Plannen voor 2100 extra laadpalen voor elektrische auto’s in Utrecht Plannen voor 2100 extra laadpalen voor elektrische auto’s in Utrecht

Plannen voor 2100 extra laadpalen voor elektrische auto’s in Utrecht

Plannen voor 2100 extra laadpalen voor elektrische auto’s in Utrecht
De komende jaren moeten er ruim 2100 laadpalen voor elektrische auto’s in de stad bijkomen. Met de 500 laadpalen die Utrecht nu al heeft komt het totaal op 2600 in het jaar 2025. Dat laat de gemeente weten op vragen van de VVD.

De komende jaren moeten er ruim 2100 laadpalen voor elektrische auto’s in de stad bijkomen. Met de 500 laadpalen die Utrecht nu al heeft komt het totaal op 2600 in het jaar 2025. Dat laat de gemeente weten op vragen van de VVD.

Er wordt steeds meer elektrisch gereden, en daarom moeten er ook steeds meer laadpalen komen. Reden voor de lokale VVD om bij de gemeente te vragen wat de plannen zijn.

Er zijn prognoses opgesteld voor het aantal laadpunten per buurt in Utrecht tot 2025. Daaruit blijkt dat er zo’n 2100 laadpalen bij moeten komen. Het aantal is per wijk wel verschillend. Zo moeten er in de wijk Oost 433 nieuwe laadpalen komen en in de wijk West maar 203, de binnenstad heeft met 71 het laagste aantal.

De aantallen zijn gebaseerd op een rekensom waarbij gekeken is hoeveel vervoerskilometers per buurt gemaakt worden en het verwachte percentage elektrische auto’s.

Elke buurt

Of er uiteindelijk zoveel laadpalen geplaatst worden is afhankelijk van de daadwerkelijke groei van de vraag naar publiek laden. Als automobilisten uiteindelijk meer op het werk, buiten de openbare ruimte of op snelladers gaan laden dan zijn er minder publieke laadpalen nodig.

De gemeente laat weten dat de bezettingsgraad van de bestaande laadpalen leidend is voor uitbereiding van het netwerk. Volgens het plan moet een automobilist in elke subbuurt van Utrecht een vrije laadpaal kunnen vinden.

Weten hoeveel laadpalen er in jouw buurt gepland zijn? Bekijk het hier.

42 Reacties

Reageren
  1. trol

    Extra laadpalen is prima, maar dan wel gewoon tegen normaal parkeertarief (is dat nu al ingevoerd??, want het was ooit eens gratis) en de parkeerplaatsen moeten ook toegankelijk zijn voor niet ev’s. Er zijn immers ook genoeg andere mogelijkheden om te laden (laden bij werk, laden bij laadstations, koop een garage, maak een oprit etc.) De start is gemaakt, de voordeeltjes kunnen nu wel weer terug de kast in. En ja ik heb elektrisch gereden, maar ook alleen maar omdat het goedkoop was….net als alle anderen elektrische rijders 🙂 .

  2. Don

    Dan zal de parkeerbelasting voor de mensen die zich geen elektrische auto kunnen veroorloven wel verlaagd worden ivm het afnemen van parkeerplaatsen. Ik zie in mijn buurt heel vaak laadpaal pp leeg staan en in het lijstje staan veel laadpaal pekken gepland. Staat in het rapport ook dat in iedere subbuurt voldoende pp blijven voor de mensen die zich geen elektrische auto kunnen veroorloven. Of is het weer een gevalletje democratisch door de strot duwen waar dit college zo goed in is.

  3. Piet

    Allemachtig in Voordorp 23 van die extra palen. Zoveel electrische auto’s staan er helemaal niet in die wijk. Zullen wel vanuit Veemarkt daar komen laden ofzo. Wordt tijd dat er betaald parkeren/vergunningen ingevoerd gaat worden(ook bij de laadpaal)

  4. Nina

    Wacht nou eerst even de verkoopcijfers voor dit jaar af, zou ik zo zeggen.

