De provincie Gelderland eist dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met een nieuw stikstofplan komt rond het verbreden van de A27 bij Utrecht. Eerder werd bekend dat het Rijk zes boerderijen in Gelderland had opgekocht ter compensatie van de stikstofuitstoot, maar de provincie zou daarover – tegen de afspraken in – niet geïnformeerd zijn.
Het Rijk kocht de zes boerderijen op, zodat de stikstofuitstoot verlaagd wordt. Die ‘stikstofruimte’ kan dan weer gebruikt worden voor de verbreding van de A27. De provincie Gelderland beweert dat het Rijk de provincie niet op de hoogte heeft gebracht van het opkopen van de boerderijen. Dit terwijl wel was afgesproken dat dat zou gebeuren.
Een meerderheid van de Provinciale Statenleden kwam eerder deze week met een motie over de kwestie. Ze noemden het ‘zeer kwalijk’ dat er geen overleg is geweest en vinden het handelen van het Rijk ‘afkeurenswaardig’.
Stallen
Daar komt bij dat het in de Gelderse regels verplicht is om de opgekochte stallen ook te slopen. De provincie wil zo onder meer voorkomen dat de leegstaande stallen gebruikt worden voor drugslabs of andere illegale praktijken. Het ministerie zou echter geen afspraken hebben gemaakt over het slopen van de stallen. Een ruime meerderheid eist dat die sloopregeling wel wordt opgenomen in de afspraken, schrijft Omroep Gelderland.
Het breed gesteunde voorstel van de Gelderse Statenleden is woensdag besproken in een spoedvergadering. Daaruit kwam dat de meerderheid van de provincie de motie steunt. De provincie vindt dat het ministerie met een nieuw stikstofplan moet komen.
Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg hebben samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode gemaakt en dat is nu te bestellen in de DUIC shop! Bestel hier een exemplaar in de voorverkoop.
Gekoppelde berichten
Gelderse politici dreigen verbreding A27 bij Amelisweerd te dwarsbomen uit woede over opgekochte boerderijen
Gelderse politici dreigen een stokje te steken voor de verbreding van de A27 bij Amelisweerd…
Twee keer zes rijstroken is volgens minister geen alternatief voor verbreding A27 bij Utrecht
Twee keer zes rijstroken in plaats van het verbreden van de A27 bij Amelisweerd in…
Precies veertig jaar na aanleg van A27 door Amelisweerd worden nieuwe acties voorbereid
Het was zaterdag precies veertig jaar geleden dat een groot deel van Amelisweerd bij Utrecht…
Kerngroep Ring Utrecht noemt doorzetten verbreding A27 ‘bizar’ en gaat in beroep
Het mag geen verrassing zijn; de Kerngroep Ring Utrecht gaat in beroep tegen het nieuwe…
59 Reacties
ReagerenHeel goed! Gelderland heeft zijn eigen prioriteiten om de stikstofreductie te realiseren. Zij hebben totaal geen voordeel van de verbreding van de A27(de rest van de maatschappij ook niet). Ook Utrecht en omgeving heeft meer baat bij de extra huizen en goed OV ipv een extra rijbaan op die plaats.
Wanneer dringt het door tot het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat ze een kansloos achterhoede gevecht aan het voeren zijn? Die verbreding van de A27 gaat er nooit meer komen. Wordt het niet tijd dat al die duurbetaalde ambtenaren zich met andere zaken gaan bezighouden?
Uitstekend. De VVD is deze nonsensverbreding koste wat kost door aan het drijven om de bouwlobby tevreden te stellen, tegen de wensen van provincie en stad Utrecht en nu ook provincie Gelderland in.
Het hele proces lijkt al de hele tijd door corruptie omgeven maar die geur wordt door deze ontwikkelingen alleen maar sterker. Afblazen lijkt me de enige optie, dan kunnen alle betrokkenen net doen alsof hun neus bloedt.
Als er geen stikstofruimte kan worden bijgekocht dan kunnen de plannen van de kerngroep Amelisweerd ook niet worden uitgevoerd.Gerard vd Vecht
Goed. Sloopregeling voor de stallen dus ff in de plannen en klaar; verbreden die hap. Man man man. Weer 75 ambtenaren een week bezig geweest om niets en voor helemaal niets. Wat een land is dit aan het worden…
“Stikstofruimte” is nonsens. Daar een beetje opruimen om hier te kunnen vervuilen. Dweilen met de kraan open.
