De gemeente Utrecht moet de komst van Het Nieuwe Zandpad wederom uitstellen. De afgelopen vijf jaar is er gezocht naar exploitanten, maar er zijn geen partijen waarmee de gemeente in zee zal gaan. Er wordt nu een tussenstap gemaakt door een nieuw onderzoek te doen naar hoe het wel zou kunnen lukken.
De gemeente is al jaren op zoek naar kandidaten die de nieuwe prostitutiezone willen bouwen en exploiteren. In mei werd duidelijk dat er geen enkele kandidaat meer was voor het bouwen van Het Nieuwe Zandpad. Alle gegadigden hadden zich teruggetrokken.
Het is sinds de sluiting door oud-burgemeester Aleid Wolfsen al 5 jaar niet gelukt om een oplossing te vinden voor raamprostitutie in Utrecht. Het nieuwe college is desondanks nog steeds van plan om het Nieuwe Zandpad te realiseren. Dat komt volgens de burgemeester door:het karakter van de prostitutiebranche, wet- en regelgeving, problemen met financiering en een veranderende markt.
Weinig kans van slagen
Toch wil de gemeente zich inzetten voor raamprostitutie in Utrecht. “Uit de vorige procedures hebben wij de conclusie moeten trekken dat doorgaan op dezelfde weg weinig kans van slagen heeft. Daarom nemen wij nu tijd om samen met experts en belanghebbenden te onderzoeken onder welke voorwaarden het wél kansrijk is om veilige en schone raamprostitutie aan het Nieuwe Zandpad te realiseren”, schrijft burgemeester Jan van Zanen aan de raad.
Er waren eerder zorgen over de kosten die het Nieuwe Zandpad hebben opgeleverd voor de gemeente. Het project bleek tot dusver al 4,4 miljoen te kosten. Sander van Waveren van het CDA vond het daarom ‘tijd om ermee te stoppen’.
Onderzoek
Het ingestelde onderzoek zou binnen die begroting kunnen worden uitgevoerd. Voor 2019 zijn er wel nieuwe middelen nodig voor de project- en organisatiekosten van het Nieuwe Zandpad.
Uiteindelijk moeten de kosten worden terugverdiend via de huurinkomsten. Na het onderzoek moet er in het eerste kwartaal van 2019 een nieuw voorstel liggen met een nieuw kader voor raamprostitutie aan het Zandpad.
Lange adem
De burgemeester zegt tot slot nog dat het onderzoek de kans op een succesvolle nieuwe tender zal vergroten, maar dat er geen garantie voor is. “De afgelopen periode heeft ons nog eens extra met de neus op de feiten gedrukt dat prostitutie weliswaar een legaal beroep is maar dat acceptatie van de branche nog een lange adem vereist.”
De barrières die de gemeente zelf opwerpt om prostitutie schoon te houden voorkomt ook de mogelijkheid tot de komst van de zone. “In dit krachtenveld blijven wij op zoek naar de juiste knoppen om aan te draaien om raamprostitutie aan het Zandpad te realiseren.”
Gekoppelde berichten
Nieuwe Zandpad kost gemeente 1,6 miljoen meer dan eerder gemeld
De kosten van de prostitutiezone Het Nieuwe Zandpad vallen hoger uit dan eerder werd bericht.…
CDA Utrecht wil dat de gemeente stopt met het Nieuwe Zandpad
Sander van Waveren, fractievoorzitter van het CDA in Utrecht, is klaar met het Nieuwe Zandpad.…
Weer tegenvaller voor komst Utrechtse prostitutiezone Nieuwe Zandpad
Het is de zoveelste tegenvaller voor de nieuwe prostitutiezone in Utrecht: de investeerder die aan…
15 Reacties
ReagerenEr zijn genoeg beleggers die interesse hebben maar dan moet de Gemeente zelf huurder worden.
