Plan voor nieuwe fietsbrug in Utrecht over Amsterdam-Rijnkanaal | Plan voor nieuwe fietsbrug in Utrecht over Amsterdam-Rijnkanaal – De Utrechtse Internet Courant

Plan voor nieuwe fietsbrug in Utrecht over Amsterdam-Rijnkanaal

Plan voor nieuwe fietsbrug in Utrecht over Amsterdam-Rijnkanaal
Er zou een nieuwe fietsbrug moeten komen in Utrecht over het Amsterdam-Rijnkanaal. De brug, die de Anton Geesinkbrug zou moeten gaan heten, moet industrieterrein Lage Weide verbinden met Zuilen en Overvecht. Voorzitter van de industrievereniging, Floris de Gelder, maakt zich hard voor het plan.

Er zou een nieuwe fietsbrug moeten komen in Utrecht over het Amsterdam-Rijnkanaal. De brug, die de Anton Geesinkbrug zou moeten gaan heten, moet industrieterrein Lage Weide verbinden met Zuilen en Overvecht. Voorzitter van de industrievereniging, Floris de Gelder, maakt zich hard voor het plan.

Industrieterrein Lage Weide is een van de grootste bedrijventerreinen van Midden-Nederland en is goed voor duizenden banen, maar de bereikbaarheid kan beter, meent de belangenvereniging. Floris de Gelder: “Er wonen heel veel mensen in Zuilen en Overvecht die bij ons werken of graag zouden werken maar die te maken hebben met een slechte verbinding. De bus doet er bijvoorbeeld 45 minuten tot een uur over, los van het feit dat er hier ook veel in ploegendiensten wordt gewerkt en er in de nacht geen bussen rijden. De bestaande fietsverbindingen zijn ook niet goed, er is kilometers kanaal zonder brug. Daarom zijn we gaan nadenken hoe we dit kunnen verbeteren.”

De Dafne Schippersbrug was een inspiratiebron: “Dat is een enorm succes. Een brug naar Lage Weide zou dat ook kunnen zijn. Het zorgt ervoor dat heel veel mensen die een baan zoeken ons makkelijk kunnen bereiken, en alle bedrijven hier kunnen makkelijker aan personeel komen. Ons industrieterrein is een gigantisch gebied en er komen ook nieuwe bedrijven bij; Fonq bouwt hier bijvoorbeeld aan een nieuw distributiecentrum, evenals Picnic.”

Om de brug mogelijk te maken is de industrievereniging begonnen met een lobby. De Gelder: “Het is duurzaam, goed voor de bereikbaarheid en het is goed voor de economie, wie kan hierop tegen zijn?” D66-lijsttrekker Klaas Verschuure heeft al laten weten dat hij het een goed idee vindt.

19 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Of we dempen gewoon dat kanaal. Extra ruimte voor huizen, geen bruggen meer nodig. Geen diesel uitstotende binnenvaartschepen maar stille elektrische vrachtwagens. Binnenvaart is zoooo 2001.

  2. Angelique

    Maak er dan meteen een brug van waar ook een bus overheen kan. Of een ambulance. Dat minimale fietsersgedoe toch altijd.

  3. Katja

    @JdV: Een schip kan zuiniger omgaan met brandstof dan vrachtwagens, en in één keer meer vervoeren. En geen files.

  4. HJ007

    Of een pond?

  5. Rob H.

    Op zich een goed idee, want in Zuilen heb je de keuze tussen dat zeer smalle fietspad langs de spoorbrug of de brug in Maarssen. Maar als je de kaart bekijkt, dan heb ik geen idee waar die brug moet komen te liggen (ivm met de aanlanding e.d.). En je moet ook nog ergens het spoor naar Amsterdam passeren…

  6. Erik Uitenbogaard

    Een prima initiatief. Door betrokkenen van het Cartesius Museum is vaker de wens uitgesproken dat er een fiets/voet-verbinding zou komen om Lageweide te verbinden met het Werkspoorkwartier. Maar dan mede als voorziening om vanuit Leidsche Rijn makkelijker over te kunnen steken.

  7. JdV

    @HJ007: Wat hebben de Engelsen hier mee te maken? Het is het Amsterdam Rijn Kanaal, niet het English Channel.
    @Katja: Scheepsmotoren zijn bekend als notoire vervuilers en worden door hun lange afschrijftermijn slechts zelden vervangen. Elektrische vrachtwagens daarentegen hebben geen uitstoot van fijnstof en CO2. Behoorlijk asociaal om dan te kiezen voor het vervuilen van het milieu terwijl er schone opties voor handen zijn. Met mensen zo als jij blijven we in een vervuilde stad wonen.

