Provincie Utrecht probeert met extra smering geluidsoverlast tram aan te pakken Provincie Utrecht probeert met extra smering geluidsoverlast tram aan te pakken

Provincie Utrecht probeert met extra smering geluidsoverlast tram aan te pakken

Provincie Utrecht probeert met extra smering geluidsoverlast tram aan te pakken
Archieffoto
De Provincie Utrecht laat weten druk bezig te zijn om de geluidsoverlast die de nieuwe tram veroorzaakt aan te pakken. Op 3 januari is de vernieuwde tramlijn 60 met nieuwe trams tussen Jaarbeursplein in Utrecht en Nieuwegein-Zuid in gebruik genomen. Sindsdien zijn er geluidsklachten.

De Provincie Utrecht laat weten druk bezig te zijn om de geluidsoverlast die de nieuwe tram veroorzaakt aan te pakken. Op 3 januari is de vernieuwde tramlijn 60 met nieuwe trams tussen Jaarbeursplein in Utrecht en Nieuwegein-Zuid in gebruik genomen. Sindsdien zijn er geluidsklachten.

De afgelopen periode zijn er verschillende klachten binnengekomen bij de provincie over een piepend en schel geluid bij het passeren van de tram, het zogenaamde booggeluid. “Ondanks dat booggeluid een bekend fenomeen is hadden we deze mate van overlast niet verwacht”, schrijft de provincie.

Al eerder liet de provincie weten bezig te zijn om de oorzaak van het geluid aan te pakken. Nu worden er extra maatregelen uit de kast getrokken. De provincie schrijft over een ‘suboptimale situatie’ voor het voorkomen van geluidsoverlast. “Er wordt hard gewerkt om het booggeluid van de trams te verminderen en daarmee de geluidsoverlast.”

Wiel en spoor

Booggeluid ontstaat door contact tussen wiel en spoor. Er wordt nu een lichte hoeveelheid smering gebruikt op de rails om te kijken of dit het geluid kan beperken. “Naarmate de trams vaker rijden, zal naar wij verwachten, het effect van de smering meer resultaat opleveren. Er is enige tijd voor nodig om het smeersysteem dat in de trams zit goed in te regelen en te optimaliseren.”

Het trambedrijf van de provincie zal deze effecten in de tussentijd blijven monitoren. Tevens wordt de interactie tussen wiel en spoor geanalyseerd. De verwachting is dat het trambedrijf met optimalisaties het booggeluid kan beperken.

Tram naar IJsselstein?

De provincie maakte vrijdag ook bekend dat de trams tussen Nieuwegein en IJsselstein voorlopig nog niet gaan rijden. “Tot dusverre is nog niet voldaan aan alle startvoorwaarden om met reizigers aan boord te rijden. Daarom worden deze testritten voorlopig voortgezet.” Hoelang deze aanvullende testen nog duren, is afhankelijk van de resultaten uit de nieuwe serie ritten.

13 Reacties

Reageren
  1. HArry

    Ik zou wel eens een overzicht van de kosten en opbrengsten van de nieuwe Uithoflijn, per borkjaar.

    Volgens mij lekken er nog ettelijke miljoenen per jaar weg. Maar graag wordt ik gevoed met de werkelijke kosten.

  2. herman

    In Rotterdam, Amsterdam en Den Haag liggen al vele jaren honderden kilometers tramrails die worden vernieuwd en onderhouden door beheer organisaties die hier ervaring mee hebben.

    Wat doet Utrecht, een stel hobbyisten sturen dit project aan, gevolg kosten en tijd overschrijding.
    De aannemers lachen zich suf, tijdens lezen bestek zien ze de gaten al en calculeren meerwerk alvast als winst in…

  3. Esrin W.

    O ze gaan weer eens wat proberen.
    Het mag weer wat kosten ook.
    Het publiek zou de rest van de ideëen ook wel eens willen zien.
    Welke rest?
    Nou gewoon, de overige voorstellen die het allemaal niét geworden zijn en van tafel zijn gegaan voor deze “oplossing”.

  4. Ronald

    De provincie rept over een “suboptimale situatie”. Waarom wordt ik ineens weer een criticaster?!

  5. JdV

    Het blijft een bijzonder (faal)dossier.

