De politie Utrecht is op zoek naar een fietser die op dinsdag 2 augustus betrokken was bij een verkeersongeval op de Hogeweidebrug. Bij het ongeval op de brug, die ook wel bekend als de Gele Brug, was een snorfiets en een fietser betrokken. Beide bestuurders zijn ten val gekomen.
Het ongeval vond plaats tussen 17.15 en 17.30 uur. De fietser is na het ongeval weggereden zonder een identiteit kenbaar te maken.
De politie verzoekt de fietser zich te melden. Gebeurt dat niet, dan wordt er aangifte gedaan.
16 Reacties
ReagerenTja fietsers in Utrecht hebben hun eigen verkeersregels,aangemoedigd door de wegmetons partijen.
@Geenstijl@Utrecht Dit nieuwsbericht gaat over een aanrijding tussen 2 weggebruikers. Niet over de situatie rond een bepaalde bevolkingsgroep en sommige gemeentelijke volksvertegenwoordigers.
Reacties zoals die van jou werken polariserend en gooien olie op het vuur van de toch al steeds oplopende maatschappelijke spanningen. Als dit je bedoeling was: gefeliciteerd hoor. En alvast heel veel plezier met de resultaten van je eigen gedrag, want leuker gaat het er zo niet op worden in onze samenleving.
Het gedrag van sommige fietsers is gewoon niet te voorspellen. Daar kom je achter als je op een iets sneller vervoermiddel zit. Gewone fietsers die rustig fietsen hebben een soort ontspannen beleving waarbij ze lijken te vergeten dat ze aan het verkeer deelnemen. Ze zetten hoofdtelefoons op hun hoofd, lezen hun telefoon, appen wat in de rondte en zwabberen van links naar rechts. Ze kijken zelden achterom, zijn half stoned of komen zo over, stoppen midden op de weg omdat met twee vingers typen toch sneller gaat. Soms denk ik dat we niet een maximumsnelheid moeten instellen op fietspaden, maar een minimum snelheid. Misschien dat men dan weer een beetje bij de les komt…
@ACTK: Of we handhaven op dit wangedrag van deze verkeersdeelnemers. Das natuurlijk ook een optie. Gewoon handhaven in plaats van nog meer regels die vervolgens weer niet worden gehandhaafd. Appen of telefoon bedienen op de fiets? 95 euro boete. Midden op de weg stoppen? Idem. Zwabberen van links naar rechts? idem. Kan allemaal prima. Hoef je geen enkele nieuwe regel voor te verzinnen. Gewoon de reeds bestaande regels handhaven. Beboeten.
@ ACTK (en Koelio)
Want fietsers zijn allemaal hetzelfde?
In Nederland fietst zo goed als iedereen (zal wel ruim 90% zijn). Ook de automobilist. Hangt er maar net vanaf wat iemand gaat doen. Het is niet 1 coherente groep.
En dat mensen muziek luisteren met koptelefoons of zitten te appen op de fiets, heeft er vooral mee te maken dat Nederlanders stronteigenwijs zijn, niet verder kunnen denken dan hun eigen belang, gesteld zijn op hun zogenaamde “vrijheid”, en niet willen inzien dat deelnemen aan het verkeer risico’s met zich meebrengt en dit niet verantwoordelijk doen, dodelijk is voor je zelf en anderen. Ook te voet en op de fiets.
Dat zie je o.a. aan het fietsen zonder voor- of achterlicht, het zwaar dronken of zwaar onder invloed zijn van drugs (autorijden en fietsen> ipv lopen of een taxi bellen) het laten staan van kinderen op de bagagedrager ( ook over erg drukke straten, al kan er ook een kind gelanceerd worden op een woonerf, zonder ander verkeer natuurlijk). De moeite die Nederlanders hebben met “vinden ze maar lelijk en niemand verteld mij wat” fietshelmen, zelfs op snel rijdende elektrische fietsen; het gebruiken van de weg als speelterrein…….
Etceteraetcetera.
Dat een erg groot deel van mensen op de fiets dezelfde zijn als in een auto en ook in de auto mensen exact hetzelfde gedrag laten zien, zie je aan mensen die ook in de auto de muziek veel te hard hebben staan (waar ze helemaal in op gaan), waardoor ze niks meer horen van buiten de auto (sowieso al lastig in een auto), terwijl de oren bij mensen nogal een grote functie hebben in het waarnemen van zaken, maar zie je ook in het druk kletsen met medepassagiers waardoor de aandacht niet meer op de weg is (want moet vooral gezellig zijn) en zie je ook nog steeds aan het massaal bellen en ook nog steeds aan het appen tijdens het rijden in de auto. Uiteraard ook in de auto weer veel drank en nog meer drugs (blowen, lachgas, pilletje, snuifje).
