Petitie tegen parkeerbeleid gemeente Utrecht bijna 9.000 keer ondertekend Petitie tegen parkeerbeleid gemeente Utrecht bijna 9.000 keer ondertekend

Petitie tegen parkeerbeleid gemeente Utrecht bijna 9.000 keer ondertekend

Petitie tegen parkeerbeleid gemeente Utrecht bijna 9.000 keer ondertekend
Archieffoto
Een groep inwoners, forenzen en bezoekers van Utrecht is een petitie gestart om het volledig betaald parkeren in de stad tegen te houden. Sinds 3 december staat deze petitie online en bijna 9.000 mensen hebben inmiddels hun digitale handtekening gezet.

Een groep inwoners, forenzen en bezoekers van Utrecht is een petitie gestart om het volledig betaald parkeren in de stad tegen te houden. Sinds 3 december staat deze petitie online en bijna 9.000 mensen hebben inmiddels hun digitale handtekening gezet.

In het coalitieakkoord van het college was al te lezen dat de gemeente van plan is om in heel Utrecht betaald parkeren in te voeren. Dit heeft twee redenen: De openbare ruimte in de stad is schaars en geparkeerde auto’s nemen relatief veel ruimte in. Daarnaast heeft de gemeente naar eigen zeggen de ambitie om de groeiende stad ook in de toekomst leefbaar en bereikbaar te houden. “Invoering van betaald parkeren draagt bij aan het ontmoedigen van het autogebruik.”

De initiatiefnemers van de petitie zeggen dat in de meeste wijken buiten de binnenstad geen parkeerproblemen zijn en zij zijn dan ook van mening dat de maatregel wordt genomen om geld op te halen. Daarnaast meent de groep dat er geen concrete plannen liggen voor alternatieve vormen van vervoer, en dat de parkeerhubs aan de rand van de binnenstad moeten liggen, niet aan de rand van de gemeente.

Doel

Met de petitie willen de initiatiefnemers onder meer dat de gemeente in gesprek gaat met de inwoners, bezoekers en forenzen ‘om tot de juiste en gedragen oplossing te komen voor een leefbaar en bereikbare binnenstad’.

Tot slot constateren zij dat de gemeente ‘keer op keer beloftes niet nakomt en belastinggeld verspilt’. Als voorbeeld noemen zij ‘de tramlijn, klimaat- en woningprojecten, dwangsom blunders en restauratie van de Domtoren’. Door middel van de petitie willen zij dan ook dat de gemeenteraad en niet de inwoners, forenzen en bezoekers opdraait voor ‘het wanbeleid van de afgelopen periode’.

Gekoppelde berichten

71 Reacties

Reageren
  1. JdV

    1e!

  2. BdV

    Zo’n petitie kun je natuurlijk overal houden. Er zijn mensen genoeg (dus te veel) die graag altijd en overal onbeperkt gratis willen parkeren. Daarom is betaald parkeren ingevoerd.

    Is er ook een petitie voor betaald parkeren?

  3. Baliekluiver

    Kan iemand deze groep ‘inwoners, forenzen en bezoekers’ even een korte introductieles staatsinrichting geven zodat ze gaan snappen wat de rol van een gemeenteraad is en hoe die tot stand komt?

  4. Maikel

    Ik denk dat dit de enige oplossing is tegen de parkeeroverlast die ik in mijn straat in Hoograven ervaar. Het probleem is zich nu keer op keer aan het verschuiven naar het stukje waar het nog gratis is. Geef mij maar een (betaalbare) vergunning als dat betekent dat die overlast weg is. En verzin iets waarop zorgmedewerkers en andere werknemers die op verschillende adressen in de stad op een dag moeten zijn een betaalbare oplossing krijgen voor het parkeren.

  5. Ponsianus

    Ik begrijp niet wat de opstellers van de petitie bedoelen met “ dat de gemeente keer op keer met bijvoorbeeld de tramlijn, klimaat- en woningprojecten, dwangsom blunders en restauratie van de Domtoren, tijdslijnen niet haalt, beloftes niet nakomt en belastinggeld verspilt”
    Ik snap niet waarom de restauratie van de Domtoren wordt genoemd ivm verspilling.

