Positief bijeffect coronamaatregelen: aanzienlijk minder vertraging rond Utrecht Positief bijeffect coronamaatregelen: aanzienlijk minder vertraging rond Utrecht

Positief bijeffect coronamaatregelen: aanzienlijk minder vertraging rond Utrecht

Positief bijeffect coronamaatregelen: aanzienlijk minder vertraging rond Utrecht
Vanwege de coronamaatregelen konden automobilisten vorig jaar op de Utrechtse wegen veel vaker doorrijden. Zo nam de vertraging tijdens de spits met bijna de helft af ten opzichte van 2019. Dat meldt TomTom, een fabrikant van navigatiesystemen.

Vanwege de coronamaatregelen konden automobilisten vorig jaar op de Utrechtse wegen veel vaker doorrijden. Zo nam de vertraging tijdens de spits met bijna de helft af ten opzichte van 2019. Dat meldt TomTom, een fabrikant van navigatiesystemen.

Sinds maart vorig jaar, het moment dat de eerste coronamaatregelen werden genomen, zag TomTom dat het rustiger werd op de Nederlandse wegen. “De COVID-19-maatregelen zorgden ervoor dat er nauwelijks files waren en dat vooral in de spitsuren de extra reistijd afnam. In Utrecht was dat een daling van bijna de helft (47 procent) in vergelijking met 2019”, aldus TomTom.

Gemiddeld

Over de hele linie genomen duurde een autorit in Utrecht vorig jaar gemiddeld 15 procent langer dan wanneer er geen verkeer op de weg zou rijden. Dit betekent dat automobilisten bijna 5 minuten langer deden over een rit van een half uur. In vergelijking met 2019 is dat een daling van 32 procent.

Alleen in de spits was de extra reistijd bijna 8 minuten bij een rit van een half uur. “Gemiddeld stonden automobilisten in Utrecht vorig jaar 57 uur langer stil in het verkeer tijdens de spits, dat is maar liefst 51 uur minder dan in 2019”, zegt TomTom.

Drukste

Zaterdag 18 juli was vorig jaar de drukste dag voor automobilisten rond Utrecht. Door het vakantieverkeer waren er veel files ontstaan op de Nederlandse wegen. Rond 14.00 uur stond er volgens TomTom 270 kilometer file in heel Nederland.

In 2019 waren de twee drukste momenten rond Utrecht nog op doordeweekse dagen. Dat waren namelijk donderdag 13 februari en op dinsdag 3 maart. Dit werd veroorzaakt door verschillende ongevallen.

Utrecht staat volgens TomTom op de vijftiende plek in de Nederlandse lijst met de meeste vertragingen. Bovenaan staan Haarlem, gevolgd door Den Haag en Nijmegen.

Toekomst

TomTom verwacht overigens niet dat het zo rustig blijft op de weg. Wel is volgens het bedrijf een einde aan de spits mogelijk door een gedragsverandering van mensen. Onder meer werkgevers kunnen daar een rol inspelen door het invoeren van flexibele werktijden en thuiswerken.

Uiteindelijk kan die gedragsverandering er volgens TomTom toe leiden dat de overheid de bestaande infrastructuur niet steeds hoeft uit te breiden en op die manier miljarden euro’s kan besparen.

11 Reacties

Reageren
  1. Katja

    Dus geen enkele reden voor verbreding A27, maar ja, een VVD minister van Asfalt hè…

  2. Joep

    Het is dus ook slim dat werknemers die de mogelijkheid hebben, afspraken maken met hun werkgever om zo veel mogelijk buiten de spits te rijden. Flexibel. Zie de gegevens hierboven.

    Het verschil in reistijd tussen spits en geen spits is dus maar 5- 8 minuten per reis gemiddeld?

    Wat lopen die verstokte autofanaten hier dan steeds te zeiken? 10 minuten-18 minuten extra reistijd in de spits als je 2x spits hebt op een dag? Lijkt me dat dit wel te overzien is allemaal en je kan er dus ook nog eens omheen plannen en werken, als je werkgever je die mogelijkheid geeft.

  3. cas

    @ Katja, nu is het misschien rustig, maar is geen enkele indicatie voor de toekomst. Ook voor het hele thuiswerk verhaal is het koffiedik kijken hoe het er over een jaar voor staat. Laat staan dat de werkgelegenheid/bevolking weer toeneemt.
    Er moet daar iets gebeuren, en een stukje tram of een bus gaan hier niks aan bijdragen. Zelfs 80 km/h niet want harder kan je daar al niet tijdens de spits.

  4. Mark

    @Katja, dus de lockdown gaat nog even eeuwen duren…?

    Helaas zal het overgrote deel van de mensen na de lockdown gewoon weer naar het werk of naar klanten moeten. Er zullen meer mensen thuis werken, maar dat aantal zal niet groot genoeg zijn. Daarnaast gaat Utrecht fors groeien en moet er meer verkeer via de ring gaan rijden in plaats van binnendoor. Die verbreding is dus echt noodzakelijk.

