Poortjes station Utrecht Centraal gaan definitief sluiten | De Utrechtse Internet Courant Poortjes station Utrecht Centraal gaan definitief sluiten | De Utrechtse Internet Courant

Poortjes station Utrecht Centraal gaan definitief sluiten

Poortjes station Utrecht Centraal gaan definitief sluiten
Poortjes op Utrecht Centraal. Foto: Robert Oosterbroek
De poortjes op Utrecht Centraal gaan binnen enkele maanden definitief sluiten. Alleen mensen met een OV-chipkaart met voldoende saldo kunnen dan nog op het station komen. Al eerder dit jaar werd er een proef gedaan op het station, deze was volgens de NS succesvol verlopen.

De poortjes op Utrecht Centraal gaan binnen enkele maanden definitief sluiten. Alleen mensen met een OV-chipkaart met voldoende saldo kunnen dan nog op het station komen. Al eerder dit jaar werd er een proef gedaan op het station, deze was volgens de NS succesvol verlopen.

Sinds medio 2014 heeft NS op 71 stations de toegangspoortjes gesloten. “Rond stations waar de poortjes gesloten zijn, zien we minder zwartrijders, de belangrijkste aanleiding voor agressie, en een verhoogd veiligheidsgevoel bij reizigers”, zegt Hans Peters, commercieel directeur van NS. “We merken dat steeds meer reizigers gewend raken en de voordelen zien van de poortjes. Het is immers ook een effectief middel om niet te vergeten in- of uit te checken.”

In april van dit jaar werd ook op Utrecht Centraal een proef gedaan met gesloten poortjes. De NS liet toen weten tevreden te zijn over het verloop van de driedaagse proef. Volgens het vervoersbedrijf hadden de meeste reizigers geen problemen met de nieuwe situatie.

Het grootste station met gesloten poortjes op dit moment is Rotterdam Centraal, dit najaar volgen onder andere Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal. De stations in deze laatste fase behoren tot de belangrijkste en meest complexe om de poortjes te sluiten.

Bezoekers die iemand uit willen zwaaien of even een boodschap willen doen bij één van de winkels binnen de poortjes, kunnen met een OV-chipkaart met NS-product en voldoende saldo binnen het uur weer kosteloos uitchecken.

38 Reacties

Reageren
  1. Yo

    Nog een keer. De argumenten van de NS zijn klinkklare onzin, bullshit.

    De enige reden om mensen met een OV-chipkaart te laten reizen is het kunnen volgen van mensen en het doorverkopen van dit reisgedrag.

    Aangezien je tegenwoordig vooraf betaald en je ook een minimumbedrag aan geld op de kaart nodig hebt gaat het ook nog eens keer om geld verdienen door de NS, voordat het daadwerkelijk uitgegeven is. Zo kan er extra geld verdiend en belegd worden. Ook worden er nog steeds miljoenen verdiend aan mensen die een fout maken in het in- en uitchekproces en dat geld niet terugvragen.

    Waarom het pas echt bullshit is om de poortjes dicht te doen? Nou?

    Ja kan dus inchecken en meteen weer uitchecken. Zo kan je alsnog zwart reizen.

  2. Piet

    @Yo, wat een complot denken toch allemaal. Je staat toch wel heel negatief in het leven.
    En als je meteen uitcheckt en niet door het poortje loopt kan je later niet meer uitchecken en sta je voor een dichte poort aangezien op de meeste stations de poortjes gesloten zijn inmiddels.
    Als je het erg vindt dat ze je reisgedrag volgen en doorverkopen kan je een anonieme kaart nemen, heb ik ook en werkt prima.

  3. Alexander

    Toch lichtelijk irritant dat als ik overstap van bus naar bus op Centraal Station ik weer eerst mijn OV-chipkaart saldo moet checken als ik ff een koffie wil halen bij AH to go. Ik hoop dat AH compensatie krijgt van NS voor de klanten die het daarmee verliest.

  4. Sjaak

    @Alexander: die AH op het station is, net zoals de meeste winkels op het station, van NS. Franchise heet dat.

  5. cas

    Weet je wat ook leuk is, overstappen van een internationale reis naar lokale trein… Kom je in utrecht aan, moet je eerst uit het station om weer te kunnen inchecken…. Waarom ook geen incheck paaltjes op de perrons….
    Het is gewoon mislukt en translink die lach het hardste.

  6. Theo

    Als ze maar wachten met die sluiting tot de doorgang naast het station weer open is.