  6. JdV

    He, een andere JdV. Leuk. Ik ga tekenen.
    @Maikel: vervelend dat je in Hoograven overlast ervaart. Maar moeten daarom mensen in Leidse Rijn, de Meern of Overvecht dan maar voor gaan betalen terwijl daar 0,0 overlast is?

  7. Utrechter

    In bepaalde wijken gaat het de gemeente simpelweg niet lukken om betaald parkeren in te voeren. Een wijk als overvecht of zuilen zullen simpelweg weigeren.

  8. Maurits Groenenberg

    Betaald parkeren snap ik nog wel. Zoals het nu gaat dat iedere wijk inspraak krijgt en als er dan een meerderheid is gaat iedereen in de ernaast gelegen wijk parkeren totdat die het zat zijn en ook akkoord gaan. Dan kun je net zo goed heel de stad doen. Maar maak dan ook goede transfers voorzieningen. En houd ook rekening met mensen met een LAT relatie, in andere steden kunnen die soms ook een vergunning krijgen maar in Utrecht wordt dat een duur grapje als je vriendin een weekend op bezoek komt.

  9. Gbrie

    Ik ben bewust gaan wonen in Overvecht vanwege de parkeerruimte die daar is en mijn afhankelijkheid van een auto ivm reuma. Ik vind het belachelijk dat wij in deze wijk zouden moeten betalen voor parkeren . In de binnenstad betaal ik er graag voor. Maar niet in mijn bewust gekozen woonomgeving.

  10. Tjeerd Blijstra

    Ik denk dat er prima een case te maken is voor betaald parkeren in bepaalde wijken in de stad. Echter zijn er ook wijken waar het echt verre van nodig is, waarmee bewoners/bezoekers opgezadeld worden met onnodige additionele kosten en bureaucratie. Wat is de toegevoegde waarde voor betaald parkeren in bepaalde delen van Leidsche Rijn bijvoorbeeld? Die mensen hebben zich blauw betaald aan grondkosten voor hun nieuwbouwhuis, en mogen als kers op de taart nog maandelijks een vergunning gaan aftikken voor een buurt waar dat niet nodig is?

    Daarom was de draagvlakmeting ook een uitstekend middel om te bepalen of er wel/geen betaald parkeren nodig is.

  11. Yvonne van Beek

    Oudere mensen doen er ook niet meer toe in deze maatschappij. Visite op de dag is niet meer mogelijk, want zelfs met korting is het voor mensen met AOW niet te doen. Hoezo vereenzamen. Leuk hoor als je alles achter je bureau bedenkt en geen geldgebrek hebt.
    Deze doelgroep is vaak niet meer zo mobiel en zijn afhankelijk van de auto.

  12. marcel

    Helemaal mee eens met petitie,Inwoners kunnen opdraaien voor wanbeleid van Gemeente Utrecht. Misschien kunnen ze een paar rekenwonders in dienst nemen

  13. Willem

    Wel bijzonder dat alle inwoners van Nederland mee kunnen doen met deze petitie. Misschien zijn er straks wel meer tegenstemmers dan er inwoners in de stad zijn…

  14. Hans

    Heeft Stadskanaal de petitie die over Utrecht gaat al getekend?
    Gauw doen hoor!

  15. Tjeerd Blijstra

    @Willem: Er zijn natuurlijk ook een hoop (dagelijkse) bezoekers van onze stad, die naar Utrecht komen om te werken. Ook die locaties zijn lang niet altijd bereikbaar met het OV.

  16. Binnenstadbewoner

    @ Gbrie je kunt dan een ontheffing aanvragen waardoor je geen parkeerkosten hebt. Dat is nu al zo in de wijken met betaald parkeren en blijft ook in het nieuwe voorstel zo. Een hele lijst aan groepen is uitgezonderd.

    De wijken met gratis parkeren betalen de prijs van het huidige beleid dus goede actie. Bezoekers zoeken gewoon op in welke wijken ze gratis kunnen parkeren, parkeren daar en pakken hun vouwfietsje uit de auto om het laatste stukje naar de bestemming te fietsen.

