Plannen voor uitbreiding Utrechts voetgangersgebied bekend, gemeenteraad nu aan zet Plannen voor uitbreiding Utrechts voetgangersgebied bekend, gemeenteraad nu aan zet

Plannen voor uitbreiding Utrechts voetgangersgebied bekend, gemeenteraad nu aan zet

Plannen voor uitbreiding Utrechts voetgangersgebied bekend, gemeenteraad nu aan zet
Het voetgangersgebied in Utrecht moet definitief groter worden, dat is het plan van het gemeentebestuur. Wel zijn fietsers een groter gedeelte van de dag welkom in het gebied dan voorheen. De gemeenteraad gaat de plannen nu beoordelen.

Het voetgangersgebied in Utrecht moet definitief groter worden, dat is het plan van het gemeentebestuur. Wel zijn fietsers een groter gedeelte van de dag welkom in het gebied dan voorheen. De gemeenteraad gaat de plannen nu beoordelen.

Het voetgangersgebied zoals dat er voor corona was, wordt als het aan het college ligt uitgebreid met de Servetstraat, Zadelstraat, Buurkerkhof, Hollandse Toren, Vlaamse Toren, Vredenburgkade en Rijnkade. Fietsen is daar dan verboden tussen 12.00 uur en 18.00 uur. Momenteel gaat dat nog in om 10.00 uur.

De Neude, Schoutenstraat, Ganzenmarkt, Korte Minrebroederstraat, Oudkerkhof en een deel van de Annastraat moeten autovrij worden. Die straten vallen ook al onder het tijdelijke voetgangersgebied dat nu geldt.

Tekst loopt door onder plattegrond

Het voetgangersgebied (geel) en de autovrije straten (rood). In groen de fietsroutes. De gestippelde lijnen gaan naar de fietsenstallingen. Kaart: gemeente Utrecht

Wethouder Lot van Hooijdonk is afgelopen maanden druk geweest met het plan. Een van de doelstellingen is om de regels een stuk duidelijker te maken. “Voorheen waren er eigenlijk twee regimes, dat is heel onduidelijk voor de gebruikers. We willen nu dezelfde regels voor het hele gebied.”

De gemeente is al jaren met betrokkenen in gesprek over de eventuele uitbreiding van het voetgangersgebied in de binnenstad. In mei 2018 werd het gebied al uitgebreid met onder meer de Vismarkt. Begin juli 2020 kwamen daar nog meer straten bij omdat voetgangers vanwege corona de ruimte moesten hebben om anderhalve meter afstand te houden. Die uitbreiding was van tijdelijke aard, maar zoals bekend blijft de coronacrisis voortduren.

Belangen

Het college probeert naar eigen zeggen met het plan zoveel mogelijk tegemoet te komen aan belangen van bewoners en ondernemers in de binnenstad, die afgelopen weken hebben meegedacht over hoe het voetgangersgebied eruit moet zien. De gemeente kreeg in totaal 200 reactieformulieren binnen, wat soms tegengestelde reacties opleverde. Van Hooijdonk: “We hebben zo veel reacties gehad, en er zijn tegengestelde belangen, iedereen tevreden stellen gaat helaas niet lukken.”

Op dit moment zijn fietsers vanaf 10.00 uur niet meer welkom in het voetgangersgebied. Dat gaat als het aan de gemeente ligt 12.00 uur worden. “Een regenachtige dinsdagochtend is natuurlijk niet hetzelfde als een zonnige zaterdag. Op de momenten dat het in de ochtend al druk is in de binnenstad moeten voetgangers en fietsers wat meer rekening met elkaar houden.” Winkeliers mogen ook tot 12.00 uur bevoorraad worden, dat is een van de redenen dat ook fietsers nog welkom zijn in het gebied. Anders kan het onduidelijkheid opleveren dat bestelbusjes wel welkom zijn, maar fietsers niet.

Tijdelijke uitbreidingen

De tijdelijke corona-uitbreiding geldt voorlopig tot 1 augustus 2022. Als de gemeenteraad begin komend jaar een besluit neemt, moet de nieuwe situatie vanaf 1 juli ingaan. Er gaat dan ook gewerkt worden aan de bebording en andere manieren om de regels zo duidelijk mogelijk te maken.

Gekoppelde berichten

27 Reacties

Reageren
  1. Natte Otter

    Fietsers zijn de nieuwe auto’s…

  2. Piet

    @Natte otter, helemaal gelijk ook hier wordt niet gehandhaafd. Er zijn genoeg snelwegen door de stad waar die auto’s vrij baan hebben en ook in de stad blijven de fietsers kunnen fietsen zonder dat een boa of agent ze een pv uitschrijft.

  3. Consta

    Als je slecht ter been bent is Utrecht niets voor jou.

  4. isabelle

    Dus als ik om 17h00 door de stad naar mijn huis wil, moet ik afstappen en gaan lopen.

    Maak een uitzondering voor bestemmingsverkeer op de fiets!

  5. Erwin

    @isabelle: ja dus?
    Dat zijn nou eenmaal consequenties van midden in de stad wonen. Wsl kan je ook geen auto voor de deur kwijt, ook zo’n consequentie.
    Als je dat wel wil kun je uitermate goed in Almere terecht.

  6. Anne Marie ten Berge

    Op wo.22-12-2021 kreeg ik van de Gemeente bericht: U heeft uw mening gegeven over het nieuwe voetgangersgebied in de binnenstad van Utrecht. Bedankt daarvoor….
    Echter: ik had niet mijn mening gegeven maar ik had een formeel bezwaarschrift ingediend. Dat is dus niet behandeld. Wat nu? Zijn er meer gedupeerden?

