Primeur voor Utrechtse Cartesiusdriehoek: eerste met bidirectioneel ecosysteem Primeur voor Utrechtse Cartesiusdriehoek: eerste met bidirectioneel ecosysteem

Primeur voor Utrechtse Cartesiusdriehoek: eerste met bidirectioneel ecosysteem

Primeur voor Utrechtse Cartesiusdriehoek: eerste met bidirectioneel ecosysteem
Cartesiusdriehoek is een van de plekken waar nieuwe woningen moeten komen.
Utrecht wordt de eerste stad en regio te wereld met een zogenoemd bidirectioneel ecosysteem. Bij zo’n systeem worden elektrische deelauto’s op grote schaal ingezet om duurzame energie op te slaan. Daarover ondertekenden Hyundai deze week een samenwerking met verschillende partners: het consortium van de Cartesiusdriehoek, ontwikkelaars MRP en Ballast Nedam Development en We Drive Solar. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven, wethouder Eelco Eerenberg en gedeputeerde Huib van Essen waren ook aanwezig.

Utrecht wordt de eerste stad en regio te wereld met een zogenoemd bidirectioneel ecosysteem. Bij zo’n systeem worden elektrische deelauto’s op grote schaal ingezet om duurzame energie op te slaan. Daarover ondertekenden Hyundai deze week een samenwerking met verschillende partners: het consortium van de Cartesiusdriehoek, ontwikkelaars MRP en Ballast Nedam Development en We Drive Solar. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven, wethouder Eelco Eerenberg en gedeputeerde Huib van Essen waren ook aanwezig.

Het is dus de bedoeling om van Utrecht de eerste bidirectionele regio ter wereld te maken, ook wel vehicle to grid (V2G) genoemd. Op deze manier kan je een elektrische auto opladen met duurzaam opgewekte energie door zonnepanelen.

“Deze termen zullen niet elke Nederlander meteen duidelijk maken hoe belangrijk deze ontwikkeling is”, zei Van Veldhoven. Maar het op- en ontladen is volgens haar essentieel voor de ontwikkeling van elektrisch vervoer en het slim gebruiken van ons energienetwerk. De partijen zetten hiermee een nieuwe standaard, zegt de staatssecretaris.

“Dat past helemaal bij Utrecht, dat al jaren koploper en kampioen autodelen is”, vervolgt Van Veldhoven. “Deze overeenkomst betekent uiteraard ook goed nieuws voor de inwoners van de stad, voor de luchtkwaliteit en voor ons klimaat. Met meer deelmobiliteit door het vehicle to grid-laden maken we bestaande en nieuwe wijken mooier en schoner. Met meer ruimte door minder parkeerdruk, met betere en betaalbare bereikbaarheid en met een bijdrage aan de noodzakelijke energietransitie.”

Fors opschalen

In regio Utrecht zal een proeftuin gemaakt worden door lokale energieopwekking te koppelen aan het slim opladen van elektrische auto’s. Het concept wordt Smart Solar Charging genoemd en vormt volgens de betrokken partijen “de basis voor het upgraden naar grootschalige implementatie van een toekomstige energiemarkt”.

Automerk Hyundai komt dit jaar met de eerste AC-bidirectionele auto op de markt. “Deze auto geeft de mogelijkheid om de inzet van bidirectioneel laden fors op te schalen. Utrecht heeft hiervoor de infrastructuur, de kennis en de juiste partners beschikbaar […]”, schrijft ontwikkelaar Ballast Nedam. “Deze samenwerking zal zorgen voor een forse opschaling van elektrische deelauto’s om te beginnen in Utrecht.”

De Cartesiusdriehoek wordt een nieuwe buurt met in totaal zo’n 2.800 woningen. Het moet een ‘gezonde wijk’ worden met verschillende typen duurzame woningen. Er komen honderden sociale huurwoningen en middenhuur woningen. Ook komen er onder andere weinig auto’s en bewoners van de wijk gebruiken straks vooral de (elektrische) fiets, het openbaar vervoer en elektrische deelauto’s om op hun plaats van bestemming te komen.