    Wie in Utrecht woont en op de hoogte is van de dagelijkse praktijk met enorm tekort aan parkeerplaatsen zoals in de binnenstad, eindeloos rondjes rijden voor een plekje, als je wegrijdt is je plek direkt weg die weet dat het zo niet langer kan en dat betaald parkeren de enige optie is om de overlast in te dammen. Het is geen eindoplossing maar wel een deeloplossing. Meer inwoners zullen overwegen om hun auto weg te doen en bezoekers worden kritischer over de vraag of zij met auto of OV naar Utrecht gaan en vaker voor OV kiezen.

    Minder auto’s geeft een betere leefbaarheid.

  17. Vanhoorn

    Schande zo duur.mensen k9men haast niet op bezoek,te duur parkeren.tevens op het terrein van het diakonessenhuis veel te duur!

  18. Kees Truijens

    @Maikel
    Die oplossing bestaat al een tijd lang. Keurig geregeld.

  19. Pascal

    In een ander artikel stond een docent uit Veenendaal die werkt in Utrecht en ook heeft getekend omdat hij anders niet meer naar Utrecht komt…. Mag ik de docent wijzen op het OV? En trouwens, er is zo veel vraag naar docenten dat je vast ook dichterbij kunt gaan werken

    Helemaal voorstander van betaald parkeren en heroverwegen of een auto in deze tijd een must is. Wij pakken lekker de fiets of de bus of de trein of een huurauto. En ja, dan betaal ik natuurlijk ook voor het parkeren

  20. Charles

    Betaald parkeren………is een auto in eens een andere auto als die geparkeerd staat…….. waarom betalen we dan houderschapsbelasting als die stilstaat……. Als er in heel Utrecht betaald parkeren komt is de opzet om bepaalde wijken te ontlasten toch een sprookje geworden en kan je hem net zo goed weer afschaffen…….. Ja afschaffen want al die paarkeermeters en handhavers en dergelijken kosten toch heellllllll veel euro’s…….. Of toch maar niet omdat er dan te weinig euro’s binnen komen en de gemeente naar ander melkkoeien op zoek moet om rond te komen……. Al met al moeten we dus niet klagen en accepteren dat de auto bezitter meer in de algemene pot stopt dan de auto loze Utrechter.

  21. Piet

    Snap niet zo goed waarom iedereen denkt dat dit over wanbeleid van de gemeente gaat. We moeten goed naar onszelf kijken en dan kunnen we zien dat vele gezinnen een 2-tal of zelfs meer auto’s voor de deur heeft staan en het worden er steeds meer. Het wordt maar meer en meer en dat geeft knelpunten en dus dient de overheid te reguleren.

  22. Robbert

    Huidig systeem is prima, waarom betaald parkeren in Lunetten, Leidsche Rijn, Overvecht of Vleuten? Betaald parkeren invoeren is maatwerk. petitie : https://petities.nl/petitions/voorkom-volledig-betaald-parkeren-in-utrecht?locale=nl

  23. Nina

    De stad is alleen nog voor de mobiele mens die kan lopen of fietsen zonder vrienden of mantelzorgers buiten het parkeerrayon.

    Monteurs langs laten komen, wordt ook steeds duurder (hoge parkeerkosten en looptijd van/naar auto voor het halen van materialen).

    Niet alles kan met de benenwagen en (bak)fiets. Men wenst de auto weg, maar het autobezit is recordhoog met 9,2 miljoen auto’s in Nederland.

    Wil je rust, ruimte, veel natuur, schone lucht en weinig auto’s? Probeer het eens in Alaska.

  24. Lombok

    Ze hebben het geld natuurlijk nodig voor de verbouwing van het stadskantoor voor 11 miljoen euro. Maar even serieus, deze linkse gemeenteraad is net zo hebzuchtig als de meest rechtse partijen die ik ken. Keer op keer wordt op basis van semi valide argumenten een disproportionele maatregel ingevoerd die louter bedoeld is om geld binnen te harken. Waar dit eindigt weet niemand.

  25. Parkeren is niet gratis!!

    Wat een agressie in de tekst van de petitie. Hemeltje!
    Voorbeeld: “dat de gemeente keer op keer met bijvoorbeeld de tramlijn, klimaat- en woningprojecten, dwangsom blunders en restauratie van de Domtoren, tijdslijnen niet haalt, beloftes niet nakomt en belastinggeld verspilt”
    Lekker relevant. Tevens onjuist (Domtoren).

  26. buurtbewoner

    goed dat autobezit en gebruik wordt ontmoedigd!

