ProRail werkt aan personeelstekorten, maar uitval van treinritten kan nog tot medio 2023 duren ProRail werkt aan personeelstekorten, maar uitval van treinritten kan nog tot medio 2023 duren

ProRail werkt aan personeelstekorten, maar uitval van treinritten kan nog tot medio 2023 duren

ProRail werkt aan personeelstekorten, maar uitval van treinritten kan nog tot medio 2023 duren
De problemen met het treinverkeer door tekort aan personeel moeten de komende weken en maanden minder acuut worden. Dat zei staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Steven van Weyenberg (D66) in reactie op Kamervragen. De uitval van treinritten is daarmee echter nog niet meteen verholpen.

De problemen met het treinverkeer door tekort aan personeel moeten de komende weken en maanden minder acuut worden. Dat zei staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Steven van Weyenberg (D66) in reactie op Kamervragen. De uitval van treinritten is daarmee echter nog niet meteen verholpen.

In zijn antwoord op de Kamervragen laat Van Weyenberg weten dat er samen met ProRail hard wordt gewerkt aan het voorkomen van nog meer uitval. Het kwam afgelopen jaar regelmatig voor dat er geen treinen reden vanwege personeelstekort bij ProRail.

Van Weyenberg: “De problematiek is momenteel het grootst op de verkeersleidingspost Utrecht, waar onder andere een aantal baanvakken in het midden en oosten van Nederland worden bediend.” 

Opleiding

Treindienstleiders kunnen niet zomaar het werk van hun collega’s elders in het land oppakken, legt de staatssecretaris uit. Dat heeft met hun opleiding te maken. Daarom neemt ProRail extra maatregelen voor de post Utrecht. Er moet voor deze post een pool van medewerkers bij komen, die kunnen inspringen als er iemand uitvalt.

Landelijk zijn er nu zo’n 60 vacatures te vullen bij ProRail. Voordat nieuwe medewerkers aan de slag kunnen, volgen zij een opleidingstraject van gemiddeld acht maanden. Niet iedereen slaagt daarvoor. Van Weyenberg geeft aan dat het slagingspercentage wel is opgekrikt van 50 naar 70 procent.

‘Lange adem’

“Hoopgevend is dat de opleidingsklassen tot en met februari 2022 vol zitten dankzij de extra inzet van ProRail op werving”, schrijft de staatssecretaris. “Het opleiden van voldoende nieuwe mensen is een proces van lange adem en zal volgens ProRail tot medio 2023 duren. Tot die tijd kunnen verstoringen zich, zeker op korte termijn, blijven voordoen.”

13 Reacties

Reageren
  1. JdV

    In plaats van extra personeel op te leiden zou Prutsrail beter de werkcultuur kunnen aanpakken. De bezem door het echelon hoogste leidinggevenden en stevige aanpak van de giftige bedrijfscultuur zet meer zoden aan de dijk dan een handvol uitzendkrachten.

  2. Realist

    @JdV. Bedrijfscultuur aanpakken blijft lastig. Er komt een onderzoek, mensen houden handen boven elkaars hoofd, er volgen wat moderne containerbegrippen, mensen zwijgen en alles blijft zoals het was.

  3. Herman

    Personeel genoeg daar toch? Er worden bij Prorail zelfs pornofilms onder werktijd op kantoor gemaakt!

  4. Fred

    Het is en blijft gewoon wanbeleid van ProRail.
    De verkeersleiders die met pensioen zijn gegaan is iets wat jaren van te voren gewoon bekend was, er had veel eerder aan gewerkt moeten worden.
    Het is gewoon van de zotte dan in een West-Europees land doodleuk geen treinen op een heel traject rijden door zoiets als dit.

  5. Berend

    @JdV. U werkt bij prorail? Wat is er mis met de cultuur en hoe pakt je dat aan?

  6. Scherpschutter

    Ach ja…

    “Who is John Galt?”

  7. Erwin

    He Fred, welkom in het NL van Rutte. Zelfde probleem speelt bij politie, landmacht, op de ic’s, bij de brandweer, in het onderwijs, zorg enz enz
    Voorbeeld: bij de politie gaan de komende jaren 15.000 man met pensioen. Dit is al een tijdje bekend (jaar of 10). Met die instroom van vandaag de dag ga je dat niet opvullen. Mooi man, 10 jaar rutte

  8. JdV

    @Berend: https://www.nu.nl/economie/6167132/belangrijkste-oorzaak-uitvallende-treinen-is-slechte-werksfeer-bij-prorail.html

  9. Realist

    Alsof Rutte daar wat aan kan doen.. De strategische planning ligt op bestuurlijk en directieniveau, allemaal links georiënteerde rakkers.

  10. Speak Up

    @ realist

    Zakkenvullers zijn zelden tot nooit links, managementlagen ook niet.

    Zeker niet bij een organisatie die tot zeer recent geleid werd door ex-corpsbal Pier.

  11. JdV

    @speak up: lachen met u. Zakkenvullen/subsidieslurpen is voor 90% een linkse hobby. Talloze stichtingen, sociale projecten, deelraden en noemt u al die zakkenvullende deugers maar op zijn bevolkt met linksmensjes met portefeuilles als diversiteit, multi-cultureel ondernemen en discriminatie van xxxx. 100k plus functies bij filmhuizen, cultuurinstellingen en talloze advies en consultancy bureautjes. Vergeet ook de hele asielindustrie met parasiterende asieladvocaten en stichtingen voor “vluchtelingen” niet. Graaien en zakkemvullen vanuit de publieke middelen, de grote linkse hobby.

  12. Bert Heemstra

    @Erwin Met een werkeloosheidscijfer van 2,9 procent kan je stellen dat er gewoon niemand te vinden is. Die 2,9 procent bestaat voor een heel groot deel uit mensen die niet willen (want de uitkering is ook prima; ik blijf liever thuis) of niet kunnen. Vrijwel alle bedrijven zijn hard op zoek naar personeel en er zijn gewoon te weinig (werkwillende) mensen

  13. Speak Up

    @JdV Je hebt echt geen idee waar je het over hebt.

    Alleen maar aan het polariseren op beeldvorming. Gewoon een trollentactiek.

    Je moet voor de lol eens opzoeken hoeveel miljard belastinggeld er naar de zogenaande vrije markt gaat. Zeker in verhouding tot de zogenaamde linkse hobby’s.

    Ambtenaren stemmen trouwens grotendeels D’66 (VVD-light). De partij die ook structureel de VVD een kabinet in helpt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).