Primeur voor Utrecht: deelauto’s gaan op grote schaal energie opslaan Primeur voor Utrecht: deelauto’s gaan op grote schaal energie opslaan

Primeur voor Utrecht: deelauto’s gaan op grote schaal energie opslaan

Primeur voor Utrecht: deelauto’s gaan op grote schaal energie opslaan
Utrecht gaat op grote schaal deelauto’s gebruiken als batterijen die energie terug kunnen leveren aan het net. Er komen 500 elektrische deelauto’s bij. De gemeente Utrecht is de eerste in Europa die de techniek op deze schaal gaat toepassen. Elektrische auto’s worden al langer gezien als een mogelijke uitkomst in de energietransitie en deelauto’s als een oplossing voor het gebrek aan ruimte in de stad.

Utrecht gaat op grote schaal deelauto’s gebruiken als batterijen die energie terug kunnen leveren aan het net. Er komen 500 elektrische deelauto’s bij. De gemeente Utrecht is de eerste in Europa die de techniek op deze schaal gaat toepassen. Elektrische auto’s worden al langer gezien als een mogelijke uitkomst in de energietransitie en deelauto’s als een oplossing voor het gebrek aan ruimte in de stad.

In vaktermen heet het bidirectioneel laden: je auto opladen vanaf het stroomnet, maar ook het stroomnet weer van energie kunnen voorzien met je auto. De elektrische auto dient daarbij als opslag voor overtollige energie in het stroomnet, bijvoorbeeld tijdens piekbelasting. Wanneer er te weinig groene stroom op het net is, levert de auto weer energie terug.

Naast dat er op meer momenten groene stroom gebruikt kan worden, helpt het opslaan van energie ook de netcongestie tegen te gaan. Het is niet de eerste keer dat deelauto’s hiervoor worden gebruikt. Een jaar geleden begon een vergelijkbaar project met 300 voertuigen.

Samenwerking

Met het project slaan de Gemeente, MyWheels, We Drive Solar en Renault de handen ineen om met 500 deelauto’s de opslagcapaciteit van de stad te verhogen. Renault levert de auto’s en MyWheels beheert de vloot. We Drive Solar zorgt voor de speciale laadpalen die het terugleveren mogelijk maken. De 500 auto’s zouden 10 procent van de benodigde flexibele opslag voor de stad moeten bieden.

Wethouder Eva Oosters van Milieu en Duurzaam Vervoer is blij met de samenwerking. “Met dit initiatief laten we zien hoe gedeelde mobiliteit en slimme technologie samen de energietransitie kunnen versnellen”, zegt ze. “Met de inzet van elektrische deelauto’s creëren we duurzame, zelfvoorzienende wijken en maken we ruimte vrij voor groen en leefbaarheid in de stad.” De wethouder hoopt dat dit een begin kan zijn van veel meer innovatieve samenwerkingen in Europa.

De CEO van MyWheels, Laurens van de Vijver, zegt dat gebruikers van de deelauto’s zich geen zorgen hoeven te maken over lege batterijen. “Op basis van reserveringen zorgen we dat de deelauto’s voldoende energie hebben om rond te rijden, terwijl we de overige capaciteit inzetten om het lokale energienet op piekuren te ondersteunen.”

Energietransitie

Een van de grote problemen waar de energietransitie, de overgang van fossiele naar groene energie, tegenaan loopt is het opslaan van energie. Zonnepanelen leveren alleen stroom op als de zon schijnt, en windmolens alleen als het waait. Op bepaalde piekmomenten, wanneer het bijvoorbeeld waait of de zon schijnt, kan het aanbod hoger zijn dan de vraag. Dan is het handig om de overige stroom op te slaan, voor wanneer het windstil en donker is. Nu is Nederland in het donker nog voor een groot deel afhankelijk van fossiele energie.

Alleen is het opslaan van grote hoeveelheden energie een uitdaging door een gebrek aan batterijen en andere manieren van opslag. Maar ook elektrische auto’s hebben een grote batterij, en kunnen daarmee een uitkomst bieden. Nu zijn er nog weinig auto’s die ook stroom terug geven aan het net. Dit komt door een gebrek aan de juiste laadpalen, of omdat autofabrikanten dat nog niet mogelijk maken.

24 Reacties

Reageren
  1. bureaulesswatts

    Hou vast rekening met een verhoging van de WOZ wederom met enkele 10tallen procenten.

  2. Stadsie

    Hopen dat niemand een auto huurt tijdens het piekmoment.

  3. Adriaan

    Op zich een goed initiatief. Ik hoop dat de beschikbaar komende informatie ergens openbaar wordt gedeeld. Er zit immers ook publiek geld in deze proef.
    Ik ben benieuwd naar het ‘bonus-malus-systeem’ om mensen te stimuleren op piekmomenten de auto daadwerkelijk aan de paal te hebben, opdat hij ook energie kan leveren.
    Na 30 jaar ‘rondlopen in de industrie’ word deze ingenieur wel wat lacherig van de wethouder haar citaat over zelfvoorzienende wijken. Het streven is goed, echter dat getuigt niet van inzicht in elektrische vermogens die nodig zijn om de BV NL 24/7 van energie te voorzien. Die mis-match van te weinig duurzame energie door grauw en windstil weer is zeker 2-3 maanden per jaar, daar kan geen autoaccu tegenop. Of je moet alle 500 auto’s in 1 wijk parkeren….

  4. Kees Truijens

    Mooi idee. Ik vraag me wel af wat je aan een deelauto hebt als de batterij deels ontladen is.