  27. jan

    Het is ronduit belachelijk om overal betaald parkeren in te voeren..met de groei van de stad groeit ook het betaald parkeren gebied. Maar overal betaald parkeren is echt ronduit belachelijk.

  28. Pieter

    Ben erg voor het nieuwe voorgestelde parkeerbeleid. Willen we een gezondere leefstijl en een leefbaardere publieke ruimte die minder volgepropt staat met leeg blik, dan hoort dit er bij. Tuurlijk zijn er altijd mensen tegen, die erg vanuit hun eigen belang kijken of erg aan de auto zijn gehecht. Die groep is erg vocaal. Met 9000 handtekeningen op een totaal van meer dan 360.000 inwoners is dat nu zo’n 2,5% van de Utrechtse bevolking. Daarbij zullen ongetwijfeld velen van buiten de gemeentegrenzen tekenen, dus dat Utrechters massaal in protest komen valt nog erg mee.

    Oh ja, en de relatie met het vermeende wanbeleid van de gemeente snap ik ook niet. Volgens mij wordt er vooral heel wat onvrede bij elkaar geharkt om de eigen algemene boosheid te uiten.

    En @Nina, je draait het om. Alaska is juist bij uitstek een plek voor autoliefhebbers. Overal ruimte voor de auto, eigen oprit, overal grote gratis parkeerplaatsen bij winkels en voorzieningen. Erg handig voor de autoliefhebber en voor hen ongetwijfeld ook erg gezellig met al dat asfalt. Veel Utrechters wonen alleen liever in een stedelijke omgeving met voorzieningen waar de auto geen must is.

  29. jan

    Pieter het langer termijn beleid is toch om auto s uitstootvrij te maken. Vanaf 2030 kan je zelfs geen brandstof auto meer kopen. Ga dan als auto hater niet het milieu erbij betrekken. En je argument over de petitie klopt ook niet. De gemeente weet heel goed dat het een impopulaire maatregel is en ze zijn juist zich in alle bochten aan het wringen om de maatregelen zonder inspraak van de burger voor elkaar te krijgen. Ze beginnen ten eerste met een communicatieplan waarbij ze doen alsof het formeel al in kannen en kruiken is. Maar dat is een gok van de gemeente. Het moet allemaal nog geformaliseerd worden

  30. Rob

    Wat zijn er veel mensen in de commentaren die het heerlijk vinden om steeds meer moeten betalen. Helemaal kapot belast worden is geen kwelling maar een zegen?! Het bijt ‘ons’ vanzelf in de staart want alleen rijke mensen kunnen nog parkeren of wonen in de stad. Eerlijk toch..

  31. Peter

    Gaat u verhuizen, Nina?

  32. Rob H.

    Als we eens beginnen met max. 1 parkeervergunning per adres, een maximum aantal per straat, en (landelijk geregeld) dubbele wegenbelasting op de tweede auto (per gezin), dan wordt de druk van de auto op de stad wellicht eindelijk eens beheersbaar.

  33. Coen

    @Jan, de voorstanders van een autoluwe stad betrekken het milieu erbij omdat ook elektrische auto’s niet goed zijn voor het milieu. De gebruikte stroom is grotendeels grijs (we zijn voorlopig niet van fossiel af, duurt decennia volgens bijv het Internationaal Energie Agentschap), en de productie ervan is zeer vervuilend (vooral de batterijen). Daarbij stoten ze nog steeds veel fijnstof uit. Vandaar dat milieu-argument. Maar, het is die voorstanders vooral te doen om een prettige leefbare openbare ruimte. Minder grote, brede drukke wegen in de stad, autoluwe woonstraten waar mensen prettig kunnen fietsen, wandelen, met ruimte voor groen (daar waar eerst blik stond). Die leefbare omgeving is vaak het hoofdargument, meer nog dan de emissies.

  34. Realist

    11.251 keer ondertekend. Oh wacht, 11.252 keer..

    @Pieter. Prima, als de mensen die erg voorstander zijn van dit beleid en de mensen die op de coalitiepartijen hebben gestemd nu eens de auto wegdoen scheelt dit al heel wat auto’s. Kunnen de mensen die wel een auto willen hebben gewoon lekker rijden en parkeren.

