De nieuwe parkeertarieven voor Utrecht zijn bekendgemaakt. In 2021 gaan vooral vergunninghouders in de A1 en A2-gebieden flink meer betalen. Ook hulpverleners krijgen te maken met een sterke stijging van parkeerkosten. Dit geld is nodig om de financiële gevolgen van de coronacrisis te bestrijden.
Automobilisten die een uurtje willen parkeren in de stad moeten vanaf 1 januari 2021 weer iets meer gaan betalen. In A1-gebied gaat men 5,69 euro per uur betalen, in A2-gebied 4,39 euro per uur en in B1-gebied 3,12 euro per uur.
Bewoners die een parkeervergunning hebben in een A1 of A2-gebied krijgen volgend jaar vanaf april te maken met een opvallende stijging. Al eerder maakte de gemeente bekend dat deze vergunningen flink duurder gaan worden. De gemeente zit financieel krap bij kas vanwege de coronacrisis en met de verhoging moet er 1,2 miljoen euro extra in het laatje komen. Ook wil de gemeente zo het gebruik van openbare garages, deelauto’s en P+R bevorderen.
Stijging
Bewoners in een A1-gebied gaan vanaf 1 april per kwartaal 110,52 euro betalen, dat is nu nog 88,68 euro. Bewoners in een A2-gebied betalen nu nog 38,97 per kwartaal en dat wordt per 1 april 58,71 euro.
Omdat de kosten voor een parkeervergunning van hulpverleners, voor huisartsen of verloskundigen, gekoppeld is aan de prijs van het A2-gebied krijgen zij ook te maken met de stijging van 38,97 euro per kwartaal naar 58,71 euro.
49 Reacties
ReagerenWaanzin.
Geen enkele bewoner gaat zijn auto in een openbare garage zetten (veel te duur voor vaste plek) en welke gek gaat als bewoner zijn auto zetten op een P+R?!
Daarnaast zijn er wachtlijsten van een half jaar, dus de parkeerdruk gaat ook niet minder worden met de hogere kosten.
En waarom wordt alleen het handje opgehouden in de A gebieden? En niet bij parkeergebied B? Waarom gaat A2 heel arbitrair zo bizar ver omhoog?
Belachelijk.
Goh je verwacht het niet hè dat parkeren weer duurder wordt
Het is toch belachelijk dat je overgeleverd bent aan de waan van de dag als je iets bij de gemeente afneemt… Waarom niet meestijgen met de inflatie? Dit is net zo onbetrouwbaar als de OZB berekening.
En ik heb altijd geleerd dat je eerst je uitgaven op orde moet krijgen… misschien eens in wat projecten of ambities snijden voordat je iedereen weer opzadelt met hoge lasten door de onkunde van de gemeente.
Vind het nog steeds spotgoedkoop voor het bezetten van een stuk openbare ruimte. Zeker in de binnenstad. De prijs is voor 3 maanden hé!
Volkomen terecht. Een groot deel van de inwoners stemt op GL en D66. Dan krijg je bijbehorend beleid. Maar dat nog niemand bij de gemeente heeft bedacht dat je fietsers ook kan laten betalen voor het in beslag nemen van een flink stuk openbare ruimte (bakfiets/halve auto) is dan wel weer jammer. Fiets in stalling? 1 euro per dag. Nog steeds spotgoedkoop, en levert miljoenen op jaarbasis op.
Ook nu weer kunnen we hier van alles ervan vinden. Maar alle klagers hier hebben gestemd op het systeem van partij politiek met het poldermodel.Als we niet 1 partij de meerderheid geven die iets doet in het algemeen belang Utrecht, ga je dit houden. @ natte Otter: veel succes :-))
De gemeente zit niet krap bij kas, de gemeente geeft teveel uit. Denk bijvoorbeeld aan het zinloze De Machinerie. Het financiële systeem van gemeentes moet wat mij betreft totaal worden hervormd. De gemeente zou niet bij machten mogen zijn om dergelijke projecten te financieren.
