Proef met boa’s in Utrecht die fietsers beboeten blijkt een succes Proef met boa’s in Utrecht die fietsers beboeten blijkt een succes

Proef met boa’s in Utrecht die fietsers beboeten blijkt een succes

Proef met boa’s in Utrecht die fietsers beboeten blijkt een succes
Archieffoto
De pilot waarbij Utrechtse boa’s fietsers mogen beboeten voor verkeersovertredingen is een succes, staat in het eindrapport van het onderzoek. Het ging om een pilot die vorig jaar april in de stad begon in opdracht van de Tweede Kamer, en naar andere gemeenten in Nederland kan worden uitgebreid. De boetes die de boa’s uitgeschreven waren voor fietsen zonder verlichting, door rood fietsen en het op de fiets vasthouden van een telefoon.

De pilot waarbij Utrechtse boa’s fietsers mogen beboeten voor verkeersovertredingen is een succes, staat in het eindrapport van het onderzoek. Het ging om een pilot die vorig jaar april in de stad begon in opdracht van de Tweede Kamer, en naar andere gemeenten in Nederland kan worden uitgebreid. De boetes die de boa’s uitgeschreven waren voor fietsen zonder verlichting, door rood fietsen en het op de fiets vasthouden van een telefoon.

Uit het onderzoek blijkt dat de extra bevoegdheden van de boa’s bijdragen aan een effectieve en efficiënte handhaving van het verkeer. Overtredingen zijn vaker beboet, en de boa’s hebben minder overtredingen waargenomen dan voor de pilot. Het werk van de boa’s heeft daarmee volgens het rapport bijgedragen aan de behoefte voor meer toezicht en handhaving in het verkeer.

Betekenis

Ook is gebleken dat de boa’s in staat zijn om op een correcte en veilige manier te kunnen controleren op de drie overtredingen. Zowel de boa’s zelf als de politie zijn tevreden over de uitbreiding van de bevoegdheid. Het contact tussen de burgers en de boa’s verloopt volgens het onderzoek ook goed, en bovendien geeft het meer betekenis aan het werk, waarmee ze ook beter kunnen uitleggen wat hun baan inhoudt.

Of de uitbreiding van de bevoegdheden permanent wordt, en of dat overal gebeurt, hangt nog af van een paar dingen af. In Utrecht is het volgens de onderzoekers een goed idee, maar dat betekent niet dat het voor andere gemeenten ook geldt. Per gemeente kan de behoefte voor handhaving verschillen, waardoor de invoering en de uitvoering van de extra taken niet altijd de hoogste prioriteit kan hebben.

Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.

34 Reacties

Reageren
  1. Katja

    Prima, maar geef ze ook bevoegdheid om snelheidsovertredingen van auto’s te beboeten. Kassa !

  2. [email protected]

    Ik blijf erbij dat deze boa’s afgeschaft moeten worden en dit geld terbeschikking van de politie gestelt moet worden, het wordt tijd om weer een echte rechtstaat te worden met professionele opsporing en handhaving van goed opgeleide vakmensen.

  3. Erwin

    Echt absurd die uitbreiding van bevoegdheden. Voor dat soort zaken hebben we politie. De boa is niets anders dan een gemeenteambtenaar met een pakkie aan en apv-bevoegdheden.
    De rest is voor de kit!

  4. Koel Hoofd

    Boas, dat waren ooit melkertbanen… oftewel bezigheidstherapie voor langdurig werkelozen. Nu moeten ze tegen shitloon geld ophalen voor diezelfde overheid die ze nog steeds niet als voorwaardig ziet.

    Leuk bedacht die proef, maar ik zie alleen maar fietsers die appen en/of door rood rijden, het zijn juist die boas die schitteren door afwezigheid.
    Of er zijn gewoon teveel asosociale fietsers en veel te weinig boas waardoor de overheid bizar veel geld misloopt en de ergernis over fietsers blijft.

  5. Scherpschutter

    Ongetwijfeld dat de gemeente bijzonder content is over een nieuwe rendabele methode om burgers te plunderen en strippen van hun bezittingen en dit daarom een ‘succes’ noemt, maar vanuit het perspectief van een burger valt het extra lastig gevallen worden door een paar plunderaars die uit zijn op je geld uiteraard maar lastig te verkroppen, zeker aangezien ze je geld willen hebben voor volkomen slachtofferloze overtredingen zoals geen licht op je fiets hebben.

