De Eykmanlaan wordt opnieuw ingericht: het wordt een weg waar mensen makkelijker kunnen oversteken en er komt meer ruimte voor groen. Halverwege 2018 starten de werkzaamheden.
De Eykmanlaan krijgt een brede, groene middenberm zodat langzaam verkeer meer ruimte heeft om over te steken en een aantal oversteekplekken wordt samengevoegd. Aan de westkant komt een tweerichtingenfietspad zodat fietsers minder vaak over hoeven te steken. De rijbanen worden opnieuw geasfalteerd en de bus gaat over de rijbaan rijden in plaats van over de busstrook. De opstelstroken voor verkeer dat af wil slaan, vervallen.
In dit gebied in Noordoost vinden meer werkzaamheden plaats rond de Eykmanlaan. Winkelcentrum De Gaard wordt herontwikkeld: het krijgt meer winkelruimten, voorzieningen, woningen en horeca, en ook naast het Gerrit Rietveld College wordt gebouwd.
Ook de Groene Kop, het gebied tussen de Eykmanlaan, de Winklerlaan, het volkstuinenpark de Driehoek en de spoorlijn Utrecht-Amersfoort, wordt herontwikkeld: het is een overblijfsel van het weidegebied dat hier tot in de 20ste eeuw aanwezig was, maar dit gebied is nu bijna helemaal bebouwd.
23 Reacties
ReagerenEn al die trusties die nu live al hun opgekropte woede en frustratie over hun eigen mislukte levens weer omzetten in geweeklaag en woedeuitbatrsingen over van alles en nog wat, vooral in de nieuwe zondebok:, het verkeersbeleid en nog specifieker: die verfoeide wethouder.
Snappen deze lui dan ook niet dat ze misbruikt worden door sommige lieden in een nieuwe zondeboktheroie? Toch niet zulke slimme internettokkies dus.
En zo gaat onze stad nog verder dichtslibben.
De Groen Links Maffia gaat er voor zorgen, dat automobilisten voortaan ergens anders gaan shoppen.
Waarom steeds die brede middenberm?? Je wil toch juist de afstand tot de gevels vergroten. Dan heb je minder geluidsbelasting en concentraties fijnstof bij de gevels.
@Sjiezus
Nieuwe trend op DUIC: alvast beginnen met schelden omdat er wellicht nog zure reacties zullen volgen. Heel bijzonder.
On topic: zonder allerlei krachttermen los te laten op de wethouder, ik ben het niet eens met haar beleid om het verkeer steeds verder af te knijpen. Een recente studie (ook hier op DUIC gepubliceerd) wijst op een verdere toename van het verkeer in de komende jaren met 25%, maar Van Hooijdonk gaat overal in de stad terug van 2×2 rijbanen naar 2×1 rijbaan. Oftewel een reductie van 50%. Gevolg is dat het verkeer op steeds meer plekken in de stad vastloopt. Ik woon zelf in Oog in Al en daar staat het verkeer iedere dag stil, ook in het weekend, gedurende grote delen van de dag. Je kunt wel raden wat dat met de luchtkwaliteit doet.
Grappige nieuwe trend (althans, het valt mij pas sinds kort op) is dat nu overal aandacht wordt besteed aan “makkelijker oversteken”. Begrijp me niet verkeerd, niks mis met makkelijker (en veiliger) oversteken, alleen volgens mij is dat niet het probleem. Uiteraard onder voorwaarde dat iedereen zich aan de verkeersregels houdt, tegen massaal door rood rijden is natuurlijk geen kruid gewassen. In Oog in Al krijgen we binnenkort ook wat aanpassingen die het oversteken makkelijker moeten maken, maar de grap is dat het oversteken nog nooit zo makkelijk is geweest vanwege die file. Het verkeer staat immers stil, je wandelt en fietst er zo tussendoor. Vervolgens staat de Westelijke autoboulevard nog op het programma, het Westplein gaat terug naar 2×1 rijbaan. In mijn ogen is dat vragen om problemen. Tenslotte goed om je te realiseren dat al die mensen over het algemeen niet voor de lol in de file staan. Die moeten ergens naartoe en dat zijn (uiteraard een paar uitzonderingen daargelaten) echt geen mensen die een paar straten verderop naar de supermarkt gaan. Met andere worden, dat verkeer heeft een reden en die neem je niet weg door de straat te versmallen.
