Het Amazonekwartier in de Utrechtse wijk Overvecht-Noord gaat op de schop. Het gebied, tussen de Paranadreef en de Japuradreef en tussen Park Vechtzoom en de Carnegiedreef, moet mooier, groener en veiliger worden.
De riolering, voetpaden en wegen in de wijk Overvecht zijn aan vervanging toe en worden daarom vernieuwd. Dat gebeurt verspreid over een aantal jaren, waarbij het Amazonekwartier als eerst aan de beurt is. Omdat het gebied ook behoorlijk versteend is, krijgen bomen weinig kans om er te groeien. Verder zijn sommige speelplekken in de buurt verouderd en geven bewoners aan dat in de straten vaak hard gereden wordt. Allemaal redenen voor de gemeente om het gebied aan te pakken.
Verkeersveiligheid
De herinrichting moet mensen stimuleren om vaker te gaan lopen of te reizen met de fiets, het openbaar vervoer of deelvervoer. Verkeers- en parkeerruimte wordt daarom anders ingericht en op de wegen in het Amazonekwartier geldt straks een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur.
Tekst loopt door onder de afbeelding
In bijna alle straten komen drempels en woonstraten worden waar mogelijk ingericht als eenrichtingsstraat. Voetpaden worden in elke straat gescheiden van de weg en voor fietsers komen er fietsstroken op de Amazonedreef. Een deel van de Incadreef wordt ingericht als fietsstraat.
Tekst loopt door onder de afbeelding
Op verzoek van de gemeenteraad wordt daarnaast de bussluis op de Amazonedreef verwijderd. Aan de busroutes en -haltes verandert niks, die blijven bestaan.
Groen
De herinrichting moet er ook toe leiden dat de buurt beter is voorbereid op de effecten van klimaatverandering, zoals zware buien en hitte. Dat gebeurt met de aanleg van een gescheiden riool, met een aparte buis voor regenwater, maar ook met aanpassingen aan het groen.
Tekst loopt door onder de afbeelding
De buurt wordt groener, minder versteend en er komen minder parkeerplekken. Bestaande bomen blijven volgens de gemeente zoveel mogelijk behouden. 53 bomen, waarvan de meeste volgens de gemeente een slechte groeiplaats hebben, moeten worden geveld. Hiervoor in de plaats komen nieuwe bomen die op een betere groeiplaats komen te staan. Verder worden er 215 extra bomen geplant, maar ook struiken en heggen. Dat zorgt er ook voor dat dieren meer leefruimte hebben.
Speelplaatsen
De gemeente wil het Amazonekwartier tot slot een fijnere plek maken om te verblijven. Daarom worden verouderde speelplaatsen opgeknapt, nieuwe speelplaatsen aangelegd en sportlocaties bijgebouwd. Ook komen er nieuwe wandelroutes in de buurt.
De plannen liggen tot 7 oktober ter inzage en omwonenden kunnen tot die tijd laten horen wat ze ervan vinden. Op woensdag 18 september is er een inloopavond bij ZIMIHC Theater Stefanus. Bewoners kunnen daar het ontwerp bekijken en in gesprek gaan met deskundigen. De gemeente hoopt het plan begin volgend jaar definitief te maken, zodat het ontwerp verder kan worden uitgewerkt. De verwachting is dat de werkzaamheden tussen 2027 en 2029 worden uitgevoerd.
18 Reacties
Reagerenwel vreemd, hier rijd buslijn 1 dat wordt wel erg smal. en hou nu eens op met alles kwartier te noemen ik woon in deel van overvecht en het gebied heet vechtzoom.
Een beetje bedrijf dat mensen wil informeren plaatst een link naar het plan: https://denkmee.utrecht.nl/nl-NL/projects/amazonekwartier en dan klikken op “Bekijk het plan” waarna een pdf (3,4 Mb) wordt gedownload. Geen dank.
Echt heel mooi!
215 extra bomen en +/- 550 parkeerplekken minder, maar als je toch bijna alle parkeerplekken weg haalt, kan je net zo goed niks veranderen, want dan hebben auto’s er niks meer te zoeken in de wijk. Je kan dan net zo goed op iedere parkeerplek een boom neerzetten en een fietsenrek, dat scheelt weer geld voor de burger.
Mooie ontwikkeling, dit had al veel eerder moeten gebeuren. Ik ben wel benieuwd wat enerzijds de verlaging naar 30 km/u + fietsstraten en anderzijds de verwijdering van de buurtsluis gaat doen met het verkeer in de wijk. Tot nu toe is het grotendeels bestemmingsverkeer, met wat overloop van de Carnegie- en Einsteindreef, maar straks krijg je wellicht ook mensen die naar de achterliggende wijken gaan.