  7. Ooginaller

    Prima plan. Fietsen tussen al die voetgangers is levensgevaarlijk en niemand snapte dat regime van ‘alleen fietsen op oneven dinsdagen tussen 11.45 en 16.25 uur’ oid.

    @Isabelle: als je inderdaad in de binnenstad woont, dan moet je om 17.00 uur inderdaad afstappen en (hooguit) een minuut of vijf lopen. Netto verliestijd: een minuut of 2. Ik zou zeggen: er zijn op dit moment ergere zaken om je druk over te maken.

  8. Hans

    Dus tussen 10 en 12 geen fietsers, maar wel vrachtverkeer door het voetgangersgebied?!

  9. JdV

    Maak gewoon het centrum binnen de singels fietsvrij. Fietsers om het centrum heenleiden die van a naar b moeten. Fietsparkeren aan de rand van het centrum. Hele gebied 7×24 uitsluitend toegangkelijk voor voetgangers. Geen fietsen, scooters, stepjes etc. Het middeleeuwse centrum is niet gebouwd op het verwerken van dagelijks tienduizenden fietsers.

  10. lex krosse

    mensen met een beperking die nog wel kunnen fietsen wordt zo de toegang tot de binnenstad ontzegd. ook de regiotaxi mag straks de binnenstad niet meer in, Terwijl deze groep wel aangewezen is op “van deur tot deur” vervoer.

  11. Don

    Utrecht fietsstad waar fietsen verboden is.

  12. Utrechtse

    Als je slecht ter been bent, moet je niet in Utrecht gaan wonen, ondanks dat de gemeente Utrecht het VN-contract Gehandicapten heeft ondertekend, daar houdt Utrecht zich nauwelijks aan, want dat is lastig.

  13. Dorine

    Als je al in Utrecht in de binnenstad woont en je raakt slecht ter been, dan moet Utrecht ff rekening met je houden. De binnenstad is ook een woonwijk, en verwachten dat daar alleen goed-ter-been-zijnde, ziende, en/of jonge mensen wonen is niet erg realistisch van Utrecht en van alle reaguurders hier. En ook niet bepaald solidair.

  14. Binnenstadbewoner

    @ JDV: ja tuurlijk. goed plan. wat een zinvolle bijdrage.

  15. Natte Otter

    @Erwin behalve dat Isabelle er woont en deze regels nu verzonnen worden. Ze heeft gekozen voor een woning die gewoon per fiets is te bereiken. De ‘je woont in het centrum dus’-kaart geldt niet voor nieuwe verzinsels.

  16. Lotjedoedan

    Nu de Kanaalstraat nog autovrij, inshalla

  17. Scherpschutter

    @Utrechtse

    Spijtig genoeg voert de gemeente alle andere contracten met de V.N. (zoals Agenda 2030) wel vol enthousiasme uit.

  18. Link zakie

    grote D66 vvd fantasie, om van de binnenstad een grote 24/7 horecakermis
    Krijg steeds meer vorm
    Binnenstadsbewoners,,,wegwezen

  19. Koel Hoofd

    “Dat gaat als het aan de gemeente ligt 12.00 uur worden. “Een regenachtige dinsdagochtend is natuurlijk niet hetzelfde als een zonnige zaterdag. Op de momenten dat het in de ochtend al druk is in de binnenstad moeten voetgangers en fietsers wat meer rekening met elkaar houden.”

    GroenLinks door de bocht: de uitvoering van het beleid laten afhangen van het weer…
    Met de zich volgens D66 nu voltrekkende ‘klimaatramp’ kon dat nog wel eens heel erg lastig worden.

    @Isabelle,
    Dat is nou de prijs die je betaald om daar te wonen.
    Je kan ook geld betalen aan een sportschool om daar op de tredmolen te mogen lopen….

    Utrechters hebben 800 jaar gelopen achter die stadswal met stadsgracht en vonden dat helemaal prima. Die gracht is weer terug, nu die muur nog…

  20. JdV

    @binnenstadbewoner: dank u, graag gedaan. U zult zien hoe mooi het centrum gaat worden zondrr slingerende fietsen. Zonder scooter-coureurs. Zonder suicidale fietsers die willen winnen van een stadsbus.
    @natte otter. Dus uw argument gaat ook op voor automobilisten die al in het centrum woonden toen je daar nog gewoon kon rondrijden en parkeren? Of voor mensen die er al woonden voordat alle nieuwe horeca er kwam?

  21. Samuel

    @iex en Dorine, er is een ontheffing voor fietsers met een beperking om het gebied 24u per dag in te komen las ik.

  22. PeterH

    Het wachten is op de herintroductie van de draagstoel.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  23. P-trus

    Als fietsbezorger (Captain) voelde ik mij vaak voor lul lopen, als ik weer eens aan alle kanten voorbij werd gefietst. Handhaving, en boetes, please!

  24. cas

    Ik snap echt niet waarom de route over de zadelstraat voetgangersgebied wordt, moet toch zeer vervelden zijn voor de ambtenaren die daar werken om steeds goede plannen moeten omgooien tot slechte uitvoeringen omdat het bestuur eigenaardige ideeën heeft.

  25. Natte Otter

    @JdV zekers. Als er substantieeele veranderingen zijn, mag je daar prima over klagen. Dan kom je niet weg met ‘je woont in de binnenstad’. Je moet alleen niet gaan klagen als je boven een cafe gaat wonen en vervolgens last heb van het cafe, dat er al zit…

  26. RB

    Wat ben ik blij dat ik weg ben uit de binnenstad. Volledig onleefbaar, alles moet ruimen voor de dagjesmensen.

  27. Pee

    Hier weer het bewijs dat iets wat tijdelijk zal zijn , eeuwigheid krijgt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).