Het aantal meldingen van parkeeroverlast is sinds 2023 toegenomen in Utrecht. Onder meer het invoeren van betaald parkeren in steeds meer wijken draagt hieraan bij. Ondanks de toename van het aantal meldingen is het aantal boetes niet gestegen. Wel zijn er aanzienlijk meer waarschuwingen gegeven.
Ongeveer een maand geleden stelde de Utrechtse fractie van de Partij voor de Dieren schriftelijke vragen over hinder door verkeerd geparkeerde voertuigen. “Doordat de stad steeds drukker wordt en auto’s steeds breder worden, neemt de overlast van geparkeerde auto’s toe”, meent de partij. “Met steeds grotere regelmaat ontvangen we meldingen van inwoners die hinder of onveilige situaties ervaren.” De partij vroeg daarom opheldering aan het college.
Het college bevestigt dat de overlastmeldingen toenemen. Er zijn veel verschillende situaties die in de categorie ‘parkeeroverlast’ vallen. Denk bijvoorbeeld aan parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats, parkeren op de stoep of parkeren voor een in- of uitrit. “We zien door de uitbreiding van betaald parkeren dat in de naastgelegen gebieden de parkeerdrukte toeneemt en daarmee ook de meldingen over parkeeroverlast”, aldus het college.
Cijfers
In 2023 werd 12.215 keer een melding gedaan die in de categorie ‘parkeeroverlast’ valt en in 2024 was dit gestegen naar 17.696 meldingen. Ook de cijfers van dit jaar zijn bekend. In de eerste vijf maanden van 2025 werden 7.715 meldingen gedaan, terwijl dat in dezelfde periode een jaar geleden nog 5.326 meldingen waren.
Het aantal meldingen neemt de afgelopen jaren dus toe, maar dit geldt niet voor het aantal bekeuringen. In 2023 werden namelijk 10.431 boetes uitgeschreven voor foutparkeren, 2.390 waarschuwingen gegeven en 429 voertuigen werden weggesleept. Een jaar later, in 2024, werden er 9.824 bekeuringen uitgeschreven, 3.800 waarschuwingen gegeven en werden 405 voertuigen weggesleept.
Uiterst middel
Tot slot zegt de gemeente alle meldingen over parkeeroverlast in behandeling te nemen. “We gaan ter plaatse en beoordelen de situatie. Niet elke melding leidt tot handhavend optreden. […] Wij gaan, indien mogelijk, in gesprek met de bestuurder, geven waar nodig een officiële waarschuwing, of treden op met een boete. […] Wegslepen is een uiterst middel als andere opties niet passend zijn.”
16 Reacties
ReagerenGek he dat parkeer overlast toe neemt als de gemeente betaald parkeren ergens invoert kun je er op wachten dat mensen om geld te besparen verder op gaan parkeren oftewel tot dat heel Utrecht melkoe is door betaald parkeren zal dit probleem blijven. Want betaald parkeren moet en zal er komen ook in wijken waar geen parkeer problemen zijn en dat maakt dan weer duidelijk dat de gemeente Utrecht dit puur voor het binnenhalen van veel geld doet vind ik als niet auto bezitter.
PvdD heeft geen flauw benul wat de realiteit is. Ze denken waarschijnlijk dat bevolking ook graag op luchtfietsen rijdt.. Het terugdringen van parkeerplaatsen, onderdeel van het autootjepesten heeft zo zijn keerzijde.
Waarom weigert links de wet -die ze nota bene zélf creëren – te handhaven? Juist door het eindeloze morele preken in combinatie met de macht hebben brokkelt het gezag af wanneer handhaving wordt verslonsd of compleet ontbreekt…
Als jij wetten invoert, hoor je ook die wetten te handhaven. Anders ben je bezig het pad te banen voor toekomstige machthebbers die op dit moment passieve wetten te mobiliseren.
En deze kritiek laat nog buiten beschouwing dat al die wijken waar parkeerverboden gelden de overlast ervaren dóórdat er niet gehandhaafd wordt. De gemeente heeft ook een plicht naar deze wijkbewoners.
Zo zie je maar weer: regeren is vooruitzien. We ontberen goed bestuur.
De realiteit dringt zich op;
– er is noodzaak voor inwoners om een auto te bezitten
– dat auto’s breder zouden worden was volledig te voorzien
– inbreiden brengt meer autoverkeersbewegingen met zich mee
– parkeerplaatsen opheffen, zorgt voor een nijpend tekort eraan
De auto’s verdwijnen niet met wensdenken en wensbeleid. Het autobezit is nagenoeg gelijk gebleven in onze stad, maar wordt steeds minder gefaciliteerd. De ellende wordt alleen maar groter met de komst van autoloze wijken (ook weer een van de realiteit losgezongen wensconcept).
Met een roze bril op kun je niet de vierde stad van Utrecht besturen.
Gek he parkeeroverlast met dit anti auto beleid!
Als je stelselmatig parkeerplekken opheft, en de stad groter laat groeien, kom je vanzelf in de problemen@
Maar 2026 burgers van Utrecht!