Ieder obstakel tegen de onzinnige en geldslurpende verbreding juich ik toe.
https://speld.nl/2022/11/17/ns-ja-hoor-een-paar-druppeltjes-regen-en-henk-kan-niet-meer-normaal-autorijden/?fbclid=IwAR07-w1FG9GkeTT3GEh94S_6wtKGqutJB6EACUDdugKizhEdp8sOK6qfeQo
Moet ik als ik een dakkapel wil plaatsen straks eerst een koe slachten in Groenekan?
Het Rijk weet toch dat we die verbreding niet willen? Waar zijn ze toch mee bezig. Volgende keer anders stemmen, mensen!
Kan men eens uitrekenen hoeveel stikstofwinst (plus fijnstof en andere uitstoot daarnaast) het oplevert, nadat de verbreding is voltooid en er geen files meer staan? Is er ook zoiets als stikstofwinst in de toekomst waar men rekening mee houdt?
Het is wel zo dat de bomen op Amelisweerd goed groeien van (de) stikstof(uitstoot van de snelweg).
Pas op je woorden beste Bill, je trekt nu wel een heel grote broek aan. Met corruptie heeft dit niets te maken. Wat Rijkswaterstaat doet is volkomen legaal, zoals Een Vandaag gisteren ook berichtte. Wel is het wellicht wat al te handig en voortvarend. Maar dat is een politieke discussie.
@Piet. Op welke rest van de maatschappij doel je eigenlijk. De werkende rest van de maatschappij heeft namelijk wel baat bij een goede doorstroom en verbreding van dit stuk snelweg. De beroepsbevolking die zich per auto verplaatst heeft hier gewoon recht op.
Stikstof is het nieuwe CO2. Stikstof klinkt natuurlijk een stuk gevaarlijker; stof waar je in stikt, dat wil niemand. ‘Framing’ en psychologische politiek heet dat. Afgezien daarvan is het verplaatsen van vervuiling van de ene plaats naar de andere zoals Klaasjan al schrijft dweilen met de kraan open. Dat kun je politiek bedrijven noemen, ik noem het slecht bestuur.
Laat de files op de A27 maar bestaan zoals die nu zijn, bredere snelwegen leiden tot bredere files, ook als iedereen met elektrische auto’s gaat rijden. Als er geen doorkomen aan is gaat het slimme deel van de bevolking naar een alternatief zoeken voor het woon-werkverkeer. Die alternatieven zijn er nu al, maar de files zijn kennelijk nog niet lang genoeg. Als de overheid blijft investeren in asfalt ten koste van natuur verandert er nooit iets ten goede, dan neemt de vervuiling van onze atmosfeer alleen maar verder toe.
Nina verkondigt onzin
@ Nina
Het verbreden van die bak gaat alleen al qua werkzaamheden veel extra stikstofdepositie opleveren. Dat is nu eenmaal de oorzaak van het feit dat die verbreding (een stilgelegd bouwproject) er nog steeds niet van gekomen is.
Eenmaal verbreed zal die depositie niet afnemen. Waarom zou dat het geval moeten zijn? Leg uit. Want: het autoverkeer wordt gestimuleerd i.p.v. afgeremd door dit soort brede racebanen.
Over je argument dat bomen juist zo lekker groeien van extra veel stikstof moest ik wel even nadenken. Je vergeet erbij te vermelden dat die bomen, mocht verbreding ervan komen, eerst gekapt moeten worden. Hoe gaan die daarna dan binnen jouw logica nog lekker groeien? Of bedoel je dat Amelisweerd er geweldig van op gaat knappen als die kloteweg nog meer richting het bos opschuift? Dat laatste lijkt me vrij onwaarschijnlijk.
Ik kan je soms niet zo goed meer volgen beste Nina. Maar misschien heeft de staatssecretaris dit argument van jou alsnog gemist en is hij blij met jouw aanvulling op dit punt? Wie weet gaat de rechter alsnog ‘door de bocht’.
Nee joh, vat het niet te persoonlijk op, maar die verbreding lijkt me steeds minder kansrijk. Geen wensdenken deze inschatting. Eerder een kwestie van gezond verstand gebruiken.
@Realist Nou niet iedereen heeft meer recht op en zeker geen gewoon recht.
