Het tekort aan leraren in basis- en voortgezet onderwijs in de stad is gedaald. Dat schrijft het College van Burgemeester en Wethouders in een brief aan de raad. Tegelijkertijd uit de gemeente haar zorgen over de toenemende kansenongelijkheid in het onderwijs.
Het personeelstekort in het basisonderwijs is gedaald naar 9,3 procent in Utrecht. Toch ligt dit nog steeds boven het landelijk gemiddelde van 8,1 procent. In het voortgezet onderwijs (vmbo, havo, vwo) doet de gemeente het beter dan gemiddeld; het tekort is daar 3,3 procent, terwijl het landelijke gemiddelde daar 5,5 procent is.
De tekorten in Utrecht bewegen zich volgens de gemeente richting het landelijk gemiddelde en dat is ‘goed nieuws’. “Maar dat neemt niet weg dat onder dat gemiddelde een verscherping van de kansenongelijkheid schuilgaat.”
Grootste tekort in Overvecht
Net zoals voorgaande jaren doen de grootste tekorten zich voor bij scholen in Overvecht (19,1%) en in Leidsche Rijn (12,7%). “Het maakt uit waar de school staat en hoeveel leerlingen met een lage sociaaleconomische status er op school zijn. Daarmee komt de kansengelijkheid onder druk te staan.”
Volgens de gemeente is er een duidelijk verband gevonden met de gemiddelde achterstandsscore: hoe groter de complexiteit van de leerlingenpopulatie van een vestiging, hoe hoger het tekort aan leraren op een vestiging.
Hoewel Utrecht in 2025 gaat inzetten op het oplossen van de problemen in het onderwijs door onder meer in te zetten op het werven van meer leraren, biedt dat geen garantie. “De prognoses voor de onderwijsarbeidsmarkt zijn niet gunstig”, schrijft het college. Na 2027 wordt een scherpe stijging van de personeelstekorten in het voortgezet onderwijs verwacht.
14 Reacties
ReagerenHaha ja vergroten van de kansenongelijkheid: laat dat maar aan dit kabinet over…
Wie wilt tegenwoordig nog leraar worden .
Men moet voorzichtig zijn met bepaalde leerstof / onderwerpen om niemand te ” kwetsen ”.
Daar heeft het grootste deel van de leraren geen zin in , logisch.
Op bepaalde scholen accepteren veel leerlingen geen autoriteit, ook niet van een leraar. Dat leraren dan liever op een andere school aan de slag gaan is niet zo verwonderlijk. Als je dat wil veranderen zal je de ouders van die leerlingen aan moeten spreken op hun gebrekkige opvoeding, en hen daar zo nodig hulp bij moeten bieden.
Veel leraren wonen buiten de stad Utrecht, omdat ze in de stad het niet meer kunnen betalen en zoeken dan ook daar werk!!!
Ik lees tegenwoordig ook dat het les geven ook heel veel ellende kan veroorzaken bij bepaalde personen en dan ben je je leven niet meer zeker.
@Pee. Wellicht heeft het grootste deel van de leraren geen zin in leerlingen die na al die jaren onderwijs nog steeds “wie wilt” schrijven.
Dit klinkt een beetje alsof leraren niet in wijken zoals overvecht gaan werken omdat het ver van het centrum is (oke.. opzich) en omdat de kinderen daar arm zijn. Is er wat meer context? Wat is deze ‘complexiteit’? Wat is het budget van die scholen ten opzichte van scholen met een hogere socio-economische klasse? Wat voor uitdagingen hebben deze scholen t.o.v. met minder leraren tekort?
Ik mis hier wat meer journalisme
@Van Puffelen. Verklaart dat ook waarom juist in Overvecht het tekort het grootst is? Huizen zijn daar het goedkoopst? En verklaart dat waarom het tekort afgelopen jaar minder is geworden? Huizen zijn toch juist duurder geworden?
En “je leven niet zeker” is wel heel dramatisch. Of heeft u een reeks voorbeelden van docenten die omgelegd zijn terwijl ze voor de klas stonden?
Haha, @ s
Hmm, de inhoud van dit bericht onderschrijft de stelling omtrent kansenongelijkheid niet bepaald. Ik had eerder kanaleneiland ipv leidsche Rijn op plek 2 verwacht.
@lombokker @vanpuffelen je kunt het zo verhuld formuleren als je wilt maar het onderliggende racisme is evengoed duidelijk genoeg.
Ik weet dat dit kabinet niet van investeren in de publieke zaak is, maar toch zou ik zeggen, zou het helpen als de salarissen voor “moeilijke” scholen hoger zouden liggen dan voor de “makkelijke”?
Als samenleving hebben we er echt het meest aan als juist de kindertjes met de lastigste thuissituatie goed onderwijs krijgen en daarmee een goeie kans om aan de grootste problemen van armoede te ontkomen.
Dingen als gratis biebboeken en dat soort zaken helpen vast ook wel, maar een goede docent, die zowel de kinderen wat kan leren als kan overdragen dat ze meetellen maakt zoveel verschil.
Utrecht is de meest aantrekkelijke stad van heel Nederland. Afgestudeerden blijven massaal hier wonen. Er is hier al heel al heel lang een grote PABO en lerarenopleiding en een enorm reservoir aan (potentiele) zij-instromers die voor een tweede carrière in het onderwijs gaan. De salarissen zijn goed en tot aan je pensioen baanzekerheid. De tekorten zullen zeker dalen tot onder het landelijk gemiddelde.
Het zijn vooral de krimpregio’s in NL – ja die zijn er – die zich zorgen moeten maken.
@floep, kan je misschien niet onder mijn naam reacties gaan plaatsen? Dank.
@ Floep, het is best simpel, de scholen in wijken als overvecht krijgen extra financiële middelen om het niveau te verhogen en extra personeel in te zetten. Het zijn ook scholen die van docenten zeer veel vragen, juist dat schrikt veel docenten af.