    Het lijkt er ten eerste sterk op dat met het verminderen van het fiscale leasevoordeel de verkoop zakt en ten tweede is helemaal niet bekend of men na einde leasecontract weer een electrische auto neemt.

  5. Sjaak

    @ Nina

    Die verkoopcijfers stijgen automatisch, omdat autofabrikanten alleen nog maar flink investeren in de (door)ontwikkeling van elektrische auto’s. Er zijn straks simpelweg alleen nog maar elektrische auto’s. Het is ook nu al een veel efficiëntere machine. Dus logisch dat dit gebeurd. En dan hebben we de vergaande ontwikkelingen nog niet meegenomen. Want de grote autobedrijven investeren pas 3 jaar flink in elektrisch.

  6. Rob

    Hoe vind je die ene lege laadpaal… app van INCHARGE klopt niet…

  7. Erik

    Bezettingsgraad zegt niet alles: ik laad vaak bij mijn werk omdat het dichtsbijzijnde laadpunt in mijn wijk een paar straten verder is. Ik kan me voorstellen dat mensen pas kiezen voor een electrische auto als ze makkelijk dichtbij kunnen laden maar die laadpunten komen er zo niet.

    Overigens moet je bij een laadpaal inmiddels ook gewoon parkeergeld betalen of een vergunning hebben.

  8. Michiel

    Waren deze laadpalen maar niet zo lelijk en groot. Kan dat echt niet anders?

  9. avdb

    Misschien ook eerst eens kijken of de eigenaren een garage hebben. En trouwens eigenaren van een garage maar geen parkeervergunning geven! Meestal staan de garages vol met andere spullen ipv de auto. Dat zou ook schelen aan parkeerruimte op straat. Maar dat is waarschijnlijk niet mogelijk.

  10. Koel Hoofd

    Ik ken iemand die zijn nieuwe peperdure elektrische bak eruit doet omdat deze na één jaartje proberen te duur en inefficient blijkt. Die hele electische auto wordt nog heel hard aan gesleuteld door fabrikanten, kennelijk met goede reden dus? Intussen staan de laadpalen bij mij in de juppenwijk gewoon leeg want de groene gentry rijdt liever een dikke BMW of Audi en plant wel ergens een plantje of eet een week groente om de schuldgevoelens af te kopen.

  11. Wim Vreeswijk

    Het ‘witte goud'(lithium) wordt voornamelijk gewonnen in een gebied in Zuid-Amerika, het gaat om lithium. Deze grondstof wordt gelinkt aan de productie van accu’s voor electrische auto’s. Maar in de streken waar deze winning plaatsvindt, is niet alleen het leefgebied van de mensen in gevaar, maar met name ook de gezondheid. Wellicht is het beter als automobilisten worden aangemoedigd om het CO2 vrije LPG-autogas te gaan gebruiken.

  12. piet

    @avdb, misschien eigenaren van een fiets of een buskaart ook geen parkeervergunning geven want die kunnen ook op een andere manier reizen. Als die allemaal hun auto weg zouden doen zou ook schelen aan parkeerruimte op straat. Maar dat is waarschijnlijk niet mogelijk.

  13. Kadoendra

    @Sjaak

    Jij hebt helemaal gelijk overigens is dit ook te zien aan de koersexplosie van het aandeel Tesla in de afgelopen paar maanden.
    Het oude gerenommeerde grote auto merk Volkswagen is nu minder waard op de beurs dan Tesla en daar elke investeerder kijkt naar de toekomst moet het voor iedereen duidelijk zijn dat de elektrische auto over het moderne vervoer gaat!

  14. Napolitanov

    Al die nieuwe laadpalen, dat wordt toch een groot probleem! Bij iedere laadpaal worden twee grote parkeerplaatsen gereserveerd. Die plaatsen gaan af van de aanwezige parkeerplaatsen die bestemd zijn voor alle auto’s, ook de elektrische, in de woonbuurt. Want ook elektrische auto’s mogen alleen tijdens het opladen bij de laadpaal, en moeten daarna ook weer de wijk in. Waar halen we al die extra parkeerplaatsen vandaan? Hier ontstaan toch grote problemen! Gaat de gemeenteraad hier nu zomaar mee akkoord? Ik kan me dat haast niet voorstellen.