  35. HenQ

    Jullie mogen gerust de link erbij zetten hoor:

    https://petities.nl/petitions/voorkom-volledig-betaald-parkeren-in-utrecht?locale=nl

    11.000 op het tijd van schrijven inmiddels! Ik ben helemaal geen tegenstander van betaald parkeren waar de druk erg hoog is, binnen ‘de ring’. Dat kan eigenlijk haast niet anders, of compenseer het met makkelijk te krijgen vergunningen zodat een tweede auto ontmoedigd wordt. Laat echter randwijken zoals Overvecht, Zuilen, Papendorp, Kanaleneiland-Zuid erbuiten.

  36. Tanja Nijman

    Ik begrijp en deel de wens en de noodzaak om zinloos autorijden en parkeren tegen te gaan, maar:
    1. Maar het hoeft niet overal.
    2. De gemeente moet zich ook realiseren dat sommige mensen hun auto echt nodig hebben, wegens ziekte, mantelzorg, onregelmatig werk of werk op verschillende lokaties enz. Het OV is hopeloos ontoereikend, niet alleen in Utrecht zelf maar ook voor diegenen die bijvoorbeeld mantelzorg verlenen verder uit de stad.
    Ook is de binnenstad hier en daar ontoegankelijk voor zorgverleners en klussers. Dat is niet goed voor de stad, zo gaat ie weer verkrotten net als in de vorige eeuw.

    Kortom: in plaats van de botte bijl te hanteren, doe maatwerk!

  37. Laurens

    @Tanja Nijman: waarom denkt u dat de stad zal verkrotten met minder ruimte voor de auto? Ik zie juist dat de gedeelten die het meest autoluw zijn (geworden) het populairste zijn om te wonen. Zie bijvoorbeeld de hoge huren en hoge huizenprijzen in het centrum en in oude wijken er dicht omheen. En prijzen liegen niet… Blijkbaar zijn dit dus heel populaire wijken, waar verkrotte panden juist tegen veel geld worden gerenoveerd.

  38. Exces

    De opstellers van de petitie kan je eigenlijk al lang niet meer serieus nemen met hun geklaag over de gemeente ten aanzien van zaken waar de gemeente niets of weinig aan kan doen, terwijl dit de gemeente wel verweten wordt.

    Voorbeeld: De tram is geen gemeentelijk project, maar een provinciaal project.

    En de rest laat ik maar even voor wat het is.

  39. Len

    Het is natuurlijk wel zo dat er bakken gemeenschapsgeld worden uitgegeven aan een hoop zinloze zaken. Dus ergens zit een correlatie en dat mag best uitgesproken worden, zeker als je de politieke marketing versus de werkelijkheid zet. Dat doet verder niet af aan het feit dat de binnenstad wat mij betreft autovrij mag worden, maar dan moeten er voldoende strategische parkeervelden/garages nabij zijn voor in elk geval de groep mensen die er wonen. De rest zoekt het maar uit.

  40. Ron

    Liever gisteren dan vandaag, kunnen we weer in onze staat staan . Nu staat het vol met autos
    uit betaalde wijken en van buiten de stad .dus gewoon doen

  41. Fvw

    Ga nu eerst het stadsvervoer, goed regelen. Al ik met lijn 1 vanuit overvecht noord naar de binnenstad reis, door heel overvecht, tuindorp, tuinwijk en vogelbuurt dat is vreselijk. En het trutbusje lijn 11 naar antonius ziekenhuis. Is ook een drama. Met goed openbaar vervoer, win je veel mee.

  42. Autoliefhebber

    Auto’s zijn een fantastische uitvinding en kunnen ook nog eens heel mooi zijn naar mijn mening.
    Volgens mij zijn er bosjes mensen die hetzelfde vinden.

    En gemiddeld betaalt men redelijk vet belasting om auto te mogen rijden. Ook bij een lager inkomen.
    Dus een een rottige maatregel van de gemeente om dit erdoor te jassen en de oorspronkelijke draagvlak metingen – die ook al erg manipulatief waren – nu helemaal af te schaffen.
    De mensen met een laag inkomen worden hier extra door geraakt.

    En verder valt er veel voor te zeggen dat de gemeente een verkwistende instantie is. Zie: stadsboulevards, herinrichten Maliebaan, herinrichten Ledig Erf, herinrichten Kanaalstraat, herinrichten etc.

