Podcast: 89-jarige Utrechtse vertelt over het voorkomen van grootschalige sloop | De Utrechtse Internet Courant Podcast: 89-jarige Utrechtse vertelt over het voorkomen van grootschalige sloop | De Utrechtse Internet Courant

Podcast: 89-jarige Utrechtse vertelt over het voorkomen van grootschalige sloop

Podcast: 89-jarige Utrechtse vertelt over het voorkomen van grootschalige sloop
In de jaren zestig was de gemeente Utrecht van plan om woningen aan de Rembrandtkade, Willem de Zwijgerstraat, Abstederdijk en Noteboomstraat te slopen, maar door een actiecomité werd daar een stokje voor gestoken. In een podcast vertelt de 89-jarige Joan Vermeulen over die strijd.

In de jaren zestig was de gemeente Utrecht van plan om woningen aan de Rembrandtkade, Willem de Zwijgerstraat, Abstederdijk en Noteboomstraat te slopen, maar door een actiecomité werd daar een stokje voor gestoken. In een podcast vertelt de 89-jarige Joan Vermeulen over die strijd.

Vermeulen uit de Utrechtse Willem de Zwijgerstraat heeft Utrecht-Oost weten te behoeden voor grootschalige sloop. “In de jaren ’60 wilde de gemeente de Rijksweg 28 doortrekken naar Hoog Catharijne. Dwars door de wijk. Huizen langs de Rembrandtkade, Willem de Zwijgerstraat, Abstederdijk en Noteboomstraat zouden worden ‘geamoveerd’ en vervangen door een vierbaans snelweg. Als langstlevende van het toenmalige actiecomité vertelt Joan over de strijd tegen de bestuurlijke arrogantie en de uiteindelijke, glorieuze overwinning bij de Raad van State in 1970.”

Luister hier de podcast van de Oostkrant, gemaakt door Pieter Willemsen.

4 Reacties

Reageren
  1. R

    Wat een heldin! Heldinnen en helden hebben we anno 2017 opnieuw nodig, nu Kleppiere de stad heeft overgenomen, de gemeenteraad alle bomen uit het centrum aan het wegkappen is, en de ringweg bij Amelisweerd zinloos – en ten koste van nog meer bomen – verbreed dreigt te worden!

  2. Cico

    Wow, ik wist niet dat ze destijds de Rijksweg 28 wilden doortrekken naar de gedempte Catharijnesingel (die zou geheel gedempt worden). Grofweg via de Minstroom. Dat verklaart ook meteen waarom de A28 zo abrupt ophoudt op de Waterlinieweg, heb dat altijd al zo vreemd gevonden.

  3. Frits

    @ Cico;
    ik wist het wel, maar nooit geweten dat de plannen zo concreet zijn geweest. De gemeente had inderdaad een flinke “inprikker” in gedachten, zoals ook aan de westkant is aangelegd (Graadt van Roggenweg).

    Dat was in de tijd van een rechts stadsbestuur, die vonden dat de binnenstad rijp was voor de sloop en vooral goed bereikbaar moest zijn met de auto – stel je voor dat de plannen van destijds door waren gegaan. Geen Catharijnesingel meer, autowegen door het centrum. Volgens mij was men zelfs van plan allerlei ongelijkvloerse kruisingen aan te leggen rondom de binnenstad.

  4. Cico

    @Frits: ik betwijfel of je het fenomeen ‘ruim baan aan de auto’ rechts moet noemen. Zo wordt er tegenwoordig naar gekeken, maar in de jaren ’50 tot pakweg 1973 werd de ene ‘verkeerscirculatieplan’ na de ander gelanceerd omdat de auto simpelweg zeer populair werd.
    Het was daarvoor een elite vervoersmiddel, door massaproductie kon Jan met de Pet nu ook een Volkswagen, Daf of Opel kopen. Je woning bereiken met een auto was een ‘”demokratisch recht van de burger” (Jokinen). Het nieuwe privilege leverde nogal chaos op in de oude binnensteden, dus werden er overal enorme infrastructurele ingrepen gedaan (Groningen, Amsterdamse Wibautstraat, Utrecht, Rotterdam). Vaak in combinatie met flats, kantoren en andere moderne cityvorming met New York is schitterend voorbeeld.
    Het was een andere tijdsgeest dat geleidelijk stopte na de oliecrisis en een toenemend besef dat de heilige koe ook nadelen kende, zoals milieuverontreiniging, files en gezondheidsproblemen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).