  15. Piet

    @Avdb, misschien ook eerst eens kijken of eigenaren een fiets hebben. Kunnen ze de auto aan de rand van de stad parkerren. Dat zou ook schelen op straat. Maar dat is waarschijnlijk niet mogelijk.
    Tuurlijk is dat onmogelijk de meeste garage’s zijn te smal gebouwd voor de hedendaagse auto’s. Je komt er nog wel in maar krijg je de deuren niet meer open.

  16. cas

    @ Sjaak, Jaguar heeft onlangs zijn productie stil gelegd door een tekort aan accu’s en meerdere andere bedrijven zien dat de krapte hiervan ook al toeslaan. Ook bij Tesla hebben ze de zorgen geuit dat de productie achter gaat lopen.
    En als je kijkt hoeveel de bedrijven produceren en het aantal auto’s dat vervangen moet worden… nou dan is er nog een hele lange weg te gaan. Ver voorbij de Parijs doelstellingen.

  17. Angelique

    Door wie worden de kosten van laadpalen betaald? Zou een interessante toevoeging kunnen zijn aan het artikel. De gebruikers laten betalen zou eerlijk zijn. Door-de-regen-fietsers en bijv. autohaters willen vast niet meebetalen aan automobilisme.

  18. Erwin

    Wat mooi dat Wim Vreeswijk zich de laatste tijd druk maakt om milieu en gezondheid.
    Dat ik dat nog mag meemaken…

  19. Simon

    @Wim Vreeswijk, uit alles blijkt dat je er totaal niet in verdiept hebt. Je praat enkel wat populistische krantenkoppen na. En LPG CO2-vrij? Haha.

  20. Simon

    @Angelique, de laadtarieven van de Utrechtse laadpalen zijn bepaald niet laag dus er wordt leuk op terugverdiend. Bovendien, iedereen heeft baat bij een verbetering van de luchtkwaliteit dus daar mag best wat gemeenschapsgeld tegenaan.

  21. Simon

    @Napolitanov, als het aandeel elektrische auto’s evenredig groeit, is er toch geen probleem? Iedereen rijdt straks elektrisch.

  22. Scherpschutter

    Aantal verkochte Tesla Model 3’s in 2019: 12.000.
    Aantal verkochte Tesla Model 3’s in 2020: 34
    What changed? De subsidie.
    Rest van de EV markt? Hetzelfde beeld.

    Trekt u zelf de conclusies maar.

  23. Marc

    Het lijkt wel of er alleen maar 70 plussers hier op DUIC zitten. Wat een skepsis zeg over elektrisch vervoer. Wen er maar aan. Vanaf mijn werkplek zie ik er iedere minuut 5 voorbij razen en het gaan er nog veel meer worden. Wees blij dat de gemeente de infrastructuur aanlegt voordat de grote golf aan elektrische auto’s onze straten definitief overspoeld.
    In 2035 wordt er geen nieuwe benzineauto meer verkocht. Als gemeente kan je er dan maar beter op tijd bij zijn om dit goed te regelen.
    Ik heb vaak wat te klagen over de gemeente, maar in dit geval kijken ze eindelijk eens verder dan hun neus lang is.

  24. cas

    @ Kadoendra, ik zou zeer voorzichtig zijn met het linken van beurswaarde aan succes van een bedrijf. Daar zit veel meer achter wat op geen enkele manier aangeeft hoe goed een bedrijf het doet.

  25. Gregor

    De opvolger van elektrisch rijden staat al klaar: Waterstof! Daar zouden we veel meer in moeten investeren. Iedereen staart blind op Tesla, maar die techniek is al achterhaald. Waterstof,dan rij je op 1 tankje zo naar Oostenrijk. 5 minuten tanken voor 40 euro. Hoppa! Weg met die milieuvervuilende accu’s, op naar waterstof!

