Politie houdt Utrechter aan voor bedreigingen rond Sinterklaas | De Utrechtse Internet Courant Politie houdt Utrechter aan voor bedreigingen rond Sinterklaas | De Utrechtse Internet Courant

Politie houdt Utrechter aan voor bedreigingen rond Sinterklaas

Politie houdt Utrechter aan voor bedreigingen rond Sinterklaas
De Utrechtse anti-Zwarte Piet-activist Michael van Z. is aangehouden voor bedreigingen op sociale media. Hij werd in Haarlem aangehouden.

De Utrechtse anti-Zwarte Piet-activist Michael van Z. is aangehouden voor bedreigingen op sociale media. Hij werd in Haarlem aangehouden.

De 37-jarige Van Z. heeft ook een gebiedsverbod gekregen voor de gemeente Zaanstad, waar de landelijke intocht van Sinterklaas zal worden gehouden. De verdachte, een bekende Utrechtse activist, is dinsdagmiddag in Haarlem aangehouden.

Drie andere personen hebben op het moment van de aanhouding ook een gebiedsverbod opgelegd gekregen. Het viertal mag zich vrijdag en zaterdag niet in de omgeving van de Zaanse Schans bevinden.

8 Reacties

Reageren
  1. Harry

    U bedoeld Michael van Zeijl?

    Nog wat meer info: https://www.telegraaf.nl/nieuws/2796611/sinterklaasbedreiger-michael-van-zeijl-opnieuw-opgepakt

  2. Toine Goossens

    Gisteren kwam de Volkskrant met heel ander nieuws over deze stichting

    TEGENSTANDERS ZWARTE PIET BEDREIGD VOORAFGAAND AAN KORT GEDING

    De advocaat en twee bestuursleden van de stichting Majority Perspective, die zich tegen ‘de figuur van Zwarte Piet’ keert, zijn de afgelopen dagen fors bedreigd. Daarvan is aangifte gedaan bij de politie, zei advocaat Emil Tamas dinsdag voorafgaand aan een kort geding bij de rechtbank in Haarlem.

    De zeker vijfhonderd bedreigingen en agressieve reacties stroomden volgens Tamas via internet binnen toen bekend werd dat de stichting via de civiele rechter wil proberen de nationale intocht van Sinterklaas op 17 november tegen te houden.
    Tamas zei tegen de rechter dat hij geen volledig verbod eist op de intocht, dit jaar in Zaanstad. Het is de bedoeling dat het feest wordt ontdaan van de huidige figuur Zwarte Piet, omdat die vanwege zijn gedragingen een negatieve stereotypering en racistische rol heeft.
    Gedaagden zijn onder meer de gemeente Zaanstad en de NTR die de tv-uitzending verzorgt.

    De ‘bedreigingen’ waar de stichting op doelt zijn te vinden op: https://www.facebook.com/pg/majority.perspective/posts/?ref=page_internal

    Een van de ‘bedreigingen’ kwam van mij. Hoewel Michael van Zeijl op de Facebook pagina schrijft, dat hij niet zal modereren, is mijn inbreng verwijderd. Dat was de ultieme bedreiging in zijn ogen. Ik post mijn tekst in een volgend bericht.

    Behalve mijn tekst zijn ook 2 filmpjes van de intocht van sinterklaas in Paramaribo en Curacao verwijderd. Daarop zijn roetzwart geschminkte inwoners van beide steden als zwarte piet te zien. Ja dat is natuurlijk ook een ernstige bedreiging, als je de waarheid onderschoffelt.

  3. Toine Goossens

    Ik ben Rooms Katholiek. Het sinterklaasfeest is een RK feest dat zo langzamerhand in heel Nederland, ook door niet katholieken, wordt gevierd. Tot 1849 mochten katholieken hun godsdienst niet in het openbaar belijden. Op 3 november 1849 werd de nieuwe liberale grondwet geproclameerd; de grondwet van Thorbecke. Behalve politieke veranderingen bracht de grondwet ook godsdienstvrijheid voor alle Nederlanders. Dat betekende dat zo’n 50% van de Nederlanders gelijke rechten kregen als de aanhangers van de staatsgodsdienst. Het was de grote emancipatie voor de roomsen.

