Door een noodstop kon gistermiddag een botsing worden voorkomen tussen twee treinen op het spoor nabij Centraal Station Utrecht. Dat heeft minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur gisteravond bekend gemaakt aan de Tweede Kamer. Nadat een stoptrein waarschijnlijk door een rood sein reed deze een wissel kapot die openstond voor een werktrein. Een trein die op dat moment vanaf de andere kant naderde moest een noodstop maken om een botsing te voorkomen.
Het incident gistermiddag zorgde voor stremming van het treinverkeer op een aantal sporen tussen 16.00 en 17.30 uur. Nadat ProRail aanvankelijk aangaf, dat de problemen waren ontstaan door een gestrande trein is inmiddels duidelijk dat het bedrijf een onderzoek is begonnen naar de oorzaak van het incident. Allereerst zal de machinist van de stoptrein tekst en uitleg moeten geven. Ook houdt de spoorbeheerder rekening met de mogelijkheid van een technische storing. Het incident vertoont grote gelijkenis met de treinbotsing afgelopen zaterdag tussen de stations Amsterdam Centraal en Sloterdijk. Daarbij raakten 117 mensen gewond, van wie 42 ernstig. Een vrouw stierf later aan haar verwondingen.
Naar aanleiding van het treinongeluk in Amsterdam heeft minister Schultz van Haegen ProRail gevraagd om snel met ‘correctieve maatregelen’ te komen. In de spoorsector wordt al langere tijd gewerkt aan maatregelen om het aantal roodlichtpassages terug te dringen. Vorig jaar is maar liefst 157 keer een rood sein genegeerd. Het sein in Amsterdam bleek niet te zijn voorzien van het veiligheidssysteem ATB-verbeterde versie, dat ook treinen met een snelheid lager dan 40 kilometer per uur laat stoppen. Wat de situatie bij het sein in Utrecht is, heeft de minister nog niet bekendgemaakt.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.