Parkeren duurder door de Corona, hoe verzinnen ze het! Het parkeren is een melkkoe, de stad ligt overhoop alles wordt opnieuw bestraat. Lange Nieuwstraat, ledig Erf enz. De Kanaalstraat heeft 9 miljoen gekost, heeft de gemeente zulke diepe zakken? Ook dat moet door de bewoners opgebracht worden. (Belastinggeld).
De coronakosten worden veroorzaakt door alle bewoners van de gemeente niet de bewoners met een auto in A1 en A2. Er is geen enkele rechtvaardiging om coronakosten op een heel specifieke groep bewoners af te wentelen. Corona wordt hier als een misselijk makend excuus gebruikt voor een ander doel. Wees eerlijk en laat coronacrisis er buiten.
Parkeer vergunning naar 100 euro per maand bij A1 en A2. De groep mensen die 1. aantoonbaar de auto nodig hebben en deze 2. niet elders kwijt kunnen evenals een 3. gezamenlijke inkomen van minder dan 45.000 en 4. een vermogen van maximaal de belastingvrije voet. (Let op: voldoen aan alle vier de voorwaarden) Mogen wat mij betreft een korting van 70% krijgen.
De rest zal gewoon moeten betalen.
Ik woon in het museum kwartier, het is belachelijk hoeveel dubbel lange auto’s daar voor een habbekrats mogen parkeren. Inclusief ikzelf met twee parkeervergunningen. Absoluut niet nodig, maar als het kan maar niks kost…. doet iedereen het, inclusief asociale ikke.
Zozo, dat is een verhoging van 7€ per maand, oftewel een kwartje per dag. Enorm bedrag zeg! Not! Wel in het centrum willen wonen maar beginnen te steigeren bij dit soort bedragen. Waanzin!
@ Stadsie, automobilisten zijn bijna de enige die überhaupt iets betalen voor het gebruik van de openbare ruimte, nu niet dom gaan zitten doen. Is er een fiets/voetgangersheffing? een ov heffing? Horeca levert, middels terrassen, nog een grote bijdrage maar verder is het niet veel
Maar we hebben wel heel fijn een kaartje van Nijntje ontvangen. Waar kwam dat waanidee en geld dan ineens vandaan?
Het is wellicht geen overbodige luxe als U de gebieden A1 en A2 in een plattegrondje had aangegeven !
Het was vorig jaar reeds algemeen bekend dat de gemeente Utrecht krap bij kas kwam te zitten. Om daar nu opeens de coronacrisis de schuld van te geven komt wellicht goed uit, maar is naar mijn mening een verkeerde voorstelling van zaken.
Als je geld tekort komt kan je ook eens denken aan bezuinigen. Dat doen ze bij huishoudens, bedrijven en zelfs de Rijksoverheid namelijk ook. Lekker makkelijk om dan maar weer wat heffingen en belastingen omhoog te pleuren.
Ik kan me herinneren dat de gemeente begin deze eeuw onder financiële curatele van het Rijk stond. Op het stadskantoor zijn ze dat kennelijk al lang weer vergeten. Maar als de gemeente zo doorgaat kan dat zo maar weer gebeuren. Wat mij betreft een ‘blessing in disguise’.
Dit is puur anti-autobeleid van het College. Ondertussen vergeten ze dat de auto al decennia een enorme melkkoe is voor de lokale belastingheffers.
Een auto legt onevenredig beslag op de toch al schaarse ruimte, zowel met parkeren als in gebruik.
Alleen daarom mag het flink beprijsd worden, maar zeg dat dan gewoon en kom niet met een gestegen kosten vanwege corona.
Niet alleen parkeren wordt fors duurder, de afvalstoffenheffing zal ook explosief stijgen! Dat krijg je bij een gemeente die een verkeersplein binnen drie jaar compleet herinricht (‘t Goylaan)…
Ach. Utrecht is onleefbaar aan het worden voor de hardwerkende 2 verdiener. Ik werk niet in Utrecht zelf en heb dus een auto nodig. Jammer Utrecht, maar wij gaan verhuizen. Utrecht is voor de meeste mensen niet meer in trek als ziet hoe goed de woningverkoop in de Merwedekanaalzone gaat. Compleet falend beleid van een wereldvreemde overheid. Succes ermee.
