Plek van dodelijk ongeval Biltse Rading in Utrecht wordt 50 kilometer per uur Plek van dodelijk ongeval Biltse Rading in Utrecht wordt 50 kilometer per uur

Plek van dodelijk ongeval Biltse Rading in Utrecht wordt 50 kilometer per uur

Plek van dodelijk ongeval Biltse Rading in Utrecht wordt 50 kilometer per uur
De maximumsnelheid bij de oversteek op de Biltse Rading in Utrecht, waar eerder dit jaar een dodelijk ongeval plaatsvond, gaat omlaag naar 50 kilometer per uur. Het is een van de maatregelen die de gemeente neemt om de verkeersveiligheid te verbeteren.

De maximumsnelheid bij de oversteek op de Biltse Rading in Utrecht, waar eerder dit jaar een dodelijk ongeval plaatsvond, gaat omlaag naar 50 kilometer per uur. Het is een van de maatregelen die de gemeente neemt om de verkeersveiligheid te verbeteren.

In april van dit jaar kwamen een 66-jarige vrouw en een 5-jarig jongetje om het leven toen ze de Biltse Rading overstaken. Vanuit omwonenden werden zorgen geuit over de verkeersveiligheid en ook de gemeente liet weten dat de situatie ter plekke al langer de aandacht had.

De afgelopen maanden heeft de gemeente onderzocht of het ongeluk aanleiding was om versneld permanente maatregelen te nemen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Dat blijkt nu het geval. De maatregelen worden stapsgewijs ingevoerd.

De eerste maatregelen werden al direct na het ongeval ingevoerd. Er werden tekstkarren geplaatst en er kwamen borden langs de autoweg te staan. De afgelopen maanden zijn deze maatregelen afgebouwd, maar er staan nog een aantal rood-witte palen en hekken. Die blijven staan tot de volgende maatregelen worden ingevoerd.

Eind dit jaar worden de stoplichten boven de weg geplaatst, die staan er nu nog naast. Tegelijkertijd wordt de maximumsnelheid ter plekke verlaagd naar 50 kilometer per uur.

Herinrichting

In de laatste fase wil de gemeente een maximale snelheid van 50 kilometer per uur over de hele Biltse Rading invoeren, maar de huidige inrichting met twee rijbanen past daar niet goed bij. Daarom wordt er de komende maanden een ontwerp gemaakt met mogelijke maatregelen. Het is nog onduidelijk of deze laatste maatregelen ook daadwerkelijk uitgevoerd kunnen worden, omdat deze plannen overeen moeten stemmen met de inrichting van omliggende wegen als de Kardinaal de Jongweg.

Gekoppelde berichten

21 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Is er al bekend hoe het ongeval heeft plaatsgevonden? Of gaan we nu maatregelen nemen die geen verschil maken? Had de snelheid ter plaatse iets te maken met de oorzaak?

  2. Biltse Rading

    Heel goed. Het is niet genoeg maar zo wordt het al een stukje beter.

  3. Statler

    Prima,die 50km/h, maar het blijft een vreemd “onzichtbare” oversteekplaats.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  4. Mark

    Laat ze er dan ook maar meteen een flitspaal bij plaatsen. Anders gaat dit echt niet werken.

  5. Wim

    Een voetgangersbrug is een echte oplossing

  6. Kees Truijens

    @Mark
    Zeker! De Gemeente is te vaak tevreden over zichzelf over de maatregelen die ze neemt, zonder zelfs maar te proberen ze uit te voeren.

  7. Aniwe

    Ik weet niet wat de omstandigheden rond het ongeval waren. Maar ik zie behoorlijk wat stoplichten zowel voor voetgangers als voor autoverkeer. Als er dan iets niet goed ging us dit meestal menselijk falen als bijvoorbeeld door rood rijden/lopen. Wat is dan de zin van het verlagen van de snelheid?

  8. Utrechtvoorutrecht

    @JdV Hier zijn uw antwoorden: ja, nee, ja.