  6. JdV

    @Katja: Geen verstand van wetgeving, maar dat blijkt al uit meer van je domme reacties. Om een snelheidsovertreding vast te stellen moet de politie een meting doen met speciaal daarvoor gecertificeerde en geijkte apparatuur. Vastleggen, in sommige gevallen na de meting de bestuurder staande houden en proces verbaal uitreiken, anders is het ongeldig. Een politieagent die iemand te hard ziet rijden (naar zijn mening) kan niet zomaar een proces verbaal uitschrijven. Aangezien een fiets of auto al eigenlijk te ingewikkeld is voor het gemiddelde IQ van een BOA lijkt het me geen goed idee ze uit te rusten met gespecialiseerde snelheidsmeetapparatuur. Alsof je een chimpansee een vliegtuig laat besturen.

  7. Bert

    Dat de gemeente daar tevreden mee is, heeft waarschijnlijlk niets te maken met het feit dat alle opbrengsten voor diezelfde gemeente zijn. Net als bij parkeerboetes (een van de weinige geautomatiseerde, effectieve onderdelen van de gemeente)

  8. JdV

    @Erwin: Geheeel juist. APV bevoegdheden. Dus als je het als gemeente in de APV opneemt….

  9. Voormalig fietskoerier

    Bis, bis, bis. Ik vind dit een welkome aanvulling op de politie. Alleen graag nu wat meer ‘jagen’ op overtreders. Vaste controle-plekken worden al snel aan elkaar doorgegeven. Gewoon door de stad fietsen en iedere fietser het gevoel geven dat zij altijd, en overal, bekeurd kunnen worden.

    Verder om nog niet eens te spreken over het voorkomend (opvoedkundig) effect van deze maatregel. Als iedereen denkt dat op de fiets alvast alles mag, dan leidt dat eerder tot later crimineel gedrag omdat de pakkans laag is, en misdaad dus loont? Ik zeg: met kracht voortzetten dit beleid!

    @Scherpschutter:
    Geen licht op de fiets maakt het fietsen voor andere (oudere) verkeersdeelnemers een ‘jungle’! Met veel (bijna) ongelukken, door over het hoofd geziene ‘zonder licht fietsers’. Ik praat als voormalig fietskoerier (captain) die zich wel aan alle verkeersregels hield, en zich kapot ergerde aan deze overtreders.
    De kans dat jij ooit een fietser zonder licht aanrijdt met jouw auto is uiteraard veel groter natuurlijk, dan een fietser met licht. Bovendien kan een op het laatst geziene fietser zonder licht jouw aandacht zo afleiden dat jij met iemand anders een ongeluk krijgt.

  10. Joepie

    @Geenstijl

    Dan had je niet op PVV, CDA, VVD of andere rechtse partijen moeten stemmen. Die hebben taken bij de politie weggehaald en feitelijk de gemeentelijke politietaken opgeheven en bezuinigd onder de noemer nationale politie. Pijnlijk als de boomrang van je eigen stemgedrag in je gezicht terugkomt.

  11. Lachgas

    Boa’s krijgen steeds meer politie taken en bewapening. Dus krijgen we nu ook boa’s light.
    Dus zoals boa’s begonnen.

  12. Scherpschutter

    @Voormalig fietskoerier

    Plast u ook zittend?

    Je kunt natuurlijk ook een dik schuimrubberenpak aantrekken en een zwaailamp op je hoofd zetten. Just to be sure. Pff…

    Waar hebben we het in vredesnaam over man? Plunderende boa’s of niet: vrijwel niemand raakt gewond op een fiets en wie zich onveilig voelt op een bloody fiets is eenvoudigweg zo’n bloed-neuroot dat verkeersdeelname in welke vorm dan ook onverstandig is.

    Dat verwijfde geleuter… Ik word er af en toe niet goed van. Licht, geen licht, ga gewoon op je bloody fiets zitten en let simpelweg een beetje op. Daarnaast heeft een overheid burgers met rust te laten, in plaats van ze helemaal scheel te beroven door een paar op zwakstroom draaiende minimumloners in te zetten als spotgoedkope mobiele afpersingseenheden…

  13. Marko

    Prima als boa’s worden ingezet hiervoor. Kan de politie zich op de zwaardere criminaliteit richten. Verkeersdeelnemers houden zich steeds minder aan regels, het is niet te doen om het politieapparaat mee te laten groeien met dit gedrag, omdat tegelijk ook zwaardere criminaliteit toeneemt (denk aan de zwarte economie, drugshandel, cybercrime). Dus boa’s verlichten de druk op de politie en zorgen ervoor dat er in het verkeer tenminste nog een paar boetes worden uitgedeeld en de pakkans misschien net niet nihil is. Misschien niet alleen richten op die 3 overtredingen, er kunnen zo nog een paar aan worden toegevoegd, bijvoorbeeld door voetgangerszone en over stoep fietsen. Is ook populair in Utrecht, nu met nul handhaving daarop.

