Parkeren in Utrecht wordt volgend jaar op de meeste plekken weer duurder - De Utrechtse Internet Courant Parkeren in Utrecht wordt volgend jaar op de meeste plekken weer duurder - De Utrechtse Internet Courant

Parkeren in Utrecht wordt volgend jaar op de meeste plekken weer duurder

Parkeren in Utrecht wordt volgend jaar op de meeste plekken weer duurder
Parkeren in Utrecht wordt volgend jaar op de meeste plekken duurder. Ook de prijzen voor het doorreizen vanaf een P+R gaan omhoog.

Parkeren in Utrecht wordt volgend jaar op de meeste plekken duurder. Ook de prijzen voor het doorreizen vanaf een P+R gaan omhoog.

Bestuurders die hun auto in en nabij het centrum (A1-zone) willen parkeren betalen vanaf 2020 5,53 euro per uur in plaats van 5,35 euro. In de A2-zone kost parkeren volgend jaar 4,27 euro per uur, en in de B1-zone 3,03 per uur. Bekijk hier de verschillende zones in Utrecht.

Ook de prijzen van de meeste parkeergarages stijgen vanaf volgend jaar. De automobilist is het duurst uit in Parkeergarage Croeselaan. Daar moet vanaf 2020 4,06 euro per uur betaald worden. Parkeergarage Grifthoek blijft met 2,28 euro het goedkoopst.

P+R

Ook parkeren in de verschillende P+R’s wordt duurder. Nu kost het nog 5,00 euro om de auto de hele dag in een P+R te stallen en met maximaal vijf personen door te reizen.

Vanaf 2020 moeten automobilisten 2,00 euro per dag betalen voor het parkeren en nog eens 4,00 euro voor een kaartje voor het openbaar vervoer. Ook met dit kaartje kunnen maximaal vijf personen reizen. Het uurtarief voor mensen die niet verder reizen met het OV blijft 1,50 euro.

Een uitzondering hierop is de P+R op het Berlijnplein. Daar stijgt het uurtarief van 2,32 euro naar 2,40 euro. De kosten voor automobilisten die verder reizen met het openbaar vervoer zijn hetzelfde als in de andere P+R’s.

Parkeerdruk

Met de P+R’s aan de rand van de stad wil de gemeente de automobilisten die de binnenstad willen bezoeken ontmoedigen om in het centrum te parkeren. “P+R utrechtOp deze manier kunnen de P+R’s een bijdrage leveren aan het verminderen van de hoeveelheid verkeer en de parkeerdruk in de stad”, aldus wethouder Lot van Hooijdonk.

De prijzen voor de fietsenstallingen blijven onveranderd. Wel komen er in sommige stallingen de ruimte om een scootmobiel te parkeren.

29 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Gras is groen. Water is nat. Utrecht haat auto’s. Next.

  2. Scherpschutter

    Tja, als het aan Lot zou liggen dan zou heel de ondernemende binnenstad maar failliet moeten gaan, als daar tegenover staat dat iedereen zich voortaan weer met paard en wagen voortbeweegt en we met z’n alle de gelukzalige misere van een brood op de bon bij de staatsbakker mogen ervaren…

    De gelegaliseerde totaalafbraak van Utrecht gaat gestaag verder.

  3. Tim

    Als je parkeren in de binnenstad wilt ontmoedigen, moet je juist niet de prijzen van de P&R’ s omhoog gooien.

  4. Dakhaes

    Het was toch de bedoeling om het autoverkeer in de binnenstad terug te dringen? Kennelijk lukt dit niet, dus hup de tarieven omhoog.
    Hoeveel winkels verlaten de binnenstad of gaan failliet?

  5. Wouter

    Onbegrijpelijk dat ze dan de P+R duurder maken. In Rotterdam sta je aan de rand van de stad gratis als je daarna met het OV gaat, scheelt je een enorme bak geld. Waarom kan dat hier niet?

  6. Koel Hoofd

    Hahaha wat een lachtertje, die parkeerdruk wordt door de gemeente zelf veroorzaakt door het weghalen van parkeerplaatsen en in het centrum woningen te laten bouwen voor tweeverdieners die allebei niet in Utrecht kunnen/willen werken en ook niet met de trein kunnen.

    Wat ik kwalijker vind is dat daarmee mensen met een laag inkomen die toevallig al jaren in parkeergebied A1 of A2 wonen, langzaamaan worden gedwongen om hun auto op te geven (als ze die nog hebben na de crisis) omdat een stel ecofascisten hier de macht heeft. Dat is pure discriminatie en wegpesterij van de minderbedeelden door partijen die alleen op papier sociaal zijn. En wat doet de politieke oppositie? Die zwijgt in alle talen want mee besturen is belangrijker dan werkelijk besturen.

