PostNL vervangt in Utrecht dagelijks 20 ritten van dieselbestelauto’s door bezorging met elektrische bakfietsen en kleine elektrische voertuigen. Met deze voertuigen bezorgt het bedrijf zakelijke post bij bedrijven en worden ruim 150 brievenbussen in de stad geleegd.
In de avond wordt een deel van de pakketten bezorgd met de elektrische bakfiets. In Leeuwarden en Amsterdam doet het bedrijf dit al langer.
De elektrische bakfiets is in drukke binnensteden vaak sneller dan de auto. Door de inzet van elektrische bakfietsen vervangt PostNL dagelijks 20 autoritten. In de binnenstad van Utrecht is een speciaal fietsoverslagpunt waar vanuit wordt bezorgd.
Bij het legen van de brievenbussen en het halen en brengen van grote aantallen zakelijke post zette PostNL eerder bestelauto’s in.
5 Reacties
ReagerenWel op de rijbaan hoop ik. Niet passend op het fietspad ondanks de ” bakfiets ” benaming.
Supergoed plan! Maar dan hopelijk niet in de fietsspits want de fietspaden zijn al zo vol.
Eindelijk! Ik zie dit al een paar jaar in Spanje, werkt optimaal.
Levensgevaarlijke dingen zijn deze motorisch aangedreven minivrachtwagentjes. Er zit een behoorlijk sterke motor op en die krengen hebben ook een behoorlijk groot gewicht. De combinatie van snelheid en hoog vulgewicht maakt dat deze motorfietsen een behoorlijke kinetische energie hebben waarmee je aardig wat kinderbeetjes mee kan verbrijzelen. Ze horen wat mij betreft niet op de overvolle fietspaden.
DHL experimenteert er ook al enige tijd mee. Zo’n karretje van hun blokkeert ook meteen het hele fietspad op de Amsterdamsestraatweg zodat er geen fietser meer langs kan.
Zag deze al een paar keer op de Catharijnesingel deze en vorige week.
Testritjes?