Proef met speciale wijkdepots voor pakketbezorging in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Proef met speciale wijkdepots voor pakketbezorging in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Proef met speciale wijkdepots voor pakketbezorging in Utrecht

Proef met speciale wijkdepots voor pakketbezorging in Utrecht
Foto: PostNL
Een gedeelte van de wijken Utrecht West en Noordwest krijgen een wijkdepot voor pakketbezorging. Hierdoor worden pakketjes niet meer aan huis bezorgd, maar moeten bewoners de dozen ophalen bij een centraal punt. Het gaat om een proef en de precieze invulling moet nog uitgedacht worden.

Een gedeelte van de wijken Utrecht West en Noordwest krijgen een wijkdepot voor pakketbezorging. Hierdoor worden pakketjes niet meer aan huis bezorgd, maar moeten bewoners de dozen ophalen bij een centraal punt. Het gaat om een proef en de precieze invulling moet nog uitgedacht worden.

Het depot is het winnende idee van de actie ‘Utrecht reist bewust’. Tijdens de actie van Goedopweg konden bewoners ideeën insturen om bewust anders reizen in hun wijk te stimuleren.

Uit alle inzendingen, selecteerde een jury 8 ideeën waarop gestemd kon worden. Met 40 procent van de 2.000 stemmen is het ‘wijkdepot voor pakketbezorging’ verkozen tot het beste idee.

Wijkdepot

Bij een wijkdepot voor pakketbezorging worden pakketjes op een vast punt in de wijk bezorgd. Het voorkomt onnodige ritjes van de bezorger en mensen kunnen zelf bepalen wanneer de pakketjes opgehaald worden.

Bij veel pakketbezorgers, zoals PostNL, kan er nu ook al gekozen worden om bestellingen op te halen bij centrale punten in de wijk. De gemeente Utrecht gaat nu onderzoeken hoe deze wijkdepots voor pakketbezorging hier nog verder aan kunnen bijdragen.

28 Reacties

Reageren
  1. Fred

    Een zeer slecht plan !!
    Als je een bestelling hebt met een behoorlijk gewicht, dan kan het lastig worden om die thuis te krijgen als je geen auto hebt.
    Sommige (zware) pakketten zet je niet zo makkelijk even achterop je fiets, en ik dacht toch echt dat deze stad met milieuvriendelijke doelstellingen (en die een autoluwe stad nastreeft) het toejuicht als mensen geen auto hebben, dus erg onhandig dit.
    Het past wel in de trend van de huidige tijd, de service wordt steeds maar minder terwijl de prijzen stijgen, dat wordt dan verpakt in een mooi verhaal dat het allemaal zoveel handiger is voor de klant, maar in feite is het gewoon een bezuinigingsmaatregel waarbij de service achteruit gaat.
    Denk bijvoorbeeld ook aan die zelfscan kassa’s in de supermarkt.

  2. Erwin

    Briljant, wat een goed idee!
    Laten we deze wijkdepots dan meteen maar “postkantoor” noemen.
    De oudere Duic-lezers kennen dit fenomeen wellicht nog wel… 😉

  3. paul

    goh, vroeger noemden we dat een postkantoor

  4. Rob

    Leuk dat de wat oudere mensen weer ik de kou komen te staan!
    Misschien kunnen ze de rolators ook aan passen voor vervoer van grotere pakketten

  5. Wim

    Yep het postkantoor is weer terug,maar dit is dus typisch iets wat door een buurtwinkel opgepakt moet worden en niet weer een duur gemeentelijke bedoening

  6. Hadjememaar

    Volgens mij is het idee, dat er in iedere straat of zelfs ieder blok een vast afhaalpunt komt. Lijkt me wel gezellig alle buren die ‘s avonds langskomen om hun pakketje op te halen. Omdat ik veel thuis werk ben ik nu al een soort buurtpostkantoor. Ik stapel alle pakketjes netjes in mijn halletje. Heb er geen last van. Kunnen we best formaliseren.

  7. Katja

    Minder vervuilende auto’s van pakketbezorgers die met draaiende motor voor een pand staat waar bewoners uiteraard niet thuis zijn want via internet besteld en zelf alsnog ergens anders moeten ophalen. Ik vind dit echt een heel goed plan ! Serieus !

  8. bee

    moet je dan iedere dag gaan kijken of je pakket is gearriveerd of zo?
    of rijd die bestelbus wel de wijk door om een briefje in de bus te gooien dat je pakket op het kantoor ligt.

  9. Ben

    40% van de uitgebrachte stemmen, dat mag je wel een goed draagvlak noemen, dus give it a try!. De meesten die hier zuur op reageren hebben wellicht niet hun stem uitgebracht, liever bezig met zoeken naar zure argumenten, ga lekker zo door dan kan zonder jullie dit plan verder worden uitgewerkt.