@Nijntje “Uit een ander potje” 🤨
@Herman: Een geparkeerde bakfiets neemt minimaal 50% van de openbare ruimte van een auto in. Dan ook maar flink gaan heffen lijkt me.
Het gros van de parkeerruimte overdag wordt ingenomen door forensen. Hier in mijn buurt is er nog gratis parkeren en dus enorme parkeeroverlast. Overdag weggaan met de auto = terug komen en geen parkeerplek meer vinden. Graag overal belanghebbenden-parkeren invoeren.
Bromsnor (autobezitter) denkt, heilige koe = melk koe! Parkeren op staat is nog steeds te goedkoop.
Bizar goedkoop voor 12 m2 grond op een A-locatie. Waarom vraagt de gemeente mij niet 112 euro per *maand*?
Mobiliteit is een must. Niemand kan zonder mobiliteit en iedereen wordt jaar in jaar uit mobieler. De vervoerskilometers in Nederland stijgen elk jaar opnieuw. Daar komen de luchtkilometers nog eens bij.
Alleen auto’s draaien voor die kosten op. Fietsen en vliegen niet. Dat gaan we veranderen.
1. Er komt een fietsbelasting bij aanschaf en een gebruiksbelasting per jaar voor de aanleg en onderhoud van fietsvoorzieningen zoals paden, snelpaden en gratis fietsparkeren. Het kentekenbewijs wordt met een tracer in het frame ingebouwd. Kan fietsdiefstal effectief bestreden worden en zijn we verlost van ‘weesfietsen’. De eigenaar krijgt voor het opruimen en omzetten in nieuwe grondstoffen de rekening gepresenteerd.
2. Nederland voert voor vertrekkers, niet de overstappers, van Schiphol en andere vliegvelden een ‘vertrektoestemmingsheffing’ in. De hoogte is gerelateerd aan het aantal af te leggen km’s. Te betalen vóór vertrek.
Er is een onderscheid tussen zakelijk en recreatief reizen. Hoe meer recreatieve reizen iemand maakt hoe hoger het tarief wordt.
We maken ALLE mobiliteit duurder. Dan neemt het reisgedrag vanzelf af.
Bromsnor, wat is het nou. Is het melk, is het koe, of bedoel je soms melkkoe?
@JdV
Het aantal bakfietsen dat 50% met 50% van de oppervlakte van een auto is in Utrecht te tellen op de vingers van één hand. We kunnen wel voor alles beleid gaan maken, ken je nog meer spijkers op laag water? Een speciaal tarief voor auto’s met een tweetaktmotor? Een tarief voor het stallen van paarden in de binnenstad?
Mooi. Parkeren was tot nu toe veel te goedkoop.
@Mark: doei! Veel plezier in Almere. Kun je wel lekker je auto voor de deur zetten.
De rekening voor alle culturele shit en het dramatische geblunder met projecten moet ergens neergelegd worden en dat is bij dit college de gewone werkende Utrechter die een auto en een huis heeft. Dergelijke tariefsverhogingen getuigen van diepe minachting voor de gewonen Utrechters. Kwestie van tijd dat Utrecht weer onder financiële curatele van het Rijk. En het is heel hoog tijd voor verkiezingen.
@Toine Goossens
Er moet “een klets uit je nek belasting” komen dan verdwijnt de gehele staatsschuld!
@Don: want na verkiezingen zal de raad er heel anders uit zien? Dream on! Je woont in een vet linkse stad, wen er maar aan. Doe anders als Mark (zie boven)
@frits: jazeker. Tienduizenden fietsen stallen dagelijks gratis in giga stallingen in Utrecht. De gebruiker/vervuiler betaald, dus dat moet dan ook gelden voor fietsparkeren. 1 euro per fiets per dag levert met 10.000 fietsen per dag (conservatief geschat) tienduizend euro meer op dan nu. 50.000 euro per week. 200.000 euro per maand. 2,4 miljoen per jaar. Zoals gezegd conservatief ingeschat. Dus 3 miljoen is ook haalbaar. Dat is 2,5 x zoveel als deze verhoging oplevert. Is dit water laag genoeg voor je?