Zoals sommige boeren geen recht hebben om te boeren en niet iedereen recht heeft om op de plek te wonen waar hij/zij wil wonen heeft niet iedereen recht om met 150km/u langs Utrecht te racen. Deze tijd vraagt om offers van iedereen. Het is maar een heel minimaal deel van de bevolking dat eventueel een voordeel van zou kunnen hebben. En zelfs dat wordt door veel deskundigen betwist dus totaal onlogisch om hier miljarden aan uit te geven.
Lezen is lastig….of ik ben niet duidelijk……
Ik vraag mij slechts af of er stikstofwinst te behalen valt nadat de files zijn verdwenen, omdat filerijdende auto’s nu eenmaal meer uitstoten dan rijdende auto’s. ALS die winst er is, is dat uiteindelijk voor vele jaren minder uitstoot, lijkt mij dan. Dus nogmaals; het is een oprechte vraag en ik stel niets vast. Is hier naar gekeken, wordt dit meegewogen?
Mochten de files blijven, omdat de bak niet verbreed wordt, dan hebben de bomen die blijven staan daar profijt van. Veel mensen gooien stikstof (dat is mest) in hun tuin om planten te laten groeien en bloeien. Dat mensen dat in de stad doen, heeft mij altijd verbaasd. Hier is nl. stikstof genoeg in de lucht.
@JM. Vervuiling? Het is maar stikstof en dat is een probleem wat ontstaan is doordat onze overheid zich wel heel erg progressief heeft opgesteld in Brussel. Behalve thuiswerken zijn er geen alternatieven voor het beroepsverkeer. Als je het wel weet ben je spekkoper.
@Piet. De tijd vraagt geen offers, de idealisten/activisten/ ideologen vragen offers.
Wil verkondigt onzin
@ Nina
Denkt u nu werkelijk serieus dat files tot het verleden behoren na de verbreding van dit stukje A27? Ik help u uit de droom: eventuele files verplaatsen zich altijd naar ergens anders. Bovendien rijdt het verkeer vrijwel altijd flink door bij het huidige stukje tunnelbak. Is net iets meer snelheidswinst op drukke momenten op dit ene punt u echt zoveel honderden miljoenen en jarenlange opbreking en verlies van weer een stuk Amelisweerd waard? We kunnen m.i. het geld wel veel beter besteden!
Bravo @Wil, sterke inhoudelijke bijdrage zeg. Geweldige argumentatie en onderbouwing.
We kunnen tegenwoordig zeer goed tunnels boren.
Een ondergronds netwerk voor ov en goederenvervoer lijkt mij een onderzoekwaardig alternatief.
Het kost veel meer geld maar het is toekomst bestendig.
Anders wordt deze delta net als ieder ander deltagebied in de wereld.
Wij hebben groen nodig in dit landje.
Leefbaarheid.
na verbreding staan er nog steeds soms files. Maar dan bredere.
Moeten we maar een bordje neerzetten verboden voor auto’s van en naar Gelderland.
@Nina, “ik stel alleen maar vragen”. Waarom zoek je niet gewoon wat antwoorden en deel je ze eens?
Daarnaast zijn je andere argumenten al ontkracht in de andere reacties, maar je blijft maar hardnekkig roepen dat wegverbreding leidt tot minder/geen files dus ik zal maar weer (zoals iedere keer bij nieuwsberichten over die onderwerp) je er op wijzen dat onderzoek uit de situaties in de VS, autoland bij uitstek, heeft laten zien dat de effecten binnen 1 à 2 jaar weer teniet zijn gedaan en er dus gewoon weer files staan.
Ik weet niet hoe vaak ik het nog moet blijven herhalen voordat je een keer probeert te internaliseren wat er geschreven wordt, maar blijf vooral “vragen stellen”.
@Klaasjan
We hebben bijna 9 miljoen auto’s in Nederland. Ten tijde van de aanleg van de bak was dat ca. 4,5 miljoen. Denkt u nu werkelijk serieus dat het niet nodig is om het wegennet uit te breiden? Het geld voor de verbreding is overigens al meer dan betaald via bijv. de motorrijtuigenbelasting.
Lachwekkend en treurig tegelijk om te zien hoe de Firma Rutte & Co wanhopig tegen de stroom in blijft roeien. Meer asfalt is meer files; het is al 1000 keer gezegd. Niemand wil deze kl*te-weg. Wanneer wordt dat zootje eens wakker, wanneer gaat Rijkswaterstaat eens op de thee bij de Ministeries van Jetten en vd Wal?