  8. Lombokker

    Op zich een goed idee, maar dan zal er ook een (fiets)tunnel onder het spoor bij moeten komen. Het lijkt mij beter om het fietspad op de Demkabrug te verbreden, inclusief de oprit aan de Zuilense kant. En een windscherm plaatsen.

  9. Kok

    @HJ007, mag het ook een on(d)sje minder zijn?

  10. onkl

    Goed dat er wordt gezocht naar een manier om Lage Weide eens per fiets bereikbaar te maken, maar waarom dan meteen een volledig nieuwe brug voorstellen? Kostbaar en, door de enorme op- en afritconstructies een gigantisch bouwwerk in het redelijk open landschap langs het kanaal.

    Het lijkt me dat er voor een fractie van de kosten al veel te winnen is door het bestaande fietspad langs het spoor (bij de Werkspoor/Demka bruggen) eens serieus te verbeteren, zowel het deel op de brug zelf (er vallen regelmatig gaten in het brugdek), de toeritten (Smal, onoverzichtelijke haakse bocht, etc), als de aansluiting op de routes verder Lage Weide in.

    Ook het al bestaande plan om een snelfietsroute aan de westkant van de bruggen/het spoor te vormen (Cartesiusdriehoek- Station Zuilen – Julianaparklaan- oprit bij Keulse kade – Fietsbrug aan de nieuwe spoorbrug, zoals de snelbinder in Nijmegen – geleidelijk weer naar beneden in Lage Weide) lijkt me een stukken goedkopere oplossing voor het probleem.

  11. herman

    De naam is al prima!
    Absurd dat een eenmalige wk al binnen paar jaar een eigen brug krijgt terwijl de grootste sporter van Utrecht die niet heeft. Daphne is een prima sportvrouw maar laten we even wachten met eren tot haar carrière voorbij is en ze alles dopingvrij heeft gepresteerd.

  12. Bram de Goede

    heel goed dat werk en wonen met elkaar wordt verbonden, maar waarom geen gewone brug voor al het verkeer, dat ontlast Overvecht en verkort de reistijden in heel Utrecht. Er ontstaat een ring binnen de ring. Een soort Prins Claus brug aan de noordkant. Ook geschikt voor de zelfrijdende auto.

  13. Berend

    Het is momenteel inderdaad geen pretje om vanuit Zuilen naar Lage Weide te fietsen, over die oude spoorbrug, en dan dat teringeind langs de afvalverwerking en autosloop. Maar zoals eerdere reaguurders heb ik ook geen idee waar men dan die nieuwe brug zou moeten realiseren.

  14. Sander

    De gele brug kun je heel goed gebruiken om naar Lage weide te gaan. Vanuit Utrecht west.
    De Demkabrug/ Werkspoorbrug is een prima verbinding vanaf de amsterdamse straatweg.
    Willen ze de nieuwbrug hiertussen leggen.
    De fiets afstand tussen die bruggen ( langs kanaal ) is max misschien 2/3 km
    Beter de fietspaden op Lage wede verbeteren. Met name de boomwortels die door het fietspad heen komen

  15. onkl

    @Sander: de locatie van de brug op de illustratie is langs de Amsterdamsestraatweg, halverwege Maarssen.

    Vreemde plek ook, bezien de genoemde doelgroep. Mensen uit Overvecht komen over dan wel de Muinck Keizerbrug, dan wel de Marnixbrug, dus voor die groep is de bestaande brug niet of nauwelijks om en de nieuwe brug wél. Alleen voor een relatief kleine groep mensen uit het uiterste noorden van Zuilen zal dit een kleine omweg besparen.

  16. Teunis

    Omdat het spoor ook nog in de weg ligt, denk ik dat de enige realistische plek ergens bij de Sportparkweg zou zijn en dan naar de tunnel in de Niels Bohrweg, maar de fietsverbinding via de Demkabrug moet sowieso ook worden opgeknapt.

  17. JdV

    Een tunnel onder het kanaal door, is dat niet wat?

  18. Katja

    @JdV; elektrische vrachtwagens ? Kunnen hooguit een paar honderd kilometer, en het zijn eerder kolengestookte auto’s.

  19. Wim

    @JDV,
    Heb je al uitgerekend hoeveel vrachtwagens je nodig hebt om een schheepslading te vervoeren.
    Vrachtwagens is zo 1900

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).