Nou Sjiezus, ik hoop dat ik je in begrijpelijke Jip&Janneke taal heb kunnen uitleggen wat in mijn ogen mis is met het huidige verkeersbeleid en dat zelfs zonder scheldwoorden. Ik blijf mezelf verbazen…
Beter ergens anders met de auto naar toe, dan een totaal vervuilde stad, waardoor de levensverwachting met jaren wordt bekort. Bovendien is er een hardnekkig gerucht dat Utrecht ook met de trein bereikbaar is…
He Steve ga je toch lekker shoppen in Almere of Lelystad. Doei!
@ Katja: O ja, dat is waar ook, helemaal vergeten. Het bekende treinstation Utrecht – De Gaard. Dank.
@JdV: wel eens gehoord van een bus? Ziet eruit als een grote auto, passen veel mensen in, en misschien rijdt ie ook nog wel op elektriciteit.
Wat een suffe buurt woon je JdV, ik had het me op 1 of andere manier anders voorgesteld.
Er ís trouwens een treinstation op 10 minuten lopen van De Gaard, wist je dat?
@JdV inderdaad dat is iets meer dan 5 minuten lopen vanaf Utrecht Overvecht dan ben je inderdaad bij de Gaard en op Overvecht stopt iedere 6 a 7 minuten een trein dus dat daar niks van jouw gading tussen zit lijkt mij sterk.
Wat een boel reacties. Ik vermoed dat de meesten hier alleen niet zo vaak op de Eykmanlaan komen. Die is nu namelijk gewoon 2*1 rijbaan. Het enige verschil is dat die nu met die paar bussen van lijn 55 gedeeld wordt? Oh, en je moet eens een keer wachten op een afslaande auto. Drama.
Het verkeer zal inderdaad toenemen als we op dezelfde manier door blijven gaan. De gemeente Utrecht ziet in dat dat niet kan en neemt nu al maatregelen. Ik kan dat alleen maar prijzen: als we door blijven gaan en verkeer inderdaad met 25% zou toenemen zoals hierboven wordt beweerd; dan is de stad toch niet meer leefbaar? We kunnen heel NL wel volleggen met asfalt omdat iedereen in zn eigen auto alleen van A naar B wil rijden, maar het lijkt me dat er ook andere oplossingen zijn. Nu alvast autorijden ontmoedigen om mensen te stimuleren naar andere oplossingen te kijken is een eerste noodzakelijke stap om enige verandering te bewerkstelligen. @BW als bewoner van Oog in Al ben je vast ook op de hoogte gesteld van de plannen om de files buiten de stad te houden zodat jij geen file meer voor de deur hebt. Zie https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/verkeer/verkeersprojecten/westelijke-stadsboulevard/
Tuurlijk zijn er nog wel wat haken en ogen, maar verandering lijkt mij noodzakelijk. Goed bezig dus gemeente Utrecht!
@Conducteur Plattepet: suffe buurt? Staat in mijn reactie iets over de buurt waar ik woon? Ben je wellicht in de war met iemand anders?
On topic. Begrijp ik dat als er op 10 minuten lopen van een station iets gevestigd is (maakt niet uit wat) dit dan voldoende reden is om ditgene niet meer bereikbaar per auto te maken?
@Willem. Gelukkig staat diezelfde bus in de file met alle auto’s, al dan niet electrisch. Of zie jij busbanen? O nee, die zijn weggesneden uit dit ontwerp.