Al 40 jaar hollen we de verkeerde kant op; ik ben echt moedeloos geworden. Neo-liberalistisch zelfverrijking ten koste van ons allen. Ik probeer onverschillig te zijn. Dan doet het het minste pijn. Ben 60 en zit mijn tijd wel uit, denk ik soms. Maar zo kan dat toch niet?
NOGMAALS: WANNEER GAAN WE INVESTEREN IN GOED FUNCTIONEREND FIJNMAZIG OPENBAAR VERVOER?
Uitbreiding van het aantal banen in de bak, waar nu al nauwelijks file staat, van 1×6 en 1×4 naar 2×6 heeft vrijwel geen stikstof uitstoot, kost geen 2 miljard en is vrij snel te realiseren.
Doe je het iets sjieker dan pas je de wegen voor en na de bak nog wat aan zodat de doorstroming extra verbeterd. En maak een goede NRU.
https://www.stopverbredingringutrecht.nl/wp-content/uploads/2021/11/Toelichting-en-samenvatting-SUUNTA-2-rapport.pdf
@Nina
Zouden we nu werkelijk het autoverkeer moeten stimuleren door nóg meer asfalt? Nog meer lelijkheid? Nog meer verwoesting?
Ik vroeg bovendien iets anders. Namelijk of u denkt dat na de verbreding de files tot het verleden behoren. Nee, altijd is gebleken dat files zich door meer asfalt verplaatsen naar andere plaatsen. Een heilloze weg.
V.w.b. het geld: dat kunnen we wel beter besteden.
Ja Bill. Als het aan jou gelegen had bestond heel Nederland nog uit karrensporen. En reden we nog over de Amsterdamsestraatweg naar Amsterdam.
@Bill
Mss heeft het ermee te maken dat er steeds meer auto’s komen? Ik denk niet dat we nu nog uit de voeten hadden gekund met een A2 van 2×2-baans?
Wederom vragen…… 😊
@Pieter
“NOGMAALS: WANNEER GAAN WE INVESTEREN IN GOED FUNCTIONEREND FIJNMAZIG OPENBAAR VERVOER?”
Antwoord op je vraag:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2022/11/14/miljardeninvesteringen-voor-bereikbaarheid-woonwijken-in-heel-nederland
@Don
😅
Al die eco reaguurders die de verbreding niet willen, jullie zitten heerlijk in de eigen ecobubbel die letterlijk ophoudt bij de stadsgrenzen.
De wereld is vele malen groter dan Utrecht wat als microbepoepje niet eens zichtbaar is op de wereldkaart.
Nu al bijna 18 miljoen mensen in Nederland, en van Rutte/Kaag moeten we doorgroeien naar 20 miljoen mensen, het liefste binnen nu en 10 jaar want dan krijgen ze een gouden sterretje van de VN en EU.
De Nederlandse overheid wil van Nederland ook de logistieke hub voor het Europese achterland maken.
Het spoor zit al propvol, waterstanden in de rivieren zijn een probleem, dus heel veel goederen zullen gewoon over de weg worden vervoerd.
De NS wordt een steeds onbetrouwbaardere vervoerspartner en het sporennet kan je ook niet zomaar meer uitbreiden want NL is vol. Dus de prijzen van 2e hands auto’s gieren dan ook het dak omdat ze niet aan te slepen zijn.
En dan zijn er megalomane bouwplannen van De Jonge om de ongebreidelde groei te faciliteren. Ook het achterland zal volgebouwd worden wat betekend dat het aantal lange afstand forensen en familiebezoekers ook toeneemt
Wat is nu de stand van zaken?
Anno 2022 zijn er met die bijna 18 miljoen mensen en huidige distributiecentra al 11.2 miljoen voertuigen met een NEDERLANDS KENTEKEN op de weg.
Tel daarbij ook nog even die buitenlandse kentekens bij op (goederen vervoer, toerisme, arbeidsmigranten, kennismigranten) en sta dan maar niet raar te kijken als je op 15 miljoen voertuigen uitkomt die er jaarlijks over onze wegen rijden.
Dat is inderdaad waar we nu al op zitten met elke 2 seconden een voertuig, afstandhouden is er nu al niet meer bij.
Met 20 miljoen inwoners en de uitgebreide logistieke hub konden we zomaar op jaarlijks 20 miljoen voertuigen uitkomen.
