Provincie: ‘Trams tussen Utrecht en Nieuwegein rijden uiterlijk eind januari 2021’ Provincie: ‘Trams tussen Utrecht en Nieuwegein rijden uiterlijk eind januari 2021’

Provincie: ‘Trams tussen Utrecht en Nieuwegein rijden uiterlijk eind januari 2021’

Provincie: ‘Trams tussen Utrecht en Nieuwegein rijden uiterlijk eind januari 2021’
Archiefbeeld van de tram in Utrecht.
De tram tussen Utrecht en Nieuwegein gaat uiterlijk eind januari volgend jaar rijden. Eerder werd bekend dat de ingebruikname van het vervoersmiddel vertraging opliep door een blunder van de provincie. Of het traject Nieuwegein-IJsselstein ook begin 2021 gereed is, is nog onzeker.

De tram tussen Utrecht en Nieuwegein gaat uiterlijk eind januari volgend jaar rijden. Eerder werd bekend dat de ingebruikname van het vervoersmiddel vertraging opliep door een blunder van de provincie. Of het traject Nieuwegein-IJsselstein ook begin 2021 gereed is, is nog onzeker.

In september werd bekend dat de tram tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein pas maanden later dan gepland kon gaan rijden.

De provincie had de werkzaamheden aan de tramlijn aangemerkt als renovatieproject. De Inspectie Leefomgeving en Transport zag dit echter anders en ging uit van een nieuwbouwproject. Hier hoort andere documentatie bij en dat kost meer tijd om dat op orde te krijgen.

Eerder

Nu maakt de provincie bekend dat de tram tussen Utrecht en Nieuwegein uiterlijk eind januari in gebruik wordt genomen. Er bestaat overigens een kans dat dit wordt vervroegd. “Er zijn buffers ingebouwd, hiermee bestaat de kans dat eerder in dienst gegaan kan worden”, is te lezen op de website van de provincie Utrecht.

Op het traject tussen Nieuwegein en IJsselstein Zuid vinden nog werkzaamheden plaats. Ter hoogte van IJsselstein Zuid moeten damwanden worden verstevigd. Het is nog onzeker of deze werkzaamheden op tijd worden afgerond.

Kosten

“Gezien de onzekerheid rond de afronding van deze werkzaamheden is besloten om ons te richten op het proces omtrent de indienststellingsvergunning voor het traject Utrecht Centraal – Nieuwegein Zuid.”

Totdat de trams kunnen rijden worden er bussen ingezet op het traject. De extra kosten van de vertraging worden geschat op 6,3 miljoen euro.

Gekoppelde berichten

21 Reacties

Reageren
  1. Adriaan

    Onbegrijpelijk bericht…..

    Prutsen is de norm, alleen voor de goeien is buiten plaats, de prutsers worden vanzelf baas.

  2. Esrin W.

    Zullen we een “pooltje” maken?
    Ik zet 50 euro in dat ie januari 2021 NIET rijdt.

  3. HArry

    Ik heb net ergens gelezen dat een onderzoek over het succes van de deelfiets nog wat vraagtekens kent. Wellicht een tip om deze deelfiets op dit traject in te zetten en dan na te gaan of mensen met deze voorziening echt hun auto laten staan. Ik weet de uitkomst al maar ik gun graag een onderzoeksbureau de politiek welkome uitslagen voor hub op te schrijven.

    Maar het blijft opnieuw jammer dat dit geld niet naar de daklozenopvang of voedselbank is gegaan.

  4. Lachgas

    In deze tijd dat mogelijk de sportscholen weer dicht gaan van die spoorfietsen gebruiken. Net zo als waterfietsen.
    Over het spoor fitness doen.
    Maar wat een voor schut. Eerst september 2020 nu maar bidden en smeken voor januari 2021.
    Wordt hier nog politieke verantwoordelijkheid voor genomen?

  5. Uuutje

    @ HArry

    Al dat gejank altijd over voedselbanken en daklozen als het je politiek gezien goed uitkomt.

    Weet je dat heel veel mensen die bij beiden instellingen rondlopen niet geholpen KUNNEN worden, omdat het geen makkelijke mensen zijn, daarbij het helpen door andere mensen vaak allang opgegeven is? Dat geldt zeker niet voor alle mensen in zo’n instelling, maar wel voor een harde kern.

    Ben iig blij dat voor deze mensen er ook nog opvang is.

