Pro-Palestijnse demonstranten houden sit-in op Utrecht Centraal en trekken door binnenstad Pro-Palestijnse demonstranten houden sit-in op Utrecht Centraal en trekken door binnenstad

Pro-Palestijnse demonstranten houden sit-in op Utrecht Centraal en trekken door binnenstad

Pro-Palestijnse demonstranten houden sit-in op Utrecht Centraal en trekken door binnenstad
Een groep pro-Palestijnse demonstranten heeft maandagavond een sit-in gehouden op station Utrecht Centraal. Vervolgens trokken de actievoerders door de binnenstad. 

Een groep pro-Palestijnse demonstranten heeft maandagavond een sit-in gehouden op station Utrecht Centraal. Vervolgens trokken de actievoerders door de binnenstad. 

Vandaag precies een jaar geleden pleegde Hamas een grootschalige aanslag in Israël, vervolgens voerde Israël vele aanvallen uit in Gaza.

Ook in onder meer Amsterdam, Groningen, Den Haag, Zwolle en Den Bosch zaten actievoerders op de grond om aandacht te vragen voor de Palestijnen.

De actievoerders verlieten het station rond 19:00 uur en liepen door winkelcentrum Hoog Catharijne, richting de Lange Viestraat en de Neude, waar het openbaar vervoer kort werd stilgelegd. Het protest eindigde rond 19:30 uur op het Domplein.

Eerder vandaag blokkeerden pro-Palestijnse demonstranten de ingang van het bestuursgebouw van de Universiteit Utrecht. Ze riepen studenten en medewerkers op om morgen, dinsdag 11.00 uur, de lessen te verlaten voor een tweede demonstratie.

 

48 Reacties

Reageren
  1. Nico

    Ik denk dat Israel nu wel heel erg geschrokken is………

  2. Scherpschutter

    Echt on-voorstel-baar dat Dijksma deze protesten (vieringen eigenlijk) niet verbiedt, tijdens de 7 oktober herdenking van de brute en wrede slachtpartij die Hamas vorig jaar in Israël beging…

    Ik heb er echt grote moeite mee om in te beelden wat er dan door je hoofd gaat als burgemeester van Utrecht en daar krijg ik eerlijk gezegd wel een beetje rillingen van. Dit is echt ijs- en ijskoud…

  3. Claire Obscur

    Als je nou de Palestijnse zaak steunt dan ga je niet hier de openbare orde verstoren maar dan boek je een enkeltje en ga je dáár op locatie helpen. Of brood uitdelen of naar het front. Het zal ongetwijfeld hier al een keer gezegd zijn.

  4. Leon

    Prima actie.

  5. R.Jansen

    De regering staat als 1 man achter Israël het volk denk hier heel anders over totaal anders zelfs, dit laat nog eens de kloof zien, voor de Palestijnse bevolking is het leed ondertussen
    ondraagelijk geworden door dagelijks vele doden en gewonden waaronder veel kinderen, de terreurdaad van Hamas was verschrikkelijk
    maar raakt op de achtergrond door de oorlogzuchtige regering van Benjamin Netanyahu om een heel.volk te straffen voor zijn falen.

  6. Ptr

    Op exact dezelfde dag dat Hamas deze oorlog begon met een slachtpartij, zo’n demonstratie?
    Dit is niet pro-Palestijns, dit is puur Jodenhaat.
    Eén voordeel, er zijn geen maskers meer.
    Degenen die het nu nog niet zien, zijn onderdeel van het probleem.

  7. Janssen

    @ SS

    De burgemeester mag een demonstratie helemaal niet verbieden op inhoudelijke gronden, alleen als er vooraf aanwijzingen zijn dat de openbare orde in het geding is of weet ik niet vooraf al duidelijk is dat er heel veel wetten overtreden gaan worden (hier niet het geval). En dat is maar goed ook. Anders ben je afhankelijk van de grillen van een burgemeester.

    Jij vindt dus dat burgemeesters op basis van inhoud iets mogen toestaan of/ danwel verbieden, hun persoonlijke mening. Een burgemeester handelt chter vanuit functie, niet vanuit de eigen mening. Zij moet de openbare orde handhaven. Jij pleit voor een dictatuur; de ene mening wel, de andere mening niet. Enge gedachte.