  5. Scherpschutter

    Duidelijk dat het doorlopend blijven investeren in asfalt niet alleen buitengewoon nuttig is, maar eigenlijk ook gewoon noodzaak.

    Met een deugdelijk wegennet kan dus liefst 50 tot 100 uur aan filetijd per werknemer worden bespaart. Dat zijn 1 tot meer dan 2 volledige werkweken per jaar (holy shit!) en dat is natuurlijk een ongekend onbenut economisch potentieel. Daarnaast verbetert meer asfalt in potentie ook de werk-prive balans gigantisch.

    Meer asfalt aanleggen is na enkele maanden al volledig terugverdiend en blijft hierna tot in lengte van jaren renderen. Over een periode van 5 jaar hebben we het dus over 250-500 uur. Per werknemer! Er zijn miljoenen werknemers. En dat laaghangende fruit kan allemaal geplukt worden voor nog geen paar tientjes onvestering per belastingbetaler per jaar.

    Hoog tijd om fors uit te breiden dus!

  6. Justin

    Reken maar dat er in de aanzienlijk grote en nog altijd groeiende ICT wereld er heel veel mensen (meer) gaan thuiswerken.

  7. Piet

    @Scherpschutter jij rekent lekker een kant op maar niet de juiste voor dit stukje A27. Het gaat op dit stukje om 5 minuten enkele reis per dag. Dat is dus ongeveer 10 minuten per dag moet je wel beide keren in de spits gebruik maken van dit stukje weg. De drukte is er over het algemeen maar 4 dagen(vrijdag is rustig en anders werken veel mensen maar 4 dagen) dat is dus 40 minuten per week. Dit geldt ongeveer 40 wkn in het jaar vakantieperiodes staan deze files er zelden of rijdt men er zelf niet is dus jaarlijks 1.600minuten of welgeteld iets meer dan 26 uur.

  8. Jees

    Dank je Piet dat je wederom aantoont dat heerschap Scherpschutter onzin in het rond verspreid.

    We hebben het dus over 1/4 van zijn uit de duim gezogen cijfers.

    Die max. 10 minuten per dag die mensen alleen maar extra besteden aan hun reis als ze 2x in de spits reizen (doen niet zo heel erg veel mensen), is tijd die mensen ook wel verspillen als ze geen vertraging hebben/ niet in de file staan.

    Tijd dat je gedachteloos voor je uitstaart of even in gedachten verzonken bent, of die 2 liedjes die je even luistert. Die je dus ook luistert als je vertraging hebt. Dat nadenken gebeurd natuurlijk ook tijdens korte tijdelijke stilstand in het verkeer. Of je doet net even rustiger boodschappen of treuzelt op weg naar de kinderopvang of de supermarkt.

    Heerschap Scherpschuttert maakt nog een 2e, al dan niet bewuste, fout. Reistijd valt zeer zelden tot nooit onder de baas zijn tijd, behalve voor installateurs en transporteurs bijv.. die op weg zijn. Echter zijn de meeste werknemers op weg naar werk of op weg terug van werk. Eigen tijd dus. Pakketmedewerkers mogen meer dan 15 minuten stilstand bijv. al niet als werktijd schrijven.

  9. Naam

    @Scherpschutter: Een “5 minuten vertraging” file verdwijnt al als er een paar procent minder auto’s is.

    Daarom lost wegen verbreden zulke files in het algemeen niet op. Een deel van de mensen die nu 5/10/… minuten eerder/later van huis gaan (en dus, bijvoorbeeld, de kinderen iets vroeger dan nodig bij school afzetten) om de ergste file te vermijden zal dat na wegverbreding niet meer doen, maar meer de piek opzoeken. Gevolg: minder uren file, maar meer rijbanen file en dus gemiddeld ongeveer evenveel vertraging. Daarnaast nog minder benutting van de wegcapaciteit.

  10. Nina

    Ik ben heel benieuwd wat dit met de luchtkwaliteit in de stad Utrecht doet. Zijn daar cijfers van?

  11. Piet

    @Nina, exacte berekeningen zijn daar niet van te maken maar deze cijfers zijn er zowel positief als negatief voor alle varianten een beetje zoals @Scherpschutter zijn kant uitrekent maar niemand die in een glazenbol/toekomst kan kijken
    Mijn idee is dat eer dat deze verbouwing klaar is ongeveer 2030 op z’n vroegst een behoorlijk deel van het wagenpark elektrisch is en daarmee lokaal niets uitstoot en de overige voertuigen nu ongeveer geproduceerd worden en met de huidige technieken toch echt een stuk schoner zijn dan wat nu rond rijdt.
    Maar ook het autonoom rijden zal de komende jaren een behoorlijke stap voorwaarts nemen wat een positief efficiency effect zal hebben op het weggenet. Dus eer dat de 2 miljard is uitgegeven is het gebleken dat het niet meer nodig was.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).