Het Universitair Medisch Centrum (UMC) Utrecht is een samenwerking aangegaan met ZorgkaartNederland. Daarmee is het UMC Utrecht het derde Nederlandse ziekenhuis dat patiënten actief oproept om waarderingen te plaatsen op ZorgkaartNederland. Op ZorgkaartNederland kan men zorgaanbieders zoeken, vinden en waarderen. Het grootste deel van de site is gevuld met ervaringen van patiënten.
Met ZorgkaartNederland krijgen zorgaanbieders dezelfde informatie als uit bijvoorbeeld klanttevredenheidsonderzoek. Het verschil is, dat de informatie die ze met ZorgkaartNederland krijgen volledig transparant is, ook voor patiënten. Patiënten krijgen op deze manier steeds beter in beeld hoe een ziekenhuis volgens andere patiënten scoort op de zorgverlening, de informatievoorziening en het effect van de behandelingen. Hoe beter een patiënt geïnformeerd is, hoe beter hij een keuze kan maken voor de beste zorgverlener. En in het zorgstelsel dat er nu is, is het van wezenlijk belang dat de patiënt steeds meer informatie in handen heeft. ’Wij vinden de mening van de patiënt belangrijk, omdat we ervan kunnen leren’, zegt Anne Koehorst, adviseur patiëntencommunicatie UMC Utrecht. ‘Daarom doen we ook voortdurend onderzoek. Voor je eigen meningsvorming is het belangrijk te putten uit verschillende bronnen. Daarom zien wij ZorgkaartNederland als een nuttige aanvulling.’
Uit de cijfers over 2010 blijkt dat het UMC Utrecht met een jaarbudget van ruim 898 miljoen euro en 1.000 bedden in totaal 33.200 opnames noteerde en 23.000 operaties verzorgde. Daarnaast bezochten 22.300 mensen de Spoed Eisende Hulp (SEH). ZorgkaartNederland is een initiatief van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) en uitgeverij BSL. De site heeft een half miljoen bezoekers per maand (en stijgend).
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.