Parkeren in Utrecht weer negatief in het nieuws; ruim 4.000 berichten onbedoeld verzonden Parkeren in Utrecht weer negatief in het nieuws; ruim 4.000 berichten onbedoeld verzonden

Parkeren in Utrecht weer negatief in het nieuws; ruim 4.000 berichten onbedoeld verzonden

Parkeren in Utrecht weer negatief in het nieuws; ruim 4.000 berichten onbedoeld verzonden
Archieffoto
Vanwege een vergissing hebben inwoners van Utrecht afgelopen week opnieuw bericht ontvangen over parkeervergunningen of parkeerkortingen. Het gaat in totaal om 3.600 e-mails en 453 brieven die onbedoeld opnieuw zijn verzonden. De gemeente spreekt van een ‘menselijke fout’.

Vanwege een vergissing hebben inwoners van Utrecht afgelopen week opnieuw bericht ontvangen over parkeervergunningen of parkeerkortingen. Het gaat in totaal om 3.600 e-mails en 453 brieven die onbedoeld opnieuw zijn verzonden. De gemeente spreekt van een ‘menselijke fout’.

Het invoeren van het nieuwe systeem voor parkeervergunningen in Utrecht blijft de gemoederen bezighouden. Zo moest de applicatie waarmee bewoners onder meer korting voor bezoek konden regelen grondig worden aangepast na een regen van klachten en ook leidde de invoering tot vertraging van andere parkeerprojecten.

Eind vorig jaar zei wethouder Lot van Hooijdonk dat de parkeerapp een ‘misser’ is, maar zij wilde geen excuses aanbieden omdat Utrechters hier niks aan zouden hebben. Voor het onbedoeld versturen van ruim 4.000 berichten heeft de gemeente dit keer wél excuses aangeboden.

Onbedoeld

De fout werd dinsdagochtend door medewerkers van de gemeente ontdekt. Een medewerker van ARS, de leverancier van het parkeervergunningensysteem, zou onbedoeld opnieuw brieven en e-mails naar een deel van de bewoners met een parkeervergunning of parkeerkorting hebben verstuurd.

“De inhoud van deze berichten is identiek aan de oorspronkelijke berichten, maar met een nieuwe verzenddatum”, is te lezen in een brief die het college van B&W naar aanleiding van de kwestie aan de raad heeft verzonden.

Impact

Het gaat specifiek om berichten over de parkeervergunning bewoner, parkeervergunning gehandicapte en de parkeerkorting voor bezoek, mantelzorg, thuiszorg en kraamzorg. De mensen die onbedoeld zo’n bericht kregen, hebben inmiddels een nieuwe brief ontvangen waarin te lezen is dat het om een fout gaat. “In deze e-mail zijn ook excuses aangeboden”, aldus het college.

Er is volgens de gemeente direct contact opgenomen met ARS om de oorzaak en impact te achterhalen. Wat de oorzaak en impact is, is echter niet bekend. Wel heeft de leverancier volgens het college verzekerd dat de nodige stappen zijn gezet om vergelijkbare fouten in de toekomst te voorkomen.

Gekoppelde berichten

19 Reacties

Reageren
  1. Herman

    Het houdt nooit op……

  2. S

    Misschien ligt het aan mij, maar ik vind het artikel volslagen onbegrijpelijk.

  3. de Kreek

    Met dit bestuur van de gemeente Utrecht, heb je als burger geen vijanden meer nodig, al die excuses, fouten, missers en alle verontschuldigingen, daar hebben de burgers in tussen zakken vol van.
    Ik ben met mij vrouw twee keer naar een invalide plek gereden in de binnenstad en alle twee waren opgeheven, dit grapje koste mij meer dan een half uur om van de ene kant naar de andere kan van de binnenstad te rijden, om te ontdekken dat die invalide parkeerplek ook was verdwenen, maar dit was niet op de site aangepast. Ik deed mij beklag, maar wacht nog steeds op een reactie, dat is in middels al jaren gelden. Ik rijd tegenwoordig wel gelijk naar Zeist, Nieuwegein of Maarsen, daar zijn ze velen malen vriendelijke voor gehandicapten mensen, met een auto!!!

  4. Kakhiel

    @krekie: win-win-situatie. Wij ook blij dat je lekker naar Maarssen gaat. Doei

  5. Brunel

    Snap het probleem niet zo. Krijg je twee keer dezelfde mail. Nou en?

