‘Probeertegoed’ van 40 euro voor mensen die in Utrecht voor het eerst deelvervoer willen gebruiken ‘Probeertegoed’ van 40 euro voor mensen die in Utrecht voor het eerst deelvervoer willen gebruiken

‘Probeertegoed’ van 40 euro voor mensen die in Utrecht voor het eerst deelvervoer willen gebruiken

‘Probeertegoed’ van 40 euro voor mensen die in Utrecht voor het eerst deelvervoer willen gebruiken
Op verschillende plekken in Utrecht werd zaterdag het gebruik van deelvervoer gepromoot. Zo werden voorbijgangers van onder meer het Janskerkhof en het Brusselplein erop gewezen dat ze via de Gaiyo-applicatie 40 euro probeertegoed konden krijgen.

Op verschillende plekken in Utrecht werd zaterdag het gebruik van deelvervoer gepromoot. Zo werden voorbijgangers van onder meer het Janskerkhof en het Brusselplein erop gewezen dat ze via de Gaiyo-applicatie 40 euro probeertegoed konden krijgen.

De gemeente is al langer bezig om inwoners en bezoekers van Utrecht te stimuleren een duurzaam vervoersmiddel in de stad te gebruiken. Dit zijn bijvoorbeeld de fietsen of e-scooters van Tier, de elektrische bakfietsen van Cargoroo en de verschillende deelauto’s.

Het gebruik van deze vervoersmiddelen is bezig aan een opmars. Zo werd eerder deze week bekend dat het aantal deelbakfietsen wordt uitgebreid van 100 naar 150 exemplaren. Ook wordt onderzocht of de elektrische deelstep aan het wagenpark toegevoegd kan worden.

Probeeraanbod

Desalniettemin zijn er nog genoeg mensen die nog nooit gebruik hebben gemaakt van deze vervoersmiddelen. Daarom heeft de gemeente een zogenoemd probeeraanbod geïntroduceerd.

“Via de Mobility as a Service-app Gaiyo bieden we Utrechters een ‘probeertegoed’ aan: 40 euro ten behoeve van één of meer gratis ritten met een deelvoertuig”, aldus de gemeente.

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. Henk

    Dit gaat de nieuwe grote ramp van onze tijd worden. Hordes mensen en overheden die eindeloos veel geld en tijd gaan steken in ‘duurzame’ oplossingen.

    Duurzaam leven is vrij eenvoudig het is echter een stuk minder comfortabel dan de meeste van ons gewend zijn. En tja, terug in comfort lijken weinigen er voor over te hebben, nee het is veel leuker om met bakken (gemeenschaps) geld en veel enthousiasme dit soort flauwekul te gaan promoten.

    Als je:

    Stopt met vliegen
    Stopt met vlees eten
    Duurzame kleding koopt en hier lang mee doet
    Stopt met het consumeren van eindeloos veel (wegwerp) rommel die uit china komt,

    dan zijn we schat ik al over de helft met de uitstoot.

    Nee de nieuwe generatie denkt met technologische vooruitgang en veel enthousiasme iets te gaan bewerkstellingen. Ondertussen wordt er meer vlees gegeten dan ooit, staat schiphol volgepakt met mensen, staan de files weer netjes op de A2 en doen de wegwerp kledingwinkels met snelle mode weer goede zaken.

  2. Scherpschutter

    Apple hoeft geen kortingen weg te geven om mensen zover te krijgen om hun producten te kopen.

    Alleen flutproducten waar geen vraag naar is worden gratis aangeboden om te proberen.

    Bovendien weet iedereen wel hoe een fiets werkt. Wat valt er te proberen? Accepteer de maakbaarheidsflop en trek de stekker er gewoon uit.

  3. JdV

    @Henk: stop vooral met kinderen produceren. Dat levert van alle maatregelen die jij noemt 100 x zoveel milieuwinst op. Tijd voor een zwaar progressieve kinder belasting waarbij de belastingaanslag exponentieel toeneemt bij ieder extra kind.

  4. Pee

    Je zal toch echt een abonnement moeten nemen.

  5. Peter de V

    Ik loop zoveel mogelijk, dat is het meest duurzaam en ook goed voor de gezondheid!
    Aan mij is deze huurmobiliteit dus niet besteed. Laten we meer inzetten op lopen en daarvoor de trottoirs vrijmaken. De trottoirs (om te lopen, het woord zegt het al!) volstouwen met allerlei rondslingerende huurmobiliteit is niet de oplossing.
    Graag alle fietsen, scooters, bakfietsen, stepjes en andere irritante ruimteverslinders dus in officiele stallingen onderbrengen en niet op de stoep laten slingeren!