Als de locatie dan gesloten wordt moet de huur doorbetaald worden .Gerard vd Vecht
Als de gemeente nu eens gewoon zelf gaat bouwen? De gemeente kan dan zelf bepalen welke exploitanten dan mogen huren en exploitanten welke de fout in gaan kunnen er direct uitgegooid worden. Lijkt mij ook goedkoper dan weer een rondje onderzoek doen met dure externe deskundigen.
Een andere optie is dat de gemeente ook zelf aan de sekswerkers gaat verhuren en zo alle tussen personen uitschakelt. De gemeente heeft immers meer mogelijkheden om gedwongen prostitutie te voorkomen, en kan op deze manier 9 a 10 miljoen euro per jaar aan huur opstrijken. En dat geld kan je weer gebruiken om een wijk gas loos te maken of fietsstraten aan te leggen.
@Alex
Het bouwen is niet het probleem, het gaat met name om het exploiteren. De gemeente wil graag een onberispelijk type waar niets op aan te merken valt, alleen dergelijke types zitten doorgaans niet in de prostitutie. De types die wél in de prostitutie zitten komen meestal niet glansrijk door de Bibob. De wens van de gemeente is begrijpelijk, maar in de praktijk lastig haalbaar.
De barrières die de gemeente zelf opwerpt om prostitutie schoon te houden voorkomt ook de mogelijkheid tot de komst van de zone. “In dit krachtenveld blijven wij op zoek naar de juiste knoppen om aan te draaien om raamprostitutie aan het Zandpad te realiseren.”
Het bestuur van Utrecht is een niet betrouwbare partner in deze. De sluiting van het oude zandpad is daar een voorbeeld van. En iedereen heeft wel een mening over dit geval. Lijkt mij bijna niet mogelijk om nog een nieuw zandpad te maken.
Als iemand niet tevreden is en er een zakdoek neerlegt die kan ontploffen ( als een rotje ) gaat alles weer dicht. Je zal maar 5 miljoen geinvesteerd hebben. :-))
… en daarom is het hele verhaal 1 grote schertsvertoning. Er is voldoende aan te merken op de locatiekeuze ( 2 grote nieuwbouw-wijken grenzen nu direct aan de prostitutie zone) en dit is in mijn ogen gewoon de omgekeerde wereld;
Als je eigen voorwaarden/principes als gemeente het niet mogelijk maken om de zonde te realiseren, dan pas je gewoon je eigen voorwaarden en principes een beetje aan. Terwijl je ook gewoon kunt concluderen dat het met de huidige regels op de huidige locatie niet past. Maarja… dat is gezichtsverlies voor onze linkse coalitie en dat willen ze koste wat kost voorkomen natuurlijk.
Wat een kwaad heeft die Wolfsen toch aangericht door in de nadagen van zijn burgemeesterschap in een één-tweetje met het waterschap die prostitieboten te verwijderen! Het bestrijden van mensenhandel is een belangrijk en honorabel doel.
Door niet de mensenhandelaren aan te pakken maar de plaats waar slachtoffers van mensenhandel werkten, is deze ellende ontstaan. Zou de terugkeer van die boten, gecombineerd met een keiharde aanpak van de mensenhandel zo’n slecht idee zijn?
@ Bezorgde bewoner, de locatiekeuze is niet raar, er was daar altijd al prostitutie. Nieuwe bewoners hadden kunnen voorzien dat er prostitutie in de buurt (wel even een hele brede drukke weg oversteken) mogelijk was. Als ze dat niet fijn zouden vinden hadden ze daar niet moeten gaan wonen.
@Bezorgde bewoner,
Een scherts uw opmerking. Iedere Utrechter fietste langs de boten zonder ook maar enigszins iets van overlast te merken.
Als de verhuurders niet ingrijpen bij overlast zijn ze direct hun vergunning kwijt.
@Alex,
Goede opmerkingen. BW begrijpt niet dat sekswerkers niet aan een Bibob toets hoeven te voldoen. Inschrijving als ondernemer bij de Kamer van Koophandel is voldoende.
@toine; ik zou eens wat meer onderzoek doen als ik u was. De overlast was er wel degelijk. Dat is duidelijk terug te zien in de criminaliteits-cijfers van de gemeente. Sinds het zandpad is gesloten is er aanmerking minder criminaliteit en overlast in de directe omgeving geregistreerd.
