Omwonenden van de Willem van Noortstraat in Utrecht zouden momenteel veel last hebben van trillingen die worden veroorzaakt door onder meer het slechte wegdek. Aanstaande zomer wordt de straat opnieuw geasfalteerd, maar volgens Volt, EenUtrecht en het CDA moeten er meer maatregelen worden genomen om de overlast tegen te gaan.
De partijen menen namelijk dat de trillingen worden veroorzaakt door een combinatie van oneffenheden, gaten en scheuren in combinatie met zwaar verkeer en een te hoge maximumsnelheid. “Alleen nieuw asfalt, zoals gepland staat voor de zomer van 2023, gaat de overlast van trillingen niet verhelpen”, is te lezen in de schriftelijke vragen die de drie fracties hebben ingediend.
Zij stellen dan ook voor om niet alleen het wegdek aan te pakken, maar ook een 30 km/h-zone in te stellen. Dit moet volgens de partijen worden gedaan met behulp van ‘snelheidsbeperkende maatregelen’. Dit kunnen bijvoorbeeld drempels en versmallingen in de rijbaan zijn.
Tot slot willen Volt, EenUtrecht en het CDA dat er op de Willem van Noortstraat een ontmoedigingsbeleid voor zwaar vrachtverkeer komt. “Aangezien de Votulast-route niet bedoeld is voor doorgaand verkeer.”
32 Reacties
ReagerenIk zoi voor 10 miljoen de straat 3 x herinrichten als fietsstraat zodat het gemotoriseerde verkeer een andere route stad in en stad uit gaat volgen. O nee, wacht ff….
Als je alle doorgaande wegen ondergeschikt maakt voor auto’s en vrachtwagens en er stadsboulevards van maakt krijg je vanzelf cat er alternatieven worden gezocht op wegen die er niet geschikt voor zijn, gevolg van een beleid…..
Inderdaad,als de stad zo inricht dat autorijden een drama wordt,krijg je vanzelf problemen.
Een stadsboulevard! Je ziet het niet aankomen…..
De naweeën van de geliefde stadsboulevards.
Er is ingezet op het verbannen van de auto maar daar is lang niet iedereen het mee eens .
Om toch hun zin door te drijven maken ze het autobezit gewoon onbetaalbaar .
Er worden dingen verzonnen om die 30 kilometerzones in te voeren want de plannen zijn dat heel de stad Utrecht een grote 30 kilometerzone moet worden .
Kijk naar de Marnixlaan waar er 2 banen overblijven van de 4 .
Toch durven ze nog te beweren dat dat de doorstroom zal verbeteren .
Voorlopig ligt de boel daar nog helemaal open en vraag je je af wat ze nou precies aan het doen zijn want het schiet daar niet op.
Ook daar willen ze de 30kilometer aanhouden .
Volgens Volt, EenUtrecht en het CDA moeten er meer maatregelen worden genomen om de overlast tegen te gaan. En dat klopt zoals uit de overige reacties ook blijkt moet het huidige college als veroorzakers van deze overlast aftreden.
Ik zie dat er ook bussen door de straat rijden. Dan mag het toch geen 30 km/u worden? Want dan neemt de reistijd per bus toe. Althans, dat argument wordt elders in de stad gebruikt!
Utrecht heeft ruim 200000 inwoners. Een klein groepje heeft lol om de meest knullige zaken te noteren. We kiezen een raad van bestuur in Utrecht en ieder nieuw idee wordt afgebrand. De vaste onkunde kliek blijft in de raad zitten en is nog nooit op de fiets door Utrecht gereden. Het is zo onzinnig hoe de verkeersstroom is geregeld. 30jaar geleden al geopperd om 1 richtings verkeer te maken. Onthoud daarbij dat als je 3 x rechts gaat je weer op bijna hetzelfde punt uitkomt. Maar niks daarvan. Biltstraat klein stukje 2 richtingen is het voorbeeld van onkunde. De afslag van niet naar links de Nachtegaalstraat in bij de schouwburg is nog zo een voorbeeld. Gewoon als bewoner in je stoel blijven zitten en in De Duic je ongenoegen kenbaar maken is een voorbeeld van niks. Stem is anders. Richt eens een partij op die echt voor stadsbelang gaat. Wat er nu zit is alleen eigenbelang.
@pee: waar baseer je op dat dit een nawee zou zijn van de invoering van de stadsboulevards? Uit je eigen vooringenomenheid?
Nou we hebben een partij stadsbelang, maar dat is inderdaad eigenbelang.
10000 auto’s per dag, waarvan 3000 zwaar vracht is veel te veel. Huizen zijn gebouwd rond 1900 waardoor fundamenten geschikt zijn voor paardenwagen niet voor electrische bussen van 50 ton. Huis schudt, de kozijnen kraken af en toe. Vele vele ongelukken en bijna ongelukken veroorzaakt door 50% sluipverkeer richting @hoogcatjerijne en vice versa richting A27. We praten er pas sinds 1998 over zie Twitter @Henrikoo
Autorijden in de stad is idd een drama, ja. Dus weg daarmee (auto), en nog meer ruimte voor de fiets en voetganger graag! Heel Utrecht 30 km zone? Als dat eens zou kunnen.
Gisteravond reactie geplaatst, waar is ie gebleven?
De W van Noortstraat is letterlijk een levensgevaarlijke racebaan. Twee weken geleden wederom een ernstig ongeval. Er wordt al jaren gesproken over maatregelen maar het college (Hallo GroenLinks! Hallo D66!) heeft geen aandacht voor deze straat.
