Politie voert op verschillende snelheden remproef uit in onderzoek naar dodelijke aanrijding op Marnedreef in Utrecht Politie voert op verschillende snelheden remproef uit in onderzoek naar dodelijke aanrijding op Marnedreef in Utrecht

Politie voert op verschillende snelheden remproef uit in onderzoek naar dodelijke aanrijding op Marnedreef in Utrecht

Politie voert op verschillende snelheden remproef uit in onderzoek naar dodelijke aanrijding op Marnedreef in Utrecht
Still uit de video van Politie Utrecht-Noord
De politie heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de toedracht van het dodelijke ongeval op de Marnedreef in de Utrechtse wijk Overvecht. Op zaterdag 8 april kwam daarbij een 78-jarige vrouw om het leven. De dag na het ongeval werden de Marnedreef en de routes hiernaartoe volledig afgesloten om het onderzoek afgeschermd en veilig uit te kunnen voeren. Een onderdeel daarvan waren snelheids- en remproeven. 

De politie heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de toedracht van het dodelijke ongeval op de Marnedreef in de Utrechtse wijk Overvecht. Op zaterdag 8 april kwam daarbij een 78-jarige vrouw om het leven. De dag na het ongeval werden de Marnedreef en de routes hiernaartoe volledig afgesloten om het onderzoek afgeschermd en veilig uit te kunnen voeren. Een onderdeel daarvan waren snelheids- en remproeven. 

De 78-jarige vrouw wilde de weg oversteken toen zij werd geschept door een witte personenauto die werd bestuurd door een 21-jarige man uit Utrecht. Het slachtoffer overleed later aan haar verwondingen. De auto die bij het ongeluk betrokken was kwam uit de richting van de Moezeldreef en reed richting de Brailledreef. Direct na het incident startte de politie een onderzoek. 

“Bij aanrijdingen met zwaar letsel of met de dood tot gevolg, doet de Verkeers Ongevallen Analyse (VOA) van Politie Eenheid Midden-Nederland in samenwerking met het Team Bijzondere Verkeerstaken Politie Teamverkeer Midden-Nederland uitgebreid onderzoek naar de toedracht van het ongeval. Een onderdeel van dit onderzoek zijn snelheids- en remproeven”, zo schrijft de politie Utrecht-Noord op Instagram. 

Remweg

Tijdens de proeven wordt er bij verschillende snelheden geremd en door de bocht gereden, zodat het onderzoeksteam een goed beeld krijgt van de totale stopafstand bij een bepaalde snelheid op dit wegdek. Hierbij wordt rekening gehouden met bepaalde omstandigheden zoals droog of nat wegdek, profiel van de banden, de staat van de remmen en het type voertuig. 

De stopafstand wordt berekend door de remweg en reactieafstand bij elkaar op te tellen. “Als vuistregel bij droog wegdek geldt om de remafstand te berekenen: de snelheid waarmee je rijdt delen door 10, die uitkomst in het kwadraat gedeeld door 2.” Bij een snelheid van 120 kilometer per uur is de remweg dus 72 meter en de reactieafstand 36 meter. De stopafstand is dan 108 meter.

Tekst loopt door onder de post

Indrukwekkend

“De collega’s die de afzetting bij deze proef verzorgden waren erg onder de indruk van wat de snelheden met de stopafstanden deden”, aldus de politie. “Wees u bewust van de snelheid, zeker binnen de bebouwde kom.” 

De politie laat ten slotte weten: “Deze beelden zijn in samenspraak met de familie van het slachtoffer geplaatst en zeggen niets over de oorzaak van de aanrijding.” 

5 Reacties

Reageren
  1. mees kees

    Interessante info over de rekensom voor de stopafstand. Hoop dat elke rij-instructeur deze som ook kent én aan zijn de cursist doorgeeft.

  2. Lombokker

    Het zou fijn zijn als de politie ook eens wat aan preventie gaat doen door het houden van snelheidscontroles. Ik zie helaas dagelijks idioten binnen de stad rondracen die zich kennelijk onaantastbaar wanen.

    Ter info hier een link over remweg en stopafstand vs diverse snelheden:
    https://www.advocaat-verkeersstrafrecht.nl/berekening-snelheid-meter-per-seconde-ms/

  3. Scherpschutter

    @mees kees

    U heeft geen rijbewijs begrijp ik? Iedere automobilist wordt geacht deze berekening te kunnen maken. Het is onderdeel van de theorielesstof.

  4. W.

    SS, dat ze jou niet eens gevraagd hebben met je 500 om V8 bi-turbo wagentje!

  5. Koel Hoofd

    @Mees Kees
    Dat was ooit standaard kost bij natuurkunde 2e klas middelbare school.
    Iedere automobilist wordt deze berekening ook aangeleerd, zowel theoretisch als door zelf achter het stuur doen. Die 2 seonden regel….\

    @Lombokker
    Het door bepaalde types zo aanbeden “in zo authentiek mogelijk contextrijke omgeving leren door -samen in groepjes- doen” heeft, cynisch gesteld, zo zijn ongewenste uitwassen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).