De parkeerstrook die tussen de Burgemeester Reigerstraat en Oudwijk langs het Wilhelminapark loopt, gaat verdwijnen. De strook wordt al meer dan veertig jaar gebruikt voor parkeren, maar heeft eigenlijk de bestemming ‘groen’. De gemeente kan niet aantonen dat de parkeerplaatsen legaal zijn en heeft besloten ze op te heffen.
De kwestie rond de dertig parkeerplekken kent letterlijk en figuurlijk een lange geschiedenis. Al meer dan veertig jaar parkeren er auto’s, maar het bestemmingsplan van de strook is eigenlijk ‘groen’. Parkeren op deze plek is dus in strijd met het bestemmingsplan.
Een aantal jaren geleden besloot Stichting Wilhelminapark dan ook om bij de gemeente een verzoek in te dienen om de parkeerstrook te verwijderen, om te zetten naar groen en toe te voegen aan het park.
De gemeente wees het verzoek van de stichting echter af. Omdat de parkeerplaatsen minimaal veertig jaar geleden legaal zijn aangelegd zou sprake zijn van ‘overgangsrecht’. Dat houdt in dat bestaand legaal gebruik niet zomaar met een nieuw bestemmingsplan mag worden opgeheven.
Raad van State
De rechtbank ging in 2020 mee in die gedachtegang, maar de Raad van State oordeelde in 2022 anders. De gemeente kan volgens de Raad van State door de onduidelijkheid van de kaart bij de destijds geldende bouwverordening niet aantonen dat de parkeerplaatsen ooit legaal zijn geweest.
De gemeente moest daarom een nieuwe beslissing nemen over het verzoek van Stichting Wilhelminapark en had daarbij twee opties: de parkeerstrook opheffen en in overeenstemming brengen met het bestemmingsplan óf de parkeerstrook legaliseren.
Parkeerdruk
Na de uitspraak van de Raad van State kwam een derde groep betrokkenen om de hoek kijken. Meerdere omwonenden en ondernemers vroegen de gemeente de strook niet op te heffen, omdat ze bang zijn dat de parkeerdruk rond het Wilhelminapark daardoor hoger wordt. Hierop volgde een parkeerdrukmeting, waaruit blijkt dat er in de omgeving van het park voldoende parkeerplaatsen overblijven.
Omdat het opheffen van de parkeerstrook langs het Wilhelminapark ook past binnen het gemeentebeleid, wil de gemeente geen procedure starten om de parkeerstrook te legaliseren. Daarom is besloten de parkeerplaatsen op te heffen en om te zetten in groen. Belanghebbenden kunnen wel nog beroep indienen tegen dat besluit. Pas als de besluiten onherroepelijk zijn, wordt de strook daadwerkelijk opgeheven.
31 Reacties
ReagerenNIet handig, als de Maliebaan binnenkort wordt afgesloten wordt de weg langs het het park veel drukker en zonder parkeren wordt het een racebaan.
De Raad van State die zichzelf volledig tegenspreekt bij rechtspraak…
Hoeveel verder glijden we nog af? Ik denk dat we hiermee al stevig op de bodem zitten 😕
Naar mijn mening moet de wet zo in elkaar steken dat die niet interpreteerbaar is en al helemaal niet met een tegenstrijdig mogelijke uitkomst, als hier het geval is.
Verder vind ik rechtspreken dat ook wetspunten die niet aangevoerd worden door één van de partijen worden meegenomen in de analyse van de rechter. Dat er dus recht wordt gesproken op basis van de wet en niet op basis van wie de juiste punten aandraagt waarna de rest van de wet buiten beschouwing blijft.
Dat is half werk in mijn ogen en heeft weinig met rechtspreken te maken. Je bouwt bijvoorbeeld ook niet een brug op een gedeelte van technische vereisten waardoor die ondeugdelijk is.
En heel langzaam, tergend langzaam wordt de auto de stad uitgewerkt. Voor een leefbare en veilige stad is dat een vooruitgang, maar het zou beter zijn als het wat sneller ging.
@peter: tijd om auto de deur uit te doen jongen!
@ Peter 5/4/2024 – 10:45
Dit gaat om een parkeerstrook in de binnenring van het Wilhelminapark, waar geen doorgaand verkeer mogelijk is, niet de parkeerplekken langs de Koningslaan.
Prachtig nieuws voor het park, de omwonenden en de stad!
Niemand heeft last van die geparkeerde auto’s. Wat is precies het probleem? Juist: geen! Weer zo’n onnodig links duur idee dus. Hopelijk laat de redactie dit antwoord wel door…
Oh ja, die parkeerdrukmetingen…
Ervaring mee, dat wordt paar keer gedaan op momenten dat de meeste mensen NIET thuis zijn. Als ze wel thuis zijn, zijn ambtenaren immers ook thuis.
Op papier kunnen er dan plekken weg, dat wordt in praktijk met volledige overgave gerealiseerd en… het gevolg is dat mensen op de stoep gaan parkeren omdat ze wel moeten betalen voor geen parkeerplek.
Maar Lot is er blij mee.
Deze parkeermuis kon daar bij beroepsprocedures nog wel eens een vette juridisch staartje krijgen omdat inwoners dan niet meer zo blij met Lot zijn.
En natuurlijk komen daar dan ook nooit laadpalen voor elektrische auto’s!
Die komen dan in de wat minder chique straten zoals in onze straat, waar als het aan de Gemeente ligt op een lengte van nog geen 100 m 12 plekken komen voor elektr. auto’s. Ergerlijk!!!!
Geen benul van hoe de rechtspraak werkt. @ Nina
@ Rob H.
De eenzame fietser meldde zich weer.