Tja,
GL wil Utreg nou eenmaal autovrij hebben voor de fietser/voetganger
Dus dan ga je ze er maar uit pesten
De P+R bevorderen…
De P+R voor de deur in de wijken waar geen betaald parkeren is net buiten het centrum, ja. Wat @Quarantaine zegt, de forens weet moeiteloos de gratis parkeerwijken te vinden.
En dan komt straks de hele Merwedekanaalzone hun autootjes in de wijk aan de andere kant van het Merwedekanaal gratis neerzetten. Waar überhaupt nooit gehandhaafd wordt op wat een parkeerplaats is en wat de stoep.
Ik ben best wel voorstander van een vergunning voor bakfietsen. Het neemt immers de helft van een auto in beslag en er is al zo weinig ruimte op de stoep.
De >50% stijging voor A2 id natuurlijk te zot voor woorden. Laten we anders alle gekke linkse cultuur ,klimaat en knuffel hobbies eens tegen het licht houden. Daar kan een smak vanaf en dat kunnen we besteden aan de hulpbehoevende.
Stop met autotje pesten en klimaat drammen maar zorg voor de essentiele zaken in utrecht. Dus geen daklozen opvang op elke hoek maar zorg dat ze daadwerkelijk weer onderdeel van de maatschappij worden. Geen deelfiets idioterie want dat is GEEN alternatief voor woon werk verkeer.
Ze moeten het parkeertarief aanpassen aan de lengte van de auto, dan betaald Jan Modaal tenminste niet zoveel en die gasten die zo onnodig een grote auto moeten rijden betalen dan meer. En misschien zijn we dan ook van die koeriersbussen af, die te pas en te onpas het hele weekend bij een ander voor de deur parkeren, zodat ze er zelf geen last van hebben!
Er liggen nogal wat klachten bij de gemeente van bewoners in A1 en A2 die afgelopen maanden niét in hun wijk konden parkeren. Dus dit is niet om misgelopen parkeerkosten van bezoekers te compenseren.
Ik stel voor dat we de kosten voor parkeren voor de gemeente op basis van prijs per vierkante meter doen. Dus in LR betaal je ongeveer 60% van A1. Beetje raar om 440 euro per jaar te betalen omdat bezoekers liever bij jou in de wijk gaan winkelen dan in LR.
Voor die A-locatie betaal je ook meer OZB, die ook weer omhoog gaat.
Misselijkmakend beleid.
Mensen die tot modaal verdienen wordt auto bezit en gebruik actief onmogelijk gemaakt, terwijl de boven modaal klasse die kosten makkelijk kan opbrengen.
Die door GL en D66 gedreven gentrification betekend dat eerdere bewoners (die niet op hun stemden) moeten vertrekken omdat ze uiteindelijk de kosten van daar wonen niet meer kunnen betalen. In een huizenmarkt die voor steeds meer mensen onbetaalbaar wordt, dus veel mensen kunnen niet weg ook al zouden ze dat wel willen, is het parkeertarief verhogen onder het motto “coronakosten” uiterst discutabel.
Want het is zeker niet sociaal of in het belang van de bevolking, het is enkel in het belang van een gemeente die haar prioriteiten niet op orde heeft.
Het is een prijsstijging van > 50%, dat is enorm fors. Ik stel voor dat in deze gebieden, A1 en A2 de voorzieningen navenant meestijgen. En laten we in alle omliggende gebieden de voorzieningen naar rato gaan korten. Jaha….laten we dat doen.
En de opbrengsten worden herverdeeld voor Corona gevolgen in de gebieden waar het geïnd wordt. Jaha .., laten we we dat doen.
Maar nee, we willen graag allemaal wel gebruik maken van de extra inkomsten die we innen bij de sukkels die nu helemaal uitgeknepen worden in de binnenstad.
Inderdaad we, zo zijn we dan ook wel weer.
Absurd dat de gemeente dit doorvoert in wijken als Lombok.
