Het is veel te veel werk voor ProRail om alle graffiti rond de sporen in Utrecht actief te verwijderen. Alleen graffiti waarbij sprake is van strafbare uitingen wordt aangepakt.
De gemeente Utrecht probeert graffiti, als daar meldingen over binnenkomen, snel te verwijderen. Graffiti rondom het spoor op eigendommen van ProRail kan echter langer blijven staan.
ProRail legt uit dat graffiti alleen direct verwijderd wordt als er strafbare uitingen worden gedaan, of als de teksten beledigend zijn. Het zou geen doen zijn om overal in Nederland alle graffiti op de eigendommen van ProRail meteen weg te halen. Als er opknapwerkzaamheden zijn op een locatie dan wordt de muurkladderij in de omgeving wel aangepakt.
Het landelijke beleid van ProRail heeft er in het verleden voor gezorgd dat er geen gezamenlijke aanpak met de gemeente Utrecht is voor het verwijderen van graffiti. De gemeente liet onlangs nog weten dat ze hierover wel in gesprek blijven met het spoorbedrijf.
Verwijderen
De gemeente probeert graffiti in de buitenruimte of op een openbaar voorwerp, zoals een prullenbak of standbeeld, binnen 4 werkdagen te verwijderen. Als het om kwetsende teksten of afbeeldingen gaat dan laat de gemeente de werken binnen 24 uur weghalen. Hier moeten wel meldingen over binnen zijn gekomen.
Ook huiseigenaren kunnen zich melden bij de overheid als er verf op hun huis is gespoten. Dan komen schoonmakers van de gemeente het gratis verwijderen.
7 Reacties
ReagerenIk woonde ook bij een van de nieuwe stations.wij hebben dit probleem op info avonden aangegeven hier bang voor te zijn (.zie station zuilen) ons werd verzekerd dat het netjes zou blijven. Wij wisten beter !!
Laat deze jongens lekker hun werk in de buitenlucht maken. Al die grijze wanden langs het spoor zijn niet mooier dan de talloze kleurrijke graffitiwerken. Top werk jongens. Ga zo door.
@ Robert, wat is er zo erg aan graffiti op kale, grijze, grauwe industriële muren?
E zit troep tussen de graffiti, maar er zitten ook ware kunst tussen. Dan is het dus ineens street art. Vergeet niet dat veel kunstenaars van deze tijd uit de graffiti-wereld komen en dus ook ooit ergens hun kunst hebben leren maken.
Graffiti hoort ook bij de stad. Het is 1 van de aantrekkelijke kanten van grote steden, als het tenminste kunstwerkjes zijn. Het is ook onderdeel van de jeugdcultuur en de tegencultuur.
Als je aangeharkte suffe slaapstraten willen, moet je maar in Assen gaan wonen. O…..wacht.
Als de gemeente het wat meer reguleert en langs het spoor meer gedoogzones plaatst wordt de kwaliteit van de graffiti alleen maar beter, en is dit gewoon aan te merken als hedendaagse kunst. Tevens hoort dit gewoon bij een stad en is, zoals hierboven al geschreven, vele malen beter dan die grijze zielloze wanden. Ofwel, niet tegenwerken maar faciliteren.
@Bill
De meeste graffiti langs het spoor zijn no-skill tags en fantasieloze ballonletters. Vroegah zag je nog mooie graffiti, wat je misschien zelfs als “kunst” zou kunnen bestempelen, maar nu is het helaas fantasieloos geklieder. Laten we dat aub niet gaan faciliteren…
@MJPD
Vroegah, toen de politie nog op varkens rondreed en de euro nog een rijksdaalder was. Je klinkt een beetje zuur. Neem een appelflapje.
Maak er een gedoogzone van. Dan heeft Utrecht naast de grootste fietsenstalling letterlijk en figuurlijk de grootste Graffiti-gedoogzone ter wereld. Met regelmatig wisselende exposities.
Wellicht is het ook een idee, de saaie grijze muren. van die fietsenstalling op te fleuren. De gemeente kan daarvoor De Strakke Hand de vrije hand geven. Die heeft bewezen, fantastische kunstwerken te kunnen maken. Dan word deze fietsenstalling tevens een spraakmakend museum.