Problemen bij reparatie Rode Brug in Utrecht; brug blijft nog acht weken dicht voor boten Problemen bij reparatie Rode Brug in Utrecht; brug blijft nog acht weken dicht voor boten

Problemen bij reparatie Rode Brug in Utrecht; brug blijft nog acht weken dicht voor boten

Problemen bij reparatie Rode Brug in Utrecht; brug blijft nog acht weken dicht voor boten
De reparatie van de Rode Brug in Utrecht verloopt niet vlekkeloos. Het bouwwerk over de Vecht tussen de Anton Geesinkstraat en de Loevenhoutsedijk was al een paar weken kapot en zou weer gemaakt moeten zijn. Maar de gemeente laat vandaag weten dat er nog een onderdeel kapot is. De levertijd daarvan is acht weken.

De reparatie van de Rode Brug in Utrecht verloopt niet vlekkeloos. Het bouwwerk over de Vecht tussen de Anton Geesinkstraat en de Loevenhoutsedijk was al een paar weken kapot en zou weer gemaakt moeten zijn. Maar de gemeente laat vandaag weten dat er nog een onderdeel kapot is. De levertijd daarvan is acht weken.

Tijdens de zomermaanden wordt er veel gevaren over de Vecht. Nu de brug niet open kan, moeten boten die hoger dan twee meter zijn omvaren. Dat kan via het Amsterdam-Rijnkanaal, wat een stuk minder pittoresk is als de omgeving van de Vecht.

Boten die onder de limiet van twee meter blijven kunnen wel gewoon onder de Rode Brug door. Voor het wegverkeer is er geen hinder.

 

18 Reacties

Reageren
  1. Fred

    Kan de brug niet gewoon opengezet worden? Kunnen álle schepen door de vecht. Wel zo fijn voor de toeristen!

  2. Utrechtvoorutrecht

    @Fred Lijkt me handiger dat die paar bootjes met toeristen omvaren in plaats van honderden fietsers, voetgangers, auto’s en bussen. Ik verbaas me er sowieso over hoeveel werk er verzet moet worden en hoe lang er collectief gewacht moet worden als Ruud en Truus besluiten met hun boot van de Maarseveense Plassen naar Amelisweerd te kachelen.

  3. Henkje

    Daar staat tegenover dat het geen oponthoud geeft voor ondermeer fietsers.

  4. P. Kronenburg

    Serieus?! Zitten we in de zomer met een ‘nieuwe’ Rode Brug die niet open kan?

    De Rode Brug is niet zo lang geleden gerestaureerd /vervangen voor dit exemplaar en nu al gebreken? Gewoon reserve onderdelen erbij maken want over een paar jaar is dat weer stuk.

    Een nieuwe brug die nu al een een aantal maanden in het hoogseizoen dicht moet blijven, roept bij mij wel vragen op.

  5. Steve

    Heerlijk, de Rooie Brug die niet open kan.
    Als ie gemaakt is , werk dan eens met vaste tijden en niet continu open en dicht.
    Geeft een hoop rust.

  6. Peter van Zoest

    Ok Duic, is het ‘n idee om aan te geven hoe die grote boten dan om moeten varen via het Amsterdam-Rijnkanaal?

  7. Koel Hoofd

    Hoe vaak is die rooie brug de afgelopen 20 jaar nou al kapot gegaan?
    Waar ligt dat aan?
    Of is dit weer een gevalletje vorm boven functie?

  8. Claire Obscur

    Houden zo! Dat scheelt weer een kwartier wachten in de bloedhete zon als die bootjes tergend traag voorbij trekken.

  9. woutvr

    Kan die brug niet vervangen worden door een mooier exemplaar?

  10. Heethoofd

    Met de oude Rode Brug was ook altijd gedoe. Moest ‘s zomers gekoeld worden tegen het uitzetten van het brugdek.

  11. Frank

    Brug openzetten verkeer andere route nemen🙏

  12. Pee

    Die brug gelijk een stuk breder maken om het verkeer door te laten stromen ,
    Daar is ruimte zat voor.

  13. Frank Veldman

    Wat een vreselijk onding. Niet om aan te zien en ook al niet werken. Leve de vooruitgang.

  14. Charles

    Met onderstaande plan wat ik al eerder bij de raad kenbaar maakte zou je een groot deel van het probleem met de Rode Brug kun ondervangen.

