De politie Utrecht roept wegbeheerders op om verkeerveiligheidsproblemen in 30- en 60 kilometergebieden te melden. Dat blijkt uit een bericht op verkeersnet.nl, de grootste verkeerssite van Nederland. Het handhaven van verkeersregels, met name de snelheid in 30 kilometergebieden, is in het verleden al vaker gebeurd, maar met wisselend succes. In Utrecht biedt de politie het weg-beheerders nu zelfs aan.
Het Team Subjectieve Verkeersveiligheid (TSV), onderdeel van het Verkeershandhavingsteam van de politie Utrecht zegt klaar te staan om wegbeheerders te hulp te schieten met handhaving, het ROV-Utrecht en VVN doen dat met voorlichting. De politie stelt wel voorwaarden. Zo moeten er klachten zijn van weggebruikers of omwonenden en moet er sprake zijn van meetbare overtredingen. Ook moet de gemeente zich aantoonbaar inzetten voor een goede infrastructuur. De handhavingsinzet duurt meestal drie maanden. Communicatie is een essentieel onderdeel van het project. Aan het begin en het einde worden er informatieavonden georganiseerd voor de buurtbewoners. Veilig Verkeer Nederland verzorgt mede deze avonden in opdracht van het ROV-Utrecht.
Het gevoel van verkeersonveiligheid is niet altijd terug te vinden in harde ongevalcijfers. Dat maakt het voor politie en Openbaar Ministerie (OM) lastig om gericht te handhaven. Om toch iets te kunnen doen is het Landelijk Parket Team Verkeer gestart met projecten subjectieve verkeersonveiligheid. Hierin werken wegbeheerders, politie en het OM samen om het gevoel van verkeersonveiligheid in de buurt aan te pakken. Het LP Team Verkeer stelt mensen en middelen beschikbaar om klachten met betrekking tot de verkeersveiligheid in gemeenten te onderzoeken. De nadruk ligt daarbij op snelheidscontroles in 30 en 60 kilometer-zones en bij scholen.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.