Een auto besturen brengt verantwoordelijkheid met zich mee, Het is een potentieel dodelijk wapen. Je vraagt je af wat Nederlanders leren tijdens rijlessen en wat er getoetst wordt op examens. Ook niet zo vreemd met al die louche rijschoolhouders (weinig keurmerken en nagenoeg geen opleiding voor nodig) en het feit dat er in Nederland specifiek getraind wordt op het behalen van rijexamens (een truukje) en te weinig aandacht geschonken wordt aan de verantwoordelijkheden die bij het autorijden horen en dat autorijden een privilege is dat je van de staat geschonken krijgt, als je jezelf maar aan de voorwaarden houdt. Met name dat laatste wordt niet genoeg onder de aandacht gebracht
Nederland wordt overspoeld door eenzijdige ongelukken en frontale aanrijdingen (auto’s tegen bomen, auto’s op verkeerde weghelften> dat gebeurd bij de fiets natuurlijk ook, met net iets minder vaak dodelijke afloop, maar ook hier komen veel dodelijke ongevallen voor). Oorzaak: de telefoon (smartphone) en drank en drugs. Laten we bij de fiets de veel snellere elektrische fiets (en andere snelle fietsen) niet vergeten. Mensen zijn vaak niet gewend aan het maken van inschattingen en het doen van stuurcorrecties bij hoge snelheden. Bij de Tour de France voor mannen en vrouwen zie je wat voor kunst dit vergt bij hoge snelheden en dat het ook daar heel vaak mis gaat, met alle gevolgen van dien. En let wel: dit zijn professionele circusartiesten, die zo goed als alles kunnen op een fiets en iedere dag minstens 75 km fietsen> op hoge snelheid. Wij laten opa en oma (met pensioen, op leeftijd) met ook maar (net) iets lagere snelheden rondracen.
Het probleem in het Nederlands verkeer is hoofdzakelijk de Nederlandse mentaliteit en niet zozeer DE automobilist of de fietser, want dat zijn geen 2 bevolkingsgroepen.
Fietsers hebben heel vaak maling aan de verkeersregels omdat daar al sinds de jaren tachtig niet meer op wordt gehandhaafd omdat het er gewoon te veel zijn.
Die automobilist heeft wat te verliezen: rijbewijs, verzekeringstrede, schade aan voertuig. Fietsers niet, die zijn zogenaamd vogelvrij.
Deze fietser gaat er nu achter komen dat doorrijden na een ongeval strafbaar is.
@ Koel Hoofd
Je bent nu al door 2 mensen gewezen op je onzinredenatie EN dat je doelbewust polariseert en zaken benoemt als feiten die geen feit zijn.
Gelet op het aantal dodelijke ongevallen bij de automobilist door appen, drank en drugs en het enorm toenemende aantal daarvan kan ik je zeker geen gelijk geven in je rare conclusies. En als je ziet hier de gemiddelde jonge tokkie met zijn verlaagde auto door de stad ziet crossen, klopt er alleen op basis van mijn eigen waarnemingen al geen reet van je betoog.
DE automobilist en DE fietser bestaan niet. Wel Nederlanders met een lakse mentaliteit, op weg en fietspad (hulde confusius).
@Ootje,
Blijkbaar voel jezelf aangesproken door mijn reactie,maar ik maak zelf wel uit wat ik schrijf, daar heb ik jou echt niet voor nodig.
Blijf vooral wegkijken en ontkennen,daar zijn veel mensen goed in.
Geef ff signalementje zodat de burger mee kan zoeken.
@Koel Hoofd — Klopt wat je zegt. In de jaren 80 heb ik als laatste fietser een boete voor het rijden door rood licht gehad. Contant afgerekend op het toen nog bestaande bureau Tolsteeg. Ik heb het natuurlijk graag betaald, want ik werd daarmee een historische mijlpaal. En nog wel een historische mijlpaal die niet door Maarten van Rossem besproken is. Op zich ook historisch te noemen. 2x historisch dus! LOL
@Liza: Mooi dat je in je eigen leugens geloofd. Je zit hier doelbewust te liegen en gebruikt leugens als argument tegen Koel Hoofd. Zie hieronder het bericht van het CBS.
In 2021 vielen 582 verkeersdoden bij verkeersongevallen, 28 (4,6 procent) minder dan in 2020. De afname is vooral te zien bij mannen. In 2021 kwamen 427 mannen om in het verkeer, 26 minder dan in 2020. In 2021 waren er onder vrouwen 155 verkeersdoden, in 2020 waren dat er 157.