Die A27 bak nu niet aanpakken betekend straks een dagelijkse file van Utrecht tot aan Breda
Dus het is of die A27 verbreden om die ongebreidelde groei te faciliteren en dat die Groenlinksers maar in Oost-Groningen gaan wonen, gezellig bij Scherpschutter om de hoek.
Of de landsgrenzen sluiten en enkel een selectie toelaten.
Dat laatste kan wel maar is geen politieke wil voor want dat gouden sterretje van de VN/EU is vele malen belangrijker dan Nederland zowel leefbaar, bereikbaar en betaalbaar alsook milieu te sparen, natuur te behouden, te verduurzamen en gezond te houden.
Dus beste Utrechtse econavelstaarders, doe je zelf een lol en bespaar jezelf heel veel belastingen door de handdoek in de ring te gooien en iets nuttigs te gaan doen, want dan is die verbreding nog enigszins betaalbaar.
Anders draaien generaties van jullie nakomelingen voor de bizar hoog geworden kosten op (eens kijken wat ze dan van jullie als ecoboomers vinden) en zitten ze alsnog met die miljoenen motorvoertuigen die hun ouders zo haten.
Het is jullie keuze.
Intussen groeien die bomen wel goed door al dat stikstof, of zijn het ongewenste bomen?
Deze delta is inderdaad een grote toegangspoort Europa in.
Onder de grond dat vervoer en laat Europa maar het leeuwendeel hiervoor betalen.
Dan houdt je misschien nog een land over i.p.v 1 grote snelweg.
Een goed fijnmazig ov ben ik ook voor als onderdeel van een oplossing maar de privatisering ervan heeft dat zo goed als onmogelijk gemaakt.
Er moet winst gemaakt worden.
Het evangelie van rechts.
Lekker privatiseren, dan wordt alles beter en goedkoper.
Ik hoor het Rutte en zijn kliek nog zeggen.
Net als de gezondheidszorg.
Die ook veel beter en goedkoper is geworden,toch?
De heilige euro.
En die europarlementariërs maar hun zakken vullen.
Europa,dat alleen maar ging over vrije handel grenzen toen het gecreëerd werd.
Jaja.
De tegenwoordige politiek voelt overduidelijk alleen nog maar minachting voor de gewone mensen.
Anders zouden ze niet constant zo openlijk liegen tegen ons.
En het bijna structureel verdommen om WOB uit te voeren.
Ze geven ons de middelvinger.
Wim/Nina: Eh ja, want als ik zeg dat verbreding geen zin heeft om files te voorkomen is dat hetzelfde als dat ik zou zeggen dat er “karrensporen” of een “tweebaans snelweg” zou moeten zijn. Lekkere logica hebben jullie, geen wonder dat jullie niet naar argumenten luisteren.
Koel Hoofd: Dus omdat er megalomane plannen zijn om Nederland te laten groeien zou Utrecht dit dus maar moeten toestaan? Is dat werkelijk je argument? En bedoel je met “Die A27 bak nu niet aanpakken betekend straks een dagelijkse file van Utrecht tot aan Breda” dat als de A27 bak wordt verbreed de andere snelwegen automatisch ook breder zijn en er dus geen files meer zijn? Wat een onzin.
Wanneer de mensen vaker gewoon thuisbleven, zou er veel minder narigheid in de wereld zijn. Een oude wijsheid die nog steeds niet lijkt door te dringen. De mobiliteit is totaal doorgeslagen en als ik zie hoe veel jongeren zich gedragen wordt het beslist ook nog veel erger.
@ Bill, dankzij al die verbredingen rijden we niet meer over een karrenspoor naar Amsterdam maar over de 10-baans snelweg. Zonder die periodieke uitbreidingen was er geen verkeer meer mogelijk geweest. Infrastructuur moet meegroeien met de bevolkingsgroei. En dan nog houden we files ja. Maar zonder uitbreiding hadden we een totaal infarct.
Jammer dat je het logisch denkvermogen mist om dat te begrijpen.
Verbreding is een bijna eeuwig durende dans waarbij de probleem plekken op en neer blijven bewegen langs de verschillende A’s totdat we het weer hier zien verschijnen.
@Wim, je blijft negeren dat een verbreding binnen 1-2 jaar leidt tot nieuwe files en dus niks oplost. Er moet een structurele oplossing komen voor het feit dat we blijkbaar vinden dat half Nederland door die ene A27 bak moet, maar dan vooral tijdens de spits. Er zijn genoeg oplossingen te bedenken die verder gaan dan het kortzichtige “VERBREDEN DIE BOEL”.