    Je mag dit proteest gewoon smakeloos en walgelijk vinden, dat ook met iedereen delen, dat schreeuwen, roepen, etc.. Wellicht is een meerderheid het ook met je eens. Maar iets verbieden terwijl er niets strafbaars is gebeurd kan niet en mag niet en moeten we ook niet willen, hoe verwerpelijk jij zelf ook iets vindt.

  8. Pee

    En , heeft het zin gehad.?
    Dat kunnen ze goed , zitten en hangen.

  9. Abraham Dole

    Scherpschutters, de terreuraanslag van een jaar geleden is echt vreselijk. Dat moet herdacht worden en dat moet in stilte en rust kunnen.

    Tegelijkertijd is de dood van 40.000 gazanen ook vreselijk. Hoewel het waarschijnlijk moeilijk is om op te groeien in een gevangenenkamp als Gaza zonder woede te ontwikkelen voor het Israëlisch bewind, is het merendeel van deze 40.000 slachtoffers onschuldig en slechts geboren op de verkeerde plek op aarde.

    Ook deze doorlopende moord moet herdacht worden en er moet aandacht komen voor het voortdurende wegkijken van de meerderheid in onze westerse kaasstolp.

    Het is niet ondoenlijk om het geweld van 7 oktober te veroordelen en tegelijkertijd de agressie van het Israëlisch regime te veroordelen. Daarom kan in mijn ogen deze sit-in op stations prima plaatsvinden op de dag dat ook de aanslag tegen de Israëliërs herdacht wordt.

  10. Sj

    @ss: zoals je weet gaat de burgemeester niet over de inhoud van een demo. Dus je commentaar slaat als een tang op een varken en is slechts bedoeld om de boel op te fokken. Doorzichtig.

  11. Piet Dijkstra

    De verandering van Nederland is hier duidelijk zichtbaar en ook de intollerantie naar andere groepen zal in de toekomst alleen maar gaan toenemen. Ik sta niet achter de reactie van Israel op de gebeurtenissen maar er zijn op 7 oktober veel onschuldige mensen gestorven en ontvoerd dit is een dag bij uitstek waarop de joodse mensen hun verdriet mogen laten zien en hiervoor de ruimte moeten krijgen. Ik vind dit 1 dag waarop er nou even geen protesten tegen Israel / Joodse mensen toegestaan hoeft te worden.

  12. Boogschutter

    @ Scherpschutter
    Dat er herdacht en tegelijkertijd gedemonstreerd wordt is een volkomen logisch uitvloeisel van de hopeloze situatie waarin de bevolking in de regio van het Midden Oosten zich bevindt.
    Beide volkeren, die van Israel en van Palestina lijden onnoemelijk en jet zijn de leiders en machthebbers van beide volkeren die dit leed veroorzaken. Daarom lopen woede en verdriet dwars door elkaar heen. Er bestaan gaan compartimenten voor dit soort onbeschrijfelijke ellende.
    Tot slot: het recht van demonstratie is een grondwettelijk recht.

  13. Henk

    @Scherpschutter En Israël valt niets te verwijten zeker?

  14. Luuc

    Walgelijk en angstaanjagend dat er zoveel mensen zijn die het verdriet van de slachtpartijen en verkrachtingen van 7 oktober aangrijpen om de daders te steunen.

    Ik heb de PVV altijd verafschuwd maar gebeurtenissen als deze drijven mij in rap tempo in haar handen. Genoeg is genoeg!

  15. Kaat

    Ongepast om juist op deze dag te demonstreren. Daarnaast zie liever een protest tegen alle bloedvergieten in de wereld. Er is zoveel leed zonder dat we daar ook maar een woord over lezen.