@Pieter het zijn de plekken aan de buitenkant langs de straat Wilhelminapark dus tussen de Reigerstraat en Oudwijk.
@W ik ben arts en moet soms snel bij nacht en ontij in het Antonius zijn.
@Pieter
Hoe komen die auto’s daar dan?
Onnodig problemen veroorzaken, overheid stop er toch eens mee! De parkeerplaatsen zijn al groen. Wat een onzinnige aanpassing dit!
Gaat die Maliebaan echt dicht? Als dat zo is gaat dat heel veel extra verkeer opleveren in straten die daar helemaal niet op berekend zijn. En is een groot deel van de binnenstad niet meer te bereiken voor de bewoners daar. Dus ik ga ervan uit dat dit nog slechts een vaag plan is.
@Wim: Niet iedere Rob is een Rob H. En eenzame fietser? Komt u wel eens buiten?
@Rob, Rob H. En Wim:
Geen ‘eenzame fietser’. Er zijn enorm veel Utrechtse fietsers die het met het terugdringen van het autoverkeer eens zijn. Ik ben er ook 1 van!
Als je op 1 plek géén last hebt van auto’s is het daar wel…………………………. Als kind speelde ik hier veel……. Nooit iets ervaren van overlast of gevaarlijke situaties. …….. Bélachelijk. Er zitten hier veel bedrijven, maar ook artsen, psychologen, etc. Het lijkt mij beter om de huizen van studenten te ontdoen daar. Monumentale prachtige huizen totaal kapotgemaakt en uitgewoond. Ooit huizen met een enorme grandeur.. Maak er dan sociale huurwoningen van en verplicht de eigenaar het pand in oude staat te herstellen. Selecteer bewoners op esthetisch inzicht en respect naar het gebouw… Geen huisdieren, geen herrie. verplichte zachte vloeren en geen harde muziek (boembassen) Verboden te roken en geen drugs.. komt het helemaal goed met die panden. Maar die parkeerplaatsen hebben hier dus wél echt nut. En dan haalt men die weg? Onbegrijpelijk !
Bewoners klagen al jaren: te weinig parkeerplekken in oost als FC Utrecht speelt.
Wat doet de gemeente? Minder parkeerplaatsen.
Ik ben benieuwd wat de gemeente gaat doen als ze zometeen het draagvlak van hun burgers totaal kwijt zijn.
Het afsluiten van de Maliebaan is een serieus plan dat echt uitgewerkt gaat worden en het klopt dat dat enorme verkeersproblemen gaat opleveren in heel Utrecht Oost en de binnenstad. Lijkt dat nog niet veel mensen zich daar bewust van zijn.
@peter: als je tijd hebt om op dit forum een beetje rond te hangen geloof ik niet dat je daadwerkelijk arts in het antonius bent.
@diederik leeft in een grot
@W ook als jij ooit in het Antonius ligt kom ik met de auto ipv de bus naar je toe
Ik ben ook een fietser, maar vindt het monomane Utrechtse anti- autobeleid niet om aan te zien.
Uitstekend uitstekend uitstekend. Er is niets negatiefs te bedenken over deze keuze. Meer park, meer beter.
Nog meer parkeerplekzoekers aan de Biltstraat naast alle opstoppingen elke dag met aan beide kanten 9 3dubbelgelede bussen tegelijkertijd.. Mensen worden er nu al knetterdeknettergek……….. joepieeeeeeeee. Nuttige parkeerplekken met plenty ruimte er naast weghalen. Ongelooooooooooooooflijk stupide !
En daar zijn ze weer, de mede burgers die roeptoeteren om maar de auto er uit te doen.
Niet beseffend dat vele mede burgers, waaronder ouderen, minder validen, werkenden de auto hard nodig hebben om de BV Nederland in stand te houden, en ook gewoon de sociale contacten, zoals familie en sportclubs te kunnen bezoeken. Dan heb ik het nog niet eens om zware boodschappen te doen.
Als je al kan fietsen, fiets je de helft vh jaar in de regen, ijzel, harde wind etc.
Wie zijn deze mede burgers toch, zoals een ex minister van D66 eens opperde!
@Eric, ehhh de supermarkt is 100 meter van die plek, ik denk dat er mensen zijn die daar parkeren óm naar de AH te gaan. En supermarkten bezorgen ook, voor al die ouderen en minder validen en gewoon luie mensen. En het regent/ijzelt/neerslagt slechts 6% van de tijd in Nederland, waar heb je het over? En houden minder validen en ouderen echt de BV Nederland in stand (met alle respect)? En houden de belastingontduikende miljonairs die aan het Wilhelminapark wonen echt de BV Nederland in stand, of zuigen ze die liever leeg? Allemaal punten waar ik graag je visie eens over hoor.
Kom je weleens buiten of is dit schermpie je hele leven?
@ mede burger
de vraag stellen is hem ook beantwoorden.
In wat voor een bubbel leef jij zeg!
@ Justitia
Ik snap het prima.
Ik vind de term “rechtspreken” niet de lading dekken. Een rechter bekijkt welke wettelijke argumenten worden aangevoerd door partijen en stelt op basis daarvan één van de twee partijen in het gelijk.
Omdat dus niet de hele wet wordt meegewogen, wordt er geen recht gesproken. Een partij is zo goed of slecht af, als de kennis van de wet van diegene zelf of diens rechtsvertegenwoordiger. Ik vind dat onvolledig.
Ik kom al jaren niet meer in Utrecht. 1 grote rotzooi. Veel te veel fietsers die verkeersregels overtreden, net als voetgangers.
Politie die door rood rijd tegen het verkeer in om de patat.
Utrecht nooit meer. Ik ga lekker naar Haarlem of Den Bosch.