  10. Toine Goossens

    @Hadje,
    En dat is ook nog eens heel goed voor hechte contacten. Met centraal ophalen holt dat weer opnieuw achteruit.

  11. trol

    a: dit bestaat al, alleen dan is het een commercieel initiatief en heet het “viatim”
    b: je kan het gewoon nog steeds thuis laten bezorgen, de depot optie is extra. Nu heb je ook al afhaalpunten in supermarkten etc. dat staat al in artikel. Waarom moet de gemeente hier aan bijdragen??
    c: milieu-impact (verbetering) is volstrekt onduidelijk
    d: Fred: zelfscan, ruime openingstijden, internet bestellen is inderdaad veel handiger en een vooruitgang. Eens dat minder service en prijsverhogingen echter niet samen horen te gaan.

  12. G. de Vries

    NEE! Voor ouderen of mensen zonder auto is het ondoenlijk om met (zware)pakketten te gaan lopen slepen. Vaak kun je bij aankoop melden wanneer het bezorgd kan worden dus zorg dan dat je thuis bent.
    Bovendien betaal je voor bezorging aan huis en niet om het ergens in een wijk of buurt alsnog op te gaan halen. Denk er niet aan om met zware pakketten te gaan lopen slepen, kan ik niet eens. Dit wijkdepot is weer eens bedacht vanuit het supermobiel- zijn- standpunt en houdt geen rekening met mensen die moeilijker ter been zijn of een mate van handicap hebben.

  13. pieter

    100% gelijk frank,gewoon enorme geldbesparing voor de vervoerders

  14. pieter

    ik bedoelde fred heeft gelijk geen frank..foutje bedankt

  15. Scherpschutter

    Huh? Dus in plaats van 1 auto die 30 adressen langs gaat krijgen we nu (mogelijk) 30 auto’s die naar 1 adres toegaan om hun pakketje op te halen, en dit zou op de een of andere manier “bewust anders reizen” moeten stimuleren?

    Deze collectieve gekte begint echt uit de hand te lopen. De realiteit is dat er nu ongeveer 1 miljard auto’s wereldwijd zijn en dat dit er in 2050 ongeveer 2.5 miljard zullen zijn. Proberen wij hier “bewust anders reizen” te introduceren op dit microscopisch kleine stukje aarde… LOL!

  16. ACTK

    @Erwin was mij voor. Inderdaad, laten we het ‘postkantoor’ noemen. En met een toegevoegde innovatie kan je je voorstellen dat vanuit het postkantoor dan bezorgers afreizen naar de woningen in de buurt om die pakketje via één bezorger (ipv door tig) per adres te laten bezorgen. Dat innoveren kost nog wel een jaar of tien, maar we komen er wel… Ik bedoel, we komen wel weer terug waar we ooit waren. Als we maar geduld hebben…

  17. Erwin

    @bee: ja, je moet steeds gaan kijken of er een pakketje is aangekomen.
    Email, sms, postnl-app en vergelijkbaar worden namelijk per direct afgeschaft.
    Sjongejonge

  18. GeenStijl@Utrecht

    Het blijft een dus eigenlijk gewoon een k.t idee gezien de reacties, en de postbezorgers krijgen een uitkering omdat er geen werk meet is, of nee taxichauffeur want daar zijn er nog niet genoeg van.

  19. Westside

    De Gamma is al een perfect afhaalpunt, elke dag tot 21uur open. En er zijn meer van die plekken. Ik ben voorstander van minder busjes in de straat, maar hoe gaat de gemeente hieraan precies bijdragen of bestaande oplossingen optimaliseren?
    Zorg eerst (landelijk) dat al die webwinkels de optie bieden om bij een ophaalpunt te bezorgen, voor de mensen die mobiel genoeg zijn. Misschien kan de gemeente er overigens een leenbakfiets bij zetten?

  20. Harry

    Uitkomsten van enquetes zijn weinig betrouwbaar zonder het vermelden van methodiek en aanpak.

  21. Harry

    Logisch plan vanuit de doelstelling van de VN 2030 agenda.
    – geen eigen gemotoriseerd vervoer meer in de stad
    – controleren en beperken van gedrag en gebruik van inwoners
    – verbruik en aankoop vertalen en belasten in CO2 puntjes

    Verdiep je maar eens in de VN 2030 agenda en het zal je verbazen.

  22. Koel Hoofd

    Postkantoor versie 2.0.
    Het meest duurzame was gewoon om met de fiets naar de stad te gaan en daar te kijken, kiezen en kopen wanneer het past/bevalt/etc.

