Parkeervergunning wordt fors duurder voor Utrechters | De Utrechtse Internet Courant Parkeervergunning wordt fors duurder voor Utrechters | De Utrechtse Internet Courant

Parkeervergunning wordt fors duurder voor Utrechters

Parkeervergunning wordt fors duurder voor Utrechters
Archieffoto
Utrechters betalen volgend jaar fors meer voor een parkeervergunning. Dat blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis. Met een prijsstijging van 24% kost een parkeervergunning straks 342,80 euro in plaats van de 276,80 die dit jaar betaald moest worden.

Utrechters betalen volgend jaar fors meer voor een parkeervergunning. Dat blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis. Met een prijsstijging van 24% kost een parkeervergunning straks 342,80 euro in plaats van de 276,80 die dit jaar betaald moest worden.

Ook in de andere grote steden wordt een parkeervergunning duurder. In Rotterdam stijgt de prijs van 67,20 euro naar 115,20 euro. Hoewel de prijs niet verandert in Amsterdam, blijft het wel de duurste stad voor vergunninghouders. Zij moeten in de hoofdstad 535 euro per jaar neertellen voor een vergunning.

Voor de meeste gemeenten stijgen de kosten volgend jaar maar met een paar procent. Een vreemde eend in de bijt is Hilversum. Daar halveert de gemeente de prijs van de parkeervergunning van 150 euro naar 75 euro.

De cijfers zijn het resultaat van een steekproef onder 53 gemeenten waar inwoners betalen voor een parkeervergunning.

14 Reacties

Reageren
  1. Piet

    Das niet handig want gaan de centrumbewoners weer meer in de buitenwijken waar nog geen betaald parkeren. Laat ook maar in de buitenwijken betaaldparkeren invoeren tegen een fijn tarief want ook daar is de parkeerdruk over het algemeen al te zwaar.

  2. katja

    Voer ook betaald parkeren in op zondag in de omliggende wijken, levert ook geld op.

  3. bee

    1 REACTIE
    @Piet
    je gaat toch niet vragen om betaald parkeren in te voeren?
    ze willen kosten wat kost gewoon de burger zijn auto afnemen.
    doe je niet vrijwillig afstand van je voertuig dan blijven ze gewoon met prijsstijgingen komen tot je het niet meer kan betalen.

  4. Harry

    Paar weken terug zijn de tarieven al verhoogd. Blijkbaar heeft het college gedacht dit na Katowice het draagvlak er wel zou zijn. Maar wat blijkt Katowice heeft NIETS opgeleverd behalve dat er 20.000 mensen per vliegtuig er naar toe zijn gevlogen, dat Polen, Turkije, Australie, China, etc de komende jaren nog de nodige kolencentrales bijbouwen en wordt Europa verder aangesloten op het Russische gasnet.
    Ik zie daarom niet waarom de hogere belasting voor een parkeervergunning bijdraagt aan het milieu als in Rijnmonde 92% van de uitstoot van CO2 in Nederland te vinden is.

    Gelukkig zijn in Frankrijk wat mensen wakker geworden. Wellicht toch maar eens een geel hesje halen.

  5. Max

    @katja
    Hierover hebben we al eens een enquete gehad en 80% wil geen betaald parkeren op zondag.
    Vrienden en familie die dan op bezoek komt hebben er meer last van dan die paar auto’s die in de buiten wijken parkeren om in het centrum te winkelen

  6. Piet

    @Bee jawel graag heb ik tenminste een plekkie met maar een auto.
    terwijl de helft van de straat er 2 + een bedrijfsbus heeft. Ik betaal met liefde wat centen om de parkeerdruk omlaag te krijgen en in de buurt van mijn woning te kunnen parkeren en niet 3 straten verderop.

  7. JdV

    Mooi, de autohaat viert hoogtij in dit college. Ga zo door.

  8. Willem

    He Harry succes man! Waar ga je staan in je gele hesje? Kom ik ff lijken

  9. Don

    De 100 miljoen van het tram debacle moet ergens van betaald worden. En dit geld speelt geen rol college in Utrecht blijft lekker doorprutsen met onzinnige projecten dus ook volgende jaar zal er wel weer 25 % bij komen.

  10. Ouwe henk

    Wat moeten die autoos in de binnenstad,,cs op loopafstand
    Bus tram trein
    Lopen!
    Fietsen!!!!
    Wandelen
    Alle autoos de binnenstad uit
    Ps,,,roken 15 euro per pakje,,,maar dit terzijde

  11. Koel Hoofd

    Kan er niets aan doen, maar linkse elitaire politiek si toch anders dan leefbaar voor iedereen. Oftwel autobezit/autorijden alleen voor de groene rijken met electrische voertuigen (auto, milieubelastende ebike want van gewoon fietsen word je moe en fit). Ben benieuwd hoe dat op lange termijn voor Utrecht gaat uitwerken. In het verleden was er een directe relatie tussen mobiliteit, bereikbaarheid en welvaart. Vanuit dat die ervaring ligt verpaupering van de stad Utrecht toch echt op de loer want niet iedereen kan met de trein die niet overal komt en vaak gewoon niet eens rijdt. Slimme techniek bestaat niet, alleen slimme mensen die techniek maken, wat domme mensen dan slimme techniek noemen….

  12. Wim Vreeswijk

    En dan te bedenken dat de automobilist landelijk al 20 miljard afdraagt aan de Staat aan belastingen en accijnzen…..!

  13. James

    Ik stel voor dat iedereen die op groenlinks stemt daarmee ook zijn recht op het bezitten van een auto opgeeft. Op die manier gaat de parkeerdruk naar beneden en kunnen de tarieven ongewijzigd blijven. Ook veel beter voor het milieu! Maar daar zullen de Femke’s en Jesse’s met hun oude diesel Mercedessen en houtkachels dan waarschijnlijk ineens weer niet zo enthousiast over zijn.. Lekker deugen over de rug en via de portemonnee van mensen die al moeite genoeg hebben de eindjes aan elkaar te knopen..

  14. cas

    @ james, zij moeten het hebben van studenten, uitkeringstrekkers en gepensioneerden…. Eigenlijk iedereen die niets bijdraagt aan de economie… Het zal dus bar weinig schelen op die paar idealistische zieltjes na die dik betaald worden door werk dat mede mogelijk wordt gemaakt door subsidies…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).