Plan voor een groen Rotsoord in Utrecht: ‘creatieve hotspot’ Plan voor een groen Rotsoord in Utrecht: ‘creatieve hotspot’

Plan voor een groen Rotsoord in Utrecht: ‘creatieve en culturele hotspot’

Plan voor een groen Rotsoord in Utrecht: ‘creatieve en culturele hotspot’
Impressie van Rotsoord. Bron: gemeente Utrecht
Meer groen, minder parkeerplaatsen en waterdoorlatende bestrating moeten Rotsoord in Utrecht aantrekkelijker maken en beter beschermen tegen oververhitting op warme dagen. Dat staat in het plan dat deze week definitief is geworden.

Meer groen, minder parkeerplaatsen en waterdoorlatende bestrating moeten Rotsoord in Utrecht aantrekkelijker maken en beter beschermen tegen oververhitting op warme dagen. Dat staat in het plan dat deze week definitief is geworden.

Het nieuwe ontwerp voor Rotsoord werd in januari al gepresenteerd. Het ging toen om een concept waar omwonenden en ondernemers op mochten reageren. De gemeente heeft het plan nu vastgesteld.

Het oude industriegebied Rotsoord langs de Vaartsche Rijn is al niet meer te vergelijken met de huidige situatie. De industrie heeft plaatsgemaakt voor studenten en starters, horeca en creatieve bedrijvigheid. Klaar is het gebied, dat ongeveer loopt van station Vaartsche Rijn tot de Diamantweg, nog niet.

Uitloper van de binnenstad

“De plannen passen in de ambitie van de gemeente dat Rotsoord als creatieve en culturele hotspot steeds meer een uitloper van de binnenstad wordt”, zegt wethouder Klaas Verschuure (Ruimtelijke Ontwikkeling). “Het oude industrieterrein is veranderd in een aantrekkelijk gebied om te werken, wonen en straks om weer uit te gaan. Een aanwinst voor de stad, mede dankzij de inzet van veel betrokken inwoners uit de buurt.”

De plannen voor de openbare ruimte moeten Rotsoord aantrekkelijker maken en tevens meer klimaatbestendig maken, onder meer met extra bomen en drijvend groen aan de kade van de Vaartsche Rijn. Parkeerplaatsen krijgen waterdoorlatende verharding. Bij De Trip komt een grote wadi, dit is een plek waar normaal groen te vinden is maar waar het regenwater zich verzamelt na een plensbui en rustig in de bodem kan zakken.

Hotel Moxy

Dertig openbare parkeerplaatsen verdwijnen, later volgen mogelijk nog dertig plekken. Op de route Helling-Heuveloord-Rotsoord worden parkeerplaatsen en fietsenrekken weggehaald om plaats te maken voor groen en waar mogelijk wadi’s voor waterinfiltratie. In overleg met de ondernemers wordt bekeken hoe de bevoorrading georganiseerd kan worden.

De opzet is om de herinrichting gefaseerd uit te voeren. Plan is om te starten met de Helling, tussen de Baden Powellweg en de Briljantlaan, zodat deze straat klaar is als hotel Moxy opent. Van de dertig op te heffen parkeerplaatsen, bevinden negentien zich in dit gedeelte. Op onderdelen wordt het ontwerp verder uitgewerkt met bewoners en ondernemers.

Er is overigens nog niet voldoende geld beschikbaar voor de hele herinrichting, daar moet de gemeente de komende tijd budget voor beschikbaar maken.

14 Reacties

Reageren
  1. Lachgas

    Altijd leuk om die artist impression te vergelijken met de werkelijkheid.
    Komt vaak geen moer van terecht.

  2. Scherpschutter

    “Er is overigens nog niet voldoende geld beschikbaar voor de hele herinrichting, daar moet de gemeente de komende tijd budget voor beschikbaar maken.”

    Misschien een idee om in deze brute economische crisis eerst weer eens wat geld te gaan verdienen met z’n allen om dan nog eens goed na te denken over of we een moderne 21e eeuwse stad wel terug de Middeleeuwen in moeten helpen met wadi’s (een woestijnoplossing), een chronisch gebrek aan bereikbaarheid per auto en totale absentie aan parkeergelegenheid?

    Hoeveel van die “culturele creatieve hotspots” (niets meer dan een eufemisme voor een 19e eeuwse paard-en-wagen-wijk) kan een stad nodig hebben zeg…

  3. Joas

    @ Mistoetert

    Er zijn meer manieren om in een centrum te komen dan alleen met een eigen personenauto. Gelukkig in Utrecht heel veel meer mogelijkheden,

    Trein, met 2 stations in het centrum nota bene, de fiets, te voet, met de auto in een P en R aan de rand van de stad, met een bus, 2 tramlijnen, carpoolen, lift, deelauto’s (met eigen plek), sommigen met behulp van zonnepanelen opgeladen zelfs (Lomboxnet), of de deelfiets/ OV-fiets.

    Verder kent het centrum diverse nieuwe of gerenoveerde parkeergarages die vrijwel nooit vol zijn, dus ook voor de auto is er nog genoeg plek. Die hoeven gelukkig dus niet allemaal op Rotsoord te parkeren.

    Die wadi’s zijn trouwens vrij hard nodig, want Nederland kampt al jaren op rij met ernstige droogtes, met de in het westen van het land gelegen steden op houten palen die instortingsgevaar hebben daardoor hoort tot de gevolgen, of de vele bosbrandjes en de energiecentrales die kampen met problemen, boeren die niet kunnen sproeien (etc.) tot gevolg. Ook zijn de centra, door de enorme hittes in het voorjaar en zomer (o.a. ook door verstening) toe aan goede droogteoplossingen.