De voorspelde coronarekening. En er zullen er nog vele volgen. Nu niet moeilijk doen! Nog even fijn volhouden… We doen het samen.. Voor de zorg. Gniffel, heerlijk hoe de realiteit zal inslaan bij ieder zonder enig economisch besef. En denk maar niet dat jij gespaard zult worden, iedereen komt aan de beurt.
@ Koel Hoofd
Diegenen die al decennia lang gentrification actief stimuleren zijn of VVD en/of CDA. Zij leveren wel erg vaak ministers die daadwerkelijk aan de knoppen draaien.
Ook hebben zij het neo-liberalisme tot hun godsdienst verklaard. Daar kun je moeilijk een gemeenteraad of college voor veeantwoordelijk houden.
Desalnietemin is het dekken van gaten in de begroting (en het gebruiken voor oneigenlijke posten) door het verhogen van parkeerkosten onbehoorlijk bestuur. In mijn ogen moeten parkeerkosten ten goede komen aan infrastructuur. Desnoods aan fietspaden. Daar heb ik geen moeite mee.
@Erwin we zullen zien na de verkiezingen. En geeft ook mooi beeld van de linkse verdraagzaamheid voor je mede bewoners in Utrecht. Slikken of oprotten heel sociaal. Goed om te weten voor de verkiezingen.
Ze beredeneren zeker dat wat schaarser wordt meer mag gaan kosten… steeds meer vergunningskosten voor steeds minder parkeerplekken. En als de gemeente volgend jaar toevallig geld over heeft… worden de parkeervegunningen dan ook weer goedkoper?
En dan komen er straks verkiezingen en dan zijn GL en D66 weer gewoon de grootste. De regeerders hier zijn absoluut geen afspiegeling van de Utrechtse inwoners. Integendeel zij die hier regeren zijn het kleine groepje dat nog spartelend een kansloos achterhoede gevecht voert.
Mensen we leven in 2020, in de binnenstad is een auto geen vanzelfsprekend iets meer, als je er toch een wilt dan mag je flink betalen. Wil je optimaal van de auto gebruik willen maken, dan zijn er alternatieven als Leidsche Rijn en diverse andere Vinex locaties rond de stad.
Er is ingezet op het bannen van de auto.
Doet men niet vrijwillig daar aan mee dan gebeurt het onder dwang middels verhogingen voor de automobilist .
Benzineprijzen zullen ook nog wel omhoog gaan en de wegenbelasting ook,net zolang tot iedereen het niet meer kan bekostigen en dan hebben ze hun zin.
Wat ik mij afvraag: waar zijn de Pen R plaatsen gebleven? naar de projectontwikkelaars? Ik wil en kan mijn auto best iets verder weg zetten en dan met een fiets naar mijn huis, maar die keuze krijgen we niet meer. Waarom worden er niet meer mogelijkheden gecreëerd net buiten de stad? Dan neemt de druk ook af als het openbaar vervoer goed geregeld is. Daar hoor je helaas niets meer over.
En als je als autobezitter geen keus hebt, ben je dan vogelvrij? Volgend jaar 200% omhoog???? En er is geen enkel overleg mogelijk, blijkbaar, ik wil best meedenken over minder auto’s in de stad. Of is de gemeente bang voor goede ideeën?
Ik droomde over een parkeerverbod voor fietsen in het centrum.
De stad zag er nog nooit zo mooi uit !
@Herman:
Leidese Rijn en VInex bestonden indertijd nog niet, maar we kochten een boerderijtje buiten de stad omdat:
– parkeren zouden we later nodig hebben op eigen terrein (hoewel we toen nog alleen fietsen hadden),
– de nieuwe drive-in woningen aan de Zamenhofdreef gingen m’n budget net te boven (zo’n 70 duizend gulden),
– andere woningen in de stad vonden we te minimaal of te duur.
En inderdaad, op ons eigen terrein kunnen wenog steeds ruim parkeren.
Daarom mijn tip: fiets of auto parkeer je op je eigen terrein, voorkomt al dat geneuzel met de gemeente en het erbij horende chagrein.
Overigens hoorde ik enkele jaren geleden dat op Kanaleneiland iemand dezelfde methode had bedacht om zich te vrijwaren van het gezeur.