Proef met verkeerslichten maken verkeerssituaties niet onveiliger - De Utrechtse Internet Courant Proef met verkeerslichten maken verkeerssituaties niet onveiliger - De Utrechtse Internet Courant

Proef met verkeerslichten maken verkeerssituaties niet onveiliger

Proef met verkeerslichten maken verkeerssituaties niet onveiliger
De gemeente Utrechts is vooralsnog zeer te spreken over de proef met het uitzetten van onnodige stoplichten in de stad. De buiten werking gestelde verkeerslichten blijven uit, behalve op één kruispunt op de Amsterdamsestraatweg tijdens het spitsuur.

De gemeente Utrechts is vooralsnog zeer te spreken over de proef met het uitzetten van onnodige stoplichten in de stad. De buiten werking gestelde verkeerslichten blijven uit, behalve op één kruispunt op de Amsterdamsestraatweg tijdens het spitsuur.

Een aantal maanden geleden riep de gemeente alle bewoners op om onnodige verkeerslichten aan te geven. Hier kwamen 5.000 reacties op. Hierop heeft de gemeente acht stoplichten met een zogeheten uitschakelproef op non-actief gezet.

Bij zo’n proef gaat het verkeerslicht eerst drie maanden op knipperen en daarna drie maanden uit. Of de verkeerslichten vervolgens helemaal weg kunnen, hangt af van de ervaringen van verkeersdeelnemers, de gevolgen voor de verkeersveiligheid
en de doorstroming tijdens de proefperiode. Ook wordt er gekeken of ondersteunende maatregelen nodig en mogelijk zijn (denk aan een middeneiland) om een veilige oversteek van fietsers en voetgangers te waarborgen.

Amsterdamsestraatweg

Ook op de Amsterdamsestraatweg zijn op drie kruispunten verkeerslichten op knipperen gezet. Dit tot ongenoegen van omwonenden, die zich veel zorgen maakten over de verkeersveiligheid die deze maatregel met zich meebracht.

Naar aanleiding hiervan is wethouder Lot van Hooijdonk begin december met bewoners ter plekke gaan kijken. Ook zijn door gemeentelijke adviseurs en door een extern bureau observaties uitgevoerd tijdens en buiten de spits. Tijdens de observaties zijn geen gevaarlijke situaties gezien.

Fietsers op de Amsterdamsestraatweg geven aan blij te zijn dat de verkeerslichten uit staan. Wel laat de gemeente weten dat verkeer dat vanuit de Egelantierstraat oversteekt richting Ondiep-Zuidzijde te maken heeft met een complexe oversteek, omdat dit verkeer veel verschillende verkeersstromen moet kruisen. Op drukke momenten is het moeilijk om al deze stromen te overzien en de oversteek in één keer te maken. Weggebruikers hebben dit ook gemeld.

Hierom heeft de gemeente voor de verkeersveiligheid en de doorstroming van het verkeer uit de Egelantierstraat besloten om de verkeerslichten op dit kruispunt op werkdagen weer aan te zetten tijdens de spitsuren (7 tot 9 uur en 16 tot 18 uur). Buiten de spitsuren blijven de verkeerslichten knipperen.

Op de Drift–Voorstraat zijn de verkeerslichten alleen nog in bedrijf tijdens de ochtendspits.

De gehele overzichtskaart met de stoplichten is hier te zien.

8 Reacties

Reageren
  1. Nick

    Fietsers houden zich toch al nauwelijks aan de stoplichten dus zo gek is het niet toch?

  2. Ivo van der Hoeven

    Wat een geweldige website voor het melden van stoplichten zeg! Goede interface, heldere communicatie vanuit de gemeente – dit is hoe openbaar bestuur in het internettijdperk moet zijn!

  3. kees van oosten

    Als bewoner van de Amsterdamsestraatweg ben ik aanwezig geweest bij de door de gemeente georganiseerde observatie van twee buiten werking gestelde verkeerslichten. Alle aanwezigen bewoners (en ondernemer) vonden dat de situatie er beslist onveiliger van geworden is. En voor mensen die moeilijk ter been zijn of met een kinderwagen proberen over te steken een grote achteruitgang qua oversteekbaarheid.

    Waarop de conclusie van de gemeente gebaseerd is is dus volstrekt onduidelijk. Als de gemeente toch niet van plan is om zich iets aan te trekken van de mening van de omwonenden, dan moet ze de mensen ook niet om hun mening vragen en vragen om te komen observeren.

  4. Berend

    Ik fiets bijna dagelijks de ASW van Julianapark richting station af en weer terug. De doorstroming is nu een stuk beter en de veiligheid is er naar mijn mening niet minder op geworden. Goede zaak.

  5. Marko

    kees, hebt gewoon geen gelijk. Ik heb met eigen ogen gezien dat het verkeer soepel en gladjes verliep. De data en observaties van de gemeente bevestigen dat ook. Ik vrees dat je slachtoffer bent geworden van de wet van de kleine getallen. Je eigen beperkte aantal observaties waar waarschijnlijk een flinke bias op zat proberen te extrapoleren naar het algemene beeld is natuurlijk niet erg betrouwbaar.
    Als kinderwagenduwer heb ik echt geen enkel probleem met oversteken, gewoon links en rechts kijken voordat je oversteekt zoals ik dat als kind heb geleerd en dan rustig de straat over. Maar goed mijn ervaringen zijn natuurlijk ook maar beparkt, de langdurige observaties van de gemeente geven natuurlijk het meest betrouwbare beeld.

  6. Han

    Gaat er ook nog gekeken worden hoe al die stoplichten er gekomen zijn en wat wordt. @Kees: ik ben idd wel benieuwd wat gehandicapten er van vinden. Misschien stoplichten die alleen aanspringen als voetgangers willen oversteken? Ze staan er nu toch 😉

  7. NAj

    Aan het begin van de Langerakbaan in LR is een levensgevaarlijke situatie gecreeerd waar zomaar, uit het niets een betonnen talud is neergezet, zonder borden of reflectie. met name in de nacht is dit slecht te zien, en vliegt men soms bijna boven op.

  8. Marjolein

    De kruising Betlehemweg-Boorstraat-Amsterdamsestraatweg-Tiendstraat is er zeker onveiliger en onoverzichtelijker op geworden. Daar met de fiets oversteken is bijna niet te doen, tenzij je jezelf op goed geluk voor het verkeer gooit in de hoop dat ze goed kunnen remmen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).