Nee, bezoek kan die niet installeren, want de privé-bankgegevens van de vergunninghouder moeten erin. Dat blijkt uit de brief: gastheer moet dan geld terugvragen aan gast, staat daar. Dat was nou juist mijn hoofdbezwaar (en van vele anderen met mij, zie ik hierboven).

  35. Ed Klute

    De gemeente heeft aangekondigd dat er “een andere manier”, komt voor de mensen die geen gebruik kunnen/willen maken van de nieuwe App. Hier wordt pas eind augustus over bericht. Het lijkt me beter dat de gemeente eerst in gesprek gaat met de oudere wijkbewoners om kennis te nemen van hun wensen en knelpunten, om vervolgens samen naar een goede oplossing te zoeken. Verder moet duidelijk worden waar mensen in de wijk fysiek terecht kunnen met hun vragen over de app en over “de andere manier”.

  36. Eric

    Wederom een falend College met mensen met een auto! Hallo College….we zitten in 21 e eeuw hoor,niet na 1945! Jullie willen de stad groter en groter maken…prima….maar denken jullie nou echt dat er dan minder auto’s bijkomen?

    Als ZZP’ er ga ik geen klanten meer aannemen in de binnenstad ( te duur, onbereikbaar voor mijn busje) en straks ook niet meer in de wijken waar betaald parkeren komt, veel van mijn collega’s zeggen hetzelfde.

    Dan mag dit College de problemen vd yuppen en studenten zelf oplossen!

  37. PvC

    “Inwoners die het lastig vinden om met apps te werken, kunnen ook het kenteken van hun bezoek telefonisch doorgeven aan de gemeente.”

    Da’s mooi. Maar 14030 is bereikbaar Maandag t/m vrijdag 8.30 – 17.30 uur
    Donderdag 8.30 – 20.00 uur.
    Dat wordt dus nog lastig als het bezoek in de avond komt.

  38. Per Ommegaande

    @Yoshua

    Ik denk dat veel mensen van 65 minder digibeet zijn dan je denkt. Je mag de grens wel wat hoger leggen, bijvoorbeeld 80.
    Maar het zijn niet alleen ouderen, het zijn ook mensen met een beperking of laaggeletterden die moeite hebben met digitalisering, heeft de Nederlandse Bank laatst gevonden.
    Dus de groep digibeten sterft niet uit, maar blijft bestaan.

  39. Henk

    Wordt er niet leuker op, geldt voornamelijk ook voor ouderen die niet zo digitaal kundig zijn

  40. Koel Hoofd

    Wat een onzinnig jeukplan weer.

    Voordeel app:
    – Het is gemakkelijk om comfortabel vanuit uw lui stoeltje te kunnen betalen, dan hoeft u niet meer te bewegen.

    Nadeel app:
    -U draait voor de kosten op, of u die nu kan dragen of niet.
    -u krijgt er gegarandeerd ruzie met uw bezoek door.
    -u loopt grotere kans om geïsoleerd/hulpeloos te raken omdat uw bezoek wegblijft.
    -u moet heel veel moeite gaan doen om die app te kunnen gebruiken indien u niet digitaal vaardig of voldoende geletterd bent.
    -als uw telefoon niet geschikt is moet u een nieuwe kopen, of u dat nou kan betalen of niet.
    -u hoeft er minder door te bewegen en dat is ongezond voor u.

    Als er meer nadelen dan voordelen aan een app kleven, dan is er zoveel mis mee dat je er beter niet aan kan beginnen. Het lost ook geen probleem op omdat er geen probleem is totdat die app wordt ingevoerd. Dus waarom wil de gemeente het dan toch zo overhaast (september 2023) invoeren? Want Duic vraagt nooit door, die geven alleen maar gemeenteberichten door.

    Heb lijstje mogelijke argumenten bedacht:

    Punt 1
    De gemeente heeft een gapend gat in haar poezelige handjes omdat ze al jaren op veel te grote voet met hysterisch hoge Louboutin hakken leeft. Ze heeft NU geld nodig, niet over 2 jaar, want op de eigen luxe uitgaven bezuinigen vindt ze geen optie. Dus de auto- en woningbezitters moeten daar als geldkoetjes voor opdraaien, of ze dat nu kunnen/willen of niet want hier wonen betekend slikken of stikken..