  7. Jopie

    Ben benieuwd wanneer de uitslag bekend wordt van invoering parkeren Rijnsweerd. Stemmen kon tot 22 oktober; best knap hoe lang de gemeente nodig heeft om een paar honderd digitale stemmen te tellen.

    https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/parkeren/ervaart-u-parkeeroverlast/rijnsweerd-invoeren-betaald-parkeren

  8. Zonnewende

    Waarom bij de P&R’s een vervoerskaart voor dezelfde prijs tot 5 personen?

    Dat kinderen gratis kunnen prima!

    Maar waarom moet één volwassene net zoveel betalen als vijf volwassenen?

    Je wil de auto uit het centrum houden. Dat aantal is niet afhankelijk van het aantal mensen erin.

    Ik zeg: een kaartje voor één persoon is 2 euro.
    Een kaartje voor een groep tot 5 personen 6 euro.

  9. Sjaan

    Ahgut wat een krokodillentranen weer, och och arme automobilisten toch. Wat vervelend ook al die mensen die geven om elkaars welzijn en jullie nageslacht, fascisten zijn het! Alles wat deze geitenknuffelaars willen is echter een beetje meer marktwerking en minder subsidie op de parkeerplaatsen, daar is toch niet mis mee? https://decorrespondent.nl/8716/de-oplossing-voor-bijna-alles-duurder-parkeren/524365882084-012b1d1e

  10. Willem

    Gooi de Jaarbeurs plat dat is er ook meer parkeerplaats er bij . En maak het ov goedkoper. En tot slot verbied de bedrijven om met 1 persoon per auto te laten komen . ( laat carpoolen of busje inzet ). Weer plek in Utrecht. 😂😂

  11. Cico

    @Sjaan: inderdaad, dat parkeren is nou juist iets wat aan de markt kan worden overgelaten.

  12. Marcel

    Mooi zo. Weg met dat vervuilende, levensgevaarlijke blik. De stad is voor mensen – vooral voor spelende kinderen – en niet voor auto’s. Alleen nog toegang verlenen aan ov- en goederenvervoer.

  13. Teunemans

    Utrecht is duurder met parkeren dan New York!!!

  14. wollie

    echt? dank voor de tip, ik ga voortaan in new york parkeren

  15. JdV

    @marcel. Intensieve kindhouderij graag niet in het centrum. Voor dat soort mensen hebben we LR gebouwd, blijf daar dan svp ook. Centrum uitsluitend toegang voor 18 jaar of ouder.

  16. Don

    De kaalslag van het de Utrechtse binnenstad en de structureel uit de hand lopende en toekomstige projecten (Uithof lijn, mozaïek Vredenburg enz enz) worden zoals verwacht over de ruggen van de Utrechtse bevolking verrekend. Een gemeenteraad die werkelijk alles slikt van Groen slinks en D33 om de Utrechtse binnenstaf om te vormen tot de Utrechteling. Binnenkort mag de je binnenstad alleen nog in met een toeristen visum.

  17. Rethep

    Utrecht: de eerste autoloze (binnen)stad van het land?! Als dat zou kunnen, graag! Minder drukte, minder milieuvervuiling, gezonder (bewegen), meer ruimte en veiliger voor andere weggebruikers.

    De (kleine) middenstand gaat echt niet failliet door minder auto’s in de stad, maar o.a. door de vele webshops. Dus wil je die open houden, koop daar dan, en ga er, gezond, op de fiets/lopend/ov naartoe.

  18. Joop

    Ik ben blij dat mijn stem op groen links zich nu laat uitbetalen. Weg met auto’s uit de (binnen) stad! Ik wil schone lucht voor mij en mijn kinderen (4e onderweg, ja iemand moet ons pensioen toch betalen en onze ouderen verzorgen).

  19. Koel Hoofd

    @jopie De gemeente heeft hierbij een duidelijke strategie door het betaald parkeren per gebied in te voeren. Mensen zijn opportunist dus zetten hun auto op de aangrenzende nog gratis locaties neer en lopen dan naar huis/eindbestemming. Intussen komt er op die gratis locaties een enorme parkeeroverlast voor de bewoners daar. Wanneer die klagen, zegt de gemeente keihard: “jullie wilden toch gratis parkeren?” Het duurt dan ongeveer 2 jaar voordat mensen eieren voor hun geld kiezen en willen betalen om in iedergeval nog hun auto in de eigen wijk te kunnen parkeren. Heb dat aan den lijve ondervonden, inclusief de criminaliteit die parkeerchaos aantrekt.

    Echter, het volk wordt hier heel bewust door de overheid gemanipuleerd (i.e. gestimuleerd en gefaciliteerd) om zodanig overlast bij anderen te veroorzaken zodat de politiek haar zin krijgt: auto weren.
    Want het is al eeuwen bekend dat ‘gratis’ een enorme aantrekkingskracht heeft terwijl ‘verplicht betalen’ forse weerstanden oproept. Dat wordt allemaal verhuld met list en bedrog als schone lucht, autoblik is lelijk, speelruimte en veiligheid voor de kinderen op straat.
    Gevolg is, in mijn wijk dan, enorme overlast van overal wildgeparkeerde fietsen met minder speelruimte voor de kinderen, en de lucht is nog net zo smerig als eerst omdat er 3 snelwegen om Utrecht liggen en er vrachtschepen doorheen varen…

  20. Harry

    O en dan graag ook de tarieven van die veels te zware en dus wegdek slopende en veels te grote leukemie Tesla’s fors verhogen!