@Willem: Hallo Willem, er liggen wel degelijk plannen, bijv. afsluiting van de Kaatstraat, dit heeft zeker ook invloed op toestroom verkeer naar de van Noortstraat.
@Pee: dit probleem speelt al veel langer, dus al voordat er sprake was van die stadsboulevards (die er overigens nog niet in de verste verte in de omgeving van de van Noortstraat te vinden zijn).
Paar weken geleden wederom een ernstig ongeval gebeurd en als je daar langs komt zie je dat het vaak maar net goed gaat. Hier dient dringend iets aan te gebeuren, (groot) doorgaand verkeer moet er weg en de snelheid voor bestemmingsverkeer dient omlaag te gaan.
Drempels aanleggen tegen trillingen…!?! Dat is wel een héél bijzondere benadering…. en getuigt vooral van amateurisme vanuit het bureaublad…!
Hallo @Robin, er liggen inderdaad al jaren plannen, er wordt al jaren (decennia) gepraat, er zijn inspraakavonden geweest, het is een komen en gaan van gemeentelijke projectleiders, maar dat is iets anders dan uitvoering. Vooralsnog is er nog geen schep de grond in gegaan.
Er is wel enig verband met de aanleg van de stadsboulevards: sinds de werkzaamheden op de Marnixlaan en Cartesiusweg begonnen zijn geven navigatiesystemen voor verkeer vanuit Utrecht west van en naar richting Hilversum als voorkeur route iets dwars door de stad.
Dat zou alweer een teken kunnen zijn aan de gemeentelijke afdeling en beleidsmakers die hier over gaan dat het slimmer is om eerst te zorgen dat er een goede snelle ring is en goed functionerende invalswegen. Helaas lijkt dat besef niet door te dringen, dus de hoop is gevestigd op de komende gemeenteraadsverkiezingen.
Het zou mooi zijn als er een politieke partij was die links van het midden zat zonder dat meteen te koppelen aan een rabiaat anti-auto partijprogramma…
30 km structureel voor al het gemotoriseerde verkeer binnen de gehele bebouwde kom zou ons al een heel eind gaan helpen.
Verder: de straat herinrichten met als voorbeeld de Briljantlaan. Smalle rijbanen, een flinke, groene middenberm en weren van zwaar transport. Het is een straat in een woonwijk jongens en meisjes, daar wonen mensen en die willen hun huizen graag heel houden en er zelf ook gezond bij blijven.
Tenslotte: noem het geen stadsboulevard. Want sommigen krijgen daar geheel ten onrechte, maar toch – een waas van voor de ogen.
Misschien is het handig om een keer een groot schalig mobiliteits plan te ontwikkelen geworteld in de werkelijkheid en niet in een utopie.
Zeg maar een plan dat je daadwerkelijk rekening houdt met de mobiliteits keuzes die mensen maken om ergens te willen komen.
De huidige plannen lijken niet verder te komen dan ‘oeh ik halveer hier de capaciteit van de weg, dan is het verkeer weg’, met als gevolg dat op 2 andere plekken sluip verkeer ontstaat of meer verkeer, en Lot weer met het zelfde bijltje gaat hakken in de weg. Niet in ogenschouw nemend dat niet iedereen praktisch gezien met OV kan of wil.
@ Dromende fietser.
Die goede snelle ring was er: de binnenring. Maar die wordt door ons bestuur om zeep geholpen, omdat ze tot stadsboulevards worden omgetoverd.
En dan hebben we nog een buitenring die uit zijn voegen barst en hoognodig verbreed moet worden. Daar ligt ons bestuur dan dwars voor.
Hans, denk je dat zwaar transport voor de lol rijdt door Utrecht?
Ik denk het niet.
Wat niet in dit artikel staat is dat de schone elektrische bussen zo zwaar zijn dat ze hinderlijke trillingen veroorzaken. Dus het probleem ligt niet bij auto’s of bevoorrading voor milieuvervuilende vrachtwagens, maar bij CO2 neutraal openbaar stadsvervoer. Duic ommissie om reacties uit te lokken of foutje bedankt?
30km/u? Ik zie maar weinigen zich eraan houden; catharijnesingel, maliesingel etc. Ik gok dat (het schenden van) de 30 km/u regel dezelfde toekomst tegemoet gaat als fietsen zonder licht en lopen door rood licht.
Zolang er auto’s rondrijden, zitten er altijd wel idioten achter het stuur.
@Natte Otter
Nee, natuurlijk rijdt zwaar transport niet voor de lol.
Maar als aanpassingen vereist zijn moeten die doorgevoerd worden door de transporteurs. Dus: elektrisch rijden met kleiner materieel. Er moeten hoe dan ook maatregelen getroffen worden door overheid en stadsbestuur om de stad gezond en leefbaar te houden.
Koel hoofd slaat de spijker op z’n kop: in het AD/UN hebben al meerdere artikelen gestaan mbt de problematiek van de trillingen veroorzaakt door de te zware elektrische bussen. Oa in de Nachtegaalstraat, burg Reigerstraat en de W van Noortstraat hebben bewoners daar zeer veel last van.
@ marcel visser … in welk jaar leef jij ? Utrecht stad heeft bijna het dubbele: 400.000.
Het was begin jaren 50 dat Utrecht de 200.000 passeerde..
Hans heeft voor ieder probleem een oplossing, of niet Hans ….. lijkt wel een Utrechtse ambtenaar.
@katja: lekker on topic, alsof het artikel gaat over idioten achter het stuur.
@ Geenstijl@Utrecht “Hans heeft voor ieder probleem een oplossing, of niet Hans …”
Klopt! Ik sta enorm oplossingsgericht in het leven!