Gekoppelde berichten

12 Reacties

Reageren
  1. Karla

    Electrische HUURauto’s, he? Delen impliceert gratis maar dat is het niet. Overigens prima principe hoor, maar wel graag het correcte woord gebruiken.
    Fijn dat de lucht hiermee schoner wordt!
    Nu nog houtstook en barbecuen verbieden. Volgens mij zijn de blauwe walmen die daar vandaan komen slechter voor de gezondheid dan uitlaatgassen, die ruik ik zelden meer in de binnenstad, behalve als er een oude bak, een scootertje of zo’n Amerikaanse knormobiel met een verbruik van 1:1 langsrijdt.
    Ik vind ze in elk geval veel hinderlijker want houtstook en BBQ ruik je ook in je woning als je pech hebt.

  2. Koel Hoofd

    “Dat past helemaal bij Utrecht, dat al jaren koploper en kampioen autodelen is”
    Ik zou de onderbouwing van die bewering wel eens willen weten. Misschien hebben ze om de cijfers op te pimpen wel alle huurauto’s wel meegeteld.

    “Deze overeenkomst betekent uiteraard ook goed nieuws voor de inwoners van de stad, voor de luchtkwaliteit en voor ons klimaat. ”
    Natuurlijk, Utrecht gaat het wereldklimaat wel even redden…

    “Ook komen er onder andere weinig auto’s en bewoners van de wijk gebruiken straks vooral de (elektrische) fiets, het openbaar vervoer en elektrische deelauto’s om op hun plaats van bestemming te komen.”
    Mensen laten zich niet dwingen!

    Immers, men had al giga problemen met de avondklok omdat dit hun vrijheid inperkte. 95.000 corona boetes voor mensen die betrapt zijn, dat betekend dat er 1 miljoen mensen niet betrapt zijn.
    Mensen op locatie A hun vrijheid in mobiliteit afpakken geeft alleen maar parkeeroverlast op locatie B omdat je mensen niet kan verbieden om een auto te kopen. Je kan wel auto bezit/gebruik duurder maken waardoor het alleen nog maar voor de rijken is. Dat vergroot de kloof tussen arm (milieu ontlastend) en rijk (zwaar milieu belastend) nog veel meer!

  3. HArry

    Volledig van het padje en geschikt voor een GGZ instelling.

    Reputatie, beeldvorming en marketing.

    De waarheid is een keuze en doet er niet meer toe.

  4. OnzeTaal

    Ter wereld, niet te wereld. Mvg

  5. Pee

    In theorie wel te verstaan,de praktijk zal heel andere dingen tonen .

  6. Angelique

    Kan iemand van de organisatie misschien ook uitleggen wat bidirectioneel laden is?
    Een auto opladen met zonnepanelen is toch niets nieuws?

  7. cas

    @ Koel Hoofd, daarom ben ik er voor dat mensen die op 1 van deze adressen staan ingeschreven ook geen enkele auto op hun naam mogen of kunnen zetten.

    Dit is nieuwbouw dus geen opgelegde beperking, maar een keuze met het wonen op die locatie.

  8. Jack

    En voor het eigen aanzien laat men achterwege hoe vervuilend de produktie van de accu’s van elektrische auto’s is en hoeveel mensenleed ermee gepaard gaat.

  9. Wouter

    @angelique: De auto kan ook stroom terug leveren. Hierdoor wordt de auto een batterij voor het elektriciteitsnet. Hierdoor kan de productie capaciteit van duurzame energie beter worden benut, waardoor er minder windmolens en zonnepanelen nodig zijn.

    Doordat het opladen van auto’s tegenwoordig enorm snel gaat en je een deel auto veelal vooraf reserveert hoef je ook niet bang te zijn dat je met een lege accu zit als je weg wil. Daarnaast weet ik uit ervaring dat WeDriveSolar de beschikbaarheid van auto’s voor bestuurders prioriteit geeft.