  26. Rutger

    Lijkt me een goede ontwikkeling nu er steeds meer elektrische auto’s komen. En hoe minder uitlaatgassen in de stad hoe beter. Kan me nog goed herinneren toen het GVU van diesel naar gas overging. Dat was al een hele verbetering want als er zo’n vieze diesel bus voorbij kwam kon je zowat niet meer ademhalen.

    Wel apart dat je voorheen gratis kon parkeren bij een laadpaal in een betaald parkeren gebied. Klinkt niet helemaal eerlijk, maar ik lees dat dit in 2019 is afgeschaft.

  27. avdb

    Wat ik mij ook afvraag, misschien blond, maar waarom moeten er laadplaatsen komen. Ik heb toch geen benzinepomp aan huis?
    Verder is het wel heel vervelend( ja 60 plus en vrouw) om ‘ s avonds je auto weer te moeten verplaatsen en rondjes rijden om een parkeerplek te vinden.
    Denk dat de overheid misschien toch even moeten kijken naar andere mogelijkheden of wel snelladers bij benzinepompen te zetten. Ja we gaan straks zeker allemaal elektrisch rijden maar zoals eerder gezegd is wat over de accu’s. Het verkrijgen van lithium is nog een discussie. Maar hoe gaan we straks de “ oude” accu’s verwerken…..

  28. JdV

    Wat fantastisch dat er zo veel elektrische auto’s bijkomen. Wie weet stijgt het aantal autobezitters in Utrecht wel nu de elektrische revolutie volle vaart krijgt. En aangezien elektrische auto’s kunnen vliegen is het feit dat er geen wegen en parkeerplaatsen meer zijn door de aanleg van stadsboulevards en het opheffen van 4000 parkeerplekken ook geen enkel probleem, toch?
    Realiteit is dat een autopest beleid van de gemeente geen onderscheid maakt in de wijze van aandrijving, ICE of waterstof of elektrisch. De straten en wegen staan dan nog steeds vol met stilstaande auto’s die nergens kunnen parkeren, en de gemiddelde autobezitter zal er geen zier mee opschieten.

  29. Simon

    @Gregor.. Je hebt je er duidelijk nooit echt in verdiept. Waterstof wordt al decennia lang gepresenteerd als ‘de toekomst’. Gelukkig zal het er nooit van komen want waterstof is een waardeloze oplossing voor personenauto’s. Het maken, opslaan, transporteren en gebruiken van waterstof is hopeloos inefficiënt waardoor een waterstofauto minstens drie keer zo veel elektriciteit als een normale EV gebruikt. Hierdoor zouden waterstof auto’s een averechts effect op het behalen van de klimaatdoelen vormen. Waterstof kost tevens 12 euro per kg. Dus minstens 60 euro voor een tankbeurt.

  30. Trol

    Avdb…dat gaf ik ook al aan. Opladen kan prima bij een laadstation, werk of thuis (garage/oprit, als die er is). Dat gepamper… Verder geldt voor de winning van grondstoffen de echte NIMBY mentaliteit. Hier groen en schoon deugdzaam gedrag vertonen, terwijl de arbeiders elders verrekken. Dat geldt niet alleen voor EV/accu’s overigens. Maar als iedereen nou gewoon toegeeft dat ze kinderarbeid, en slechte omstandigheden prima vinden…maar dat gebeurt niet.

  31. Caspar

    Uiteindelijk zal nagenoeg elke parkeerplaats een laadpaal moeten hebben (of tzt mogelijk een inductive laadplaat onder de auto). Volgend jaar komen alle grote automerken met elektrische auto’s op de markt. Batterijproductie is idd nu nog de beperking, maar o.a. VW, Opel-PSA, Tesla, General Motors, Panasonic en LG zijn bezig met nieuwe batterijfabrieken. En in China maken ze nu al 1 miljoen elektrische auto’s per jaar (voor de lokale markt). Kortom, de transitie naar elektrisch gaat gebeuren (ja, en er komen ook betaalbare elektrische auto’s!).