    Punt 2
    Heel Utrecht wordt betaald parkeren omdat de gemeente snel veel geld nodig heeft terwijl ze lucratieve parkeerplaatsen opheft voor de geldkostende fietsers. Dus er moeten betaalpalen komen waar deze nu niet zijn. Het is in theorie makkelijker/goedkoper om een app voor die 500.000 inwoners van de toekomst te maken dan om elke straat van een betaalpaal te voorzien. Dus het zou een tijd (tekort technisch personeel) en/of kosten factor kunnen zijn?
    Ware het niet dat ICT en overheid al decennia lang een gruwelijk afschuwelijk slecht huwelijk is. Dus je kan er vanuit gaan dat die app klauwen met geld gaat kosten en met vele ongewenste neveneffecten komt. Op een rustig tempo overal een betaalpaal plaatsen kon alleen al vanwege preventieve werking ervan wel eens een stuk goedkoper zijn… Immers, wie het onderste uit de kan wil hebben krijgt het harde lid op de neus.

    Punt 3
    Door die app wordt nudging (sociale druk) ingezet als politiek instrument ter ondersteuning van het doorgeslagen autowerendbeleid. Immers, als bewoners nu ook nog ruzie gaan krijgen over parkeergeld met hun bezoek, wat al veel moeite heeft moeten doen er überhaupt op bezoek te komen, dan is de kans groot dat het bezoek in de toekomst wegblijft = minder autoverkeer in de hele stad? NB! We hebben hier politici aan de macht die elke auto er al eentje te veel vinden.

    Punt 4
    Het moment dat het knap precair begint te worden vanwege de ICT, oftewel Informatie Communicatie Technologie.
    Dat geeft de vraag: Wat kan die app wel wat de betaalpaal niet kan?
    De app telefoon=persoonsgebonden en kan in real time, of op een later gewenst moment, worden uitgelezen zodat de gemeente precies weet wie er wanneer welke milieuvervuiler (voertuigkenmerken + op naam stelling van voertuig) hoe vaak op bezoek krijgt. Kan, hoeft niet, maar kan wel.
    In een stad waarin de autohaat zo is doorgeslagen dat de stad niet alleen onbereikbaar is, maar autogebruik onmogelijk wordt gemaakt en zelfs het autobezit met parkeergeld voor de armere inwoners actief wordt ‘ontmoedigd’, en dat allemaal in het kader van lokaal milieu en wereldklimaat en individuele gezondheid, is die optie hebben gewoon niet handig.
    Zijn er in die app eigenlijk wel mechanismen ingebouwd die misbruik (nu en in de toekomst) door de overheid (en derden) voorkomt? Want bij de toeslagenaffaire was dat niet het geval, algoritmes in een app gemaakt door en voor de overheid die argeloze mensen heel bewust in de afgrond heeft geflikkerd. Het is altijd de onderklasse, diegene die net niet digitaal of geletterd genoeg zijn, diegene die net niet aan het ideale mensbeeld voldoen, die er het slachtoffer van zijn. Probeer dat nog maar eens als “sociaal” uit te leggen, dat gaat zelfs Rutte niet lukken zonder dat zn teflon coating gaat afbladderen.

    Punt 5
    Het meest heikele punt omdat het echt heel erg beladen is.
    Met dergelijke apps wordt namelijk een heel gevaarlijk pad ingeslagen wat uiteindelijk leidt tot micromanagement van de burger achter diens voordeur omdat deze bepaald gewenst sociaal economisch gedrag moet vertonen en acuut wordt bestraft als deze dat niet doet. Het is de bekende weg naar fascisme, naar een totalitair regime, naar de socialistische heilstaat wat een totale communistische dictatuur bleek te zijn terwijl apps toen nog Stasie, Securitate en KGB werden genoemd omdat mensen met pen en papier en een tikmachien destijds het registrerende en controlerende werk van apps moesten doen. Dat was vorige eeuw, anno 2023 houdt dicator Xi Jinping met een paar apps gecombineerd met nudging/sociale controle 1,4 miljard (NB!) mensen in het door de macht gewenste gareel. De voordelen van schaalgrootte dankzij apps want met mankracht+ tikmachien is dat niet eens haalbaar.