    De partij die zich duidelijk hiertegen weet te afficheren kan op een hoop stemmen rekenen bij de komende gemeenteraadsverkiezingen!

  43. Utrechtvoorutrecht

    Waarom is de petitie alleen voor Utrecht? Ook meteen Amsterdam centrum, Schiphol, de linkerbaan van de A27 en de stoep voor de Albert Heijn. Lekker overal parkeren, iedereen blij! Oh, en voorrang voor iedereen die de petitie heeft getekend! Egocentrisch zijn moet beloond worden.

  44. Alex Jansen

    We zien het op ‘t Goylaan wat voor een puinhoop het is , voorheen kon je rustig doorrijden nu staat het om 15:00 uur helemaal vast, en nu betaald parkeren in heel Utrecht, dit zijn problemen verplaatsen in plaats van
    oplossen, veel ouderen krijgen zo helemaal geen bezoek meer omdat parkeren onbetaalbaar wordt voor familieleden, dan leen-auto , deel- auto en lease-auto die geen vergunning krijgen voor het hele jaar maar korting en dan nog een beperkt aantal dagen in het jaar., bezoekers korting beperkt, vergunning met toeslag ook beperkt en ga zo maar door, leen je een wagen voor 3 dagen trek de knip maar open.

  45. Simon

    Ze hadden destijds al moeten bedenken, dat het parkeren van de Domkerk, precíes in het centrum van Utrecht, uiteindelijk ten koste gaat van het welzijn van de gewone automobilist.

  46. Natte Otter

    @Laurens, ja want hiervoor was het lekker goedkoop in het centrum en wilde niemand er wonen…

  47. Bert Bouman

    Flink wat parkeerplekken voor auto’s in Utrecht (Noord)Oost gebruiken om fietsenrekken te plaatsen; kan je weer eens gewoon over de stoep lopen misschien.

  48. Wies

    Het is kortzichtig en alles op niets wat de gemeente doet. Sommige mensen hebben een auto nodig, anderen niet. Gemeente doet nu net alsof auto’s overbodig zijn. Is niet zo. Dus ik stel vast dat dit feitelijk een extra wegenbelasting is. Dit zal natuurlijk met name armen raken. Anne Fleur en Diederik Jan met de Tesla van de zaak merken niks.
    Beter is:
    – auto 1 gratis vergunning;
    – auto 2 dure vergunning en extra wegenbelasting;
    – auto 3 onmogelijk;
    – bezoekkaartjes bijna gratis, max aantal auto’s per maand;
    – goede afspraken met werkgevers over betaalbaar parkeren voor personeel liefst op eigen terrein;
    – nieuwbouw met eigen parkeerruimte.

  49. Nico

    Fijn dat de gemeente weer is niet doet wat de burgers willen en in dit geval puur om flink geld te verdienen zodat ze hun gekkigheid kunnen bekostigen.
    Bedankt dat u uw burgers weer geld afhandig maakt in deze moeilijke tijden.
    Gokje, gros gemeente bestuur woont niet in Utrecht….??

  50. Johan

    Oh. Moet de gemeenteraad opdraaien voor het wanbeleid? En hoe zien de dames/heren petitieopstellers dat dan voor zich? Persoonlijk laten opdraaien voor tekorten? Wat een suffe tekst.

  51. Leon

    En 300.000x niet dus. Het is dan ook een goed idee. Gratis gemeentegrond bezetten, wat een onzin.

  52. Riek

    114 jaar was het huis in de familie dicht bij de watertoren amsterdamsestraatweg, wij hoorden van de plannen parkeerpalen in de straat en dat was de druppel! Geboren en getogen Utrechter. Wat een zooitje heeft deze gemeente er van gemaakt. Zo triest

  53. Tanja Nijman

    @Laurens het gaat vooral om parkeerplaatsen voor klussers. Ik hoor van mensen dat die niet meer in de binnenstad willen werken omdat ze of niet kunnen of veel te ver weg moeten parkeren of veel te veel kosten moeten doorberekenen.
    Dat is op termijn een garantie voor ellende, lijkt me.
    Heel leuk een autovrije buurt maar 2 ton stuc is best veel werk om met de bakfiets te brengen 😁 en dan hebben we het nog niet over grote apparatuur.

