Plan voor grote fietsstallingen rond Vredenburg, Neude, Ledig Erf, Mariaplaats en Lucasbolwerk | De Utrechtse Internet Courant Plan voor grote fietsstallingen rond Vredenburg, Neude, Ledig Erf, Mariaplaats en Lucasbolwerk | De Utrechtse Internet Courant

Plan voor grote fietsstallingen rond Vredenburg, Neude, Ledig Erf, Mariaplaats en Lucasbolwerk

Plan voor grote fietsstallingen rond Vredenburg, Neude, Ledig Erf, Mariaplaats en Lucasbolwerk
Een tijdelijke fietsenstalling op de Neude. Foto: gemeente Utrecht
Het college van B&W wil fietsstallingen gaan realiseren rond de grote pleinen in de binnenstad. Dat blijkt uit het Meerjaren Perspectief Bereikbaarheid dat vandaag gelijktijdig met de Voorjaarsnota is gepresenteerd. 

Het college van B&W wil fietsstallingen gaan realiseren rond de grote pleinen in de binnenstad. Dat blijkt uit het Meerjaren Perspectief Bereikbaarheid dat vandaag gelijktijdig met de Voorjaarsnota is gepresenteerd. 

In het plan legt het college van B&W uit dat de straten in de binnenstad leefbaarder moeten worden door auto’s en fietsen zoveel mogelijk uit het straatbeeld te halen. Hiervoor moeten de komende jaren parkeerplaatsen en stallingen worden gerealiseerd. Het college heeft de plannen vandaag aan de gemeenteraad voorgelegd.

Als voorbeelden worden de onlangs heringerichte Mariaplaats, de Zadelstraat en de korte Jansstraat/Domstraat gegeven. Hier is ruimte gevonden door het opheffen van autoparkeerplaatsen of het aanpakken van de overlast door geparkeerde fietsen. Ook voor de Twijnstraat en het Oudkerkhof zijn dergelijke plannen in de maak. De ervaringen van bewoners en ondernemers over de herinrichting zijn, afgaande op de gemeente, positief: de extra gecreëerde ruimte, kwaliteit en allure zorgen hier voor beter economisch functioneren. Hiervoor is ruimte nodig.

Deze ruimte wil het stadsbestuur gaan creëren door bewoners en bezoekers aan te sporen om hun auto’s te parkeren in de parkeergarages. In de huidige garages is immers nog plek genoeg. Dit wil de gemeente gaan stimuleren door de parkeertarieven te verlagen. Zo neemt de parkeerdruk niet toe in de binnenstad, stelt het college. Om de parkeerdruk in de zone rondom de binnenstad op zondagen niet te laten toenemen, komt er een draagvlakmeting voor het invoeren van betaald parkeren in de zone rondom de binnenstad.

Grote fietsstallingen

Een andere maatregel om meer ruimte te creëren in de binnenstad is het uitbreiden van het aantal fietsparkeerplekken in de binnenstad. Hiervoor wil de gemeente in de toekomst rond het Vredenburg, de Neude, het Ledig Erf, de Mariaplaats en het Lucasbolwerk enkele grote fietsenstallingen realiseren. Er wordt momenteel gezocht naar geschikte plekken hiervoor.

17 Reacties

Reageren
  1. Jolanda

    Nog maar weer een keer: hoe kom ik, met een serieuze beperking, nog op de markt, de bibliotheek aan de Oudegracht? Ik kan geen 100 meter meer lopen, m’n fiets is m’n benen. Ik krijg m’n fiets geen fietskelder meer in en uit! Gemeente Utrecht denkt heel slecht na over wat dit plan voor gevolgen heeft voor de mobiel en anderszins beperkte medemens!

  2. Rick

    Voor het behoud van het stadsgezicht is het dan wel van belang dat die fietsparkeerplekken óók ondergronds komen, waarbij wel de sociale veiligheid gewaarborgd blijft (lees: bewaakte fietsenstallingen).

  3. Jelle

    @Jolanda: net als bij auto’s een speciaal vignet? Ik vind het plan trouwens verder top ??

  4. Toine Goossens

    @ Jolanda,

    Vol blijven houden, op een gegeven moment keert de wal het schip. Er komen zeker nog Raads Informatie Avonden waar we de raadsleden rechtstreeks met de gevolgen van het anti auto beleid kunnen confronteren.

    Wij gaan straks voor het sociaal werk dat wij met de auto doen een stikker van de gemeente vragen om de busbanen te gebruiken. Met zo´n stikker kunnen we de hoogopgeleide in de kracht van hun leven zijnde fietsers duidelijk maken dat er ook noodzakelijk autogebruik is.

    Ken je de laatste actie die het oudercomité van de Straatweg al? Die eisen dat hun kinderen veilig naar hun school aan de laan van Puntenburg kunnen fietsen. Zijn zij bang voor auto´s? Nee bepaald niet, die kinderen worden door jakkerende fietsers van het pad gereden.

  5. Toine Goossens

    Er zal nog heel wat water door de Oudegracht stromen voordat de fietsenchaos onder de knie is. Maar het is wel een belangrijke stap om meer parkeerplekken te creëren.

    Dat Lot van Hooijdonk nog steeds niet begrijpt dat dat ten oosten van het centrum niet kan zonder ook nieuwe autoparkeerplekken te bouwen is godgeklaagd. Slechts als die parkeerplekken er komen zal het mogelijk zijn om de zwellende stroom fietsers op de Wittevrouwen-/Voorstraat de ruimte te geven. Het alternatief is dat de bewoners in de oostelijke binnenstad van hun auto´s beroofd worden.