    2100 nieuwe laadpalen in 6 jaar is 350 nieuwe palen per jaar. In de stad Utrecht zijn er ca. 32.500 parkeerplaatsen op straat, inclusief in Leidsche Rijn (plus nog eens 12.500 plekken in parkeergarages, P+R en Jaarbeurs). Er van uitgaande dat mensen om de 10 jaar een nieuwe auto kopen, staan er op straat jaarlijks dus 3.250 nieuwe auto’s.

    Al in 2025 wil Noorwegen dat 100% van de nieuw verkochte auto’s elektrisch zijn! Nederland loopt daarop achter, maar stel dat wij dat 10 jaar later bereiken (2035), en dat de toename lineair is, dan hebben we in Utrecht in 2025 al 5000 elektrische auto’s op straat staan. Die 2500 laadpalen (met elk twee aanslutingen) voldoen dan net. Maar daarna gaat het hard. Vijf jaar later, in 2030 parkeren er 14.000 elektrische auto’s op straat, in 2035 zijn het er 28.000 en in 2037 zijn alle 32.500 parkeerplaatsen bezet met elektrische auto’s.

    Kortom, het geplande aantal palen voor 2025 lijkt net voldoende, maar volstrekt te weinig voor daarna. De gemeente zou nu al moeten gaan kijken wat ze daarna gaan doen. Het plan moet flexibel genoeg zijn om een mogelijk snellere transitie ook nog aan te kunnen. Maar vooral: de gemeente moet met het aantal palen vooruit lopen, want als er niet voldoende laadmogelijkheden zijn gaan mesnen ook geen elektrische auto kopen.

  32. Gregor

    @Simon,
    Oh zeer zeker wel. Als je de electra die benodigd is voor de brandstofcel om waterstof om te zetten naar energie, duurzaam opwekt (lees: d.m.v. bijvoorbeeld eigen zonnepanelen), is er niks inefficiënt aan deze vorm. De prijs die jij noemt is de huidige. Ik verplaatst mij richting de toekomst waarin de schaalvergroting al heeft plaatsgevonden. Dan is 40 piek geen gek bedrag voor 800km rijgenot! De grote jongens (Total, Toyota, Chinese overheid, Shell, TU Delft) zijn allang in waterstof gestapt en rollen het binnen nu en 5 jaar volledig uit. Komt goed!

  33. Simon

    @Gregor, Het maken van waterstof door middel van duurzame energie doet niets af aan de enorm lage efficiëntie. Je kunt namelijk drie EV’s opladen met de zelfde hoeveelheid zonne-energie die je nodig hebt om slechts één waterstof-auto vol te tanken voor een evenredige actieradius. Het blijft dus gigantische verspilling.
    40 euro voor 800 km ga je nooit halen als gevolg van dit bedroevende rendement.
    Big Oil is geïnteresseerd in waterstof omdat ze hiermee door kunnen gaan met waar ze goed in zijn: gas produceren en distribueren – niet omdat het milieu erbij gebaat is.
    Waterstof is juist op z’n retour in de wereld van personenauto’s. Autofabrikanten zoals Volkwagen zetten vol in op accu’s en laten waterstof om bovengenoemde reden vallen. Zelfs Toyota lijkt het eindelijk te begrijpen met de aankondiging van volledig elektrische modellen.

  34. Jahoe

    @ gregor

    Elektriciteit rechtstreeks in een auto pompen is goedkoper dan waterstof. We zijn niet op aarde om verdienmodellen van de Shell’s van deze wereld in stand te houden. Die hebben belang bij het leveren van brandstoffen. Wat je nodig hebt is energie.

  35. Sjaak

    @ Gregor

    Toyota heeft juist aangekondigd het te investeren geld over te gaan hevelen en in te zetten op elektrische auto’s (van waterstof richting direct elektrisch). Met een reden. Wel als 1 van de laatsten van de grote automerken.