  14. Toine Goossens

    Het gebrek aan handhaving is deAchilleshiel van Nederland. In een tijd dat het aan je laars lappen van normen en waarden een gewoonte wordt, is iedere verbetering van handhaving een goed iets.

  15. [email protected]

    @joepie de poe…

    Hoe weet jij of ik rechts stem,was altijd overtuigd Democraat, maar gezien de huidige situatie kijk ik er wat anders tegenaan,maar ook rechts brengt geen oplossing voor dit land.

  16. Harm

    Ik vind app’ende automobilisten een stuk gevaarlijker!

  17. Herman

    Dan heeft de politie tijd om onze prachtwijken in te trekken en daar orde op zaken te stellen.

  18. Fred

    Er zitten juridisch nogal wat haken en ogen aan. De pilot betrof het thema “verkeersveiligheid” terwijl boa’s in domein 1 zich bezig houden met openbare ruimte. Dat er een leuke succesvolle pilot is geweest betekent niet dat boa’s nu de bevoegdheid gaan hebben om fietsers te beboeten.

    https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2022/02/10/tk-bijlage-definitieve-evaluatie-pilot-verkeershandhaving-door-boa-s/tk-bijlage-definitieve-evaluatie-pilot-verkeershandhaving-door-boa-s.pdf

    https://wetten.overheid.nl/BWBR0041447/2021-02-22/#Bijlage

  19. Eliza

    Uit het rapport:

    Identiteitscontrole vormt een obstakel in de efficiënte samenwerking
    Boa’s zijn in Utrecht nu niet bevoegd om te fouilleren op identiteitsbewijzen wanneer een burger deze niet vrijwillig laat zien. Ook hebben zij geen toegang tot de digitale persoonsbewijzen zoals politie dat wel heeft. Dit vormt een obstakel in de efficiënte samenwerking. Boa’s geven namelijk veelvuldig aan dat personen die zij staande hielden geen identiteitsbewijs op zak hadden of zeiden te hebben. Boa’s moeten op dat moment de politie bellen ter ondersteuning. De boa moet met de burger soms langere tijd wachten tot de
    politie is gearriveerd. Boa’s kiezen er dan soms zelfs voor om geen boete te schrijven maar alleen een waarschuwing te geven. Geïnterviewde boa’s geven aan dat het, niet alleen voor de feiten binnen deze pilot, veel tijd zou besparen wanneer zij zelf identiteit kunnen verifiëren. Ook de contactpersoon van de politie herkent dit probleem.

    Maw: mocht een boa u staande houden om een boete uit te schrijven, dan geen id bewijs laten zien of een valse naam opgeven.

  20. Moniek

    Plas zittend, ga gewoon op je bloody fiets zitten en gedraag je als Amish. Winderige dag vandaag, ook in het hoofd.
    😅😅😅

  21. Wittejan

    Scherpschutter: rij jij weleens in het donker over bijv de Vechtdijk? Niet altijd goed verlicht en in het donker vaak echt levensgevaarlijk. Of rij jij alleen bij daglicht. Geregeld bijna hartaanvaal door onverlichte fietsers en hartlopers zonder signaallampje, die ook nog eens bijna in het midden van de smalle dijk lopen/fietsen. Uitwijken kan daar bijna niet.
    Moet je eens doen, misschien nuanceer je dan je mening.

  22. Utregter

    Even de opleidingen bekeken;
    De HTV opleiding van een BOA voor een Gemeente duurt 3 jaar en die van de Politieagent maar 2.

  23. Confusius

    @ Eliza

    Weet je dat het aanzetten tot strafbare feiten en strafbaar handelen zelf ook strafbaar is en dat de politie via DUIC je IP-adres kan traceren en je kan aanhouden op basis van wat je daar net schrijft?

    Het zou overigens DUIC sieren deze opruiing tot strafbaar handelen te verwijderen, omdat het faciliteren volgens mij ook strafbaar is en ieder geval niet kies.

    Wat een haat richting deugen toch bij reaguurders door contant op te roepen tot niet deugen. Hou je trouwens gewoon eens aan de verkeersregels, dan hoef je ook niet aangehouden te worden. Die verkeersregels zijn er niet voor niks. Het niet meewerken aan een aanhouding is erg flauw te noemen. In de avond een kerel/ vrouw, in de ochtend ook> is hier wel op van toepassing.

  24. Marcel

    Wanneer gaan we nu is bekeuren van voetgangers die schuin oversteken? En telefoon in hun hand hebben met oversteken? En irritant lopen te praten op straat? En niet op zebra oversten? En door rood oversteken? En hand in hand lopen met oversteken. En patat eten met rondlopen? Allemaal heel gevaarlijk. Zo kan ik nog wel ff doorgaan natuurlijk. Vadertje staat heeft het zo goed met ons voor. En de last van fout parkerende fietsers heb ik nog niet eens gehad. Veel succes hier met van alles. We zien elkaar bij de verkiezingen. Same soup.