    Ik hou dan ook mijn hart vast voor als de parkeerplaatsen op het Janskerkhof weggaan. Maar dan ook alleen omdat daar elke dag een vracht klusbussen staat. Waar moeten die dan heen? Het lijkt alsof iedereen maar denkt “auto’s bah, alle auto’s moeten weg”, zonder er bij na te denken dat er toch echt wel enig autoverkeer nodig blijft om de stad te laten draaien.

  54. Rutger

    Was invoer van betaald parkeren in de hele stad een thema bij de verkiezingen? M.i. niet dus dat dan niet tussentijds zonder inbreng van de bewoners er even doorheen jassen. En als douceurtje mogen we nog wel wat van de tijdstippen vinden. Helaas past dit in de lijn van de gemeente Utrecht om bewoners steeds minder serieus te nemen en als lastige bijkomstigheid te zien.

  55. Cico

    Petitie op het internet is totaal niet representatief, je kan in meerdere accounts aanmaken of helemaal niet in Utrecht wonen.

    Het is ook gewoon weer kinderlijk gehuil over priveleges, een opsomming van allerlei irrelevante projecten van de overheid die ze ook stom vinden. Totaal geen realiteitszin, alleen maar passief gejammer. Typisch rechts.

    En de media besteed er weer idioot veel aandacht aan, ook al gaat het om maaar 9000 onzin accounts tov het belang van 359.355 inwoners en het inrichten van beperkte ruimte in onze stad.

  56. Realist

    Cico. De gemeente vertegenwoordigd een minderheid van de totale bevolking, dus niet het belang van alle inwoners. Typisch links om er klakkeloos vanuit te gaan dat het linkse belang het belang van een ieder is.

  57. Wim

    Tsja. Als je een petitie tegen betaald parkeren opstelt met als argument dat de gemeente belastinggeld verspilt door de Domtoren te restaureren, dan versta je de kunst van de argumentatie niet en ben je niet serieus te nemen. Weg met deze onzinpetitie.

  58. JdV

    @ cico. 157k inwoners hebben gestemd voor de gemeenteraad. Iets meer dan 50% vormt nu de meerderheid in het college. Zeg 85k inwoners hebben op deze partijen gestemd. Van de 359 k inwoners. Dus een enquete niet representatief? Dan de besluiten van 85k stemmers ook niet lijkt me.

  59. Piet

    @Wies, waarom zou de eerste vergunning gratis moeten zijn. De gemeente moet daar minimaal de (administratieve) kosten uit kunnen halen omdat het anders subsidie is door mensen die geen auto hebben. Ik heb zeker wel een auto mocht je dat soms afvragen maar vind de prijs die je momenteel in een buitenwijk B1 voor een eerste auto echt minimaal en ook volgend jaar met de verhoging is die nog minimaal. Als je nog geen 37€ kan aftikken moet je geen auto rijden want voor dat bedrag per jaar kan je nog geen nieuwe band(ééntje) aanschaffen.

  60. Riet

    Die gasten van t gemeentebestuur hebben allenmaal n vette auto onder hun kont ?en wonen niet in Utrecht denk ik ? Dit vergeten zij ff te melden, zij hebben dus geen last van al die parkeergeldverhogingen en met dit gegraai krijg je altijd n begroting rond 🤬

  61. JH

    Ook in Lunetten totaal geen parkeerprobleem!!!!
    Wat ik wel zie zijn meer stilstaande auto’s aan de rand van de stad. Meer lege en bijna bussen tijdens de spits. Door het versmallen van belangrijke toegangswegen staat alles stil.

    Waar vind ik die petitie??

  62. JdV

    @piet: en gratis je fiets stallen in miljoenen kostende stallingen midden in het centrum? Met zware subsidie naar museum, film of theater? Gratis naar een park? Daar betaal ik voor terwijl ik er nooit gebruik van maak.

  63. Nina

    buurtbewoner 6/12/2022 – 14:42
    goed dat autobezit en gebruik wordt ontmoedigd

    Dat is kansloos met een record autobezit van 9,2 miljoen auto’s. De auto is here to stay.

  64. Nina

    Peter 6/12/2022 – 15:08
    Gaat u verhuizen, Nina?

    Ik (og) niet, maar er zijn een aantal mensen die hun woonplek zeker zouden moeten heroverwegen.

