De gemeente Utrecht heeft het voorlopig ontwerp voor de herinrichting van de Donaudreef in Overvecht vastgesteld. De Donaudreef wordt versmald, er moet meer ruimte worden gecreëerd voor groen en bomen en de maximumsnelheid wordt verlaagd naar 30 kilometer per uur.
De verkeersveiligheid voor met name fietsers en voetgangers op de Donaudreef moet worden verbeterd. Daarover heerst nu bezorgdheid en sommige delen worden als onveilig beschouwd door bewoners. De herinrichting is dan ook vooral bedoeld om de verkeersveiligheid te vergroten en een groenere leefomgeving te creëren, in de vorm van 1650 vierkante meter aan nieuwe groenvakken.
De gemeente had al een plan voor de herinrichting. Dat ontwerp is nu aangepast, na overleg met onder meer bewoners en organisaties zoals de Fietsersbond. Zo wordt ‘streetprint’ toegepast in de vorm van asfalt dat eruitziet als klinkerverharding. Ook is opnieuw gekeken naar oversteeklocaties, het opnieuw plaatsen van drempels en het verbeteren van de toegankelijkheid van de bushaltes. Daarnaast worden enkele parkeerplaatsen verplaatst om het zicht vanuit zijstraten op de Donaudreef te verbeteren.
De gemeente gaat het ‘voorlopig ontwerp’ nu verder uitwerken tot een definitief ontwerp. De werkzaamheden moeten begin 2025 beginnen. Voor het totale project is iets meer dan 1,5 miljoen euro beschikbaar.
Gekoppelde berichten
Plannen voor herinrichting van de Donaudreef in Utrecht zijn rond; werkzaamheden beginnen in 2024
De plannen voor de herinrichting van de Donaudreef in Overvecht zijn rond. In een raadsbrief…
14 Reacties
ReagerenBij herinrichtingsplannen van de gemeente Utrecht met “meer ruimte voor groen en bomen” worden meestal eerst alle bomen in de wijde omgeving van het betreffende gebied omgehakt (Ambtenaren noemen dat ‘verplaatsen’). Daar lees ik hier nog niets over. Bang voor nieuwe bezwaarprocedures?
Op de foto lijkt de instap voor de bus veel te hoog. Tegenwoordig is het instappen vrijwel altijd gelijkvloers, maar hier niet.
Gemeente Utrecht en het begrotingstekort: ‘waar is die Donau?’
Waarom moet toch alles heringericht worden? Ze kunnen beter het college herinrichten, met andere personen, dan wel te verstaan, die ons geld niet over de balk gooien.
Bussen en fietsers op dezelfde baan? Wat een afgrijselijk idee! En dan ook nog beweren dat het voor verkeersveiligheid is…
Hilarische artist impression…. dit gaan we nooit zo zien.
@ Scherp 11/4/2024 – 20:07
Het is weer zo’n fake inpression foto.
A: In spiegelbeeld
B. Lijn 47 komt never op de Donoudreef en rijd op verkeerde kant van de weg.
C. ‘Ingeplakte’ fietsers.
Snap ook niet dat dit soort ‘fake’ plaatjes nog steeds in nieuwsberichten geplaatst blijven worden.
Eens met @Sjarrel
Herinrichting college is wenselijker.
Kijk voor de aardigheid eens naar de artist impression van de kanaalstraat en hoe het er in werkelijkheid uitziet. In werkelijkheid is het een fake imperssion en de kaalstraat geworden. En gemeente utrecht stop met dit verkeersveiligheid te vergroten en een groenere leefomgeving te creëren te noemen. Voor de inwoners van utrecht heet dit het treiteren van de automobilist. En voor een gemeente met een tekort van 10 tallen miljoenen ga na of dit noodzakelijk is.
Even in maps gekeken, ik zie het probleem al.
Weg is te breed en….er staat autos langs de weg. Rampzalig dus dat moet anders. Een stukje weg van hooguit een paar honderd meter moet op de schop. Veel te overzichtelijk.
Dat moet natuurlijk smaller. Alles op één baan, dan gaat het vast beter.
Wat een gedoe om niks.
Ik rij al ruim 30 jaar over de Donaudreef, eerst in auto en fiets en nu met elektrische rolstoel en auto, en ik heb mij nooit onveilig gevoeld. Het asfalt aan de randen van de weg is hier en daar slecht maar dat is ook alles. Inderdaad weer een verandering om het veranderen. Heel nutteloos.
Men rijdt hiet veel te hard. Controleren en beboeten. Dat levert geld op. O ja politie is weg bezuinigd. Her inrichting is geldverspilling. Het college trouwens ook.
Men rijdt hier veel te hard. Controleren en beboeten dat levert geld op. O ja, de politie is wegbezuinigd. Her inrichting is geldverspilling, het college trouwens ook.
Zelf woon ik 49 jaar in de buurt, maar het ontgaat mij waarom zo’n herinrichting nuttig zou zijn. Suzanne heeft gelijk, het asfalt is vooral bij de bushalte kapot gereden, maar om daarvoor alles op de schop te gooien? Hoe zouden die wandelaars eigenlijk lopen, gewoon door het plantsoen?