  16. Scherpschutter

    @Boogschutter 09:19

    Helemaal eens met al uw zinnen (etatisme is nu eenmaal levensgevaarlijk) met uitzondering van de laatste zin. Er bestaat geen demonstratierecht. Er bestaat een demonstratieprivilige van staatswege. Dijksma kan elke demonstratie verbieden die ze maar wil. Als er nou één is die ze had moeten verbieden, dan is het deze wel. Gisteren was een herdenkingsdag. Op de Nederlandse herdenkingsdagen worden uiteraard ook geen enkele demo’s toegestaan…

    @Henk 09:26

    Dat is niet bepaald mijn opvatting. De Israëlische staat is mijns insziens intussen een heleboel te verwijten, waaronder misdaden tegen de menselijkheid en oorlogsmisdaden. Dat laat verder echter onverlet dat gisteren een herdenkingsdag was waarop veel mensen stil stonden bij de nabestaanden van het gruwelijke geweld dat Hamas tegen Israëlische burgers pleegde, een jaar geleden…

  17. Boogschutter

    @ Luuc
    Denk even na waarom u de PVV verafschuwde.
    Daar had u zeer waarschijnlijk gegronde redenen voor.
    Uit emotie nu op zo’n club willen stemmen is op zijn minst een twijfelachtige zaak.

  18. Johnny

    Ben toch wel blij dat ik niet meer door het CS hoef te gaan. Ga lekker fietsen.

  19. buurtbewoner

    het enige juiste is wat PVV hier van vindt, een jaar na dato deze massaslachting herdenken is totale waanzin, het is feitelijk een pro-hamas demo, wat Israel nadien in gaza heeft gedaan was een reactie op wat hamas 7 okt deed!

  20. Wim

    De bevolking in de Gaza strook heeft veel aan zichzelf te danken doordat zij Hamas geen strobreed in de weg zitten, en hun kinderen daar ook laten opgroeien.

  21. Boogschutter

    @ Scherpschutter
    Uw reactie m.b.t. het grondwettelijk recht op demonstreren in Nederland valt mij inhoudelijk nogal van u tegen.
    Als u mij toestaat: ik vind het een slordig betoog v.n.l. gegrond, zo schijnt het mij toe, op u libertaire beginselen.
    Maar hoe zit het nu feitelijk?
    In het Nederlandse rechtssysteem bestaat er wel degelijk een grondwettelijk recht om te demonstreren. Dit recht is vastgelegd in artikel 9 van de Grondwet, dat het recht op vergadering en betoging waarborgt. Dit betekent dat iedereen in Nederland het recht heeft om te demonstreren, mits bepaalde regels in acht worden genomen.

    Mw. Dijksma in dit geval kan niet zomaar iets verbieden. Ze mag dit recht alleen beperken om redenen van openbare orde, gezondheid of veiligheid. Precies wat de burgemeester van Amsterdam gisteren deed. Er is geen staatsprivilege (een recht dat enkel door de staat wordt verleend), maar een fundamenteel grondrecht dat iedere burger toekomt. De beperkingen, nogmaals, moeten altijd proportioneel zijn en mogen nooit onnodig het recht op demonstratie inperken.

    Kortom, het recht om te demonstreren is in Nederland zeer zeker een grondwettelijk recht. En dus geen privilege.

  22. Ptr

    Luuc

    Begrijp je maar al te goed.
    Ook ik vind de PVV op verschillende punten te extreem.
    Heb in leven niet veel gestemd, maar beduidend meer Links dan Rechts.
    Maar heb door de jaren heen, decennia eigenlijk, werkelijk al zoveel gezien dat het mij gewoon te gortig werd.
    En ja, bij de laatste verkiezingen PVV gestemd.

  23. Robbert

    Hoe kan het dat Hamas, Hezbollah en de Houti’s zo sterk worden en dat de eigen bevolking daar niets tegen doet? De vergelijking van Lubach was treffend: stel dat het CDA in het zuiden van het land heel sterk wordt, zich begint te bewapenen en Belgie gaat aanvallen, zou de rest van het land dat laten gebeuren?

  24. Kees Truijens

    @Abraham Dole, @Boogschutter
    Jullie beoordeling van deze situatie deel ik. Een uitzichtloos conflict dat steeds maar dood en en verderf zaait.
    Toch zou ik gewaardeerd hebben als de pro Palestijnse demonstranten de dag dat Joodse en andere Nederlanders het verlies van hun geliefden in rust hadden kunnen laten beleven.
    Nadien weer met kracht demonstreren tegen de wandaden van het huidige Israëlische regiem.

