Plan fietsroute Platolaan – Padualaan krijgt vorm; wel vertraging en kostenoverschrijding van 700.000 euro Plan fietsroute Platolaan – Padualaan krijgt vorm; wel vertraging en kostenoverschrijding van 700.000 euro

Plan fietsroute Platolaan – Padualaan krijgt vorm; wel vertraging en kostenoverschrijding van 700.000 euro

Plan fietsroute Platolaan – Padualaan krijgt vorm; wel vertraging en kostenoverschrijding van 700.000 euro
De Platolaan
Het ontwerp van de nieuwe fietsroute tussen Platolaan en de Padualaan op het Utrecht Science Park krijgt steeds meer vorm. Wel is er sprake van een fikse vertraging en lopen de kosten op van 1,3 miljoen euro naar 2 miljoen euro.

Het ontwerp van de nieuwe fietsroute tussen Platolaan en de Padualaan op het Utrecht Science Park krijgt steeds meer vorm. Wel is er sprake van een fikse vertraging en lopen de kosten op van 1,3 miljoen euro naar 2 miljoen euro.

Dagelijks – al is dat door corona de laatste jaren wisselend geweest – fietsen er duizenden mensen van en naar het Utrecht Science Park. Ze rijden onder meer via de kruising Platolaan – Weg tot de Wetenschap. Dit kruispunt wordt als erg druk ervaren en daarom is de gemeente de afgelopen anderhalf jaar bezig geweest met een nieuw plan.

Het huidige fietspad langs de noordkant van de Weg tot de Wetenschap wordt een stuk breder, de kruising met de Sorbonnelaan wordt heringericht, de verkeerssituatie op het laatste gedeelte van de Platolaan wordt gewijzigd en op de voormalige busbaan van de Padualaan komt ruimte voor een fietspad en een route v00r hulpdiensten. De bomen langs de Weg tot de Wetenschap moeten zo veel mogelijk behouden blijven.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Gehele route. Bron: gemeente Utrecht

Uiterlijk volgende maand hadden de werkzaamheden moeten beginnen, dat was het plan een jaar geleden. Ondertussen is duidelijk dat dit streven niet meer gehaald gaat worden. Door extra onderzoeken, boombeschermende maatregelen, aanpassingen aan de verkeersregelinstallaties en de aanleg van het kruispunt Padualaan zijn de kosten ook flink toegenomen.

De gemeente schrijft: “Het nieuwe ontwerp is geoptimaliseerd om het tekort te beperken, maar zonder te veel op de ruimtelijke kwaliteit in te leveren.” Er moet daarom 700.000 euro extra beschikbaar komen. In de loop van het jaar, na verdere gesprekken met omwonenden en andere betrokkenen, moet het definitieve ontwerp klaarliggen.

Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.

Gekoppelde berichten

14 Reacties

Reageren
  1. WvR

    Twee miljoen voor een kleine kilometer fietspad.
    Ik had de laatste keer (maandje of 6 terug) de indruk dat er prima met de fiets te komen was. Mijn vrouw en ik hebben het tenminste zonder noemenswaardige incidenten overleeft. Zonder dat we verdwaalden of in het midden van een tram- of busbaan terecht kwamen.

  2. Don

    Ik vraag me altijd of de mensen die hier mee bezig zijn en hier besluiten over moeten nemen thuis omgaan met dit soort dingen. De schilder heeft een offerte uitgebracht van 1300 en even later komt de schilder melden dat er nog 700 bij moet voor zaken die toch echt niet als een verrassing gezien kunnen worden (bomen een verkeersregelinstallatie) . Wat zeggen deze mensen dan tuurlijk schilder geen enkel probleem waarschijnlijk niet maar waarom kan dat hier dan wel. Omdat de rekening betaald wordt door de utrechtse belastingbetaler ?

  3. Léon

    Bla bla niks geleerd van de miljoenentram, kan je verwachten van de gemeente, bla bla schandalig bla bla

  4. Peter van Zoest

    Ok, hoe zit ‘t ook alweer met al die lanen daar? Naar Google Maps maar om de situatie te bekijken, want het opgenomen kaartje is niet aanklikbaar en onleesbaar.

  5. Savrion

    Schijnbaar durven ze de ambtenaar/afdeling welke verantwoordelijk is voor de begrotingen …… niet te ontslaan of op te heffen. Elke x weer hetzelfde liedje en dat al tientallen jaren lang, met geen einde in zicht 🙁

  6. BdV

    @Peter van Soest – zie https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/verkeer/verkeersprojecten/nieuwe-fietsroute-door-rijnsweerd-noord/

  7. Pee

    Als dit stukje fietspad al 2 miljoen kost ,als het daar bij blijft, dan ben ik benieuwd wat al die andere projecten moeten kosten.

  8. Fred

    @leon: de tram is een project van de provincie, niet de gemeente. Lekker geïnformeerd

  9. Rutger

    De aanpassing van de fiets- en wandelpaden van de Sonneveldlaan tot aan de Padualaan lijkt prima, vandaar kan het verkeer via een andere route door Rijnsweerd. Het dubbele fietspad tussen Platolaan en Sonneveldlaan inclusief de rare aansluiting op de Platolaan die het kruispunt nog onoverzichtelijker maakt, is overbodig. Extra 7 ton is dan bespaard en het plan is beter.

  10. JdV

    Kost wat maar dan heb je ook niets. Want je kan wel een route aanleggen, dat gaat weinig opleveren als de gebruikers gewoon stug de oude verbinding bliven gebruiken en deze mooie nieuwe route links (:-)) laten liggen. Dus nu wel even de oude route afsluiten graag.

  11. BdV

    @JdV – Dat vroeg ik me ook af, maar dat denk ik niet. Eigenlijk wordt er nogal veel moeite gedaan om te voorkomen dat de fietsstroom vanuit het centrum één keer de Weg tot de Wetenschap inclusief trambaan oversteekt, om zich samen te voegen met de fietsstroom vanaf het stadion op het bestaande gedeelte. Als ze dit oude gedeelte afsluiten, moet die stroom weer oversteken om via het nieuwe gedeelte te fietsen.

  12. Realist

    @Savrion. Dat maakt de linkse gemeenschap niets uit, die strooien altijd al met gemeenschapsgeld.

  13. Bert

    @don thuis doen ze dat anders, want dan gaat het over hun eigen geld en zijn er consequenties

    @savrion ambtenaren zijn zo goed als onschendbaar, door absurde cao’s en dingen als het pikmeerarrest en het volkelarrest 🙁

  14. Pensionado

    Ambtenaren bij gemeente, provincie of rijk, dat maakt niet uit, zien de belasting euro’s die ze rond mogen strooien in principe als Mickey Mouse geld….

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).