    Hoe houden we de steeds drukker wordende stadswateren van waterstad Utrecht voor een ieder leuk…….
    Nu de ontwikkelingen rond de prostitutie zone bij het Zandpad voor de zoveelste keer stil liggen en vermoedelijk ook stil blijven lijkt het mij de hoogste tijd voor de gemeente Utrecht om onderstaande plan op te pakken en verder uit te werken!
    De gemeente Utrecht kijkt op dit moment met Visiestadswater-Utrecht hoe we nu en in de toekomst met onze steeds populair wordende mooie en unieke stadswaterwegen om moeten gaan zodat we er met zijn allen van kunnen blijven genieten. Wat kunnen we doen om de steeds populair wordende waterrecreatie/watersport voor iedereen leuk en mogelijk te houden……..Volgens mij moeten we ophouden met het ‘dieseltje pesten’ en gaan naar oplossingen die echt een oplossing zijn voor onze druk bevaren wateren, een overvolle gracht met elektrische bootjes lijkt mij ook niet echt de oplossing.
    Begin met een onderscheid te maken tussen de doorvaart en de mensen die een paar dagen Utrecht willen bezoeken. Wat de doorvaart betreft, maak het niet onmogelijk voor mensen met dieseltjes die overigens maar een zeer klein aantal uren per seizoen daadwerkelijk draaien maar geef ze b.v. de mogelijkheid biodiesel te tanken. Voor de passanten is de oplossing zo als ik reeds eerder aangaf bij Visiestadswater-Utrecht eigenlijk heel simpel, geef de bootpasanten een mogelijkheid om tijdens het vaarseizoen met een maximum van drie a vier dagen buiten het centrum op loop, fiets, bus en winkel afstand af te meren. Er van uitgaande dat de meeste bootjes via de Vecht (het Zandpad) de stad binnen komen is de volgende oplossing vrij voor de hand liggend lijkt mij.
    Oplossing, maak gebruik van de kades van de voormalige prostitutie zone aan het Zandpad waar je met gebruikmaking van de reeds bestaande en nog aanwezige infrastructuur met een slimme groene inrichting* heelllll veel bootjes kwijt kan zonder al te grote investeringen. Denk dan aan een water en elektra aansluitingen bij de ligplaatsen, toilet doucht afvalwater loospunt en beheerder-handhaving kantoortje in een van de gebouwtjes naast de Marnixbrug. Je ontlast dan de binnenstadwateren, concentreert de handhaving en zet Utrecht op de kaart met een prachtige passanten aanlegstrook. Als je dan gelijk van parkeerplaatsen aan de aanliggende weg die aan beide zijde van de Marnixbrug voor campers goed bereikbaar is een camper passanten parkeerplaats maakt zet je Utrecht zelfs twee keer op de kaart.
    * Bij groene inrichting denk ik b.v. aan, het asfalt er uit en vervangen door een strook gras doorlatende stenen. De bestrating van de parkeerplaatsen vervangen door gras doorlatende stenen. Een verhard wandelpad met hier en daar laagblijvende niet toezicht belemmerden beplantingen en het hekwerk en doorgaand fietspad behouden.
    Utrechtse politiek wees praktisch en gooi de mogelijkheden die je hebt niet weg maar maak er gebruik van!!!

  15. Erik

    Goed nieuws. Kan de levertijd niet naar 10 jaar? Zodat we verlost zijn van die aso patserboten die de Oudegracht ontsieren. 😉

  16. Dolf

    Jammer, maar de plezierjachten die er niet onderdoor kunnen zullen wel tijd hebben om via een andere weg de binnenstad wel kunnen bereiken. Met een goede waterkaart aan boord hoeft dit geen probleem te zijn.

  17. Siem

    Kraanwagen erin rijden en dat lelijke ding weghalen. Het originelenontwerp x 2 terug plaatsen. Met de originele smeedijzeren versieringen in de kroon erbij! Gewoon 2 x de mooie oude rode brug terug. Degene die dit lelijke gedrocht heeft ontworpen een levenslang verbod geven op het uitoefenen van het beroep. Geen autos en bussen meer toelaten alleen fietsen en voetgangers. En kleine autos. De huizen erachter neermaaien en de mooie oude victoriaanse huisjes en cafés die er stonden tot de jaren 50 historiserend terugbrengen.

  18. Gert

    Gewoon 3,5 meter hoog maken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).