  7. Vincent

    @ Alexander – je weet dat er een AH To Go aan de buitenzijde van de stationshal zit? Inchecken is nergens voor nodig.

  8. Bart

    @Alexander. Daarvoor is er een AH ToGo aan de buitenkant van het station, dan hoef je de stationshal niet meer in

  9. Danny

    @Alexander Aan de buitenkant van het station is ook een AH to Go, zo hoef je dus niet in te checken en kan je toch een koffie scoren.

  10. Jhoke

    Gelukkig heeft Utrecht een zijstraat voor iedereen die het station wil passeren zonder in te checken, waar ook een AH-to-go, een Bruna, enz. gevestigd zijn. Maar die was vorige week aan een kant afgesloten wegens verbouwing. Zolang dat is afgerond, kunnen de poortjes natuurlijk nog niet dicht.

  11. Gregor

    Goede actie van de NS. Niemand heeft hier last van, want je kunt gewoon nog je kop koffie halen en iemand uitzwaaien. Dit is nou zo’n maatregel waarvan ik denk, waarom niet een halve eeuw geleden? Dan waren de problemen in het OV (agressie, zwart rijden, vandalisme etc.) veel eerder opgelost. Prima!

  12. Michael

    Heerlijk vind ik het, kritiek lezen en leveren, liefst opbouwende.
    Het gezever over die OV-kaart komt me echter zo de strot uit. Hou toch op man!
    Sorry, dit was niet opbouwend.

  13. Simon

    Alexander, er bevindt zich ook een AH-to go buiten de incheckzone, aan de stadskantoorzijde.

  14. Pauline

    Waarom heeft NS 55 jr geleden poortjes afgeschafd. Nu heeft het veel leed treinreiziger gekost, veel criminaliteit, veel getraumatiseerd personeel of reiziger en veel geld om een systeem af te breken en dan nu weer op te bouwen.

  15. peter R

    @Yo Als je bij AH boodschappen doet en daar gaat pinnen, moet er ook eerst genoeg saldo op je bankpas staan. O jee, daar maak je de bank rijk mee… Kortom, zo gek is het dus niet dat je een positief saldo moet hebben voordat je gaat reizen.

  16. Yo

    @ Piet

    1) Dat is geen complotdenker, maar de waarheid.

    2) Je punt klopt niet. Je kan wel degelijk gelijk na binnenkomst uitchecken en dan zwart reizen. Naar een station dat geen poortjes heeft natuurlijk, maar ook naar een station dat wel poortjes heeft, je kan daar dan natuurlijk achter iemand aanlopen door de poortjes heen, je kan de noodknop gebruiken om de poortjes open te maken (dan gaat er alleen maar een oranje lampje branden en gaan er wat piepjes af; het is niet voor niets dat de poortjes nu vaak in de gaten gehouden worden door minimaal een man of twee aan spoorwegpolitie> als die nu toch ineens nodig zijn om de veiligheid te garanderen, wat is dan het extra nut van die poortjes?) en bij stations waar ook nog palen staan, naast poortjes (vaak stations waar andere vervoerdes komen en waar je dus moet overstappen van vervoerder), kan je daar weer inchecken en vervolgens bij de poortjes uitchecken. Dat kost je niks, want het is dan het annuleren van de check in. Het kan allemaal.

    Het punt is, zwart reizen kan nog steeds, net als vroeger. Alleen als je betrapt wordt door een mens in dienst van de NS, wordt je pas betrapt.

    3) Anoniem een anonieme kaart kopen kan niet, want je kan die anonieme kaart alleen maar aanschaffen met je bankpas, waardoor je gegevens alsnog bekent zijn en bij de NS alsnog aan je anoniem kaartgevels gekoppeld zijn. Je bent dan nog steeds volledig te traceren.

  17. Yo

    @ Peter R.

    Je vergeet alleen dat door dat minimale saldo je veel meer geld uitgeeft dan de reis kost, sowieso een tientje extra. Dit in tegenstelling tot de kaartjes. Dat tientje ben je altijd kwijt, dat vergeet je. Tenzij je het saldo volledig opmaakt en je daarna nooit meer met de trein reist, maar dat geldt niet voor veel gebruikers van de kaart.

    Koop je wel losse kaartjes, betaal je een extra heffing, omdat je losse kaartjes koopt? Die heffing slaat ook nergens op.