@Fvw: Het gaat hier om de stad Utrecht, de wijk Overvecht, de subwijk Vechtzoom, de buurt Vechtzoom-Zuid, de subbuurt Amazonedreef (of kwartier, blijkbaar). Dus het gebied valt inderdaad ook onder Vechtzoom, maar dat is groter dan alleen “Amazonekwartier”. De rest van Vechtzoom wordt niet heringericht.
Waarom heet dit nu weer Amazonekwartier. De subwijk heet toch gewoon Vechtzoom?
Ik zou er voor geen goud gaan fietsen…
Geld zat de gemeente Utrecht. Groot te kort in gemeentekas maar voor dit soort uitspattingen is dan weer wel geld zat. Los eerst je schulden af voor je geld uitgeeft. Even buiten of het er beter op wordt want dat zal discussie blijven. Maar dit is het beste voor de bewoners vind de gemeente. Los eerst je schulden is op voor dat u straks weer met belastingverhoging komt gemeente Utrecht i.p.v. de hobby straaten verbouwen.
@Nico
“Los eerst je schulden is”
De gemeente heeft geen schulden maar een tekort op de begrote uitgaven.
Als u volgend jaar op vakantie wil, laten we zeggen een all in naar Spanje voor €1500 maar u komt onverwachts voor kosten te staan bijvoorbeeld omdat uw wasmachine moet worden vervangen ter waarde van €600 dan heeft u toch geen schuld van€600?
U heeft alleen minder geld voor uw vakantie dan begroot. U zult dan keuzes moeten maken. Bijvoorbeeld korter op vakantie, andere uitgaven beperken, uw spaargeld aanspreken of misschien kunt wel meer uren werken.
Kortom: er zijn geen schulden, maar er is een tekort op de begroting.
@kh: als je al een fiets zou hebben….
@Nico. Dus u mag niet op vakantie omdat u een hypotheek hebt of misschien een persoonlijke lening? Oh nee, “het is allemaal de schuld van de overheid!!”. Wordt tijd dat sommige mensen een keer volwassen worden.
Ik vermoed dat er een addertje onder het nieuwe gras zal blijken te zitten.
Nieuw groen vervangt bestaand groen waarop gebouwd gaat worden? Zoiets..
Verdichting van de bebouwing heet zoiets.
Onbegrijpelijk. Zo veel ruimte en dan geen gescheiden fietspaden? Lekker fietsen tussen stadsbussen en geparkeerde auto’s… Effectief zijn die fietsstroken maar de helft zo breed, want de meeste automobilisten zien dat ook als hun rijbaan. Levensgevaar dus om daar als fietser iemand in te halen. Ik snap niet dat deze achterhaalde fietsstroken op hoofdwegen nog aangelegd worden. Het nieuwe stuk van de Catharijnesingel is ook levensgevaarlijk en beangstigend, terwijl het oude zuidelijke deel (gescheiden fietspaden) heel veilig en comfortabel is. Dit terwijl het straatprofiel daar smaller is, dus het kan wel!
Het college moet gewoon eerlijk zijn. Ze willen dat mensen stoppen met autorijden, wegens ‘klimaat’. In plaats van dat er een soort arrestatie team komt om de auto’s weg te halen (of in brand te steken, komt ook nog al eens voor in Overvecht) worden straten en parkeerplekken weggehaald. Wen er maar aan. Zolang er een links college bestaat wordt dit soort ideologische dwang uitgeoefend. Het doel heiligt de middelen. Verhuis nu het nog kan, stemmen heeft geen zin
Voor dat je gearresteerd wordt, gaat je bolide eerst, voor je ogen, de shredder in en zijn de afvoerkosten voor jou. Daarna wordt je in pek en veren door de stad gevoerd en dan ga je jarenlang de bak in. Als paria van de maatschappij.
Jan 29/8/2024 – 16:52
Heel nobel hoor, maar oa Nico is al in zo’n 40 nieuwsitems uitgelegd hoe het werkt. Hij (en anderen) weigeren het te begrijpen. (ze blijven maar hameren op ‘100 miljoen schuld’ )Of hebben niet de capaciteit het te begrijpen. Dus laat het rusten. Scheelt stress.
@sondern , u klinkt wel heel zielig zeg. U vindt u zelf een groot slachtoffer om dat tijden en inzichten veranderen.
Ze kunnen beter heel utrecht dicht gooien door alle wegen te versmallen, fietspaden, voetpaden te verbreden en te zorgen dat er geen enkele auto, busje, taxi, scooters meer in de stad rijd. Dit is echt te gek voor woorden hoe de stad Utrecht verknalt is. ‘t goylaan, marnixlaan, kanaalstraat, europalaan, straatweg (nog mee bezig), nu overvecht, kardinalen de Jonghweg, catharijjnesingel allemaal verknalt of wordt verknalt, en maar denken dat auto’s die wegen vermijden het is er alsmaar erger geworden door drukte lang leve milieuvervuiling!