“Nou Sjiezus, ik hoop dat ik je in begrijpelijke Jip&Janneke taal heb kunnen uitleggen wat in mijn ogen mis is met het huidige verkeersbeleid en dat zelfs zonder scheldwoorden. Ik blijf mezelf verbazen…”
Je kijkt alleen maar naar hoe de situatie voor jou slechter is geworden. Vragen die je nog niet gesteld hebt en hebt geprobeerd te beantwoorden: wat zijn de doelen van het beleid? Enkel doorstroming? Of ook leefbaarheid? Daarnaast kijk jij alleen naar nu en kijkt de gemeente naar over 25 jaar. Het verkeer loopt nu al vast bij de knooppunten en die knooppunten zijn niet meer fysiek op te schalen. Met 400.000 inwoners gaat er nog meer vaststaan.
Wat is dan wijsheid: niets doen of nu en het compleet laten vastlopen of nu al mensen proberen op een ander moment te laten rijden, ze de snelweg op te laten rijden als ze aan de andere kant van de stad moeten zijn ipv dat ze de stad door gaan (zodat mensen die echt in het centrum moeten zijn daar relatief snel zijn) en andere vervoersmodaliteiten prioriteit geven die veel minder plek innemen (wederom om de doorstroom te bevorderen).
JdV 23/11/2017 – 15:45
“Begrijp ik dat als er op 10 minuten lopen van een station iets gevestigd is (maakt niet uit wat) dit dan voldoende reden is om ditgene niet meer bereikbaar per auto te maken?”
Voor het eerst in jaren krijgt de auto minder ruimte en is het mogelijk dat je op drukke momenten even moet wachten als automobilist. En niet om jou te pesten, maar om het voor iedereen op de langere termijn beter bereikbaar te houden. En jij framet het als onbereikbaar maken.
Dit is de kern van waarom jij niet serieus te nemen bent in een discussie. Je overdrijft schromelijk.
@Utrecht Zonder Fijnstof
Ik ken die plannen en ik zie ze met angst en beven tegemoet. In Oog in Al hebben we onlangs een voorproefje gehad van die Westelijke stadsboulevard toen op de Cartesiusweg vanwege een spoorverdubbeling tijdelijk één rijstrook beschikbaar was. Gevolg: letterlijk de hele dag file in beide richtingen en een enorme toename van (soms spookrijdend) sluipverkeer in de hele wijk. Kort samengevat is de hele westkant van de stad vastgezet.
De belangrijkste oorzaak van die files is overigens het sluiten van de op-/afrit naar de A2 bij Douwe Egberts in 2008. Later verergerd door een aantal verkeersaanpassingen in Leidse Rijn maar die sluiting was het begin en sindsdien is de Lessinglaan / Joseph Haydnlaan een doorgaande weg geworden die niet doorstroomt. Jij hebt wellicht meer informatie dan ik, maar ik heb het plan nog niet gezien om dat op te lossen en de Westelijke stadsboulevard gaat de situatie alleen maar verergeren.
Ik snap de commotie niet.Er zij nu 2*1 banen en het blijft 2*1 baans alleen buslijn 55 komt erbij maar die rijdt niet zoals lijn 12 20 keer per uur in de spits. Lijkt mij heel goed dat er meer ruimte voor de fietsers komt terwijl er niemand hoeft in te leveren.
@Piet:
Er is ook geen commotie. Er zijn alleen een paar werkloze Statlers, Waldorfs en aanverwanten die de hele dag hier (en waarschijnlijk op andere fora) zitten te zaniken dat de auto wordt gepest. Verwar dat niet met dat veel mensen in Utrecht echt met het thema in hun maag zitten, verreweg de meeste mensen hebben iets nuttigers te doen 😉
@Dirk
Ik kijk niet alleen naar het heden, ik geef juist expliciet aan dat ik de situatie in de toekomst zie verergeren. Verder denk ik niet alleen naar mezelf, ik ben namelijk niet de enige in Oog in Al (of waar dan ook in Utrecht) die hier hinder van ondervindt. Wijsheid is inderdaad om te anticiperen op de toekomst, alleen naar mijn mening zal de stad door dit beleid verder dichtslibben en dat heb ik in eerdere reacties naar mijn mening voldoende toegelicht/onderbouwd.