    Kortom, ik krijg echte hele erge jeuk van deze onzalige ondoordachte app waar werkelijk alles, maar dan ook echt alles, totaal fout aan is. Gezien de reacties ben ik ook niet de enige die er jeuk van krijgt.

    Wat vind de Raad eigenlijk van dit plan?
    Kan Duic niet eens wat echte journalistiek gaan bedrijven en daar wat vragen gaan stellen?

  41. Utrechtvoorutrecht

    @KH Duidelijk dat u niet in betaald parkeergebied woont. Bewoners zijn hier al weken terug van op de hoogte gebracht. Er verandert niks aan de kosten. Enige dat verandert is waar je betaalt. Heel Nederland loopt weg met Parkmobile vanwege het gemak en het feit dat je niet vooraf betaalt voor tijd die je niet geparkeerd staat. Maar als de gemeente het doet, is het onhandig, en privacyschending. Sneu dit.

    En krijgt u hierover ruzie met bezoek? Rekenen ze ook de drankjes bij u af? Is uw WC nog gratis te gebruiken? Het is duidelijk: schuld van de gemeente, en u bent wéér het slachtoffer.

  42. joan van aalst

    AFSCHIETEN dit stompzinnige idee!

  43. Marion

    Dat het straks via een app moet is nog tot daar aan toe maar het wordt een debet systeem. Dus eerst geld storten en daar vanuit betalen. Zo heb ik de brief iig begrepen..

  44. Irene

    Onnozel en onnodig, maar even voor de mensen die het over privacy hebben: nu vult iemand bij de zuil ook zowel hun kenteken als je bewonerskortingscode in, dus reken maar dat die gegevens allang bekend, gekoppeld en ergens opgeslagen zijn.

    Er staat dat je iemand anders kan machtigen om de app te gebruiken: laten we hopen dat dat soortgelijk werkt als de kortingscode aan je bezoek doorgeven. Als ze slim zijn (dus vergeet het maar), zouden ze een koppeling met de meestgebruikte reguliere parkeerapps maken waardoor mensen daar gewoon je code kunnen invullen en korting krijgen ipv een volledig nieuwe app moeten installeren.

    Overigens, in de brief staat: “Kan of wil u om een andere reden geen gebruik maken van de webapp? Voor u komt er een andere mogelijkheid om de parkeerkorting te gebruiken.” Ik vermoed dat ik gewoon van deze optie gebruik ga maken, het staat iedereen vrij dat te doen. En als dat moeten bellen is: prima, laten we dat MASSAAL doen. Dat raken ze zelf ook snel zat hoor!

  45. Jurriaan

    Kennelijk heeft niemand van de reagerenden door dat de Gemeente graait. De burgers moeten het parkeren nu voorfinancieren!
    Stel dat 100.000 burgers gemiddeld €30 saldo op de app hebben staan, totaal € 3.000.000. Dan vangt de Gemeente bij 3% rente bijna €100.000. Gratis. Dat wordt verzwegen. Beschamend!

  46. J.

    Dat gaan veel van de 4.5 miljoen digibeten niet waarderen denk ik.

  47. Fred

    Citaat “Ik zou graag weer willen betalen met contant = wettig betaalmiddel. Belangrijkste reden: anonimiteit”.
    Daar ben ik het volledig mee eens. En dat is al jaren zo: indertijd parkeerde ik af en toe in de Pieter Nieuwlandstraat met wat contant geld. Totdat de parkeerautomaat gewijzigd was en er een bordje bij stond dat betalen alleen nog kon met de chipknip. Die had ik dus niet en wilde ook toen al geen plastic namaakgeld, dus parkeerde ik in een zone zonder parkeerautomaten.
    Bovendien stel kik geen vertrouwen in overheden en voor wie wil weten waarom mag even denken aan de slachtoffers in Groningen, bij de toeslagenaffaire en dergelijke. En daarboven op ga ik gemeenlijk door het leven zonder mobiele telefoon en als ik zo’n apparaat gebruik dan wel zonder programma’s van voor mij niet te vertrouwen partijen.
    Tenslotte, ik ben wel op leeftijd maar als beveiligingsman geen digibeet.