  9. deGroot

    Het lijkt me toch niet ze moeilijk om het stuk weg vanaf Alfrink rotonde tot aan (de aansluiting met) de A27 ook 50kmh te maken? Het profiel van de weg is vergelijkbaar met de Kardinaal de Jongweg waar het ook 50kmh is.
    Maar deze maatregel is een goed begin zeker icm met meer aanwezige/zichtbare verkeerslichten. Ik rij daar regelmatig en omdat je daar de stad uitrijdt en opeens 70kmh mag, is het icm met een oversteekplaats die je daar niet meer verwacht is inderdaad gevaarlijk(er).

  10. Madelon

    Die stoplichten boven de weg zijn een goede maatregel. Automobilisten zijn eerder geneigd vooruit en naar boven te kijken om te anticiperen op de komende afslag dan naar opzij.

  11. Frits

    Een paar meter verderop is een fiets-voetgangerstunnel. Veel veiliger. Zorg alleen dat er een trap naar de tunnel komt en je hebt het probleem opgelost.

  12. Gewe

    Dit is een van de belangrijkste verkeersaders voor dit grote stuk van de stad.
    Nog geen 50 meter naast dit stoplicht is een voetgangerstunnel. Opheffen dus, en hekken op de middenberm. Zo was het overigens ook toen hier de veemarkt nog was, handelaren uit andere delen van de EU die hier voor de automarkt kwamen en hun eigen auto’s lukraak in de bermen parkeerden om te overnachten staken de Rading (en de hekken) over om de automarkt ingang te bereiken. Ipv handhaven is er toen een stoplicht gekomen. Slecht idee dus, en door de tunnel nu ook niet meer nodig.

  13. jan

    Iedereen rijdt de stukken eromheen ook rustig 80 km per uur van stoplicht naar stoplicht. Aangezien er geen flitspaal staat maakt het niet uit dat het nu fictief 50 km per uur gaat worden

  14. JdV

    @utrechtvoorutrecht: dank u. Wellicht ook nog wat toelichting? Ik vermoed namelijk dat of de auto of de voetgangers een rood verkeerslicht hebben genegeerd. Dan maakt 70 of 50 niks uit namelijk.

  15. Verkeerde Heer

    @JdV er zijn weinig situaties waar snelheid niks uitmaakt, praatjesmaker.

    – Langer de tijd om een rood stoplicht te zien en/of tijdig te remmen
    – Kortere remweg als je toch ergens op dreigt op te klappen (12 meter versus 24 meter, met de respectievelijke maximumsnelheden)
    – Meer tijd voor overstekenden om van koers te veranderen
    – Oh ja, meer schade áls het mis gaat

  16. Ad

    @Aniwe: na het ongeval heb ik op twee momenten in de auto recht voor mij een man rennend door rood zien oversteken. Eenmaal solo, eenmaal met twee aangelijnde honden.

    Het is bijna kwaadaardig, dat soort onverschilligheid. Snelheidsverlaging voorkomt op die plek geen ongevallen (het worden er vermoedelijk juist meer). Snelheidsverlaging beperkt de ernst van het letsel, dat natuurlijk wel. Een nogal cynische conclusie maar helaas wel op zijn plaats.

  17. Henk

    Onzin!

  18. Piet

    Heel goed dit zal een stuk helpen maar hoop wel dat de gemeente dan ook gaat handhaven anders is het een wassen neus.

  19. sj

    @piet: de gemeente handhaaft niet op verkeer (RVV), dat doet de pliesie. En die is ff druk met andere dingen cq is kapotbezuinigd door de VVD. Dus nee, er gaat niet gehandhaafd worden

  20. Piet

    @SJ, handhaving is een samenwerking in de lokale driehoek daar hoort de gemeente/burgemeester gewoon bij. Die kan daar gewoon opdracht/prioriteit aangeven.

  21. Sj

    Dream on @piet!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).