  25. Lachgas

    @Eliza
    Zoals bij zoveel wetten en regels wordt er iets ingevoerd en vervolgens meer dingen toegevoegd.
    Boa’s schuiven dus richting politie op wat het weer mogelijk maakt om boa’s light in te voeren.

  26. Scherpschutter

    @Wittejan

    Zucht…”Levensgevaarlijk” is in je nakie tussen Australische krokodillen gaan zwemmen die drie weken niet gegeten hebben…U stelt zich werkelijk ontzettend aan en komt een beetje over als een emotionele zenuwpees.

    Fietsen en autorijden in Nederland is krankzinnig VEILIG.

  27. RABE

    Heel goede actie. Vooral mee doorgaan, voor de veiligheid en voor het geld dat de stad wel kan gebruiken. Voor mij mogen de telefoon boetes wel hoger, want ik zie nog veel foute fietsers.

  28. UTRECHTSE JANTJE

    Ik geloof dat het voor @ Scherpschutter inderdaad tijd wordt zoals @ihsan aangaf , om ‘n blokkering in te stellen naar aanleiding van zijn belastende woorden gericht aan andere Reageerders hier !! Ik vind het nu echt te ver gaan om mensensen , hier voor emotionele zenuwpees uit te maken , omdat hij het niet met hem eens is !!!!

  29. Eva

    Moraalridder Confusies kent het verschil niet tussen staande houden en aanhouden… 🤦🏻‍♀️

  30. Gerrit

    Ik zag er een paar staan en dacht die hebben de bevoegdheid niet dus ik kan gewoon even door rood fietsen… wordt ik opeens beboet door een BOA. Dat was wel even balen zeg! Dat wordt een saai stadsleven zo zeg. Als voormalig Amsterdammer hoort die burgerlijke ongehoorzaakheid op de fiets en te voet er een beetje bij hoor als je dat met gezond verstand doet.

  31. Pee

    @Joepie
    ik weet niet waar jij die info vandaan hebt maar als er 1 partij is die meer blauw op straat wilt zien dan is dat de PVV.

  32. Losse flodder

    @Utrechtse Jantje:

    Iedereen hier weet intussen nu wel dat Scherpschutter vooral veel met losse flodders schiet. Lijkt de laatste tijd vooral geïnspireerd door de vele stormen die ons land teisteren(?!). Die gaan weer over, net als de reacties van hem. Gewoon langs je heen laten waaien.

    @ RABE:

    Ja, omhoog die boetes. Ik dacht voor zowel rijden door rood, – zonder licht, als wel – met telefoon in de hand: slechts € 95,-. Het is nog net geen @ 99,99.
    € 155,- lijkt mij een beter bedrag.
    En volgens mij al eerder gezegd hier, streng optreden nu, bij jonge overtreders, voorkomt vaak een latere criminele ‘carrière.

    @Moniek:

    Winderige Amish? Ja leuk! Met wind mee waai je zo naar je bestemming 😉

  33. Scherpschutter

    UTRECHTSE JANTJE

    U komt ook een beetje op mij over als een emotionele zenuwpees, waarmee ik uiteraard niet zeg dat u een emotionele zenuwpees bent. Dat soort oordelen vellen laat ik graag aan professionals over. LOL

  34. Joepie

    @ pee

    Het is hier ook pas duizend keer vermeld op DUIC.

    Maar de PVV roept dat het voor meer blauw op straat is, maar achter de schermen stemt men in de 2e kamers tegenovergesteld. Dat is gewoon een kwestie van tweedekamer.nl volgens en kijken naar stemgedrag bij moties e.d..

    Onder het gedoogkabinet VVD, CDA EN PVV (2010> de PVV heeft dus ook Rutte in zadel geholpen, auwwww) is de Nationale Politie verder uitgerold en dat was een verkapte bezuiniging. Doordat er nu dus 1 landelijke politie is, mag de burgmeester niet meer extra geld vragen om zelf extra agenten aan te nemen. Ook mag de burgemeester en de lokale korpsleiding niet meer zelf bepalen aan welke politietaken men hoeveel agenten uitgeeft. De gemeentepolitie was natuurlijk al eerder wegbezuinigd.

    De noodoplossing is dus dat de Utrechtse burgemeester Dijksma zelf maar extra BOA’s aanneemt en de BOA’s extra taken wil geven. Een soort noodreparatie om de stad nog enigszins leefbaar te kunnen houden. Waarvoor hulde.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).