Vallen verkeerd geparkeerde fietsen ook onder de categorie parkeeroverlast? Bij ja dan snap ik de enorme toename wel, bij nee zou ik daar wel eens cijfers van willen zien.
Dat hadden ze van te voren toch aan kunnen zien komen, als ze steeds een straat opnieuw in richten en een derde van de parkeerplaatsen halen ze weg dat dan de parkeerdruk toeneemt in die wijken, daar voor hoef je niet voor afgestudeerde zijn. Ook die onzin opmerkingen dat de auto,s veel van de openbare grond gebruiken en als je die parkeerplekken weg haalt om daar vervolgens fietsen te stallen die dus ook gebruik maken van die zelfde openbare ruimte, maar daar voor niks betalen vraag ik mij af of ze niet expres de automobilist aan het pesten zijn met onzin voorbeelden!!!!
Toen laatst in de Jaarbeurs de Ramadan Expo werd gehouden was het hier in de wijk één grote file, bezoekers daarvan rondjes rijdend op zoek naar een parkeerplaats. Opmerkelijk genoeg twee dagen lang niet één keer een scanauto gezien, terwijl die normaal gesproken iedere dag wel een keer of twintig door de straat rijdt.
Het wordt tijd dat er een maximum aan het formaat van personenauto’s wordt vastgesteld. Als auto’s niet meer in de parkeervakken passen, moet het gewoon onmogelijk zijn, dat ze uberhaupt de stad inkomen. Die grotere auto’s worden steeds gevaarlijker en vooral dodelijker.
Ik zeg: meer bekeuren!!
Nou in de binnenstad wordt eerder meer dan minder bekeurd. Dus dat minder bekeuren, waarschuwen en in gesprek gaan, gebeurt zeker niet in wijk C.
‘Bredere (en dus zwaardere) auto’s’, in Parijs weten ze daar wel raad me: parkeertarief x 3. Wie het breed heeft, mag het breed laten hangen. Een goed voorbeeld voor Utrecht wat mij betreft. En verder ‘de 30 km’ voor de hele stad graag z.s.m..
Ja, 7 reaguurders. Lijkt erop dat het weinig inwoners ene bal doet. Was in Tuindorp. Goeie naam. Tuin niet te zien en dorp? ja, de regels zijn dorps. Je kan amper een bocht nemen zoveel parkeer auto’s. Regeren is vooruit zien? Van het geld dat opgehaald wordt kan je makkelijk een parkeer garage voor bewoners neerzetten. FF goed zoeken en dan naar beneden. Denk dat bewoners het geweldig vinden als hun auto ondergronds kan. Kost wat heb je wat. Planning? Tja…..
Er wordt elders foutgeparkeerd, omdat de voorraad parkeerplaatsen niet langer wordt benut in betaalde zones.
Neem als voorbeeld Kanaleneiland: nooit problemen met parkeren, tot de invoering van betaald parkeren. Bij de flatgebouwen aan de Azielaan, met plek voor ruim 400 autos, zijn de parkeerplaatsen volledig verlaten.
Waar die auto’s nu zijn? Dat zoeken de handhavers nu 17.696 keer per jaar uit. Beleid wat dus geld zou moeten opleveren, kost de gemeente nu veel geld. Zo’n handhaver moet nu minstens 1 parkeerboete per uur uitschrijven om z’n eigen salaris terug te verdienen voor de gemeente.
Een leefbare gemeente, daar werken zij voor. Ik had geen idee dat parkeren het grootste probleem van de stad was, want aan iets anders, zoals veilige straten, komen ze denk ik niet meer toe.
Kortzichtigheid, het onvermogen om compromissen te sluiten en koste wat koste je eigen punt voor de achterban erdoordrukken: het komt niet alleen in Den Haag voor kennelijk.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de extra kosten die dit beleid met zich meebrengt voor de hardwerkende leerkracht of verpleger, die door de huur al de stad uit wordt gedrongen. Soit.
Ik betaal de hoofdprijs als binnenstadbewoner.
Per 3 maanden 160 euro.
Op vrijdagavond en zaterdag geen plek ivm markt!
Vrienden wonen anders in Utrecht en daar is nu ook betaald parkeren. Nu nog goedkoop ja, is slimme truc van de gemeente
Maar daar moet ik nu dus ook apart nog eens betalen! Waanzin en oneerlijk.
En dan rondjes rijden op zoek naar een plekje om dan ook nog die ergelijke lege parkeerplekken voor electr.auto’s te zien
Parkeerbeleid Utrecht is ziekmakend.
Parkeerdruk wordt gecreëerd en niet opgelost door gemeente
Je kunt het ook interpreteren als een afnemende bereidheid om asociaal parkeergedrag door de vingers te zien. Helemaal prima.
En wat breder wordende auto’s betreft: elke maatregel die dat soort volstrekt overbodige P.C. Hooft-tanks het leven zuur maakt, juich ik toe.