Vanwege de vervanging van het warmtenet in een deel van Utrecht, worden de Julianaparklaan, Sweder van Zuylenweg en Adriaan van Bergenstraat in Zuilen opnieuw ingericht. Deze straten zijn onderdeel van een fietsroute en moeten dat straks ook uitstralen. Daarnaast worden er nog een aantal zaken aangepakt.
Energiemaatschappij Eneco moet de leidingen van het warmtenet, dat tussen de warmtecentrale op het Werkspoorkwartier naar de warmtecentrale in Overvecht loopt, snel vervangen. De huidige buizen lekken en als het bedrijf de warmtelevering wil garanderen moet het net voor de winter van 2025 worden vervangen.
In 2021 is het traject dat de leidingen onder de grond afleggen gekozen. De buizen lopen onder de Gietijzerstraat, Walserijstraat, Julianaparklaan, Sweder van Zuylenweg, Adriaan van Bergenstraat, langs de Vecht en Einsteindreef.
Plannen
In 2022 heeft Eneco de plannen verder uitgewerkt en begin 2023 startte het bedrijf met de eerste fase van de aanleg van de nieuwe leiding onder het Werkspoorkwartier. Rond dezelfde periode besloot de gemeente om de verkeersveiligheid op met name de Sweder van Zuylenweg, maar ook op aansluitende straten te verbeteren. In 2021 lieten omwonenden van de Sweder van Zuylenweg al weten dat ze de verkeerssituatie onveilig vonden. De gemeente zei destijds tijdelijke maatregelen te nemen.
In de plannen die nu bekend zijn gemaakt is te lezen dat de Julianaparklaan, Sweder van Zuylenweg en Adriaan van Bergenstraat een hoofdfietsroute moeten worden, en een ‘belangrijke schakel’ vormen in de verbinding tussen Overvecht en Werkspoor. Daarom moet de maximumsnelheid worden teruggeschroefd naar 30 kilometer per uur en de straten worden ingericht zoals bijvoorbeeld de Wittevrouwensingel.
Dit betekent dat er in het midden een strook is van 2,5 meter breed voor auto’s en aan weerszijden een fietsstrook van 2 meter breed. “Alle straten dienen hetzelfde profiel te hebben waardoor de vindbaarheid van de route en het verwachtingspatroon voor de automobilist gelijk zijn”, schrijft het college in een brief aan de raad.
Tekst loopt door onder afbeelding
Parkeren
Om het zicht vanuit de zijstraten te verbeteren worden er op de Julianaparklaan, Sweder van Zuylenweg en Adriaan van Bergenstraat parkeerplaatsen weggehaald. “De parkeerdruk in omliggende straten is hoog en geeft bewoners overlast. Voorlopig worden alleen parkeerplaatsen opgeheven waarbij dit noodzakelijk is voor de verkeersveiligheid.” Ook komen er meer drempels en zebrapaden.
De bomen die momenteel langs de Sweder van Zuylenweg staan kunnen volgens de gemeente vanwege de complexiteit van de werkzaamheden van Eneco niet bespaard blijven. Uiteindelijk komen er langs de weg meer bomen terug, ook aan de zijde waar nu nog geen bomen staan.
In 2024 gaat Eneco aan de slag in onder meer de Sweder van Zuylenweg en Adriaan van Bergenstraat. In 2025 worden de leidingen langs de Vecht en de Einsteindreef aangelegd. Het geheel moet in oktober 2025 operationeel zijn. Van 27 november tot en met 22 december kunnen mensen reageren op de bovenstaande plannen. Na inspraak wordt een definitief ontwerp gemaakt.
Gekoppelde berichten
Eneco start volgend jaar met grootschalige werkzaamheden aan het warmtenet in Utrecht
Energiemaatschappij Eneco gaat in het najaar van 2022 in Utrecht beginnen met grootschalige werkzaamheden aan…
PvdA Utrecht: ‘Sweder van Zuylenweg nodigt uit tot asociaal rijgedrag en is een gevaarlijke weg’
De Sweder van Zuylenweg in de Utrechtse wijk Zuilen is te onveilig en moet worden…
Gemeente Utrecht neemt tot herinrichting tijdelijke maatregelen voor veiligere Sweder van Zuylenweg
De gemeente Utrecht gaat tijdelijke maatregelen nemen om de verkeersveiligheid van de Sweder van Zuylenweg…
18 Reacties
ReagerenHuh, de Sweder van Zuylenweg ligt nu al weken open, is duic in de war met data of gaat de weg volgend jaar weer op de schop?
Mooi! Klinkt heel goed
Comfortabel betekent droog en geen tegenwind…..
