Plaatsen groot vertrektijdenbord Utrecht Centraal loopt vertraging op Plaatsen groot vertrektijdenbord Utrecht Centraal loopt vertraging op

Plaatsen groot vertrektijdenbord Utrecht Centraal loopt vertraging op

Plaatsen groot vertrektijdenbord Utrecht Centraal loopt vertraging op
Foto: NS
Dit jaar zou er een groot vertrektijdenbord geplaatst worden op station Utrecht Centraal. Dat loopt echter vertraging op. De vergunning is nog niet rond. ProRail laat weten dat het digitale scherm in de loop van volgend jaar opgehangen moet worden.

Dit jaar zou er een groot vertrektijdenbord geplaatst worden op station Utrecht Centraal. Dat loopt echter vertraging op. De vergunning is nog niet rond. ProRail laat weten dat het digitale scherm in de loop van volgend jaar opgehangen moet worden.

Het bord wordt een nieuwe variant van het oude blauwe tijdenbord wat in 2011 werd weggehaald. “Hoe nostalgisch het klappergeluid ook door de stationshal galmde, het was tijd voor vernieuwing”, lieten NS en ProRail eerder al weten.

Het scherm van zo’n 8 bij 4,5 meter zou eigenlijk dit jaar al opgehangen worden. De vergunning is echter nog niet rond dus het bord laat nog even op zich wachten. Volgend jaar moet het weer een prominente plek innemen in de hal van het station.

Veel reizigers missen het oude blauwe bord op station Utrecht Centraal.

15 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Een vergunning? Om een bord op te hangen? En dat duurt dan ook nog maanden een maanden om te verlenen? Dit is toch bij de konijnen af…

    Je vraagt je wel eens af wat die ambtenaren bij de gemeente nou eigenlijk de hele dag daar zitten te doen… Rummicub? Poker? Ambtenarenmikado? Wie het eerst beweegt is af…

  2. Ewout

    Wat een onzin. Het klapper bord is vervangen tot scheremen. Dit zou ergens in de opslag staan. Gewoon terug plaatsen!!!

  3. Wim

    Ewout het oude bord hangt in het Spoorwegmuseum.
    Maar ik ben het eens met scherpschutter.
    Waarom duren vergunningen zolang,
    Je mag toch verwachten dat ProRail Weert hoe zo’n bord opgehangen moet worden,of is dit een verdienmodel van de gemeente hoe langer het duurt hoe duurder het is, de uren van de ambtenaren kunnen dan lekker hoog worden.

  4. Co

    Scherpschutter heeft het haarscherp gezien.

  5. VincentDV

    Het gaat niet alleen om het bevestigen van een bord aan een paar stevige bouten.

    Bij de inrichting van het station heeft NS/Prorail geen rekening gehouden met het bord. Het bord moet zo centraal mogelijk komen maar dat is ook precies de plek waar – zeker in de spits – het aantal mensen toch al het grootst is. Hang je daar een bord, dan krijg je opstoppingen en dat is een groot veiligheidsrisico.

    Om het bord op te kunnen hangen, moet je zorgen voor andere looproutes. Van die routes moeten simulaties worden gemaakt om te zien of ze ook voldoen. Bij het verlenen van de vergunning moet worden gecontroleerd of de simulaties correct zijn uitgevoerd en of de verwachtingen kloppen. Dat is allemaal niet zo simpel als het lijkt.

    Op een druk station loop je het gevaar dat er weer eens een idioot met een mes begint te zwaaien. De paniek die dan ontstaat moet niet leiden tot mensen die elkaar vertrappen, iets dat in de afgelopen jaren nogal eens is voorgekomen bij evenementen met slecht geplande routes. Ook moeten politie en marechaussee snel ter plaatse kunnen komen.

    Er is al met al een hoop waar je goed over moet nadenken en wat goed gecontroleerd moet worden voor je een bord ophangt dat opstoppingen gaat veroorzaken. Liever een paar maanden uitstel dan het gevaar van een ramp.

  6. Ton

    Je zou maar ambtenaar zijn.
    Als de boel naar beneden komt in een stadion of zwembad wordt je er ook al op aangekeken. Nooit goed.
    Wanneer is die vergunning trouwens aangevraagd ?

  7. Harry

    Briljant! Alles in het openbaar heeft vertraging. Zo hoort het en zo zal het altijd blijven.

  8. Arjan Verhoeven

    Ik vraag me ook af waarom je een vergunning moet hebben om in je eigen pand een bord op te hangen. Heel benieuwd hoe die beoordeeld wordt. Brandveiligheid? Naar beneden vallen? Esthetiek?

    Gans het raderwerk stil, als een ambtenaar het wil

  9. Hetty

    VincentDV, hartelijk dank voor de heldere uiteenzetting. Er komt meer bij kijken, dan ik aanvankelijk dacht, en dankzij Uw reactie heb ik nu een genuanceerdere mening over de vertraging bij het ophangen van het vertrektijden-bord.

  10. JdV

    Ach, het ophangen van een bord dat vaak gebruikt wordt voor het melden van vertragingen……
    Heeft vertraging opgelopen. Het is bijna poëtisch.

  11. Kees Truijens

    Ach, als er bij de ingang aan de HC-zijde twee flinke beeldschermen zouden hangen, zou je direct bij binnenkomst je vertrekspoor kunnen vinden. Een kleine moeite en veel kou uit de lucht!

  12. Kadoendra

    @VincentDV

    Door uw reactie ziet in ieder geval 1 schutter het weer ietsjes scherper.

  13. Ton

    De heldere uiteenzetting van Vincent geeft meteen ook aan waarom het bord na de verbouwing van het station niet is terug gekomen.
    De te verwachten opstoppingen zijn niet alleen gevaarlijk maar ook zeer hinderlijk.
    De oplossing van Kees is dan ook veel logischer.
    En het mooie is: ze hangen er al jaren, bij alle ingangen en verspreid over de hal. (Regelmatige reizigers weten ze wel te vinden. Voor de incidentele reiziger zouden ze misschien wel iets opvallender mogen zijn. )
    Die mensen van Prorail zijn misschien toch niet zo stom als men hier soms denkt.

  14. herman

    Heb je ook een vergunning nodig als je thuis een flatscreen van 100 inch ophangt?

    @Ton wat een flauwekul, die hal is al vele jaren geleden ontworpen en al jaren geleden gebouwd. Tijd zat om eea te ontwerpen, deze vraag is niet vorige maand bedacht.
    En die kleine schermen zijn leuk, maar een groot bod zal enorm gewaardeerd worden als deze er ooit hangt, let maar op!

  15. wollie

    ik wil een bord dat de dagen, uren en minuten aftelt tot het bord er staat.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).