  25. Peter Utreg

    @Ptr en @luuc
    Om deze reden stemmen voor een ondemocratische partij, met maar 1 lid, die de rechtsstaat wil ontmantelen en bevolkingsgroepen tegenover elkaar zet…

    Ik zal het nooit kunnen begrijpen…

  26. Scherpschutter

    @Boogschutter 12:00

    Het probleem is dat u niet weet wat ‘een recht’ is, laat staan dat u het (Nederlands) recht als zodanig begrijpt… Rechten (werkelijke rechten, niet de privileges en plichten die u als ‘rechten’ verkocht worden) zijn onvervreemdbaar, goede man. Iets waarvoor u toestemming nodig heeft, is per definitie geen recht, maar een privilege…Rechten, plichten en privileges. Leer wat het verschil is. Er staat niet 1(!) recht in de Grondwet. Er staan louter plichten en wat flinterdunne privileges in, welke bovendien alleen van toepassing zijn op personen (juridische ficties) en niet op mensen (het woord ‘mens’ staat niet eens in die grondwet van u…U leeft in een juridisch droomdoolhof.

    Dat het u is toegestaan(!) om te protesteren als u bepaalde regels in acht neemt, is uiteraard geen recht…LOL. Hoe zou zulks een ‘recht’ luiden? Het recht om te gehoorzamen? Het is een flinterdun privilege dat de staat personen (ficties) gegund heeft…Heeft een hond het ‘recht’ om in zijn mand te liggen als zijn baas hem toestemming moet verlenen?

    Hate to brake it to you, maar er bestaat geen recht in Nederland om te protesteren. Nul.

    Om dezelfde reden dat de staat en haar vertegenwoordigers alle privileges om te protesteren intrekken tijdens de dodenherdenkingen in Nederland, had het privilege om deze ‘protesten’ gisteren te organiseren ook ingetrokken moeten worden. Het is volstrekt ongepast, smakeloos en nodeloos grievend.

  27. Van Puffelen

    Hamas wist van te voren toen ze de grens overstaken op 7 oktober 2023, om dood en verderf zaaien in Israël, dat Israël heel hard zal terugslaan. Hamas heeft gewoon de Palestijnen voor de leeuwen gegooid en wat ze geen bal kan schelen, anders hadden ze het nooit gedaan en ze zijn zelf in schuilkelders gaan zitten en de top van Hamas in hun riante villa’s in Dubai, ver van het geweld. Dus De Palestijnen en de Israëlische zijn de kop van jut voor al deze terroristische organisaties en nu ook de mensen in Palestina door die lui van Hezbollah!!!! Dus zoek het waar de ellende steeds vandaan komt.

  28. Piet Dijkstra

    @Boogschutter dat klopt en misschien zijn er bepaalde punten die herzien kunnen worden. Er heerst gewoon een grote jodenhaat onder mensen met een islamitische afkomst en dat wordt heel duidelijk bij deze demonstraties.

    Dit gaat niet meer over demonstreren dit gaat ook over pure haat die er heerst tegen joodse mensen. Ik ben het totaal niet eens met premier Netanyahu en de oorlog die er nu heerst maar door de veranderende samenstelling van onze populatie krijgen minderheden het steeds lastiger de dag 1 jaar na de gebeurtenis waarop er een executie heeft plaatsgevonden is gewoon één dag waarop er even geen demonstratie hoeft plaats te vinden.

  29. Ptr

    Peter Utreg

    Nee, PVV is niet de volmaakte of ideale partij.
    Mee eens.
    Heb de afgelopen decennia echter werkelijk genoeg gezien, ook van Links, die beduidend extremer waren. Lang verhaal nu.

    Probleem met Links is het morele superioriteitsdenken waardoor de cognitieve dissonantie zo ver bovengemiddeld hoog is.
    Heb het al een keer geplaatst, maar hier nogmaals op YouTube Cognitieve dissonantie en het masker van zelfrechtvaardiging.
    https://youtu.be/1kXeuKJnXk8?si=xQKmPkm61dptKRGN

    Even iets persoonlijks, ik ben het liefst iemand die met een grote roze bril door het leven gaat.
    Daarom stemde ik in de 80er jaren PSP (Pacifistische Socialistische Partij), omdat het pacifisme wel aansprak (en ergens nog).
    Maar als die roze bril maar vaak genoeg door een toeschreeuwende realiteit van je hoofd afgeslagen wordt, tja dan komt er een keer een breekpunt.