  36. Nina

    @Sjaak
    Op 1 januari 2020 reden er 12.700.000 auto’s in Nederland waarvan er 139.000 electrisch zijn; dat is slechts 1,09 %.

    In 2019 zijn er 446.114 nieuwe auto’s verkocht. Wil je het hele autopark in Nederland volledig electrisch hebben, duurt dat dus minimaal 28 jaar (en dan alleen als per direct alleen nog electrische auto’s worden verkocht).

    De gemeente wil een veel groter percentage parkeerplaatsen in Utrecht voor de 1,09 % electrische berijders. Verder betalen de overige 98,91 % nog steeds evenveel voor hun parkeervergunning voor beduidend minder beschikbare parkeerplaatsen.

  37. Dorthe

    Iemand al wat meer gehoord van spontaan in brand vliegende electrische auto’s en het feit dat je een brandende electrische auto “geheel in water moet onderdompelen” om m te blussen? Broodje aap of inconvenient truth?

  38. Toine Goossens

    De Nederlandse elektrische auto’s stoten ca. 370 CO2 uit. De elektriciteit wordt namelijk niet duurzaam opgewekt. Alleen in Noorwegen en Frankrijk is het zinvol elektrisch te rijden. Daar staat waterkracht en kernenergie. De kolencentrales in Nederland werden als alternatief voor gas noodzakelijk omdat kernenergie onder aanvoering van de milieubeweging onmogelijk is gemaakt.
    Nu zonne- en windenergie een reëel alternatief zijn geworden is het genakkelijk kletsen. Met het blokkeren van kernenergie heeft de natuur- en milieubeweging Nederland met kolencentrales opgezadeld. Maar van die clubs hoor je niets meer.
    Zij verschuilen zich achter Marjan Minnesma die de winst van haar bedrijf in Urgenda stak en die Nederland èn de natuur- en milieuorganisaties volledig in hun hemd heeft gezet.

  39. Piet

    @Jahoe, zijn we dan wel in de wereld om Essent de Vattenfall en dergelijk in stand te houden. We betalen met zijn allen de infrastructuur en zij leveren voor forse tarieven de stroom? Das dus niets anders dan waterstof leveringen. Behalve dat waterpompstations meestal door investeringsmaatschappijen geregeld worden en dat de laadpaal in de woonwijk de belastingbetaler betaald.

  40. Nina

    Er zijn in Nederland 12.700.000 auto’s, waarvan 139.000 met stekker.
    Dat is iets meer dan 1 %.

    Per jaar worden ongeveer 450.000 nieuwe auto’s verkocht. Mochten alle nieuw verkochte auto’s electrisch zijn, duurt het 28 jaar om van de fossiele brandstof auto’s af te zijn.

  41. Nina

    Betere oplossing:

    Laadpalen in de Transferium parkeergarages.

    Daar kunnen dan ‘s-nachts de bewoners van Utrecht hun auto opladen en overdag de zakelijke rijders.

    Dubbel verdienmodel voor de gemeentekas en dus gunstig voor ons bewoners.

  42. Toine Goossens

    Nederland heeft minder laadpalen nodig

    De komende tien jaar zijn 20 tot 30 procent minder laadpunten voor elektrische auto’s nodig dan het aantal dat is afgesproken in het klimaatakkoord. Dat stelt onderzoeker Rick Wolbertus van de Hogeschool van Amsterdam, die vandaag promoveert op een onderzoek naar het laadgedrag van elektrische rijders.

    https://www.binnenlandsbestuur.nl/digitaal/nieuws/nederland-heeft-minder-laadpalen-nodig.12444900.lynkx?tid=TIDP306044X52BF7AC6D62942CB89FD02ABB7567ABDYI5&utm_campaign=BB_NB_Dagelijks&utm_medium=email&utm_source=SMG&utm_content=779_27-02-2020

    Gemeente kijkt u nog eens zeer kritisch naar de plannen. Gratis en voor niets krijgt u inzicht in het ‘laadpaalgedrag’.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).