    @koel hoofd
    2 seconden met google: Rijkswaterstaat geeft cijfers en noemt Utrecht en Amsterdam als koplopers. https://rwsduurzamemobiliteit.nl/kennis-instrumenten/toolbox-slimme-mobiliteit/auto/factsheet-autodelen/

    Leuk dat je het over vrijheid hebt. Mijn WeDriveSolar abbo is fijn omdat ik niet meer om hoef te kijken naar onderhoud, verzekeringen, etc. Tegelijk behoud ik mijn vrijheid van mobiliteit: als ik een auto nodig heb pak ik de deelauto. Binnen een jaar nadat ik er mee begon heb ik daarom mijn auto verkocht. Voor mij is dat juist vrijheid.

    Voor mij is het ook een vrijheid om de keuze mogelijkheid te hebben om in een wijk te gaan wonen waar de straat niet vol staat met stilstaand blik, en er daardoor meer ruimte is voor groen.

    “Mensen laten zich niet dwingen”
    Dit is appels met koeien vergelijken. De avondklok werd iedereen vrij plotseling zonder inspraak opgelegd en had los van het effect op Corona niet echt voordelen… Waar lees je dat iedereen wordt gedwongen om in die wijk te gaan wonen?

    En hoezo mensen laten zich niet dwingen? Waarom ageer je er niet tegen dat iedereen tegenwoordig wordt gedwongen om in een wijk te wonen waar de openbare ruimte vooral is ingericht om de auto ruim baan te gegeven?

    Of moet ik zeggen: Juist! We laten ons niet langer dwingen door de auto eigenaren!

    Ik steun je achterliggend punt over vrijheid van mobiliteit volledig, maar individueel autobezit is daarin voor mij dus geen voorwaarde.

  10. W.H.de Groen

    Beter inversteren in (gratis)openbaar vervoer lijk mij een betere optie daar auto’s toch wel een heel destructieve impact hebben op alles wat men lief heeft.
    Ik heb mijn auto weg gegeven en wat een last is er van mijn schouders gevallen.
    Nu met de trein waarbij ik mijn opvouwfiets mee neem om ten aller tijde op de plaats van bestemming te komen.

  11. cas

    @ Goen, het OV rendeert niet en extra investeren dus ook niet. Er komt een tijd dat een groot deel van het OV weg gaat.

  12. Koel Hoofd

    @Wouter
    “Voor mij is het ook een vrijheid om de keuze mogelijkheid te hebben om in een wijk te gaan wonen waar de straat niet vol staat met stilstaand blik”
    Fietsen zijn stilstaand oud ijzer op een chaotische schroothoop waar je je nek over breekt .

    Met betrekking tot keuze vrijheid:
    Om een of andere vage reden willen er heel veel mensen in Utrecht wonen, maar worden er voornamelijk woningen gebouwd waarbij autobezit uit den boze is.
    Dat geeft een keuze: niet in Utrecht wonen en wel vrijheid in mobiliteit, of wel in Utrecht wonen en geen vrijheid in mobiliteit want met de fiets kom je niet ver en met het OV kom je nergens. Stel je werkt in Utrecht, dan wordt je gedwongen om een autoloze woning te accepteren omdat je anders niet fatsoenlijk op je werk kan komen omdat Utrecht onbereikbaar is en de NS onbetrouwbare reispartner, en woningen in omliggende echte groene gemeenten op fietsafstand nog veel duurder zijn dan hier.
    Dat is geen keuze meer maar verkapte dwang. Die bittere pil wordt groen verguld door exhorbitante (door de nepgroene politiek kunstmatig hoog gehouden) prijzen waardoor er voor menigeen (sociale huur en middenklasse) geen geld meer overblijft voor de vrijheid in mobiliteit dankzij een auto.

    Onze vrijheid wordt beetje bij beetje afgenomen dankzij het sausje van peperdure duurzame woke emotie waar je zogenaamd een warm gevoel van moet krijgen. Iedereen die dat opmerkt wordt weggezet als rechts populist, een heel veeg teken aan de wand voor de toekomst…. We hebben dat eerder meegemaakt, dat liep niet goed af en deze week gaan we dat herdenken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).