Planning Uithoflijn verder onder druk door problemen bij Vaartsche Rijn | De Utrechtse Internet Courant Planning Uithoflijn verder onder druk door problemen bij Vaartsche Rijn | De Utrechtse Internet Courant

Planning Uithoflijn verder onder druk door problemen bij Vaartsche Rijn

Planning Uithoflijn verder onder druk door problemen bij Vaartsche Rijn
Werk aan de Uithoflijn in de zomer van 2017. Archiefoto: Bas van Setten / DUIC
De Uithoflijn zou in de zomer van 2019 tussen Vaartsche Rijn en de Uithof moeten rijden. Maar die planning staat onder druk door problemen aan de spoorconstructie op het viaduct Vaartsche Rijn.

De Uithoflijn zou in de zomer van 2019 tussen Vaartsche Rijn en de Uithof moeten rijden. Maar die planning staat onder druk door problemen aan de spoorconstructie op het viaduct Vaartsche Rijn.

De Uithoflijn moet in december 2019 volledig gaan rijden – anderhalf jaar later dan de eerste planning. De tramlijn zou in de zomer van 2019 al voor een gedeelte in gebruik kunnen worden genomen, was de verwachting. Maar die verwachting van de provincie Utrecht en de gemeente Utrecht, die samen opdrachtgever zijn van de Uithoflijn, staat onder druk.

Over een lengte van 900 meter moet namelijk een flink deel van de constructie bij het viaduct Vaartsche Rijn worden aangepast. Dit zou zoveel tijd kosten dat specifieke tests tussen Vaartsche Rijn en de Uithof moeten worden uitgesteld. Er kan niet in oktober, maar pas rond de jaarwisseling worden getest.

Naast de problemen bij Vaartsche Rijn zijn er ook zorgen over het beveiligingssysteem voor het tracé en de specifieke aansturing van de overweg bij de Koningsweg.

De planning voor het rijden van de volledige tramlijn (eind 2019) zou niet in gevaar moeten komen als er geen andere problemen ontstaan. Begin oktober is er meer duidelijk over de planning van de Uithoflijn.

16 Reacties

Reageren
  1. Lombokker

    Met andere woorden: het gaat nog weer langer duren. Binnenkort zullen we waarschijnlijk ook te horen krijgen dat het nog meer geld gaat kosten.

  2. MtU

    Nog meer uitstel, waarschijnlijk nog meer kosten. Er ligt nu een bijna complete tramlijn, die nog minstens een jaar niet gebruikt wordt. Laten we hier één ding van leren: begin in hemelsnaam nooit met een tramlijn door de binnenstad.

  3. Martin

    Misschien toch maar een busbaan van maken? Dat lijkt me een stuk simpeler

  4. Herman

    wat een prutsers, is dit amateuristische opdrachtgever, slechte aannemer of beide?

  5. JdV

    Aha, dat heeft niet lang geduurd. Vrij recent werden er bussen gekocht als aanvulling tot de uithoflijn wordt opgeleverd over 1 jaar. Vreemd, en ik heb toe al gesuggereerd dat er al bekend was dat de planning niet gehaald zou worden. Vandaar de koop van de bussen in plaats van huur of lease. En zie hier, enkele weken later, het eerste uitstelbericht. Ik voorspel dat er nog heel wat “onvoorziene” (maar niet heus) tegenslagen gaan volgen. Reken maar op minstens een jaar extra.

  6. Fred

    Het lijkt wel of in Utrecht alles op een enorm probleem uitloopt.
    Hoe moeilijk kan het zijn, in ik weet niet hoeveel steden in Europa liggen talloze tram- en metrolijnen, huur zo’n bedrijf in dat er al vele succesvol heeft aangelegd.
    Maar door die aanbestedingen zullen ze wel weer zijn uitgekomen bij een bedrijven die er niks van bakken en elke keer constructiefouten maken, omdat ze de goedkoopste waren, maar uiteindelijk veel duurder door herstel, aanpassingen en vertraging.
    Dus in hemelsnaam WEL meer tramlijnen aanleggen in Utrecht, maar huur de juiste mensen in !