Vergeleken met 2000 is het aantal dodelijke slachtoffers van verkeersongevallen gehalveerd, ondanks de groei van de bevolking. In 2000 vielen 1 166 dodelijke slachtoffers in het verkeer, het aantal dodelijke verkeersslachtoffers nam tot 2013 geleidelijk af. Na 2013 nam het aantal verkeersdoden toe tot 678 in 2018.
Minder verkeersdoden in auto en op fiets
De meeste verkeersslachtoffers waren fietsers (207) en inzittenden van een personenauto (175). Onder de fietsdoden waren 80 e-bikers. Onder de verkeersdoden in de auto waren 137 bestuurders en 38 passagiers. Daarnaast overleden 52 motorrijders, 49 bromfietsers, 43 voetgangers en 32 bestuurders van een scootmobiel.
Vergeleken met 2020 kwamen er 22 minder fietsers om het leven door een verkeersongeval. Het aantal verkeersdoden onder inzittenden van een personenauto was in 2021 20 lager. Hiertegenover staat dat er onder motorrijders (+8) en bromfietsers (+16) meer verkeersdoden waren te betreuren.
Heerlijk hallucinante discussie weer. We weten niet eens wat er precies is gebeurd, maar we weten wel dat ‘dé fietser’ het heeft gedaan. De situatie bovenop die brug is niet heel ingewikkeld, gewoon een doorlopend fietspad zonder zijwegen, dus best bijzonder dat men daar uberhaupt in botsing komt, maar als het dan toch gebeurt zou het ook nog de schuld van die snorfiets kunnen zijn, hè. En die fietser hoort niet weg te rijden, maar misschien werd de snorfietser wel agressief, weten wij veel.
Tenslotte nog even over ‘dé fietser’, alsof dat een bepaald slag volk is of zo. Ook al door anderen gezegd, maar 99% van demense heeft een fiets. ‘Dé fietser’, dat zijn wij allemaal.
@ JdV
Leugens? Misschien eens een cursusje begrijpend lezen volgen.
Je reactie met het copy pasten van cijfers slaat werkelijk, maar dan ook werkelijk helemaal nergens op.
Ik stel dat er een toenname van ongevallen onder invloed van appen, drank en drugs is.
Ik stel nergens dat er een toename van het totaal aantal ongevallen is.
En nogmaals. Bijna alle Nederlanders fietsen en een groot deel daarvan rijdt ook auto. Zijn dus dezelfde mensen.
@liza: je stelt dat er een toename van ongevallen is onder invloed van appen, drank en drugs. Uiteraard geheel feitenvrij want zonder enige cijfermatige onderbouwing. Puur gebaseerd op eigen waarneming (N=1). Zonder uitsplitsing of het gaat om ongevallen die automobilisten, fietsers, bromfietsers, motoren of voetgangers betreft. In 2020 kwamen er 195 automobilisten om het leven. In 2021 175. En dan keihard beweren dat het aantal dodelijke ongevallen door drank, appen en drugs enorm toeneemt? Lachwekkend.
@ JdV
Misschien moet je jezelf eens laten nakijken, voor je anderen de maat neemt.
(En leren begrijpend lezen).
https://www.juridischbureauletselschade.nl/smartphone-verkeer-leidt-tot-letselschade/
Stijging bij letselschade in het verkeer dus. Cijfers van politie heb je in dezen niks aan, want die houden niet specifiek en nauwkeurig bij in hoeverre er bij een aanrijding spraken was van drugs, drank of appen (specifiek). Echter kunnen de letselschade juristen hier een indicatie van geven.
Dat er een toename tussen aanrijdingen en appen is, mag geen raadsel zijn. Uit een onderzoek van Veilig Verkeer Nederland is al gebleken dat appen tijdens het rijden (rara) vaker tot ongevallen lijdt, bij zowel fietsers als automobilisten. Ook hier geen officiële overheidscijfers (rara), maar wel een compleet opgetuigde Mono campagne. Zal vast niet voor niks gebeuren. Gelukkig zijn er wel ondersteunende cijfers. En nee, niet op basis van aannames. Op basis van kennis van de materie. (En iedereen weet dat ik gelijk heb).
Soms ben ik een scooter bestuurder,maar ook ben ik vaak een fietser,en geloof mij, ik zie toch echt vaak fietsers overtredingen begaan en totaal geen rekening houden met overige weggebruikers,zoals lekker naast elkaar fietsen.
Vooral door rood rijden is toch echt een dingetje, en dan met name je middelvinger opsteken als en automobilist je bijna aanrijdt omdat je door rood rijd.
Er is totaal geen respect meer voor het verkeer en elkaar.