  4. Trol

    Een culturele en creatieve hotspot ontstaat spontaan en zonder inmenging. Die maak je niet. Wie bedenkt dit toch elke keer.

  5. Robin

    @Scherpschutter, volgens mij is investeren door overheden (Keynes) een vrij normale manier om uit een economische crisis te komen (waar we overigens nog niet in zitten) . Als bewoner van deze wijk heb ik overigens wel behoefte aan 19de eeuwse paard en wagen wijk, meer cultuur en circulair oplossingen zoals een Wadi). Het liefst auto en scooter helemaal de stad uit. Hoeveel azijnzeikers kan een stad nodig hebben zeg…..

  6. Ben

    Fantastisch idee om deze mooie nieuwe plek in Utrecht nog wat groener te maken. Ga zo door Gemeent Utrecht, chapeau!

  7. Someone like you

    Scherpschutter, jouw auto-stad is al lang niet meer. Je hebt inmiddels jaren op dit platform je visie kunnen verkondigen, je redeneert jezelf telkens vast in je eigen ideeën die lijken gestoeld op verloren idealen. Scherp is t al lang niet meer. Tijden veranderen, mensen en steden veranderen. De jaren 60/70 tot nu, waarin de auto 😇🐄 altijd het uitgangspunt was, zijn verleden tijd.

    Hier is jaren aan gewerkt, met beste bedoelingen. Het pleintje werkt nu niet, er is geen richting, geen rust en het is er veel te heet in de zomer: straks wordt het veel fijner wonen en werken.

    Maar de plannen van de gemeente – vaak zelfs tot stand gekomen met haar inwoners gaan je voorlopig toch niet gelukkiger maken, ben ik bang.

    Peace, en moge het resultaat voor iedereen positief uitpakken! ✌️🌵

  8. GeeWee

    Gezien de corona-crisis misschien het plan terugbrengen tot de essentie. Deel van de bestrating eruit, boompjes en struiken erin en eens kijken hoe dat gaat. Laat de rest van het plan gewoon liggen tot 2025 als we er wellicht weer een beetje economisch bovenop zijn.

  9. MJPD

    “Dertig openbare parkeerplaatsen verdwijnen, later volgen mogelijk nog dertig plekken. Op de route Helling-Heuveloord-Rotsoord worden parkeerplaatsen en fietsenrekken weggehaald om plaats te maken voor groen”

    60 parkeerplekken of meer verdwijnen. En 1 keer raden waar alle auto’s die niet kunnen parkeren op Rotsoord straks naartoe gaan? Naar het tegenoverliggende Tolsteeplantsoen natuurlijk, opdat de Rotsoord bewoners in hun groene en duurzame schijnenclave kunnen leven.

    @Joas
    Dat de parkeergarages nooit vol zijn zoals Vaartsche Rijn komt omdat de gemeente de hoofdprijs vraagt om daar te parkeren. 2.000 Euro p/j om als buurtbewoner daar je auto te parkeren. Het zelf huren van een garagebox is goedkoper. Er is vanuit de buurt al vaker voorgesteld om de parkeergarage goedkoper te maken voor omwonenden, als was het alleen maar om je eigendommen te beschermen tegen brandstichtend en vernielend straattuig waar onze wegkijkhandhavers geen enkele grip op hebben. De gemeente vindt zo veel mogelijk parkeergeld binnen harken veel belangrijker.

  10. Hans

    Prima plan! Investeren in groen, in een aantrekkelijk klimaat en in welzijn in een verblijfsgebied waar veel levendige functies elkaar treffen: wonen, werken, horeca, creatieve opleidingen, vogelopvang, kinderboerderij, de Tafelboom etc. etc. Dit verdient zichzelf zo terug. Kruisbestuiving horeca, cultuur, natuur, uitgaan, scholing. Zure reacties zullen er altijd blijven. Er moet wat durf en lef blijven bestaan, ook in tijden waarin dingen soms wat tegen zitten! Utrecht kan het.

  11. Joas

    @ MJPD

    Het is maar wat je de hoofdprijs noemt. Is de garage wel van de gemeente eigenlijk? Dat krijg je he, met neo-liberaal beleid en alles aan de markt overlaten en overheden die zich ook als marktpartij gaan gedragen (en moeten gedragen, vinden ze zelf). Dan had iedereen toch echt veel meer links moeten stemmen (landelijk) als mensen daar zo’n moeite mee hebben. Misschien een les voor bij de volgende verkiezingen.

    Ja, automobilisten zijn natuurlijk gewend dat ze op hun wenken bedient worden. Change of mindset is nodig.

    Een auto neemt kostbare ruimte in beslag (vierkante meterprijs centrum gaat hier gewoon gelden) en is belastend voor de omgeving. Uiteraard staan daar kosten tegenover en is een ontmoedigingsbeleid gewenst.

  12. Stadsie

    @scherpschutter tegenover Rotsoord ligt de parkeergarage “Leidsche Vaart’ waar heel veel plek is voor auto’s… kwestie van de straat over steken en je bent er.
    Bereikbaarheid per auto geen enkel probleem, de trein kan ook… treinstation ertegenover… of fietsen, fietsenstalling nabij station en parkeergarage.

  13. Antoine

    Mooi! En is daarna dan eindelijk de herinrichting van de zwaar verwaarloosde Straatweg aan de beurt?

  14. Katja

    Ah, weer het modewoord “hot spots”. En Rotsoord wás al groen voordat het werd volgegooid met nieuwbouw. En ik weet het, ik woonde er in de buurt vanaf 1965 tot 1985

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).