Klinkt goed en is zeker nodig. Een belangrijke route voor deze buurt met nu nog ouderwetse infrastructuur! Maar het artikel komt niet overeen met de realiteit. Sweder ligt al open en de Julianalaan op dit moment ook. Mag hopen dat we volgend jaar niet nog een keer een verbouwing krijgen?
En voor de mensen die weer over auto pesten beginnen: er zijn heel veel gemeenten in Nederland waar de auto de boventoon voert. Kies aan van die plekken zou ik zeggen.
Ha, de afdeling herinrichting van de gemeente Utrecht kan weer loos!
Volgens mij moet die afdeling eens heringericht gaan worden. Beet ‘leaner’ graag…
@herman: zeker. Aka een auto.
@wies: heel goed advies. Tegen al die mensen die huizen in utrecht te duur vinden zou ik zeggen kies een van die plekken om te wonen.
Noem het beestje gewoon bij het naampje: we pesten de auto.
Want als fietser vind ik die krappe fietsstraten, waarbij auto’s en fietsers op elkaar worden gepropt helemaal niet zo comfortabel…
Autogebruik neemt toe, gisteren in de krant, tekort aan parkeerplekken in alle grote steden……….
En maar door blijven gaan met herinrichten en parkeren onmogelijk maken en ent blijven doen of iedereen voor de lol in een auto zit en dat er geen woon-werk verkeer bestaat, ik zeg.. extra parkeerplekken in de hele stad!
In Utrecht zag je het bij de landelijke verkiezingen ook weer erg goed terug, in Utrecht stemt het gros GL/PvdA.
Jullie willen allemaal zélf hardnekkig links, linkser, linkst.
Het zijn jullie eigen All Stars welke dus al die ongein blijven bedenken dus stop met klagen hier.
Op de Weerdsingel snappen ze dat ook nog steeds niet.
En dan te bedenken dat de Sweder van Zuylenweg vorig jaar opnieuw geasfalteerd is als fiets (vriendelijke) straat, dit was een tijdelijke maatregel waar de buurt nog geen jaar van heeft kunnen genieten, en dus geld over de balk is geweest.
De buslijnen richting Zuilen zijn de afgelopen jaren al een stuk minder geworden en deels opgeheven. Vaak komt de lijn 3 op het CS niet opdagen waardoor je door de stationshal moet rennen naar het busstation aan de andere zijde om te hopen daar een bus te halen die ongeveer in de richting gaat. Treinstation Zuilen is voor meerendeel van bewoners te ver weg en er is geen bus aansluiting vanaf dit station de wijk in.
Veel mensen hebben een auto dus niet voor de lol in Zuilen. Prima dat je de wegen veiliger wilt maken en het aanzicht wilt verbeteren, maar zorg dan in ieder geval dat er wel ergens nog de mogelijkheid is om te parkeren.
@Claire Obscur 23/11/2023 – 7:13
Je snapt het principe van minderheden in een democratie niet? Waarom zouden rechts conservatieve reaguurders niet mogen klagen? Omdat ze in Utrecht in de minderheid zijn?
Ik ben zelf overigens erg blij met fietsstraten, minder auto’s en een stad waar de PVV niet de grootste is. Je moet wel enorme oogkleppen op hebben om te denken dat een populist als Wilders ook maar íets structureel kan oplossen. Zijn idealen zijn gebaseerd op nog grotere luchtfietserij en wensdenken dan de meest extreme linkse ideeën.
Dat krijg je dus met een Partij van de Afgunst en Groene kikkers Autotje pesten
Als het geen apart of opgehoogd fietspad heeft is het niet fijn fietsen. Een schilderkleurtje maakt nog geen veilig fietspad!
@Harm Hoeksema:
een aanliggend, verhoogd fietspad is pas echt riskant door de rand tussen rijbaan en fietspad. Ik geef de voorkeur aan de rode fietsloper, waarbij de automobilist wel degelijk geneigd is die te ontzien. Echt veilig is inderdaad volledig vrijliggend, maar dat is tussen een bestaande bebouwing vaak niet te realiseren.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Hmm
Heeft iemand eigenlijk al bedacht dat die stille milieukarren echt bizar snel kunnen optrekken voor gemiddeld 2500kg op wielen? Om over de snelheid van die e-tweewielers met en zonder bakken voor/achter nog maar te zwijgen.
Dus straks gaat iedereen nog net zo hard, zo niet harder, en zijn er ook nog eens meer van ‘iedereen’, maar is het geluid wel minder.
Hoezo is dat een verbetering verkeersveiligheid omwonenden?
en wij op de van Tuyllkade dan , waarom dubbele strepen bij het fietspad terwijl de fietsers gewoon over de stoep gaan wat is er in gods naam eigenlijk allemaal aan de hand in ZUILEN.En laat de fietsers en parkeer plaatsen eens ruilen van rijstrook dan fietsenze misschien weer waar het hoord