  6. Peter de V.

    Overigens had ik in een reactie op een ander artikel gevraagd of de gemeente haar schaarse geld aan nuttige dingen wil besteden, niet aan flauwekullen. Mijn belastinggeld uitgeven aan een huurmobiliteitsprovider is dus ook zo’n flauwekul.
    Ga criminaliteit bestrijden, of armoede,of laaggeletterdheid!

  7. Karla

    Is het GEBRUIK van deze dingen werkelijk stijgende? Ik vraag het me af, de laatste info die we kregen was niet echt schokkend.
    Het AANBOD van deze dingen is wel stijgend.
    Is dat terecht, vraag ik me dus af?
    Ik zie steeds vaker moppers op Twitter dat scooters en fietsen verkeerd gestald zijn, en alle ruimte in een bestaand rek opslorpen, en meer van dit soort ongemak.

    Om over het feit dat van publiek geld (belastinggeld) een private partij beter wordt, maar te zwijgen. Die private partij die ook al onze openbare ruimte cadeau heeft gekregen om zijn huurproducten in te stallen.

    Ik ben wel een fan van huurauto’s, overigens. Maar fietsen en scooters vervangen vaak lopen en dat is natuurlijk minder positief.

  8. Yoshua

    € 40.- om te proberen, wat kost dat dan een brommer of bakfiets huren bij deze verhuurders?
    Een brommer huren is niet echt hygiënisch.
    Ik zie af en toe meisjes bij zo’n groen ding staan, zadel gaat open, pakken beiden een helm eruit en zetten die zonder blikken of blozen op.
    Ik denk dan gadverdamme, je weet niet welke viespeuk de helm eerst op had.
    In de herfst is er standaard een luizenplaag onder kinderen, die stappen bij moeke achterop de huur brommer.
    Bij ons in de buurt hebben best veel mensen een bakfiets, wanneer ik een bakfiets nodig heb, bel ik wel aan om een bakfiets te lenen.

  9. Fred

    Zolang men deeldingen aanprijst waarmee in werkelijkheid huurdingen worden bedoeld voel ik geen behoefte het te proberen, dat geldt overigens ook voor zaken waarbij kreten als share of smart erbij worden gesleept.

  10. Koel Hoofd

    Er is geen behoefte aan het product,
    Er is wel behoefte aan subsidie (=belastinggeld) te verspillen om een politieke ideologie te promoten….

  11. Realist

    Ronduit gevaarlijk die deelrijders. Ik ga met een grote boog om een dergelijk voertuig heen omdat deze bestuurders geen rijervaring hebben en daardoor een nogal gevaarlijk of onvoorspelbaar rijgedrag vertonen.

  12. Miffy

    Wat Karla zegt: het aanbod overstijgt vele malen de vraag, ns stations en stallingen bieden voldoende fietsen te huur aan, waarom kostbare openbare (stallings)ruimte verspillen aan deze ‘duurzame’ oplossingen waar niemand om vraagt? Je zou bijna gaan denken dat het een verdienmodel voor de gemeente betreft in de vorm van kostbare (?) vergunningen om die troep in bepaalde zones neer te mogen knallen.

  13. GeeWee

    Een Tier fiets kost 0,15 per minuut en 1 euro starttarief. Stel dat je een kwartiertje fietst vanaf Zuilen dan ben je dus 3,25 kwijt. En je moet je fiets stellen buiten de singel want binnen de singel mag je hem niet uitchecken en lopen de kosten dus door. Dus het laatste stuk naar het Vredenburg moet je nog steeds lopen. De bus kost 1,80 en je kunt dan bij de Bijenkorf uitstappen. Betere en goedkopere oplossing dus. Er zijn vast wel gevallen denkbaar waarbij Tier handig is maar dit weegt m.i. niet op tegen de overlast die het veroorzaakt. En daarnaast: Tier is nu voor een (lange?) periode een monopolist. Wie bepaalt de prijzen van de dienst? Tier of de Gemeente? En eens met eerdere reageerders: als je iedere Utrechter 40– kado moet geven om het te proberen dan is er iets mis. We krijgen toch ook geen tegoed voor OV-fietsen of voor busritjes met U-OV?

    Stop met deze crappy diensten. En journalisten en raadsleden: bevraag de gemeente over de tijdslijnen van de huidige ‘pilots’. En wat zijn de succescriteria? Hoe vaak moet een fiets per dag gebruikt worden en voor hoeveel minuten/kilometers om dit een succes te noemen?

    Tot slot m.b.t. duurzaamheid: een scooter in privébezit gaat gemiddeld 10 jaar mee. Een ‘deel’scooter gaat gemiddeld slechts 3,5 jaar mee omdat er ruig mee wordt omgesprongen. De balans voor onze planeet kon dus weleens negatief uitvallen. Zeker omdat ‘deel’scooters en ebikes vaak ritjes met de gewone fiets vervangen en geen vervanger zijn van autoritten.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).