Provincie Utrecht begonnen met bouw van nieuwe busremise bij P+R Westraven | De Utrechtse Internet Courant Provincie Utrecht begonnen met bouw van nieuwe busremise bij P+R Westraven | De Utrechtse Internet Courant

Provincie Utrecht begonnen met bouw van nieuwe busremise bij P+R Westraven

Provincie Utrecht begonnen met bouw van nieuwe busremise bij P+R Westraven
Beeld: Provincie Utrecht
De provincie Utrecht is begonnen met de bouw van een nieuwe busremise bij P+R Westraven in Transwijk. Gedeputeerde Arne Schaddelee sloeg de eerste paal van het complex dinsdag in de grond.

De provincie Utrecht is begonnen met de bouw van een nieuwe busremise bij P+R Westraven in Transwijk. Gedeputeerde Arne Schaddelee sloeg de eerste paal van het complex dinsdag in de grond.

De nieuwe remise gaat plek bieden aan meer dan 180 bussen van U-OV die nu deels worden gestald en onderhouden aan de Europalaan. De busremise aan de Europalaan verdwijnt, omdat de gemeente Utrecht daar huizen gaat bouwen. Bij de nieuwe remise komen ook een kantoor, een werkplaats en parkeerruimte voor medewerkers.

Het complex krijgt een duurzame energievoorziening, met zonnepanelen op het dak en een groen dak op het kantoor. De nieuwe elektrische bussen van U-OV kunnen straks ook in de remise gestald en onderhouden worden.

Daglicht

“De busremise is een belangrijke stap om ons OV duurzamer te maken”, zegt Schaddelee. “We gaan heel veel elektrische bussen krijgen straks, die met zonne-energie worden geladen met de zonnepanelen die we op de busstalling leggen.”

Ook bij de bouw wordt rekening gehouden met duurzaamheid. Delen van de constructie van het gebouw die niet zo lang meegaan, worden zo gebouwd dat ze gemakkelijk en snel te vervangen zijn. In de remise zelf wordt straks zo veel mogelijk gebruik gemaakt van daglicht.

Voorjaar 2021

De busstalling moet eind dit jaar klaar zijn, maar het is nog onzeker of dat gaat lukken. “We zitten natuurlijk in coronatijd, dus het is best spannend of dat allemaal gaat lukken. Je bent soms afhankelijk van leveranciers, die ook in Duitsland zitten en door de beperkingen kunnen werkzaamheden misschien soms minder snel uitgevoerd worden, dus het is ook wel spannend, maar we proberen eind dit jaar naar de afronding te gaan”, aldus Schaddelee.

Als alles volgens planning verloopt, kan de busremise in het voorjaar van 2021 in gebruik worden genomen.

7 Reacties

Reageren
  1. isabelle

    FIjn dat dit wel kan. Woningen bouwen lukt niet, maar gelukkig hebben we dan binnenkort een mooie, dure nieuwe busremise.

    Gevuld met duurzame bussen die in de winter geen verwarming hebben en ijskoud zijn to ver in de ochtend, en in de zomer geen airco hebben en snikheet zijn.

    Gaan de OV-prijzen weer omhoog volgend jaar?

  2. Angelique

    Hier wat meer beelden van de nieuwe busstalling. Vooral functioneel qua ontwerp zo te zien:
    https://www.ae-architecten.nl/bus-stalling-westraven.html

  3. Bernhard

    @isabelle: Ik weet niet waar u de bus neemt, maar in de bussen in Utrecht zweet je je altijd de pleuris in de winter. Ik zie ook altijd de thermostaat bij de chauffer op minstes 21/22 graden staan.

  4. Martijn

    @isabelle Je beseft je dat deze nieuwe remise gebouwd wordt omdat de oude moet wijken voor een nieuwbouwijk met 6.000 woningen?

  5. Herman

    Je weet vooraf al, dit gaat langer duren en meer kosten. De provincie is een knullige hobbyende opdrachtgever, zie Uihoflijn.
    ie corona komt ze wel goed uit….

  6. Jack

    Dus de bussen staan gewoon buiten zo te zien. Handig in de winter…

  7. Karin

    @ Jack

    Waar zie je bussen buiten staan op dit tekeningetje?

    Ik zie een bus aan komen rijden en de rest van de bussen staat op deze tekening ook binnen ingetekend. Waarschijnlijk is binnen de garage, voor onderhoud.

    Verder denk ik niet dat het erg is dat bussen buiten staan overigens. Dat staat je auto ook. Daar zijn die voertuigen wel op gemaakt hoor. Beter ook, want ik denk niet dat je een paar honderd bussen binnen kan zetten. Dan wordt het wel een erg groot en duur gebouw

    Het is trouwens slimmer om elektrische voertuigen buiten neer te zetten, i.v.m. brand die kan ontstaan in accupakketten. Dus liever niet binnen zetten juist en buiten op afstand van elkaar.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).