    Maar mijn punt was dat zwart reizen nog steeds gewoon mogelijk is en dat de argumenten die de NS bewezen bull shit zijn. Maar goed, slaap zacht verder……

    De ware reden dat geweld en vandalisme zijn teruggedrongen is de extra inzet van spoorwegpolitie (die dus nu o.a. de poortjes in de gaten houden).

    We hebben dus en poortje sen spoorwegpolitie, terwijl die laatste de bewezen terugdringen van geweld en vandalisme is. Je mag dus zelf gaan nadenken waar die poortjes nu eigenlijk precies voor bedoeld zijn. Daarnaast spring je er, als er geen spoorwegpolitie in de buurt is, zo overheen, dat ook nog eens een keer.

  18. Herman

    Daar gaan we weer….
    Voor diegene die niet willen, er is een prachtige, overdekte en snelle passage waar je zonder in- en uit te chekcen het spoor kan oversteken. Ook op deze passage de nodige winkels.

    Wil je winkel vrij oversteken dan moet je wat omlopen en kun je via de Moreelsebrug, als toetje krijg je fantastisch mooi uitzicht.

    Kortom niets aan de hand!

  19. Scherpschutter

    Geen enkel bedrijf ter wereld dat afhankelijk is van van de gunst van de klant in een vrije markt van vraag en aanbod haalt het in de harses om klanten verplicht gebruik te laten maken van een falende dure digitale pas, waarmee de klant niet alleen volledig in zijn reisbewegingen kan worden gevolgd en nu dus ook in de bewegingsvrijheid belemmerd wordt, maar ook in iedere stap van het proces financieel benadeeld wordt.

    Een HEMA waar u alleen met een digitaal HEMA pasje binnenkomt die u eerst moet kopen, waarna de HEMA dankzij diezelfde pas precies weet wat u kocht, wanneer, hoeveel en u bovendien een extra bedrag in rekening brengt als u niet tijdig het filiaal weer verlaat of überhaupt uitcheckt. Dit terwijl de prijzen jaarlijks maar blijven stijgen en stijgen en producten even slecht beschikbaar blijven als altijd. Ziet u het voor u?

    Dit soort zuivere klantenhaat en bovendien gevaarlijke volgmechanismes vindt je werkelijk alleen bij door de overheid ‘geleide’ organisaties. Er is geen enkel zinnig argument waarmee dit soort privacy-gevaarlijke zwendelarij moreel te legitimeren is. Het is allemaal bullshit. “Verhoogd veiligheidsgevoel bij de reizigers”. Neem uw grootje in de maling met dit soort onzin.

    Vervoer behoort de vrije markt toe!!

  20. Alexander

    Thx iedereen voor het wijzen op de AH to go aan de buitenzijde (die ik ‘s avonds helaas vaak gesloten aantref)! Maar voor veel van de andere winkels geldt mijn punt nog steeds.

  21. Cico

    @Piet: Complotdenken? Man, dit is hoe het bedrijfsleven al 10 jaar werkt met persoonsgegevens. Zie Facebook, Google. Die verkopen jouw gegevens door als marketingtool.

    Tenzij het in je eigen privésfeer komt, natuurlijk. Bijvoorbeeld: niemand wilt een kastje in zijn auto monteren zodat je overheid je kan volgen. Voor rekeningrijden, of je de verzekering wel hebt betaald, etc. Maar een privaat bedrijf die jouw reisgegevens in het OV kan volgen, geen enkel probleem! We hebben niks te verbergen toch? De NS heeft al een aantal keer de reisgegevens aan derde partijen gegeven. Een keer uit commercieel motief, een andere keer om frauderende studenten op te sporen. Nobel zeg! Wat toevallig dat de NS ook daar weer dubbel aan verdient.

    De kosten van de OV-chip liggen ook bij de klant, zowel dat verplichte saldo als de boetes voor de extra handeling die de pas van de reiziger vraagt (uitchecken). Een saldo op je OV-chip vergelijken met het saldo van je bank is de omgekeerde wereld. Dan doe je net alsof de bank jou wat geld gunt, terwijl het toch echt je eigen geld is dat de bank beheert (zodat zij het kunnen investeren). Het is dan wel zo netjes dat je een sleutel (bankpas) krijgt om volgens afspraak bij je eigen geld te kunnen, anders is het diefstal.

    Zwartrijden tegengaan is in het voordeel van de NS, niet van de reiziger. Ja, ze gooien het natuurlijk op ‘verbeterd veilig gevoel’, want meningen ‘meten’ is zo subjectief als mooi weer.