  30. Uuu

    Als Israël niet wilde dat de herdenkingen van de verschikkelijke aanslagen op 7 oktober van vorig jaar niet verstoord zouden worden, had zij misschien niet (zelf) moedwillig op 7 oktober 2024 weer honderden/ duizenden burgerslachtoffers, waaronder onschuldige vrouwen en kinderen dood moeten maken (weg moeten bombarderen, levend verbranden/ vermoorden of erger).

    Dan roep je zelf af dat er demonstraties om al het leed te agenderen komen

  31. Toine Goossens

    @Abraham Dole,

    Dat hebt u perfect verwoord. Ik sta verder ook stil bij de vele Palestijnen die sinds 1920 in deze westerse veroveringsoorlog zijn vermoord én verjaagd.

  32. Yarden

    Demonstreren op de dag dat er een slachting plaatsvond VOOR de slachters is duidelijk genoeg maar ja, het mag in Nederland. Maar waarom mag dat op een locatie als een stationshal waar mensen geen keuze hebben om daar doorheen te moeten? Het antwoord op waarom van beide is 1..antisemitisme.
    Ik ben trouwens expres om 17.00 naat CS gegaan en heb daar Hatikva lopen afspelen in mijn persoonlijke demo. Twee maal bijna in het gezicht van die pallie fans..ze herkennen het niet eens. Zij weten helemaal niets van de situatie behalve wat zij in hun links progressieve bubbel hebben verteld gekregen. Zoals ook weer blijkt uit commentaraen hiet met hun klakkeloos overnemen van hamas cijfers en dan ook nog beweren dat “merendeel onschuldig is”..totaal onbenul bij die hamas fans

  33. Yarden

    @Uuu Mooi voorbeeld van het totale onbenul van Hamas fans..Israel was de eerste dagen bezig met terroristen uit hun land verwijderen en zoeken/registreren van slachtoffers. Maar heh, laat vooral de feiten niet in de weg staan van je “mening’.

  34. Boogschutter

    @ Scherpschutter

    Uw visie op recht wordt bepaald door de libertaire bril die u draagt.
    Maar daar kom je niet zover mee in de echte wereld.
    Wat er gisteren ‘had moeten’ gebeuren is gebeurd zoals het gebeurde.
    De rest is dwingelandij van uw kant waarin bepaalde zaken u onwelgevallig zijn die u er vervolgens toe brengen te oordelen dat iets ‘volstrekt ongepast, smakeloos en nodeloos grievend’ is. Vraag het eens aan een inwoner van Gaza wat naar diens oordeel ‘volstrekt ongepast, smakeloos en nodeloos grievend’ is en u hoort weer een totaal andere kijk op de dingen zoals die zich nu eenmaal aan ons voordoen.

  35. Toine Goossens

    @Scherpie, @Scherpie toch.

    Alle lessen democratische rechten vergeten? Kom doe normaal zeg.

  36. Scherpschutter

    @Boogschutter 16:42

    Nee goede man. Mijn visie heeft primair niets met libertarische opvattingen te maken, maar alles met kennis van recht als zodanig. Het is u die geen rechtskennis heeft…

    Dat had u ook zelf kunnen bedenken op basis van elementaire logica. Het door u gefantaseerde ‘recht’ op demonstreren uit de grondwet, is uiteraard geen recht, maar de plicht(!) om de overheid te gehoorzamen, in ruil voor het privilege zo nu en dan voorwaardelijk te mogen protesteren….Hoe kan iets dat een plicht vormt en een privilege beschrijft, in hemelsnaam een recht zijn, Boogschutter…? LOL. Ziet u? U ontbeert de meest basale rechtskennis… Nogmaals; leer wat rechten, plichten en privileges zijn.

    Tegelijk, ik ben niet doof voor uw inhoudelijke argumentatie hoor inzake de Israël-Palestina kwestie…Sterker, ik ben het intussen grotendeels met u eens. Tegelijk, dat laat omverlet dat gisteren een soort ‘Dodenherdenking’ voor Israëli’s was…Om dezelfde reden dat we hier in Nederland natuurlijk niemand het privilege geven om met onze Dodenherdenking treinstations te bezetten als tegendemonstratie, zou ook het privilege om dit soort protesten moeten worden ingetrokken. Dat kan gewoon niet!