    Vanaf het moment van de gelijkstelling heeft de RK kerk al haar activiteiten naar buiten gebracht. Daar hoorde ook het sinterklaasfeest bij. Het is opmerkelijk dat het boekwerk van Schenkman over het feest, met de toenmalige afbeeldingen die nu zoveel commotie opwekken, in 1850 verschenen is. Zonder de nieuwe liberale grondwet zou dit boekwerkje nooit verschenen zijn. Het maakte onderdeel uit van de integratie van katholieken in het openbare leven.

    Gedurende de onderdrukking van de katholieken werd het geloof beleefd in schuilkerken en binnenshuis. Ook het sinterklaasfeest werd alleen thuis gevierd. Door het Meertensinstituut is beschreven dat rijke Amsterdamse koopliedenfamilies daarbij de bij hen werkzame personen inschakelden. Het personeel was zeer divers samengesteld. Het was een statussymbool om mensen van ver over de wereld in dienst te nemen, Japans, Afrikaans, Indisch e.d. Al het personeel ging gekleed in bedrijfskleding; een kostuum. Voor het zwarte personeel was dat een soort pagepak. Ik neem aan dat ook de anderen in iets dergelijks gekleed gingen.

    Wat van ver kwam had status, daarmee straalde een familie haar positie uit. Het is heden ten dage niet anders. Via die weg is echter wel een ‘Nederlandse’ zwarte piet de traditie in gerold, die afwijkt van de klassieke Europese zwarte piet. Het is niet anders.

    Kick Out zwarte piet en de stichting MP leggen associaties die nimmer zijn beoogd en die nimmer een rol in het invullen van de ‘Nederlandse’ zwarte piet hebben gespeeld.
    Het verwijt aan de Nederlandse burgers dat zwarte piet discriminatie is, vind geen steun in de geschiedenis. Die associatie is een modern construct.

    Slavenhandel is een zwarte bladzijde in de Europese geschiedenis. Maar ook in de geschiedenis van Arabische landen, ook in de geschiedenis van het Ottomaanse rijk. Het is ook een zwarte bladzijde voor de toenmalige Afrikaanse kustvolken die op rooftocht in het binnenland gingen om slaven te maken. Het houden van slaven was zeer wijdverbreid.

    Tijdens de 2e wereldoorlog is Europa opnieuw met grootschalige slavernij geconfronteerd. Veel Nederlanders hebben als slaaf in Duitsland en de oostelijke door Duitsland veroverde gebieden gewerkt. Dat is minder dan 80 jaar geleden. Dat is een nog redelijk recente zeer gruwelijke gebeurtenis. Desondanks is dat vergeven, niet vergeten. En het was de aanleiding om te zeggen: ‘Dat nooit meer’. Het werd de EU en daar zijn we trots op.

    Ook Nederlanders hebben zich aan de handel in slaven schuldig gemaakt. Niet aan het roven van slaven, dat gebeurde in Afrika zelf. De betrokkenheid van Nederlanders beperkt zich echter hoofdzakelijk tot de Zeeuwse, met name, Middelburgse leden van de West Indische Compagnie. Overigens gedurende een veel kortere periode en veel mindere omvang als Engelse, Franse en Portugese slavenhandelaren.
    Die Zeeuwse kooplieden waren niet katholiek. In tegendeel, ook zij onderdrukten in hun tijd Rooms Katholieken. Indien Kick Out en MP een punt willen maken, laten zij dan naar Zeeland gaan en daar de zaak aan de orde stellen. De rest van Nederland, en zeker het katholieke volksdeel, heeft niets met die ernstige kwestie te maken. Daarom ook is het verzet tegen Kick Out en MP zo fel;

    Nakomelingen wordt iets verweten waaraan hun voorvaderen part noch deel hadden.

  4. Vincent

    Dan verstieren ze wel een plaatselijke intocht.

  5. JdV

    Er valt wat te zeggen voor een “3 strikes, your out” regel. Bij de derde arrestatie levenslang voor deze activist.

  6. katja

    In dit land zijn we echt de weg kwijt. Straks intocht beveiligd door ME.

  7. Cor

    @JdV: en daarna kunnen we lekker klagen dat hij de samenleving zoveel geld kost!

  8. Fred

    Zulke extreemlinkse personen kun je het beste negeren door hen je rug toe te keren. Iets zinnigs zeggen willen of kunnen ze niet. Een luisterend oor van een psychiater zou misschien helpen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).