    Maar ja, daar wordt je moe van dus die luie millennials vinden het makkelijker om online te bestellen en van de 10 kledingstukken er 9 weer terug te sturen. De retail is de nek omgedraaid, en shit horeca en ordinair vermaak is er voor terug gekomen om die millennials te vermaken, net zoals ze in jeugd door de animatie teams op vakantie werden beziggehouden. Diezelfde millennials staan nu ook te krijsen om meer duurzaamheid vanwege hun toekomst, en draaien daarmee heel effectief hun eigen toekomst de nek om. Wat is er toch gebeurd met gezond nuchter Hollands verstand?

  23. Angelique

    @Katja
    Wees niet zo naief. túúrlijk gaan mensen die pakketjes gewoon met de auto ophalen. meerdere auto’s welteverstaan.

    Laten we gewoon brievenbussen maken waar een pakketje doorheen past.

    Ik zie het verschil met een ophaalpunt echt niet, dit is geen belastinggeld waard.

    Bovendien, als ik thuisbezorging vraag, wil ik thuisbezorging, en niet zomaar ergens anders dumpen omdat “duurzame” mensen daarop gestemd hebben bij een of andere deugverkiezing. Dat is toch echt iets tussen mijn leverancier en mijzelf.

  24. Linlin

    @Koel Hoofd, luie millenials? Ik ben 50, en ik, en iedereen van mijn leeftijd die ik ken, bestelt online.
    Vanwege de prijs en het gemak. Van sokken tot mijn wasmaschine. Je denkt toch zeker niet dat ik nog op zaterdag in de stad gs lopen om kleren te kopen. Nee dank je wel, mij te druk.
    Niet zo schreeuwen dus.

  25. S.

    Ik heb graag thuisbezorging hoor, ik werk vanuit huis en het komt zelden voor dat ik er niet ben als bezorgers komen, daarbij wil ik niet zelf weer ergens naartoe moeten gaan, ik koop nog maar zelden dingen in een fysieke winkel. Bovendien is die optie er al voor degenen die liever zelf iets gaan ophalen, een ophaalpunt. En ik neem overigens met veel plezier pakketjes aan voor de andere bewoners in de buurt.

  26. Yoshua

    @Koel Hoofd

    Ik ben geen millenial en koop absoluut nooit in een winkel.
    Ik zal je nog sterker vertellen, ik ben zelfs nog niet in het nieuwe HC geweest.
    Via het busstation loop ik het station in en heb geen idee wat ik zou moeten doen in HC.
    De meeste millenials zijn wel in het nieuwe HC geweest en gaan zelfs voor de lol de stad in om misschien iets te kopen in een winkel.
    Ik begrijp best wel dat voor jullie ouderen van 80+ het een hele ingewikkelde materie is om online te kunnen kopen.
    Misschien wanneer ik ook stokoud ben dat ik ga afgeven op jongere generaties uit afgunst, wat ik niet hoop.

  27. Jip Jonker

    Je kunt de pakketjes ook door mensen uit de wijk, bv met een afstand tot de arbeidsmarkt, laten bezorgen met een electrische bakfiets of iets dergelijks. Dan heb je wel de voordelen, minder nadelen die hier genoemd worden en nog wat sociale arbeid.

  28. Ward

    Als ik van @Koel Hoofd mijn mening zou mogen geven als millennial:

    Ik vermoed dat u een grote groep van de bevolking onterecht over een kam scheert.
    Zelf bestel ik alleen producten die ik echt nodig heb en zou ik nooit meerdere pakketjes bestellen om de meerderheid terug te sturen, ook de personen om mij heen doen dit niet. Daarnaast zijn de leeftijdsgenoten om mij heen juist heel bewust bezig met duurzaamheid en toekomstbestendigheid. Zo gebruiken de meesten de fiets en ben ik zelfs voorstander van het ontmoedigen van autogebruik en pakketjes thuis bezorgen. Ik vind het ‘postkantoor 2.0’ juist een goed idee om mensen te ontmoedigen om te bestellen en het pakketdienstverkeer te verkleinen.

    Verder kan het voor de mensen die moeilijk te been zijn inderdaad lastig zijn maar ik zie het van de positieve kant. Zij hebben weer een reden om een buurman, vriend of familielid te spreken (eenzaamheid wordt namelijk een steeds groter probleem).

    Ten slotte kunnen we denk ik wel aannemen dat grote pakketten zoals een wasmachine of een meubelstuk gewoon netjes thuis geleverd kunnen worden. Het postkantoor 2.0 zal vooral dienen voor kleinere pakketjes die gewoon lopend of fietsend gedragen kunnen worden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).