Stug blijven roepen dat “het moet” is onzin. Als Utrecht in de jaren ’70 naar types als jou en Nina was blijven luisteren was de binnenstad nog verder vernietigd omdat we meermeermeer auto’s wilden laten rijden.
@Wim
Korte vraag: tot hoever vindt u dat we moeten blijven doorgroeien, zowel in bevolking als in infrastructuur? Totdat er helemaal niets interessants over is van Nederland, alles bebouwd en geasfalteerd is? Rijd eens een willekeurig stukje snelweg. Het is nu al vreselijk wat je ziet. Een en al lelijkheid.
De kern van de kwestie is deze:
Rijkswaterstaat heeft zonder enige vorm van bestuurlijk overleg, ‘stikstofruimte’ (koehandel noem ik dat) van een stuk of wat veehouders gekocht om die vermaledijde verbreding van de A27 bij Utrecht mogelijk te realiseren. Dat had begrijpelijkerwijze grote woede tot gevolg bij Gelderse en Utrechtse bestuurders. Gelderland wil nu zijn eigen – door wanbeleid getroffen boeren (die nu als illegaal boerend bedrijf worden aangemerkt) helpen hun bedrijf, middels de ontstane ruimte om verder te kunnen. Heel begrijpelijk allemaal. Want nogmaals, door fouten van de overheid zitten zij nu zonder vergunningen.
Ironisch genoeg helpen de Gelderse boeren nu Utrecht bij het tegenhouden van de verbreding van de A27. Er is dus toch een vorm van gerechtigheid aan het werk (-;
@ Klaasjan
Kort antwoord: niet. De bevolkingsdruk is inderdaad te groot voor ons land; overigens ook mondiaal gezien. We eten de planeet in een rap tempo op.
@ Bill
Waardeloze wijze van discussie voeren. Binnenstad heeft hier niets mee te maken en bovendien heb jij geen idee hoe ik tegenover de binnenstad sta en welke rol ik daar heb.
als je niet van files houdt: ga er niet in staan.
@Wim, uit je reactie naar mij en Klaasjan begrijp ik dat je niet meer weet hoe je moet reageren en dus wederom niet ingaat op het feit dat files niet structureel worden opgelost door deze verbreding. Misschien kan je in de toekomst proberen om niet meer alleen vanuit de onderbuik te reageren.
@Lexus
Wie een uitkering heeft kan prima thuisblijven. Wie die uitkering moet verdienen door loonbelasting te betalen, moet naar zijn werk.
@ Hans
Deze door jouw genoemde “koehandel” bestaat al vele jaren, hoor.
https://www.ammoniakrechten.nl/
Hier wordt vermeld: “30% van de bij u beschikbare depositieruimte wordt afgeroomd en komt ten goede aan de natuur.” Mooi, toch?
@Klaasjan
Zolang er meer auto’s bijkomen in Nederland, zullen er files blijven ontstaan; omdat de uitbreiding van het wegennet dan uiteindelijk weer ontoereikend is.
Het is niet zo dat meer wegen meer auto’s aantrekken. Men dacht lang geleden bijv. ook dat in een stapel doeken muizen ontstonden. Dat is uiteraard niet waar.
Zolang er bevolkingsgroei is, komen er meer auto’s en is er meer vervoer van goederen. Een immigratiestop zou al enorm helpen, maar ja, dat ligt erg gevoelig. Vaak zijn de tegenstanders van uitbreiding van het wegennet juist tegen een immigratiestop of immigratiebeperking. Het kan niet allebei. Dat is de ongemakkelijke waarheid.
@Nina, claim je nu werkelijk dat de toenemende filedruk ontstaan is door immigratie en dat dit onder de tafel wordt geveegd omdat het niet politiek correct is om het daar over te hebben?
Haha Bill. Dat lijkt me een goede samenvatting. Oorzaak en gevolg hè. De bevolking groeit door immigratie. Door bevolkingsgroei ontstaat filedruk. Filedruk leidt tot behoefte aan asfalt. En behoefte aan asfalt leidt tot een eindeloze stroom posts van Bill c.s., de onvermoeibare strijders tegen verbreding van de A27. Ergo, begin aan het begin zou ik zeggen.