    De dag ervoor? Prima. De dag erna? Ook prima. Maar dit is door de menselijke ondergrens zakken. Werkelijk bi-zar dat dit in Utrecht kan…

  37. Statler

    Een protest mag confronterend zijn, maar op de hier gekozen datum is het effect m.i. vooral polariserend. Vraag is of hier enige zaak mee geholpen is, anders dan een warm gevoel bij de activisten.

  38. Koel Hoofd

    Rechten worden misbruikt om rechten van anderen te schenden omdat het een recht is om rechten te negeren.
    Dat is polarisatie over de top onderweg naar de afgrond.

    Meeuwen die schijten zijn schijtmeeuwen.
    De PVV krijgt zo alleen maar meer zetels.
    Hoeft ‘ie niet eens voor de x-en of links op de kast te boeh-en

  39. Boogschutter

    @ Scherpschutter “het is u die geen rechtskennis heeft”.

    Vooruit dan maar, nog eens, nu voor de laatste keer:

    Het recht op demonstratie is een belangrijk democratisch grondrecht in Nederland en is vastgelegd in artikel 9 van de Grondwet. Dit artikel waarborgt de vrijheid van vergadering en betoging, wat betekent dat burgers vrij zijn om hun mening te uiten door middel van demonstraties, protesten of andere openbare bijeenkomsten. Dit recht is een essentieel onderdeel van de democratische samenleving, waarin vrijheid van meningsuiting en politieke participatie worden beschermd.

    Artikel 9 van de Grondwet

    Artikel 9 van de Nederlandse Grondwet stelt:

    1. Het recht tot vergadering en betoging wordt erkend, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
    2. De wet kan regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.

    Deze bepalingen geven aan dat het recht op demonstratie niet onbeperkt is. De overheid mag onder bepaalde omstandigheden beperkingen opleggen. Dit gebeurt meestal wanneer de openbare orde, gezondheid of veiligheid in het geding is. De wetgeving maakt het mogelijk om regels te stellen die bijvoorbeeld de locatie of het tijdstip van een demonstratie kunnen beperken, maar een demonstratie mag niet zonder geldige reden worden verboden.

    Wet openbare manifestaties (Wom)

    De Wet openbare manifestaties (Wom) uit 1988 reguleert het recht op demonstratie verder. Deze wet bepaalt dat demonstranten vooraf melding moeten maken van hun voornemen om te demonstreren bij de burgemeester. Dit geeft de autoriteiten de mogelijkheid om maatregelen te treffen om de openbare orde te handhaven. De burgemeester mag echter een demonstratie alleen beperken of verbieden als daar gegronde redenen voor zijn, zoals het gevaar voor wanordelijkheden of de volksgezondheid.

    Beperkingen en handhaving

    In de praktijk worden beperkingen zoals een maximum aantal deelnemers, de route of het tijdstip vaak opgelegd om ervoor te zorgen dat een demonstratie ordelijk verloopt en geen onveilige situaties creëert. De autoriteiten moeten altijd een balans vinden tussen het recht op demonstratie en de bescherming van de openbare orde. Als demonstranten zich niet aan de opgelegde regels houden, kan de politie ingrijpen.

    Het recht op demonstratie in Nederland is dus een fundamenteel recht, maar wordt begrensd door regels om de samenleving te beschermen tegen verstoringen van de openbare orde. Deze afweging tussen vrijheid en beperking is een typisch kenmerk van een democratische rechtsstaat.

  40. Scherpschutter

    @Toine Goossens 17:13

    Au contraire, mon frère. Hoezeer ik mijn best ook heb gedaan om te vergeten; ik kan de vierkante cirkel colleges helaas nog goed voor de geest halen…LOL.

  41. Pee

    @Uuu 8/10/2024 – 15:05
    Als Hamas die onschuldige mensen niet de dood in had geholpen dan was er ook geen Reden om een tegenreactie te doen.
    En had deze demonstratie (viering) niet plaats gevonden.