  48. Corrie Huiding-Stomp

    Voor het gemak wordt er even op het “ivoren torentje”vergeten dat er ook mensen zijn die geen telefoon hebben of een toestel waar je niet mee kan appen.,
    Beschamend hoe de politiek in Utrecht werkt.
    Ben trots op mijn stad maar er wordt wel aan de poten gezaagd.😡

  49. Jasper

    Prima, super plan! En dat is niet cynisch bedoeld.

  50. Mirjam

    Bizarre maatregel! Onsympathiek, oude systeem werkte prima.
    Bovendien: ik ga niet, na een avondje bezoek van vrienden, hen ook nog eens de rekening onder de neus duwen.
    Echt heel erg jammer deze verandering. De bedenkers wonen ws. ver van de binnenstad.

  51. Snipgeensnap

    Het is wat het is maar het lijkt me mega awkward om je bezoek te vragen af te rekenen bij vertrek. Gevolg: zelf betalen als je bezoek krijgt. Want een tikkie sturen is ook zo wat…

  52. Sander

    Lees ik nu ook dat de bezoekerskorting beperkt is? Of te wel als het potje uren leeg is, dan betalen bezoekers het volle pond. Heel sociaal dit idee. Gaat nog meer eenzame ouderen opleveren in de stad.
    Een App is goed en kan uitkomsten bieden, maar verander niet gelijk de spelregels met de bezoekerskorting. Dit is nu ook, niet beperkt.
    Laat me raden dit is bedacht door GroenLinks zeker??

  53. Karin

    Dit gaat tegen alles in wat je wilt, nl. dat iedereen hier gewoon zelf verantwoordelijk is voor zijn/haar parkeergedrag. Nu moet ik bij elke gast gaan vragen of hij of zij me alsjeblieft de parkeerkosten wil terugbetalen. Daar zit echt niemand op te wachten. Wat zit hierachter, beste gemeente? We hebben vandaag de brief in huis gekregen , maar er wordt met geen woord gesproken over het waarom van deze stap. Wie gaat dit iets opleveren? Behalve de gemeente heel veel meer parkeeropbrengsten om redenen die hierboven al genoemd zijn . Overigens lees ik dat je geen gebruik hoeft te maken van de app, maar het scenario dat vervolgens wordt geschetst is flink omslachtiger. Ik mag hopen dat men hier nog even goed over nadenkt en met een oplossing komt die de gastparkeerders hun eigen verantwoordelijkheid teruggeeft en niet alles bij de bewoners legt. Ik kan me voorstellen dat je je gasten een inlog kan geven, (zoals nu ook bij de parkeermeter) zodat ze dit allemaal lekker zelf kunnen regelen en betalen. Zie al bestaande apps . Als dit nog niet gelukt is om dit te realiseren, wacht dan gewoon even met het invoeren tot je een goed functionerend systeem hebt dat voor iedereen gemak oplevert. Ook voor de bewoners.

  54. Kees

    Een app zegt u een web app die nog eens niet werkt ook Wat een afgang en terug gaan in de tjjd . Digibeten zijn het die dit hebben besloten. Wethouder mag zijn taak meteen opdoeken en gaan . Dwaas dit

  55. Van Schaaik

    Vraag: betreffende de ouderen zonder!!!! smartfone dus geen mogelijkheid hebben voor de app. Wat te doen????

  56. Irene

    Hoe moet iemand met weinig inkomen zelf parkeer geld betalen voor bezoekers. Een onmenselijk beleid. Moet men de bezoekers parkeerkosten terug vragen. Ik vraag mij af wat er mis was met vorige systeem. Nu wordt de bewoner de dupe. Dus geen bezoekers meer ontvangen en vereenzamen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).