    Gaat het nu allemaal sneller? Nee, tenzij je steeds een afzonderlijk kaartje kocht.
    Is het goedkoper geworden? Nee, het is nog duurder geworden.
    Gaat de routing door de hal efficiënter? Nee, iedereen loopt automatisch naar dat bredere invalidenpoortje dat openstaat om in- en uit te checken.
    Is de stationshal gebruiksvriendelijker? Nee, even een vergeten brood bij de AH togo halen: in- en uitchecken. Bij geen saldo: steek dat ontbijt maar in je h*l.

    Uiteraard wordt ik nu uitgemaakt voor azijnzeikert of iets dergelijks. Maar soms is er wat tegengas nodig als iedereen weer juichend iets nieuws binnenhaalt zonder kritisch te zijn. Want wat is nou het voordeel van dit systeem geweest voor de reiziger? Denk je nou echt dat de NS de belangen van de reiziger bedient? Die denkt 100% aan zijn eigen belang.

  22. Koen

    @ Scherpschutter

    Ik begrijp werkelijk niets van wat je zegt.
    Door de overheid geleide organisaties? De overheid is (enig) aandeelhouder van de NS. Niemand bij de overheid of bij de NS beweert echter dat de overheid daar de leiding heeft. Weet jij meer?
    Vervoer behoort de vrije markt toe? Ben je nu al de GVU vergeten? Slachtoffer van de vrije markt, toch? Bovendien zijn er ook op het spoor meerdere vervoerders; Syntus, Arriva, Connexxion, NS. Ja, dat gaat via concessies. Maar die gaan ‘gewoon’ over de vrije markt.
    Daarnaast kan ik je zo een handvol voorbeelden geven van bedrijven waar je alleen na registratie iets kunt kopen. Vrij succesvolle bedrijven ook. CoolBlue bijvoorbeeld. Het grootste warenhuis van Nederland. Liever een fysieke winkel? Sligro. Doet het ook niet bepaald slecht. Alleen toengankelijk met een pasje.

    Dat de NS niet altijd even goede dienstverlening levert lijkt me evident, maar je zwakt je eigen argumenten wel erg af als je dat erbij moet halen.

  23. Cico

    @Scherpschutter: volgens mij voor het eerst dat ik mij geheel in je woorden kan vinden. Alleen de vrije markt is wat irrelevant, want de NS heeft een monopolie dus er is geen andere keuze. Oh ja, de auto. In Utrecht, lol.

    Die HEMA-pas theorie die je beschrijft bestaat trouwens al: de bonuskaart. De Appie was gelukkig niet zo gewiekst als de NS dat je er een tientje op moet zetten om de kaart te mogen gebruiken. Of een hekje om de Appie in te mogen. Stel je eens voor dat iemand het in zijn hoofd haalt om een reep chocolade te jatten! Dat is toch een stukje omzetderving, maar nog veel erger: klanten worden he-le-maal angstig van dat geschreeuw van een tegenspartelende dief, iemand gooit pardoes een wagentje om, al het personeel getraumatiseerd, 3e wereldoorlog nog net voorkomen. #NS_filosofie

  24. GeeWee

    @Yo: twee weken geleden heb ik een anonieme OV-chipkaart gekocht aan het loket. Ik kon gewoon cash betalen.

  25. Michael

    Op station Utrecht zitten een aantal leuke tentjes om wat te eten/drinken. ik kom daar regelmatig ook al reis ik niet met de trein/bus, Nu moet ik binnen een uur weer weg zijn???

  26. Zonderding

    Hoe kan ik ,zonder OV-chipkaart, vanuit Utrecht naar Elders reizen?

    En hoe reizen de (vlgs. gemeente broodnodige) Tourist/Dagjesmensen vanuit
    Amsterdam naar Utrecht?

  27. koen

    Prima maatregel. Ook graag in de Noordtunnel, zijn we daar ook van die stierlijk vervelende bedelaars af.

    Enne Yo: als het allemaal zo ingewikkeld wordt om zwart te rijden (je moet bijvoorbeeld al een kaart hebben), dan zal het toch wel flink afnemen denk ik.