  6. Wim

    Ja S dat ligt aan jou

  7. WJM

    De Kreek. Wat een schande!!! En wat vervelend voor jullie!
    Daaraan kan je weer zien, dat onze gemeentebesturen steeds uit vooral jonge mensen bestaat zonder serieuze aandacht voor de Utrechtse gehandicapten en senioren!!! Maar gelukkig wel voor horeca en alles wat vooral dáár bij komt kijken! Als wíj maar lekker kunnen feesten nietwaar?

  8. Nico

    Eind vorig jaar zei wethouder Lot van Hooijdonk dat de parkeerapp een ‘misser’ is, maar zij wilde geen excuses aanbieden omdat Utrechters hier niks aan zouden hebben.
    Nee, deze excuses hebben bewoners veel aan. ivm verstuurde mailtjes.
    De Kreek, ook ik kom niet meer in het centrum maar ga naar Leische Rijn, Maarsen of Overvecht b.v. Zal ook wel win win zijn gok ik

  9. Hajee

    Wat is het probleem?: iemand heeft twee keer bericht gekregen.
    Is dat erg?: Nee want misschien hebben mensen die het eerste keer overgeslagen en diegene die het al wist dacht oh dat weet ik al
    Wat is de oplossing?: Tweede bericht weggooien. Tenzij je het eerste bericht weggegooid hebt.
    Kunnen bewoners stampij maken?: Ja zeker want dat wordt wel gevoed door de media die hier onmiddellijk opduiken.
    Is het de moeite waard?: Ach nee joh we maken van een mug een olifant.

    Nou fijne dag

  10. Rb

    Een menselijke fout van een individu bij een leverancier. Kan je de gemeente niet voor verantwoordelijk houden.

    Wel opvallend dat onze wethouder hier dan wel excuses voor aanbiedt

  11. Statler

    @Brunel
    het probleem is dat de introductie van dat nieuwe systeem wat complexer en ingrijpender gevolgen heeft dan uit dit artikel blijkt.

  12. Alain

    Ontving een email met bevestiging over parkeerkorting, die ik paar maanden terug ook al had gekregen.

    Twee tellen “huh?”, maar goed, de korting die blijft hetzelfde, volgende dag een excuusmail.

    Ik vind het prima. Als we ons daar nou druk over gaan maken, dan blijf je bezig.

  13. Le coq sportif

    @Brunel precies, je kan ook van elke mug een olifant maken.

  14. Koel Hoofd

    Typisch.
    Geen excuses willen aanbieden voor de mega ‘misser’ die de parkeerapp is omdat ‘Utrechters daar zogenaamd “niets aan hebben” maar wel excuses voor de menselijke fout bij een leverancier, excuses waar echt niemand iets aan heeft.
    Walgelijk hypocriet.

    Overigens, ik kreeg de rekening voor de parkeervergunning voor de verandering op heel duur papier. Er moest toch worden bezuinigd?

  15. Peter Utreg

    Deze week nog contact opgenomen met de gemeente: factuur voor parkeervergunning op de mat. 3 (!) A4-tjes, en ik moest 5 minuten zoeken naar het exacte bedrag en de betaaltermijn. Die laatste was ook feest: je moet binnen 14 dagen na verzending van de factuur betalen. Die was verstuurd op 28 mei, de factuur lag 8 juni in de bus.

    Serieus: hoe moeilijk kan het zijn?

  16. Johan

    Bravo KH, je weet ook letterlijk over alles te mekkeren hè. Zelfs de dikte van het gemeentelijk papier is niet veilig voor je zuurheid. Man man man, ga eens iets nuttigs doen.

  17. S

    @kh: hoe weet je of dat duur papier was? Misschien heeft de gemeente wel een partij voor een mooi prijsje op de kop getikt! Ga anders lekker zelf bij de afdeling papierinkoop van de gemeente werken.

  18. Piet

    What’s the point? Je krijgt een mailtje of brief 2x is dat nou een probleem.

  19. Bart van Dam

    Waarom wijden we hier nog een nieuwsbericht aan. Keer op keer worden er missers, zo niet blunders gemaakt als het over projecten gaat waar Wethouder Lot van Hooijdonk voor verantwoordelijk is. Iedere keer mag ze na een half slap excuus toch blijven zitten. Het is pas nieuws als er wel iets goed gaat, zet dat dan maar in de krant

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).