Vanwege de slechte staat van twee werfkelders aan de Nieuwegracht in Utrecht, zijn tijdelijk twee bovenliggende parkeerplaatsen afgesloten. Een deel van het gewelf van de kelders blijkt er zo slecht aan toe te zijn, dat de constructies uit voorzorg moet worden gestut voordat er weer voertuigen mogen parkeren.
Het gaat om twee werfkelders ter hoogte van de Nieuwegracht 2 nabij de Pausdam. Onlangs is uit een inspectie gebleken dat een deel van het keldergewelf er slecht aan toe is. Dit deel bevindt zich onder de parkeervakken en niet onder de rijbaan. De gemeente werkt naar eigen zeggen al samen met de eigenaar aan een plan voor herstel.
Voordat dit kan gebeuren moet onder meer een 3D-scan worden gemaakt. Dit kan alleen als de kelder leeg is. “Met de keldereigenaar is afgesproken dat hij dat binnen twee weken laat doen”, schrijft de gemeente.
Houten palen
Na de scan worden de slechte delen van de kelders uit voorzorg gestut. Hierbij wordt een plaat tegen het keldergewelf geplaatst en ondersteund met een constructie van houten palen. De kelders zijn daarna niet meer toegankelijk, maar de parkeerplaatsen kunnen wel weer gebruikt worden.
Eerder werd het parkeerverbod met borden aangegeven, maar inmiddels zijn beide plekken afgezet met een hek. Ook is er een wegsleepregeling van kracht. De gemeente schrijft tot slot dat de hekken uiterlijk 23 februari weer verdwijnen.
22 Reacties
ReagerenSowieso belachelijk dat je daar mag parkeren. De straten en werven gaan naar de gallemiezen door die zware voertuigen. Parkeren doe je maar buiten de singel.
De grachten moeten zo snel mogelijk autovrij worden gemaakt, onvervangbaar erfgoed wordt naar de kloten geholpen door auto’s. Slechts enkele plekken overhouden voor mindervaliden, laden/lösen, mantelzorgers, hulpdiensten. Maar alleen voor directe aanwonenden!
Nou, dat was het dan. Einde oefening voor auto’s op de grachten, dé oplossing voor heel veel problemen!
Ik sluit aan in de rij. Meer valt er niet over te zeggen.
Een heel rijtje respondenten waar ik me als automobilist toch bij aan kan sluiten. Beperk de toegang voor auto,s op de grachten. De gewelven zijn niet bestand tegen deze voortdurende statische en dynamische belasting.
Check die Range Rover van ruim 2000 kilo op de foto. Zo raar is het niet dat de werven instorten.
En wie draait voor de kosten op? Juist ja, de bewoners van Utrecht. Opzouten met die auto’s!!
Mooie gelegenheid om een begin te maken met het weren van al het auto verkeer/parkeer binnen de singels.
@Iedereen, helemaal mee eens.
Prima om buiten de singel te parkeren als binnenstadsbewoner, maar regel dan wel goede parkeergelegenheid. Overigens getuigen deze aannames met betrekking tot het autoverkeer van een ongefundeerde vooringenomenheid.
Daar horen ook geen auto’s over te rijden. hooguit paard en wagen…….. max……… weg met die rommel .
Is die grond niet van de eigenaren van de werfkelders? Dan mogen zij gebruik toch beperken om schade te voorkomen? Dat is een grondrecht, lijkt mij.
Als er geen maximaal toegestaan gewicht in de aktes staat die zo enorm verouderd zijn dat er ten tijde van opstelling slechts paard en wagens waren, dan moet dit snel worden gewijzigd. Het lijkt mij nl. niet wenselijk om de werfkelders vol te moeten storten met beton.
Fervent autorijder, maar hier kan ik het niet anders dan mee eens zijn. Maak er gewoon een voetgangersgebied van, met wat uitzonderingen tot een bepaalde gewichtsklasse & hulpdiensten.
Lekker genuanceerd weer w. Zinvolle bijdragen man.
Tnx kerel!
Zeker van jou die RR?
Een gezonde constructie van een werfkelder rond onze grachten kan zonder problemen een aslast van 2 ton verwerken.
Autoverkeer maakt derhalve niet iets kapot gelukkig. Onderschat ook in het geheel het gewicht niet van een paard met wagen…… En de stevigheid van een tongewelf ook niet.
In dit geval was er iets meer mis als gebruikelijk. Eigenaren van werfkelders bezitten niet de gevel van de kelder, deze valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. Ik meen dat de fysieke stenen van het gewelf ook van de gemeente zijn om eventueel verval door verwaarlozing te voorkomen.
De eigenaar heeft feitelijk dus alleen de ruimte in bezit.
Ik meen dat er in Utrecht veel meer dan 2 kelders gerenoveerd moeten worden!
Hoe zit het hiermee ?
Al die mensen die lopen te klagen over auto’s in de binnenstad mogen eerst zelf hun auto wegdoen. En anders mogen zij zich proberen te verplaatsen in de autoafhankelijkheid van bewoners van deze woonwijk. Laat je ook vooral niet gek maken door de GroenLinkse anti-auto agenda. Deze werkt polarisatie in de hand.
Late to the party, maar ik sluit me grotendeels aan bij de hoofdmoot van bovenstaande reacties: maak de grachten autovrij.
Daarnaast begrijp ik ook echt niet dat de binnenstad niet al lang autovrij ís. Overal in Utrecht wordt de auto teruggedrongen en worden parkeerplekken opgeheven. Dit tegen de zin van veel Utrechtse autobezitters. Afgelopen week weer eindeloos veel kritiek onder het artikel over de Marnixlaan / westelijke stadsboulevard (ook van mij), maar uitgerekend in de binnenstad, waarvan iedereen wel begrijpt dat auto’s daar eigenlijk niets (meer) te zoeken hebben, kun je bijvoorbeeld nog gewoon parkeren op de Oudegracht of op het Janskerkhof. Waarom?
Het lijkt mij inderdaad ook dat dit geen tijdelijke maatregel voor slechts twee parkeerplaatsen moet zijn.
@reageert: reeds auto de deur uit gedaan en het bevalt me uitermate goed! Wat een vrijheid en geld dat oplevert!!
@ S
Auto onder mijn appartement.
Vrijheid en geld zat.
Dát bevalt míj uitermate goed.
@reaGEERT, welke auto heb je het over. Ruim een derde van de Utrechters heeft helemaal geen auto. Zou ook niet weten wat ik er mee zou moeten. Lelijke stinkende gevaarlijke dingen waar je mee in de file kunt staan.
Met de fiets of op skates kom je op veel meer plekken, en het is ook nog eens leuk en gezond.
Verder is het natuurlijk van de zotte dat er auto’s het centrum in mogen. Wat een feest zal het zijn, de dag dat er geen auto’s meer aan de grachten staan!!