  65. HenK

    @Cico
    Dus diegene die de petitie hebben ondertekend vind je onzin? Je moet je email gewoon verifiëren en adresgegevens naar waarheid invullen, het is geen random poll, dus mensen zijn er serieus over. Vervelend hè? Misschien is een positie in de gemeenteraad iets voor jou, die hebben ook niet zoveel met lastige rechtse dingen van het plebs buiten hun realiteit.

  66. Dre

    Zolang Groen links het voor het zeggen heb, wordt Utrecht alleen maar slechter.
    Lopen te zeuren over de auto’s (over een tijdje grootste deel elektrisch)dus geen millieu gezeur over uitlaatgassen maar kijk eens naar alle fietsen die overal geparkeerd staan tegen lantaarnpalen,hekken bij de grachten ,bomen etc,etc en daar valt ook genoeg geld te halen. Niet alleen bij de auto’s,ben naar Leidse rijn verhuisd wanwege de ruimte en er is hier geen parkeer probleem. Willen dus alleen maar geld,goede smoes om blunders de afgelopen 2 jaar te compenseren.

  67. Wies

    Beste Piet, ik ben blij dat u erop vertrouwt dat het € 37 blijft. Ik vertrouw daar niet op met een overheid die allerlei belastingen met soms wel 30% verhoogt in één jaar. En wat voor u en mij een klein bedrag is, kan voor een ander een zware dobber zijn. Dat was het punt van mijn betoog.

  68. Felix

    Is er ook een petitie waar ik kan tekenen voor? Ik vermoed dat die heel snel meer dan 9000 ondertekenaars heeft.

    Heel veel mensen zijn al dat blik, plastic en staal op de straten meer dan zat. Luchtvervuiling en daarmee levensjaren inleveren, astma en copd bij kinderen, onevenredig beslag op de ruimte, asociale automobilisten die je van de sokken scheuren. We zijn klaar met die autodominantie. We willen meer ruimte voor voetgangers en fietsers. En dus op zijn minst betalen voor de ruimte die je inneemt. Wat mij betreft ook een forse verhoging van de parkeergelden.

  69. Balthasar

    Betaald parkeren is een belediging voor elk weldenkend mens

  70. PeterH

    @Felix:
    Ik wil als voetganger onbedreigd door pedalisten op een trottoir of door een voetgangers gebied kunnen lopen. Een kruising kunnen oversteken zonder afgesneden te worden door afslaande pedalisten. Op een uitritconstructie kunnen lopen zonder mijn voorrang af te dwingen bij pedalerende sukkels m/v /hets die de meest basale verkeersregels niet kennen. Kinderen zijn zelfs op de stoep niet meer veilig. Ik wil door de stad kunnen lopen zonder door neergepleurd pedaalschroot de weg op gedwongen te worden.
    Is er een petitie die ik kan tekenen voor een verplichte voortgezette rijopleiding voor wielrijders? Is er tevens een petitie voor een kenteken registratie voor rijwielen?
    Voordat u in een auto- kramp schiet: ik fiets. Veel. Stad. Afstanden. Niet elektrisch.
    Kijk overigens voor de aardigheid eens hoeveel huishoudens in Utrecht een of meer auto,s hebben.
    Spoiler: iets meer dan 9000.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH
    PS: wie zijn “we”?

  71. Peet Hoefsmit

    Ik vind het echt onzin en geldklopperij dat betaald parkeren. Ik heb de petitie getekend maar het helpt toch geen moer. Als het er komt en je wil als bewoner een vergunning aanvragen wat zal dan de wachttijd worden voordat je hem krijgt? Duizenden aanvragen komen er dan en dat met het ambtenaren tempo word denk ik een 10 jaren plan. En ondertussen moet je dan per uur gaan betalen nu dacht het niet. En in Overvecht, Kanaleneiland, Hoograven, zuilen denk je nu echt dat die bewoners gaan betalen of vergunning aanvragen, het grotendeel zal er schijt aan hebben denk ik. Hoeveel boa’s gaan ze extra aannemen want die moeten het controleren. Dat gaat miljoenen kosten op elke hoek een bord en een apparaat om te betalen. Voordat het iets opbrengt gaat het vele miljoenen kosten waar halen ze dat dan vandaan?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).