  28. BdV

    Ik merk dat een paar reagerenden nog weinig tot niet in het buitenland met de trein of ander openbaar vervoer heeft gereisd, of toevallig alleen in landen die nog verder achterlopen dan Nederland. Over onzin gesproken…

  29. FD

    Het is een misverstand te denken dat een station openbaar terrein is.
    Dat is het niet. Eigenaar is NS Stations en die bepalen gewoon hun eigen huisregels.
    Er is een keurige omloop buitenom gemaakt met allerlei voorzieningen zoals die Togo.
    Ondernemers binnen het station waren vanaf dag één op de hoogte van de afsluiting op termijn.

  30. Herman

    @zonderling
    Gewoon met een speciaal ticket voor toeristen of een weggooikaartje uit de automast8.

    Net zoals wij in het buitenland reizen.

  31. Ramon

    @Micheal ligt er aan welke je bedoeld. De restaurants boven zijn toegankelijk zonder inchecken. En een aantal zaken o.a Burger King en La Place hebben ook een ingang /verkooppunt aan de buiten promenade. Bovendien openen er begin volgend jaar op het nieuwe stationsplein een aan zaken. Namelijk Vapiano, Five Guys, TGI Friday en Manneke Pis

  32. Erik

    @Michael:
    De tentjes boven zitten buiten het poortjesgebied.

  33. G.H.

    @Zonderding:
    1. Door een los kaartje te kopen, waarmee u ook door de poortjes kunt.
    2. Door een los kaartje te kopen, waarmee men ook door de poortjes kan.

  34. Harry

    @Cas: Die kaartcheckpaaltjes voor het overstappen naar een internationale trein en andersom zitten wel degelijk op alle perrons waar de internationale treinen stoppen. Non-argument dus.

  35. Thijs

    @cas: Die paaltjes op het perron staan er gewoon hoor. Precies bedoeld voor internationale reizigers.

  36. Ted Danson

    @Scherpschutter: de pas faalt niet. Je papegaait je politieke voorbeeld gewoon na: als iets je niet bevalt roep je FAILING zonder enige onderbouwing, en denkt dat mensen zich dan bij je mening aansluiten.

    Wat een liefhebber van optreden tegen privacyschendingen ben je trouwens, dat verbaast me, vooral gezien je liefde voor de vrije markt en partijen als Klépierre en huisjesmelker Van Hooijdonk, en je idee dat bedrijven helemaal nooit ergens in beperkt dienen te worden. Voegt een hele nieuwe dimensie toe aan je toch wel eenzijdige praat, leuk om te lezen.

    Jij kan trouwens in je auto met V8-motor ook uitstekend gevolgd worden in je reisbewegingen, maak je alsjeblieft geen illusies. Ik geloof er niks van dat jij in een analoge, gps- en verbindingsloze auto wil rijden waarvan de fabrikant geen enkel belang heeft bij alle info die je onbedoeld voor ze verzamelt. Selectieve verontwaardiging, oftewel neem uw grootje in de maling met dit soort onzin.

  37. Scherpschutter

    @Cico 20/9/2017 – 13:31

    U bent niet verplicht om een AH bonuskaart te gebruiken, Cico.

    @Koen 20/9/2017 – 13:27

    Voordat ik verder met u in gesprek ga: kunt u mij vertellen wat een vrije markt is? Ik denk van niet namelijk en vind het wel belangrijk dat we het allebei over hetzelfde hebben. Voorbeeld: waar sprake is van een concessie (een vergunning van de overheid die anderen uitsluit) kan geen sprake zijn van een vrije markt. Intrinsiek tegenstrijdig.

    @Ted Danson 21/9/2017 – 11:45

    1. Ononderbouwde kreet.
    2. Ononderbouwde kreet.
    3. Suggestieve onjuiste onzin.
    4. Nutteloze holle kreet.
    5. Relevantie?
    6. Moet u zelf weten.
    7. Wat moet ik hier mee?

    Alstublieft. Een antwoord op iedere zin in uw betoog. Anything else?

  38. Ted Danson

    @Scherpschutter:

    Je stelt twee vragen, waarop mijn antwoord: de relevantie van privacy heb je zelf aangedragen toen je schreef “dit soort … gevaarlijke volgmechanismes vindt [sic] je werkelijk alleen bij door de overheid ‘geleide’ organisaties.” Dat de fabrikant van je auto een overheidsorganisatie is neem ik daarbij voor kennisgeving aan.

    Wat je met de laatste zin moet: bel je grootje en vertel haar uw quasi-objectivistische geneuzel, kijken of zij er wel wat mee kan 😉

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).