  7. Katja

    Een vrije busbaan met bussen, hoe moeilijk kan het zijn ?
    Sloop de rails en maak er asfalt van. Of gelijk een fietspad !

  8. cas

    @ Fred, als de aanbesteding goed en eerlijk was verlopen zonder knoeien in cijfers had het bedrag hoger geweest. Helaas was het dan waarschijnlijk politiek te duur geweest.
    Wetende dat de stekker er toch niet uit wordt getrokken sturen ze op een onhaalbaar laag bedrag om vervolgens veel geld te verkwisten aan meerwerk etc..

  9. Jerry

    @Fred precies. Maar je moet het volgens mij überhaupt niet door Nederlanders laten doen. We kunnen aardig bacheren, leuke dijkjes bouwen, maar met OV-projecten zijn we rampzalig. De noord-zuid lijn duurde bijna 100 jaar. In die tijd kunnen volledige werelddelen zich industrialiseren.

  10. Harry

    En waar blijft de toelichting van de (ook destijds) verantwoordelijke Van Hooijdonk? Of mag deze naam (in de pers) niet meer genoemd worden met deze hele Uithoflijndebacle?
    Dit hele geknoei begint steeds meer op het opheffen van de dividendbelasting te lijken. Namelijk dat HEEL veel goede en mooie zaken niet meer doorgaan door dit veels te dure debacle lijntje van Groen Links.

  11. Adriaan

    Onder een oude binnenstad door boren is echt constructief wat anders dan rails om een stad heen leggen……

    Wat blijft is het principe van lage, politiek haalbare, instapprijs, waarbij de aannemer het risico niet in zijn aanbeiding heeft ingeprijst en dus bij de opdrachtgever legt, is van alle tijden.

  12. Bert

    @jerry die nooit-zuidlijn duurde zo lang omdat de opdracht was gegund aan een bedrijf dat nog nooit een metro had aangelegd, laat staan in zo’n complexe omgeving als Amsterdam

    En alles loopt in de soep in Utrecht qua verkeer, met dank aan Lot van Hooijdonk, die nooit gestraft wordt.

  13. Bertje 030

    Wat mij verbaast dat er nooit iemand verantwoordelijk is en voor de kosten opdraait; architect, aannemer, gemeente of provincie om er maar eens een paar te noemen, het is zoals de andere schrijvers zeggen: PRUTSWERK.

  14. Bernard Tomlow

    @ Harry, Bert, Bertje. Voor de gemeenteraadsverkiezingen heb ik het haarfijn uitgelegd en ook wie politiek verantwoordelijk was. Resultaat;van Hooijdonk werd beloond door de kiezers In plaats van afgerekend voor tientallen miljoenen aantoonbaar tekort vanwege haar beleid. Nu gaat ze Overvecht Noord gasloos maken. Over vier jaar blijken er enorme tekorten. Dat is democratie; de burger krijgt,wie hij kiest. Niet zeuren.

  15. Willemradio

    Als de lijn al geopend wordt, wordt ie geopend door een deurwaarder.

  16. Peter

    Bij letterlijk elk overheidsproject:
    – we willen dit en dat
    – o, is wel duur, krijgen we nooit toestemming voor of we krijgen gezeik met burgers
    – schrappen we een paar wensen, wordt het voordeliger dan de eerst genoemde bedragen, krijgen we vast toestemming
    – we starten de bouw en sjoemelen er met meerwerk de geschrapte wensen bij
    – de aannemers rekenen voor meerwerk altijd 4 x de prijs van de eerste offerte en meerwerk moet buiten planning om dus vertraging
    – project uiteindelijk opgeleverd met budgetoverschrijdingen die je moet schrijven met 2 cijfers voor de komma
    Maar…. de politiek en opdrachtgevers hebben hun zin en ach ja, de burger betaald wel want die hebben we al in de tang

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).