    En graag net zoals in Rotterdam per 2020 de Milieuzone opheffen.

  21. Wim Vreeswijk

    Alle vrijheden die het leven veraangenamen probeert men ons af te nemen: het roken, drinken, vliegen, wonen in een ruime woning, je moet op termijn je woning delen met nieuwkomers, je moet je auto gaan delen, niet meer barbecueën in je eigen tuin. Alles volgens het boekje van de EUSSR heilstaat van extreem links.

  22. Johan

    Wim vreeswijk: je vergeet ook nog te zeggen dat je niet zoveel vlees moet eten. Dat is slecht voor het klimaat. Als we ons allemaal hieraan houden wordt de wereld een stuk leefbaarder.

  23. VincentDV

    Ik begrijp iets niet. Wanneer mensen opkomen voor schone lucht, een gezonde stad waar ruimte is om je veilig op straat te begeven, waar je kunt genieten van de stad zonder in de stank en het lawaai van anderen te zitten, dan ben je een communistische ecofascist.

    Maar wanneer je de lucht vervuilt, de straat bezet met een hoop blik en een teringherrie veroorzaakt, ben je een weldenkend mens die opkomt voor de vrijheid?

    Ik vind het maar een egoïstische houding van mensen die vooral heel veel van zichzelf houden en die de vrijheden van een ander geen moer kan schelen. Daar is een woord voor: asociaal.

  24. Barend

    @ Joop

    Schone lucht? Misschien ligt de focus ondertussen helemaal verkeerd. GL vecht een vete uit met de als vervuilend veronderstelde autobezitter. De echte vervuiling komt tegenwoordig echter van de houtkachel-stokende medemens. Op een rustige herfstdag stinkt tegenwoordig de hele binnenstad naar die fijnstof-, CO2-, en stikstofuitbrakende smeerpijpen. Ik begrijp niet dat het stadsbestuur aan bestrijding van deze vervuiling geen prioriteit toekent.

  25. Wim Vreeswijk

    Kan iemand mij uit leggen waarom er nog steeds gratis geparkeerd kan worden in Kanaleneiland en Overvecht. Dit lijkt mij zeer rechts ongelijk !

  26. Kadoendra

    @Johan

    Kortgeleden heb ik de nieuwe wetenschappelijke documentaire Powerplant van het wetenschappelijk bureau van de PvdD gezien en de conclusie van die wetenschappelijke documentaire sluit naadloos aan bij jouw reactie.

    @VincentDV

    De personen die het over communistische ecofascist hebben bezigen meestal ook het woord handhaven.
    Wat deze personen niet weten is het feit dat de meeste Europese steden zeer slecht scoren op de luchtkwaliteit (en daar gaan mensen dus door dood) en wat deze GroenLinks bashers niet door hebben is dat b.v een Lot van Hooijdonk werk maakt van het handhaven van de Europese wet inzake de luchtkwaliteit van de gemeente Utrecht.

    Ook snappen die personen niet dat het feitelijk een stuk gemeentegrond is en het zou op het communistische af zijn als een grondbezitter geen geld zou mogen verdienen aan zijn grond, maar dat kan meneer Scherpschutter je nog beter uitleggen dan ik.

  27. Anne Marie ten Berge

    @Don, goed opgemerkt: GroenSlinks en D33.

  28. Marcel

    @ Koel hoofd
    Tjonge, nog geen zin om te emigreren? Inderdaad, auto weren is een item voor Lot.
    Maar zij zit in een partij die Groen en ook nog Links heet. En dan hebben we een raad/bestuur die deze Lot steunen. Dus u kunt hier wel emigratie plannen neerleggen maar dat werkt niet. Stemmen dat doet t wel. Maar dat doen we niet. En als we het doen komt dat partijtje van Lot er goed uit. Dan toch maar emigeren?
    Als ondernemer in Utrecht kijk ik naar dit bestuur en haal mn schouders op. We zullen wel zien wat voor zooi ze er van maken. Kan het toch niet veranderen.

  29. Lomboque

    Het meest aanstootgevende uit dot verhaal lijkt het gebrek aan transparantie. Omdat niet duidelijk is waar de Gemeente Utrecht deze (nieuwe) inkomsten voor gebruikt wordt er
    1. Veel gespeculeerd onderling en over deze speculaties gediscussieerd
    2. Geprotesteerd door beide kanten van de discussie

    Ik denk dat het verstandig zou zijn geweest van de Gemeente Utrecht om mensen te vertellen waar dit geld voor gebruikt wordt en op die manier draagvlak te creëren.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).