  5. wollie

    primeur?

    (Lomboxnet… We drive solar…)

  6. Koel Hoofd

    Komen er dan weer parkeerplaatsen terug?
    Denk namelijk niet dat mensen het gaan pikken dat hun parkeerplaats wordt afgenomen en vervangen voor een deelautoparkeerplek…

  7. Piet

    MYWheels is gewoon een BV met winstoogmerk dus laten we het vooral geen deelauto’s noemen maar huurauto’s. Op hun eigen website(algemene voorwaarden) noemen ze het ook een huurvergoeding. Er zit helemaal niks nobels aan deze organisatie die is er niet om te delen maar om winst te maken en deelauto vermoed iets anders.

  8. utrechtsch

    Gaan er dan 500 parkeerplekken verdwijnen?

  9. Statler

    Uitstekend initiatief. Ben sowieso niet tegen deelgebruik. Wel tegen de benaming. Het is een huurvorm.

  10. Jasper

    Mooie ontwikkeling. De Renaults die meedoen zijn de nieuwe Renault 5 & 4! 🙂

  11. FH

    Idd commerciele verhuur, nu zelfs van accu’s gecamoufleerd als auto (want leeg als iemand wil huren), nb electriciteit op kernenergie etc etc. Geachte Raadsleden, we sparen graag onze eigen lucht ed, ons geld is niet voor ondoordacht hobbyisme.

  12. Otto

    Goed initiatief was deze coalitie die vooruit denkt !,Wat een contrast met onze regering die de alleen korter termijn kan denken.
    Terecht trots dat Utrecht vooruit loopt !

  13. Koel Hoofd

    @Adriaan
    Alfa’s en techniek… het zou verboden moeten worden.

  14. Ronald

    Als het net zo’n succes wordt als in Wisselspoor. Daar stonden ooit twee huurauto’s van We Drive Solar in de garage als ‘wijkbatterij’. Het was minister De Jonge die de feestelijke opening mocht verrichten. Enkele maanden later waren de auto’s weg, en ze zijn nooit meer teruggekomen. Als de auto’s zelden verhuurd worden, zijn het dure batterijen.

    Overigens is het ook vrij nutteloos. De maanden in het jaar dat de warmtepompen enorm veel stroom verbruiken zijn dezelfde maanden als dat de zonnepanelen vrijwel geen stroom opwekken. En de zomerstroom bewaren tot in de winter is zelfs met 500 auto’s schier onmogelijk.

  15. Toine Goossens

    Scherp @Piet,

    Huurauto’s, die bestaan al 100 jaar. Alleen de plek waar die staat is innovatie.

  16. Esther

    Uitstekend initiatief! Ik maak met veel plezier gebruik van deze deelauto’s! Het zijn mooie fijn rijdende auto’s en veel goedkoper dan een eigen auto met jaarlijks onzekere onderhoudskosten van een nieuwe distributieriem tot nieuwe banden. Zo verbeteren we de luchtkwaliteit en gezondheid in Utrecht en sponsoren we minder dictators als Poetin, Iran en Hamas.

  17. Pee

    Geen schijn van kans als je alles op een rij zet.

  18. Piet

    @toine, dit is geen innovatie maar slim ondernemerschap.
    Bijvoorbeeld Hertz, Europcar en bijvoorbeeld Sixt moeten als verhuurbedrijven parkeerruimte huren op privetereinen en parkeergarages.
    We drive solar en Mywheels met hetzelfde winstoogmerk mogen onder de noemer DEELauto blijkbaar gebruikmaken van de openbare ruimte.

  19. Realist

    @Esther. Elektrische auto’s hebben geen distributieriem. Daarnaast behoort een distributieriem in de meeste gevallen niet tot het jaarlijkse onderhoud. Iran en Hamas zijn ook geen dictators, de leiders daarvan misschien wel.

  20. Toine Goossens

    Niet scherp @Piet,

    Ondernemerschap staat en valt met innovatief denken. Soms, zoals de burger van Lombok die met het experiment om bidirectioneel te (ont)laden begon, ziet zelfs de gemeente dat in.

  21. laminar

    @bureaulesswatts:
    …verhoging van de WOZ WEDEROM met ENKELE 10TALLEN PROCENTEN…
    Belachelijke onzin en stemmingmakerij!

  22. Nina

    Stop toch met ons gemeenschapsgeld stoppen in doekjes voor het bloeden en wacht op technologische innovaties die centraal worden opgepakt.

    Allemaal weggegooid geld, net als warmtepompen, waar een paar mensen rijk door worden ten koste van de portemonnee van burgers.

    Ondernemerschap subsidiëren = subsidie via de winst terughalen. Subsidie is alleen voor het opstarten en niet om op langere termijn zakken te vullen, zoals met de terugleververgoeding van zonnepanelen betaald door mensen zonder zonnepanelen.

    Verder raar dat deze bedrijven nu al weten dat de auto’s niet allemaal zijn verhuurd op piekmomenten in het elektriciteitsnet. Staan die auto’s soms de meeste tijd onbenut in de openbare ruimte? Wie trapt hier in, zeg 🙄

  23. laminar

    Wat wordt hier toch veel ongefundeerde zelfs domme uitspraken gedaan! Zo jammer dat zoveel mensen zonder enige kennis van zaken op dit soort forums zitten te brallen.

  24. Nina

    @ laminar
    In twee jaar tijd al bijna 10% erbij in mijn geval en volgend jaar weer een verhoging, dus ja.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).