  42. Nina

    Deze oorlog is in het Midden-Oosten. Wij zijn hier in Nederland.

    De burgemeester heeft allerlei mogelijkheden om de veiligheid voor burgers te waarborgen bij demonstraties, waartoe zij zelfs gehouden is:

    https://www.burgemeesters.nl/themas/bevoegdheden/wet-openbare-manifestaties/

    Dat mevrouw Halsema zegt gebonden te zijn om demonstraties en tegen-demonstraties te faciliteren, klopt in de basis, maar vrijwaart haar niet van haar verantwoordelijkheden.

    Dat ze zegt niets te kunnen doen, klopt absoluut niet. Mensen laten intimideren, mensen op de snelweg laten zitten wat bij wet verboden is en te dicht bij elkaar komende tegenstanders kan zij absoluut voorkomen middels maatregelen die zij kan en mag nemen.

  43. JdV

    @Boogschutter: Prachtig, alleen wel iets geks. Als je Edwin Wagensveld heet en een betoging op een moskeeplein wil organiseren of een koran wil verbranden mag dat niet ondanks uw vlammende betoog.
    Wat zegt u? Meten met 2 maten? Het zal toch niet in dit mooie vrije land?
    Waar je als homo gewoon hand in hand door elke wijk kan lopen? Waar je een israelische vlag in je tuin kunt hebben? Waar je gewoon een PVV verkiezingsposter achter je voorruit kan plakken?
    U gelooft dat u in een vrij land woont waar het recht gewaarborgd is? Een land dat niet wordt geregeerd door islamofascisten en havermelk-antisemieten? Waar de bakfiets nazi’s niet de dienst uitmaken en iedereen verbieden auto te rijden of vlees te eten? Droom maar lekker verder Boogje.

  44. Scherpschutter

    @Boogschutter

    U weet niet wat rechten zijn, neemt niet eens de moeite dit te leren, weet niet wat in juridische zin het verschil is tussen een ‘mens’ (levend wezen) en een ‘natuurlijke persoon’ of ‘burger’ (dode papieren juridische ficties), begrijpt ook niet op welke van de twee de Grondwet van toepassing is, begrijpt geen sikkepit van de metastructuren in het recht (God => Mens => Staat => Stroman, Privaatrecht, Bestuursrecht => Burgerrechten) en blijft daardoor als een soort automatron wetsartikelen opdreunen die volgens u ‘rechten’ zijn om de reden dat ze het woord ‘recht’ of ‘rechten’ bevatten…Het woord pinda-olieextractor bevat ook het woord pinda, maar dat maakt het nog geen pinda. Als iemand een paprika een pinda noemt, dan maakt dat de paprika overigens ook geen pinda uiteraard. Dat weet u alleen pas als u weet wat een pinda is…Dit is hopeloos.

    Het is nu alsof ik iemand uit de 10e eeuw probeer uit te leggen wat een walkman is. U denkt dat ‘burgerrechten’ rechten zijn (in plaats van plichten en boterzachte privileges voor juridische ficties), en ik laat u maar in die waan). Ik denk wel dat ik begin te begrijpen waarom Vrouwe Justitia die blinddoek draagt…Dat is omdat ze de totale onwetendheid van haar klanten niet langer kan aanzien . LOL

  45. Boogschutter

    @ JdV
    Uw betoog is nog vlammend, ik druk mij vrij mild uit.
    Het mijne was slechts een gortdroge weergave van de belangrijkste juridische feiten. Het verschil tussen de rede (die vannmij) en de gefrustreerde emoties van iemand die het allemaal niet zo leuk schijnt te vinden.

  46. Ton

    @ Boogschutter
    SS heeft het volste recht en privilege om zijn eigen definities te handteren ook al zijn ze wel erg particulier.

  47. Scherpschutter

    @Ton

    Hoe kan iets tegelijk een recht en privilege zijn…? LOL. U en Boogschutter vinden elkaar in elk geval prachtig in de schokkende absentie van zelfs ook maar basale rechtskennis.

  48. Ton

    Correctie:
    @ Boogschutter
    SS heeft het volste recht (en/of privilege?) om zijn eigen definities te hanteren ook al zijn ze wel erg particulier.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).