@ Bill
Ken je cijfers:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/43/bevolking-gegroeid-naar-17-8-miljoen-inwoners-vooral-door-migratie
Het eerste halfjaar van 2022 kwamen er nog eens 120.000 inwoners bij, dat is een kwart miljoen per jaar. Dat is een absurde stijging.
O.a. voedsel en goederen moeten extra worden geproduceerd en vervoerd voor deze mensen.
@Bill
“…types als jou en Nina…”
Graag op de inhoud en niet op de persoon: “….standpunten als die van jou en Nina….”
We kunnen van mening verschillen, maar wel respectvol blijven reageren op elkaar.
@Nina, het negeren van feiten zoals, nogmaals, het feit dat verbreding niet leidt tot minder files op lange termijn geldt niet meer als een ‘verschil van mening’, het geldt als het moedwillig door willen duwen van een bepaalde agenda. Dit is hetzelfde niveau als mensen die slechts “vragen stellen” over of klimaatverandering wel echt is, of di slechts “vragen stellen” over coronavaccinatie.
Prima dat je een andere mening hebt, maar verwacht niet dat die gezien gaat worden als net zo valide als onderbouwde feiten.
In het huidige postmoderne tijdsgewricht zijn feiten ondergeschikt aan beleving en is de waarheid een kwestie van persoonlijke perspectief. Iedereen is daarbij zijn eigen autoriteit over alles.
Ziedaar @ Bill, die het feit dat groei behoefte aan infrastructuur met zich meebrengt, in zijn persoonlijke perspectief omkeert tot de stelling dat infrastructuur groei creëert.
@ Bill
Ik verwacht niks, behalve op de inhoud discussiëren ipv op de persoon. Fijn als dat kan.
Ik ben het met je eens dat we minder moet verbruiken en produceren voor het klimaat. Nu onze economie keihard geraakt wordt door de enorme inflatie en m.n. voedsel en energie heel duur zijn geworden, gaan we vanzelf minder consumeren. Er is immers minder geld voor extra dingen en dat gaat vervolgens ten koste van inkomsten van anderen, zoals bijv. horeca, kledingzaken, keukenzaken en meubelzaken.
Het domino effect van de grote armoedeval zal er flink inhakken met veel failissementen en hoge werkloosheid tot gevolg. Uiteindelijk raakt de welvaartsval ook ons welzijn (zorg, voedsel, onderwijs en beveiliging bijv.). We gaan het zien.
Mevrouw Kaag heeft al gezegd dat er vanaf 2024 geen financiële steunmaatregelen meer zullen zijn, dat we langer moeten doorwerken tot ons pensioen en dat we meer belasting moeten betalen (met welk geld weet ik nog niet; mss (nog) minder eten?) en dan wordt het dus nog weer erger. Maar nogmaals; we zullen zien.
Ik denk dat de meeste mensen zich er geen voorstelling van kunnen maken en denken dat onze welvaart altijd blijft. Helaas is dat niet zo. We hebben het eerder meegemaakt toen eind jaren 1920 de beurs klapte en de crisisjaren aanbraken. Welvaart is geen vanzelfsprekendheid.
@Nina, ik heb het niet echt gehad over dat we minder moeten verbruiken en produceren voor het klimaat. Ik vind dat wel, maar dat is niet waar het om gaat: Het gaat er om dat domweg een A27 bak verbreden geen zin heeft en geen files gaat oplossen. Dit staat los van het klimaat, los van de bomen, los van Amelisweerd.
Het onbeperkt verbreden van wegen wordt al jarenlang geprobeerd in landen als de VS en India en het werkt domweg niet. Dus als er hier wordt gezegd dat we dit “moeten doen” dan is dat een kortzichtige, ongeïnformeerde mening die op korte termijn voor allerlei verkeerschaos gaat zorgen en op lange termijn geen enkel effect sorteert.
Maar ook in je meest recente reactie blijven jij en anderen daar overheen lezen. Dat is uitermate frustrerend.
@ Nina
Argumentum ad hominem, zo heet de retoriek die Bill toepast.
@JR, ook jij gaat weer niet in op de argumenten en begint over randzaken. Ongelofelijk.
@ Bill
Je gaat voorbij aan de reden dat er weer files komen, als de weg verbreed is.
Er komen door de bevolkingsgroei steeds meer auto’s bij en dan volstaat het aantal wegenbanen niet meer.