En in het onderzoek naar de locatie staat bol van de aannames. Ook andere onderzoekers hebben al eens geconcludeerd dat het onderzoek niet foutief, maar wel eenzijdig is uitgevoerd en dat andere locaties (aan de randen van de stad) prima scoren. En dat de wens van de omwonenden EN de politie hierbij is genegeerd.
@Bb,
Ieder heeft zo zijn eigen belangen. U ook dat is wel duidelijk.
De criminaliteit daalt in geheel Utrecht. Als u iets wilt beweren over aan prostitutie gerelateerde criminaliteit zult u met vergelijkende en traceerbare cijfers moeten komen.
@toine:
U wilt feiten:
Bewonersonderzoek uitgevoerd in het kader van deze evaluatie laat zien dat omwonenden in de buurt van het Zandpad extreem veel overlast ervaren. Vooral van jongeren (86%), maar de helft van de bewoners relateert overlast ook direct aan prostitutie. Daarnaast voelt ook een zeer groot aandeel (73%) zich wel eens onveilig. De gevoelens van onveiligheid blijken vooral samen te hangen met het publiek dat door de prostitutie wordt aangetrokken en voor een deel ook door pooiers. Hulpverleners en controlerende instanties melden vooral de overlast van diverse personen die op de prostitutie afkomen (‘randfiguren’).
Dit is een sectie uit: “Evaluatie Utrechts Prostitutiebeleid” gepubliceerd door de gemeente. Te vinden op: http://www.onderzoek.utrecht.nl
@Bb,
Ervaringen zijn geen feiten. Dat zijn emoties.
Verder is de publicatie van de gemeente niet op internet te vinden. Ook niet met zoeken op de gemeentesite zelf.
@Toine,
Je begint zelf over ervaringen met de quote “Iedere Utrechter fietste langs de boten zonder ook maar enigszins iets van overlast te merken”
En als ik er dan een onderzoeksrapport bij haal, dan zijn het ineens geen feiten maar emoties? Nee Toine, daar ga de mist in.
De onderzoeken zijn overigens wel degelijk te vinden op internet. Ik zal je een voorzetje geven door alvast de link naar 1 rapport toe te sturen:
https://hetccv.nl/fileadmin/Bestanden/Onderwerpen/Prostitutiebeleid/Documenten/Evaluatie_Utrechts_Prostitutiebeleid/utrecht_prostitutie_deelrapport1.pdf
Voor mij is onze discussie daarmee wel gesloten. Fijne avond.
@ BB, volgens dat stuk is de overlast en daadwerkelijke meldingen juist afgenomen of heel erg laag.
Op het gebied van meningen scoort het hoog door “jongeren”…. Die de bewoner zelf linkt aan de prostitutie. En we weten dat de wijken rondom de zone overvol zijn met jongeren die asociaal gedrag vertonen. Wel of geen prostitutie.
@Bb,
Mijn grote dank!
Het betreft dus inderdaad geen feiten-, maar een ervaringenonderzoek. Het rapport is van februari 2009, dus meer dan 9 jaar oud. Het Zandpad was toentertijd nog volop in bedrijf. Politiecijfers over de overlast melden het volgende:
´Het aantal door de politie geregistreerde incidenten van overlast van of door prostitutie is de afgelopen twee jaar afgenomen van 442 in 2005 naar 281 in 2007. Het aantal bewonersmeldingen betreffende overlast van of door prostitutie is erg laag (16 in anderhalf jaar) en blijkt geen goede graadmeter voor overlast.´
Dat betekent dat het beleid van de gemeente meer dan tien jaar geleden al zeer succesvol was. Dat beleid was gebaseerd op zelfregulering op straffe van het inleveren van de vergunning. Het Zandpad is niet gesloten vanwege de overlast, maar vanwege de vrouwenhandel die zich aan het zicht van de politie onttrok. Dat is andere koek.