    Alle Nederlandse steden verlagen hun parkeertarieven. Dat is de enige manier om de koopkracht in de winkelcentra te behouden. De hoge tarieven zijn een aanjager voor de Nederlandse internet verkopen, met het gevolg dat stadscentra economische kracht verliezen. Utrecht boft dat er veel vraag is naar meer horecapanden.

    En dan die parkeergarage die leeg staat bij het Griftpark. Zouden mensen van buiten Utrecht die weten te vinden? En blijkbaar worden de transferia ook niet gebruikt. Weer veel geld weggegooid. Het kan niet op in Utrecht.

    P.s. Gemeenten houden dit jaar € 310.000.000 over op de WMO zorgbudgetten. Kijk kwetsbaren pesten, daar wordt de politiek vrolijk van.

  6. Willem

    @Toine: in het oosten van de stad zijn er voldoende parkeerplekken, bijv in het door u genoemde leegstaande transferium op de Uithof. Niks weggegooid geld, u wordt op uw wenken bediend.

  7. Dirk

    Prima, dus zwakkeren krijgen speciale ontheffingen.

    Zijn er verder nog andere bezwaren?

  8. BB

    Die Willem, altijd goed voor een grap. Jongen, vanaf dat betonblok in de Uithof is het nog een half uur naar de binnenstad met de bus. En omdat dat dus niet werkt, de reistijd wordt te veel verlengd, staat dat betonblok leeg. Waar om het gaat is dat parkeerplaatsen aan de rand van de oostkant van de binnenstad ontbreken. Parkeergarage Lucasbolwerk, of Lepelenburg.

  9. Michel Post

    Straks geen prostituees en geen fietsen meer in beeld. Hoe clean moet de binnenstad worden. Alleen alle auto’s eruit lijkt me genoeg. Het ging om ruimte en niet om netheid en fatsoen.

  10. Michiel B

    Ik las enkele jaren geleden een artikel, waarin werd genoemd dat het slechts een kwestie van tijd werd voordat de fiets het lot van de auto zou treffen. Dat was in die zin dat de auto eerst ook ongereguleerd was, overal mocht staan (en daarom ook stond, want aangewezen parkeerplekken kende men niet), betaald parkeren niet bestond en meer van dat. Het nummerbord zou onvermijdelijk zijn. Wie weet komt die tijd nu langzaamaan wel, gelet op de toename van fietsers.

    Het kan ook geen kwaad om de fiets in zekere mate ook als auto te beschouwen: strenger handhaven op overtredingen, beter reguleren waar fietsen neergezet mogen worden (hoewel ze daarop wel handhaven tegenwoordig) en ontheffingen voor de partijen die van de fiets afhankelijk zijn. Fietsers moeten dan wat ‘vrijheid’ inleveren, maar ik denk dat iedereen ook wel begrijpt dat met de huidige groei dit systeem lastiger houdbaar zal worden; net zoals bij de auto vroeger.

  11. cas

    1 van de geslaagde parkeergarages in Utrecht is die onder station Vaartsche Rijn. Centraal en ruimte die goed is benut (het spoor lag er toch al). Dit soort garages net buiten de singel zouden ze op moeten sturen, en bereikbaar maken/houden.

  12. Rob H.

    @BB: Lijn 12 doet er 17 minuten over. Met de tram moet het straks sneller kunnen.

    @Michiel B: De fietsenstalling die voorheen op het Vredenburg zat was al betaald en bij het station moest je ook al betalen. Werkte uitstekend. Fiets vaak neergezet. Ik zie niet in waarom dat dat nu niet weer zou kunnen.

  13. Jolanda

    Dank je wel Toine! Natuurlijk ga ik me laten horen op RIA’s.

    Ik snap natuurlijk ook wel dat we overspoeld worden door fietsen in de binnenstad en dat iedereen z’n fiets zomaar ergens neerklettert, maar het gaat mij erom dat bepaalde delen van de binnenstad voor mij (met een fikse fysieke beperking) niet meer toegankelijk zijn.
    Het idee van ontheffing of vignet (dank voor dat woord, ik was het kwijt) vind ik prima! Ik wil daar desnoods ook nog wel leges voor betalen, als ik maar bij de bibliotheek, de Hema en de markt op het Vredenburg kan komen.

  14. Toine Goossens

    @Willem,

    Denk je nou werkelijk dat bezitters van auto´s in de oostelijke binnenstad hun auto bij het transferium gaan parkeren? Zelfs als zij geld toe krijgen is dat lariekoek.
    Zoals al is gezegd, buiten Utrechters komen met de trein winkelen, die laten de auto thuis. Daarom staan de transferia leeg.

    @Michiel B,

    top!

  15. Jaap

    Onder de Planeet staan 2 verdiepingen leeg , gewoon plek voor 1500 fietsen, laat ze 1€ betalen en krijg daarvoor kopje koffie bij La Place op de 5e verdieping ( 700 zit plaatsen).
    Win win situatie, zo wandelen ze door Hudsonbay en die doet er nog eens toefje slagroom op.

  16. Jaap

    Gezien de vele nadelen en de hoge kosten van de voorgestelde oplossingen lijkt het mij gerechtvaardigd om ons af te vragen of het probleem daadwerkelijk zo groot is.

  17. Sander

    @Jaap, maar dat is weer niet commercieel aantrekkelijk genoeg op zo’n A locatie..

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).