  6. Lombokker

    @herman

    Wat u en veel anderen niet weten: onze ‘tram’ is geen tram maar een lightrail. Hij rijd namelijk op spoorrails, en kan daardoor ook hogere snelheden halen dan een tram. De trams in Rotterdam, Amsterdam en Den Haag rijden op tramrails. De ‘echte’ trams hebben ook geen perron nodig, daar kan men vanaf straathoogte instappen. Een tram kan ook veel kortere bochten maken dan een lightrail, wat in de bebouwde kom ook noodzakelijk is.
    Wat de bochtenproblematiek betreft is het dus appels met peren vergelijken.

  7. Don

    Hoeveel belasting geld kan en mag er nog in deze bodemloze faalkrater vernietigd worden zonder dat er ergens consequenties getrokken worden. Wat voor mensen zitten in deze projectorganisatie alleen maar communicatie beleid en bestuur typetjes. Is er iemand met kennis van zaken aanwezig geloof het niet.

  8. Herman

    @Lombokker, ook in de Randstad liggen de nodige lightrailttajecten.
    Bijvoorbeeld Hofpleinlijn, Zoetermeerlijn en Hoekse Lijn.

  9. Kadoendra

    “Provincie Utrecht probeert met extra smering geluidsoverlast tram aan te pakken”

    Lees “extra smering” als extra poen en dan weet je exact wat er bedoelt wordt.

  10. Klinker_01

    Geen idee hoeveel smeer er al gebruikt is, omwonenden Graadt van Rogenweg/Leidseweg aan het einde tramlijn bij het Centraal Station worden nog steeds horendol van het gepiep en geknars van de tram. Gaat door tot in de nacht. Tram of Lightrail boeit niet, al weer een extra verhoging van de steeds toenemende geluidsdruk in de stad Utrecht. Gemeente en Provincie doe hier z.s.m. wat aan, dit is niet te harden en ook niet to verkopen. Volgende stap is geluidmeting en naar de rechter.

  11. Utrechter2

    @Lombokker: tram rijdt niet sneller dan de oude sneltram naar Nieuwegein en IJsselstein, aangelegd door de oude NS. Zo succesvol dat er zelfs spitstrams nodig waren. Rotterdam heeft ook de nodige expertise ontwikkeld ten aanzien van sneltrams. Amsterdam had er meer problemen mee in het begin maar dat kwam vooral omdat er twee soorten spanningssystemen en twee soorten perronbreedtes moesten worden gecombineerd.

  12. Ludice

    @Lombokker:

    U hoort de klok wel luiden, maar de klepel bent u volledig kwijt.

    De snelheid van de tram is afhankelijk van het tracé en niet van het type spoorstaaf (u bedoeld vignolerail versus groefrail die in alle tramsteden, ook in Utrecht, allebei voorkomen). Ook op groefrail kan met hogere snelheden worden gereden.

    In alle tramsteden zijn perrons met een hoogte van rond de 30 cm de norm, ook in Utrecht. Incidenteel zijn, met name in Amsterdam, nog wel perrons aanwezig waar op straatniveau moet worden ingestapt. Gelukkig steeds minder, zodat de tram steeds toegankelijker wordt voor mindervaliden.

    Tot slot de bochten: het onderscheid tram/lightrail is echt niet zo scherp als u stelt. Neem Randstadrail: buiten Den Haag is het een lightrail in de zin die u bedoeld, binnen de stad is hetzelfde voertuig opeens een echte stadstram met boogstralen die daarbij horen (radius 20-25 meter, en kleiner dan wat in Utrecht gangbaar is).

    @Herman:
    Alle tramsteden hebben in last van geluidsproblematiek, met name in dichtbebouwde gebieden, en vaak op het moment dat er iets wordt getweakt in het systeem (zoals andere voertuigen). Denk niet dat wat nu in Utrecht gebeurt uniek is, dit is ook voorgekomen of komt nog steeds voor in de andere steden.

  13. Henk

    Ik woon al jaren naast de trambaan. Persoonlijk heb ik nooit echt last gehad van de tram. Maar dit gepiep dat dat ding maakt in de bocht is echt super irritant. En dan zit ik nog een behoorlijk eind daarvan af. Voor de mensen die er naast wonen moet het echt heel hard klinken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).