  6. Wim Vreeswijk

    En het OV was al extreem verliesgevend ! Maak het autorijden weer wat voordeliger, want met het topzwaar gesubsidieerde OV wordt het nooit rendabel voor de belastingbetaler.

  7. Wim

    Idioterie ten top dat een stel pennenlikkers de indienststelling tegen houden.
    Het traject is klaar wezenlijk niet veranderd en de techniek is ook getest en veilig bevonden, als het dan 3 maanden moet duren om de daarbij behorende papieren te maken is niet uit te leggen.
    De ILT had hier dus op voorhand rekening kunnen houden en de papieren alvast kunnen inspecteren en voorbereiden.
    Ik mag aannemen dat de verantwoordelijke manager ontslagen wordt.

  8. Lombokker

    Technisch gezien kan deze tram gewoon rijden, dat is niet gevaarlijk of zo. Het enige probleem is dat een pak papier (de vergunning) niet op tijd van alle benodigde stempels is voorzien.
    Je zou toch verwachten dat het in gedoogland Nederland mogelijk is om die tram dan maar een paar maanden zonder vergunning te laten rijden. Maar nee hoor, de Inspectie Leefomgeving en Transport blijft op zijn strepen staan.
    Dus huppakee, 6 miljoen euro belastinggeld over de balk. Ik vind dit echt schandalig.

  9. Aa

    Waarom! gaat het hier ECHT NOOIT!!! in een keer goed.
    Weer een foutje van 6.5 miljoen
    En Nnog nooit is er een ambtenaar naar huis gestuurd,,

  10. Rob van steensel

    # Esrin ik ga met jou niet wedden dat ga je gewoon winnen..

  11. Jo

    Afgelopen week zag ik bij City plassen de bouwput waar de Kom heeft gestaan. Dit was ook de tramhalte voor de binnenstad Nieuwegein. Geen enkel steentje te zien van de nieuwe halte. Hier moet dus nog aan begonnen worden .

  12. JdV

    Das geen enkel probleem. Dan zitten we toch in de lockdown en staat het OV stil, dus prima timing zowaar.

  13. Herman

    Onvoorstelbaar, iedere keer als je denkt dat het niet gekker kan, kr8jgt decorivincie get voor elkaar er nog een grotere chaos van te maken!
    Incompetente hobbyisten.
    Ook politieke moed ontbreekt, de provincie had prima kunnen besluiten toch te gaan rijden, hebben ze in Amstelveen ook gedaan in vergelijkbare situatie.

  14. Uuutje

    Aa

    Met deze vertraging heeft de gemeente Utrecht sowieso niks te maken (dus niks met “hier”), de provincie Utrecht als verantwoordelijke voor de tram zelfs ook niet.

    Het probleem ligt bij de inspectie. Dat is de rijksoverheid.

  15. Jan van Lunteren

    Tegen die tijd zijn rails en bovenleiding alweer aan vervanging toe…

  16. Erik

    @Jo:
    Dat is een ander project, van de Gemeente Nieuwegein. Er is nu een tijdelijke halte aan de noordkant.

  17. R.De Leeuw

    Wanneer komen er verkiezingen voor de Provinciale Staten ?
    Zijn er nog competente ambtenaren ergens te vinden ?
    ‘n Sluitende begroting komt er uiteraard nooit als men maar blijft aanmodderen
    met o.a. deze toestanden in het OV, weer 6.5 miljoen te storten waar geen dekking
    voor te vinden is. Iets voor de Algemene Rekenkamer en rijp voor Kamervragen.

  18. Uuutje

    @ R.De Leeuw

    Dus niet de provincie maar de inspectie (ILT). Leer eens lezen.

  19. Aa

    Uuutje dat ( hier) bedoel ik in het algemeen.hier in utrecht gaat zelden tot nooit iets in een keer goed. Er moet altijd geld bij.

  20. JdV

    @Uuutje: de provincie maakte de inschatting dat dit gezien zou worden als een innovatieproject. Fout. Het blijkt een nieuwbouwproject te zijn. Provincie heeft niet bij de ILT gecheckt of hun aanname klopt. Fout.
    2 x fout van de provincie. Niet van de ILT. Leer eens lezen.

  21. Uuutje

    @ JdV

    Het is alleen geen nieuwbouwproject.

    De ILT zit dus fout.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).