De sprinter die ieder uur vanaf station Utrecht Centraal naar het Spoorwegmuseum rijdt, blijft dat ook in de toekomst doen. De NS en het museum hebben een contract ondertekend, waarmee is afgesproken dat de pendeltrein de komende negen jaar blijft rijden.
Tijdens openingsdagen van het Spoorwegmuseum vertrekt ieder uur vanaf spoor 2 op station Utrecht Centraal een sprinter naar station Maliebaan, het station van het museum. De sprinter rijdt gedeeltelijk over het traject van de historische Oosterspoorlijn. Nieuw is dat de trein straks ook stopt op Utrecht Overvecht.
Deze pendeltrein is overigens niet alleen te gebruiken door bezoekers van het museum, ook andere mensen kunnen met de sprinter tussen beide stations reizen. Net zoals in de andere treinen is daarvoor wel een OV-chipkaart nodig.
“Veel bezoekers van het Spoorwegmuseum kiezen ervoor om met de trein naar het museum te komen. Dit is redelijk uniek, er zijn niet veel musea die beschikken over een eigen treinstation. Met de pendeltrein bieden we een volwaardig alternatief voor de auto, de trein draagt daarmee op positieve wijze bij aan de verduurzaming”, zegt Leontien Lems, directeur van het Spoorwegmuseum.
18 Reacties
ReagerenZal ook wel bizar zijn als een Spoorwegmuseum niet per trein bereikbaar zou zijn.
Goed nieuws! Vooral als het af en toe weer zo’n mooie klassieker is.
Het blijft raar dat deze trein vanaf het CS bij Blauwkapel moet omdraaien om op de Oosterspoorbaan te komen.
Er zou daar eigenlijk een boog daar moeten komen.
Dan kan de trein direct na de overweg Blauwkapel rechtsaf de Oosterspoorbaan opdraaien en vice versa.
Het is de enige veilige manier om het museum te bezoeken omdat de linkse elite het onmogelijk maakt om de bus bij het museum te komen
“Nieuw is dat de trein straks ook stopt op Utrecht Overvecht.”
Dat doet ie al een jaar Duic 🙂
Als ik de trein zie passeren, dan is ie – op een enkele vader met zoontje na – volslagen leeg. Een dure grap. Dus beperk zo iets tot enkele dagen per week.
Wel goed toch .maar je kan er naar toe lopen
@Har
“omdat de linkse elite het onmogelijk maakt om de bus bij het museum te komen”
Er zijn onvoldoende reizigers om daar een bus te laten rijden. Overigens wil de ‘rechtse elite’ het OV verder privatiseren, zodat er juist minder bussen rijden.
@Massegast
“Een dure grap.”
Oh ja? Hoe duur is dat dan?
Eigenlijk zou er een klassieke trein van Utrecht CS naar het Spoorwegmuseum moeten rijden.
En dan te bedenken dat ik in de jaren”80 er vlakbij heb gewoond, Eikstraat(oudwijk)
Ben al meerdere keren met die trein naar Overvecht gegaan. Niet heel nieuw dus. Maar erg leuk dat deze blijft rijden. En ook erg leuk om er gebruik van te maken als je naar het museum gaat. Wel jammer dat ik de trein vaak helemaal leeg langs zie komen.
Dagelijks worden de spoorbomen op de Maliebaan, de Biltstraat, de Huizingalaan en de Kardinaal de Jongweg meermalen gesloten en geopend voor een trein waar niemand inzit, behalve als het museum opengaat en het dichtgaat. En dan gaat het nog steeds om een handjevol mensen. Weggegooid geld en hoe mooi zou het zijn als er een park gecreëerd zou worden op de vrijkomende grond. Laat een bus rijden bij het begin van de dag en aan het eind van de dag. Weg met de nutteloze en buitengewoon kostbare trein
Dat de trein blijft rijden is leuk voor de paar bezoekers die deze trein gebruiken….maar het is meer een prestigekwestie vanuit het museum denk ik zo. Enkel in de schoolvakanties is deze Sprinter goed gevuld. Doordeweeks zit er vrijwel niemand in. In het weekend in de voorste ‘coupes’ wat ouders met kinderen. Verduurzaming? Wat niet wordt vermeld is het vele onderhoud wat aan de Oosterspoorlijn wordt verricht. Maar ja, hoe krijg je anders t.z.t. oude treinen naar het museum? Nog 9 jaar om over te vergaderen!
@Steve,
uw voorstel is totaal niet haalbaar natuurlijk.
Heeft u enig idee hoeveel ruimte nodig is om zo’n boog aan te leggen.
Omkeren op het linker spoor is de enige mogelijkheid.
In het verleden kon je nog vanaf rangeerterrein Lunetten richting het Maliebaan station.
Maar ook toen moest je keren, of kopmaken zoals het in spoortermen heet.
Veel mensen denken dat je de trein alleen kunt gebruiken naar het Museum, maar dat is onjuist. Het Maliebaan Station is met deze trein te bereiken ZONDER dat je het Museum in moet.
Een extra stop Voordorp / Biltstraat zou mooi zijn…
Volgens mij is het lijntje prima geschikt om nieuwe medewerkers van de NS op te leiden.
Leuk initiatief, maar helaas zie ik vrijwel nooit mensen in de trein, heel vaak volledig lege treinen. Hooguit in het weekend een paar koppies achter de ramen. Ik woon in de buurt, wandel veel in de omgeving en zie de trein vaak. Dit is echt gekkenwerk! Niet duurzaam en veel te duur.
@Max
Dat is tenminste een creatieve bijdrage. Het ontlast het wegennet enigzins, en voor de totale reisduur zal het weinig uitmaken. Hamvraag: wie gaat voor die extra haltes incl. infrastructuur betalen? De NS is in principe geen stadsvervoerder en heeft daar ook geen echt belang bij i.v.m. terugverdientijd enz.
De gemeente Utrecht? Ik hoor @Nina al….