@Piet
De discussie is wat breder getrokken dan alleen de Eykmanlaan en gaat over het totale verkeersbeleid in Utrecht. De wijziging in de Eykmanlaan is inderdaad niet heel groot.
@ BW
Inderdaad, zodra er op DUIC een persbericht verschijnt over de activiteiten van stratenmakersbedrijf Van Hooijdonk, belanden we in de discussie over de bereikbaarheid van het centrum van Utrecht. In dat verband nodig ik allen uit eens een kijkje te komen nemen op de Tolsteegsingel/hoek Venuslaan, het meest recente autopestproject. Inmiddels 20 tot 30 wachtenden voor een stoplicht dat er om de twee minuten circa 6 doorlaat. Vroemmm.
BW 23/11/2017 – 17:03
“Ik kijk niet alleen naar het heden, ik geef juist expliciet aan dat ik de situatie in de toekomst zie verergeren.”
De vraag is of dat verergeren ontkoombaar was als we op de oude weg door waren gegaan. Dat is het fundamentele discussiepunt waar je weer niet op ingaat. Je biedt geen alternatieve hypotheses of plannen (behalve ‘meer asfalt’), geen data om iets te ondersteunen, enkel de onderbuik en de eigen ervaring.
“Verder denk ik niet alleen naar mezelf, ik ben namelijk niet de enige in Oog in Al (of waar dan ook in Utrecht) die hier hinder van ondervindt.”
Nee, zo laag schat ik je niet in en van zulke schaamteloze kortzichtigheid zou ik je niet beschuldigen. Mijn punt was dat het succes van het mobiliteitsplan niet alleen gemeten wordt in of het autoverkeer altijd doorstroomt in Oog in Al of die andere plekken waar je het over hebt), terwijl jij dat wel doet. Jij bent niet geinteresseerd in het grote plaatje.
“Wijsheid is inderdaad om te anticiperen op de toekomst, alleen naar mijn mening zal de stad door dit beleid verder dichtslibben en dat heb ik in eerdere reacties naar mijn mening voldoende toegelicht/onderbouwd.”
Je onderbouwt niets. Je cherrypicked een paar verkeerssituaties, noemt contextloos enkele arbitraire oorzaken en extrapoleert dit zonder onderbouwing naar de toekomst en je komt vervolgens tot de conclusie dat dit de oorzaak is dat Utrecht helemaal dicht gaat slippen. Het is allemaal niet heel sterk.
@Dirk
Tut, tut, tut. Dirk heeft een cursusje debating bij de LOI gevolgd?
Leg jij anders eens onderbouwd uit hoe bij toenemend verkeersaanbod de doorstroming wordt bevorderd door rijbanen af te sluiten.
BW 24/11/2017 – 14:19
“Leg jij anders eens onderbouwd uit hoe bij toenemend verkeersaanbod de doorstroming wordt bevorderd door rijbanen af te sluiten.”
Je stelt (weer) de verkeerde vraag. Het doel van het mobiliteitsplan is niet om de doorstroming voor de auto overal te optimaliseren. Het doel is om andere keuzes te maken en het misschien wel eerst wat erger te maken voor de automobilist: het blijft mogelijk om de auto te nemen tijdens de spits om elke dag Utrecht in of uit te rijden, maar dan mag je wachten op bussen, fietsers en voetgangers. De redenatie is dat het toch wel vastgelopen zou zijn geweest bij deze groei en onveranderd gedrag, dus wordt er ingezet op het stimuleren van andere verkeersstromen en het optimaliseren van de leefbaarheid. Zie voor de doelen van het mobiliteitsplan ook pagina 12: https://www.utrecht.nl/fileadmin/uploads/documenten/wonen-en-leven/verkeer/verkeersbeleid/nota-slimme-routes-slim-regelen-slim-bestemmen.pdf